Automatisk sideskift på dato?
Fra : Peer

Dato : 25-08-07 22:43

Hej

Hvordan få jeg en side til at automatisk skifte til en ny side nå
serveren skifter dato.

eks. Mandag har en dagsorden og når det så bliver tirsdag så skal
siden automatisk skifte til tirsdag siden.

Mandag = man.htm
Tirsdag = tir.htm
Onsdag = ons.htm
Torsdag = tor.htm

osv. osv.
Håber i kan hjælpe mig!
på forhånd tak!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-08-07 00:06

Peer wrote:
> [...]
> serveren skifter dato.
>
> eks. Mandag har en dagsorden og når det så bliver tirsdag så skal
> siden automatisk skifte til tirsdag siden.

Det må være noget med at et javascript kalder en ny version af siden ved
datoskifte. Du skal spørge i news:dk.edb.internet.webdesign.clientside

Jeg sætter XFUT - dette indlæg bringes begge steder og tråden fortsættes
der.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 26-08-07 01:05

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> skrev :

>Det må være noget med at et javascript kalder en ny version af siden ved
>datoskifte. Du skal spørge i news:dk.edb.internet.webdesign.clientside

Kan da ikke gøres med javascript, når det skal afhænge af
serverens datoindstilling, der må da noget php eller asp til og
der skal så spørges i den relevante serversidegruppe.

Fut ignoreret.

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-08-07 01:24

Kerim Ellentoft wrote:

> Kan da ikke gøres med javascript, når det skal afhænge af
> serverens datoindstilling, der må da noget php eller asp til og
> der skal så spørges i den relevante serversidegruppe.

Ups. Jeg overså lige, at det skulle være serverdatoen, der skulle gøre
forskellen.

Beklager støjen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Martin

Dato : 28-08-07 01:49

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> datoskifte. Du skal spørge i news:dk.edb.internet.webdesign.clientside
>
> Jeg sætter XFUT - dette indlæg bringes begge steder og tråden fortsættes

<script type="text/javascript">
function Dagsorden() {
var d = new Date();
switch(d.getDay()) {
case 0: window.location = 'sunday.html'; break;
case 1: window.location = 'monday.html'; break;
case 2: window.location = 'tuesday.html'; break;
case 6: window.location = 'saturday.html'; break;
default: window.location = 'default.html'; break;
}
}
window.onload = Dagsorden();
</script>

Smid dette ind i på din indgangsside så redirecter den til de
forskellige html sider som står i switchen

Fra : Leif Neland

Dato : 29-08-07 09:20

"Martin" <news@natten-i.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Skal der blot vælges den rette side, når en bruger går ind på siden, eller
er det til en ubemandet informationsstander?

Hvis det er det sidste, så ville jeg i hver datospecifikke side pr.
javascript lave så window.location.href efter f.ex. 5 min blev reloaded. Så
bliver ændringer i dagsordenen løbende vist.

Måske ville det være smartere at have begivenhederne i en database, og så
generere kalendersiden derfra?

Leif

Fra : Rune Jensen

Dato : 26-08-07 07:30

"Peer" skrev i en meddelelse...

> Hvordan få jeg en side til at automatisk skifte til en ny side nå
> serveren skifter dato.

Jeg kender kun ASP-metoden:

--- ugedagrotator.asp ---
<%
dim urlArray(7)

rem put links for ugedage i array
urlArray(1)="link1"
urlArray(2)="link2"
urlArray(3)="link3"
urlArray(4)="link4"
urlArray(5)="link5"
urlArray(6)="link6"
urlArray(7)="link7"

rem hent ugedagens nummer for datoen i dag
ugedag=Weekday(Date,1)

rem omdirigér til den side, som svarer til ugedagen
response.redirect (urlArray(ugedag)+".asp")
%>
-------------------------

http://www.runejensen.dk/temp/nyhedsgrupper/deiwsa/ugedagrotator.asp

....men det kræver så, din server understøtter ASP. Jeg er ikke en ørn til at
futte, men ellers ville foreslå dig at spørge i serverside-gruppen, hvor dit
spørgsmål egentlig hører hjemme.

MVH
Rune Jensen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 26-08-07 09:23

Den Sat, 25 Aug 2007 21:43:21 +0000 skrev Peer:

> [...]
> serveren skifter dato.
>
> eks. Mandag har en dagsorden og når det så bliver tirsdag så skal
> siden automatisk skifte til tirsdag siden.

Med PHP:

<?php
   $a = date(w);
   if ($a==0) $fn = 'sondag.html';
   elseif ($a==1) $fn ='mandag.html';
   elseif ($a==2) $fn ='tirsdag.html';
   elseif ($a==3) $fn ='onsdag.html';
   elseif ($a==4) $fn ='torsdag.html';
   elseif ($a==5) $fn ='fredag.html';
   elseif ($a==6) $fn ='lordag.html';
   $filindhold = file_get_contents($fn);
   echo $filindhold;
?>

Burde gøre tricket, evt. med lidt tilpasning.

Karl Erik Christensen

www.ranunkelvej.com - www.ranunkelvej.com/sai/

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 26-08-07 13:51

Den Sun, 26 Aug 2007 08:23:07 +0000 skrev Karl Erik Christensen:

> Med PHP:
>
> <?php
>    $a = date(w);
>    if ($a==0) $fn = 'sondag.html';
>    elseif ($a==1) $fn ='mandag.html';
>    elseif ($a==2) $fn ='tirsdag.html';
>    elseif ($a==3) $fn ='onsdag.html';
>    elseif ($a==4) $fn ='torsdag.html';
>    elseif ($a==5) $fn ='fredag.html';
>    elseif ($a==6) $fn ='lordag.html';
>    $filindhold = file_get_contents($fn);
>    echo $filindhold;
> ?>
>
> Burde gøre tricket, evt. med lidt tilpasning.

Hovsa, $a er jo en streng, så:
if ($a=="0") $fn = 'sondag.html';
osv.

undskyld.

Fra : Martin

Dato : 04-08-11 09:23

Hvordan får man den samme funktion men bare hvor den skifter afhængig
af hvilken måned man er i? Altså så når man er i:
august --> august.htm
september --> september.htm

osv. osv.

Mvh Martin

Fra : Martin

Dato : 04-08-11 09:33

Martin wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hvordan får man den samme funktion men bare hvor den skifter afhængig
> af hvilken måned man er i? Altså så når man er i:
> [...]

Fandt selv lige ud af det:

<?php
$a = date(m);
if ($a==01) $fn = 'janust.html';
elseif ($a=="02") $fn ='februat.html';
elseif ($a=="03") $fn ='marts.html';
elseif ($a=="04") $fn ='april.html';
elseif ($a=="05") $fn ='maj.html';
elseif ($a=="06") $fn ='juni.html';
elseif ($a=="07") $fn ='juli.html';
elseif ($a=="08") $fn ='august.html';
elseif ($a=="09") $