Also Sprach Zarathustra
Fra : Drebin

Dato : 09-07-01 17:29

Jeg søger subj. i en Techno version. Ved ikke hvem der har lavet den, men
har hørt den i Radioen.

Giv venligst besked via mail fd-music@person.dk hvis du ved noget.....

Frank

Fra : Erik O

Dato : 11-07-01 21:47

Drebin <fd-music@person.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:q_k27.121$cG3.47762534@news.mobilixnet.dk...
> Jeg søger subj. i en Techno version. Ved ikke hvem der har lavet den, men
> har hørt den i Radioen.

Er det ikke ham der Nietzsche ? Han udgav den vist ikke i techno version.
Et lille forsøg på at være sjov, undskyld

MVH
Erik

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 11-07-01 21:58

"Erik O" <eo@city.dk> wrote in message
> Er det ikke ham der Nietzsche ? Han udgav den vist ikke i techno version.
> Et lille forsøg på at være sjov, undskyld

Nå, du er måske ikke klar over, at ME&MY har lavet en coverversion af denne
filosofiske klassiker, hvor de læser den tyske originaludgave op mens der
kører et dansabelt beat i baggrunden? Remee er desuden med, hvor han rapper
et par kapitler. The Voice spiller den konstant.

Nej, spøg til side. Hvis du har set 2001: A space Odyssey har du også hørt
originalen (i starten af filmen). Det er naturligvis ikke Nietzsches nummer,
men en nummer (er det uhøflig at sige "nummer" om klassisk musik?)
inspireret af bogen. Men det vidste du måske allerede.

/Nikolaj

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 11-07-01 22:25

"Nikolaj Borg"
> Det er naturligvis ikke Nietzsches nummer,
> men en nummer (er det uhøflig at sige "nummer" om klassisk musik?)
> inspireret af bogen. Men det vidste du måske allerede.

Uhøfligt? Ved ikke. Men det er nok mere almindeligt at sige et
_stykke_.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Erik O

Dato : 11-07-01 23:17

> Uhøfligt? Ved ikke. Men det er nok mere almindeligt at sige et
> _stykke_.

Det er vel heller ikke ligefrem uhøfligt at sige "en nummer", men det nærmer
sig da et eller andet... )

Fra : Poul Christensen

Dato : 13-07-01 13:35

"Peter Brandt Nielsen" <brandt@etklikherfra.dk> wrote in message
> "Nikolaj Borg"
>
> Uhøfligt? Ved ikke. Men det er nok mere almindeligt at sige et
> _stykke_.

I hvert fald også "et" nummer - en nummer er noget helt, helt andet .

Men det, man gør med klassiske hits, er vel oftest at tage et "tema", som
man så rockificer, teknoficerer eller funkificerer. Meget klassisk musik er
jo lavet for at fænge med et tema, mens mange så finder den kedelig, når de
kommer til "B-stykke" og "bridge"

Venlig hilsen

Poul

Fra : Kristian Amby

Dato : 12-07-01 09:49

Melodien Also Sprach Zarathustra er lavet af en eller anden Strauss,
der er jo flere af slagsen. Den er ikke kun brugt i 2001, Elvis
Presley brugte den også når han gik på scenen.

Den er ikke kun de 2 minutter, vi alle kender, men er et langt
musikalsk værk, der begynder utroligt flot. Resten lever desværre
ikke op til indledningen, efter min mening. Den har ganske rigtigt
noget at gøre med "ham der Nietzhe" jeg kan bare ikke huske hvad, men
det er vel noget med inspiration???

Mvh
Kristian Amby

Fra : Hurricane

Dato : 12-07-01 18:00

> [...]
> ikke op til indledningen, efter min mening. Den har ganske rigtigt
> noget at gøre med "ham der Nietzhe" jeg kan bare ikke huske hvad, men

Nietzsche har skrevet en bog/tekst, der hedder "Also Sprach Zarathustra"...

mvh

Hurricane
Hurricane@anarki.dk
ICQ UIN: 20288337

Philosophy is questions that may never be answered.
Religion is answers that may never be questioned.

Fra : Alex Bach Andersen

Dato : 14-07-01 14:20

In message <3b4cbd74$0$958$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>
date 11 Jul, wrote a daemon named Nikolaj Borg:

[snip]
> [...]
>men en nummer (er det uhøflig at sige "nummer" om klassisk musik?)
>inspireret af bogen. Men det vidste du måske allerede.

Hehe, da jeg spillede pauker havde jeg engang nogen elever med i en opførelse
af Beethovens 9. (triangel, bækkener og storetromme). En af dem kom med denne
smukke kommentar lige før vi skulle igang med forprøven:

"Hey Alex? Hvad er det for et band det her? Vi kender ikke dette nummer..."

Til dem der har forsøgt sig med Richard Strauss Also Sprach Zarathustra
(eller Altså sprak Sarahs trusser - som den kaldes i orkesterslang) udover de
første 2 minutter. Prøv igen. Den der opadgående naturrække treklang kommer
faktisk igen, både som Fuga (Von den Wissenschaft og Der Genesende) og som
Vals (der Tanzlied) - og den lurer faktisk osse i baggrunden i det afsnit der
fører op til Nachtwandler-Lied - samt i Von der großen Sehnsucht.

--
Alex Bach Andersen, freelance conductor UIN: 8285066
NodeSats/MusicTypesetting - Acorn RISC PC 600 - StrongARMed

Fra : Michael Thomsen

Dato : 14-07-01 12:38

> Jeg søger subj. i en Techno version. Ved ikke hvem der har lavet den, men
> har hørt den i Radioen.

'nummeret' kendt som Also Sprach Zarathustra er den korte intro til et
længere værk (med samme navn) af Richard Strauss. Den er ganske rigtigt
baseret på Nietzsches tekst.

Og den ER lavet i en ret funky drum n bass version, som faktisk er ret god!
Den regnes vist nok for lidt af en mini-klassiker i drum n bass kredse.
Desværre husker jeg ikke titel eller kunstner. Sorry!

Michael

Fra : Michael Thomsen

Dato : 14-07-01 13:20

> [...]
> Den regnes vist nok for lidt af en mini-klassiker i drum n bass kredse.
> Desværre husker jeg ikke titel eller kunstner. Sorry!

Vent lidt, jeg tror jeg husker galt. Jeg tror ikke det er en drum n bass
version jeg tænker på. Det er muligvis Eumir Deodato's funky 70'er version.
Jeg skal dog ikke udelukke at den også er blevet remixet som et techno/drum
n bass nr.

Du kan læse om Nietzsche, Strauss, 2001 og Eumir Deodato på denne side:

http://www.phish.net/PhishFAQ/s2001.html

mvh Michael

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 16-07-01 16:02

Michael Thomsen <mus-mit@fynbib.dk> wrote:

> god!
>
> Vent lidt, jeg tror jeg husker galt. Jeg tror ikke det er en drum n bass
> version jeg tænker på. Det er muligvis Eumir Deodato's funky 70'er version.

Den er rigtigt fed - jeg har den originale CD - faktisk har jeg 3 CD'ere
med Deodato - alle geniale.

Ærgerligt at Napster ikke virker mere.

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 16-07-01 16:21

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message
> Den er rigtigt fed - jeg har den originale CD - faktisk har jeg 3 CD'ere
> med Deodato - alle geniale.
>
> Ærgerligt at Napster ikke virker mere.

Jeg fandt nogle samples på cdnow:
URL:http://www.cdnow.com/cgi-bin/mserver/SID=50900221/pagename=/RP/CDN/FIND/
album.html/itemid=420019

/Nikolaj

Fra : Drebin

Dato : 15-07-01 17:33

Du lader vist til at være den eneste der har fattet, hvad jeg skrev om. Jeg
er klar over alt det med Elvis osv. Jeg kender både nummeret fra filmen, fra
den klassiske musikverden som udøvende musiker samt fra reference-optagelser
i en stor tysk domkirke osv..... Jeg har som sagt hørt den i en Techno
version. Den bliver bl.a. brugt af diverse pyramidespils-foretagener til at
forsøge at piske en stemning op til deres "optagelses-ritualer". Ved derfor,
at den findes, mener det er en tysk kunstner men mere ved jeg ikke. Håber
stadig, der er nogen, der kan hjælpe mig.

Frank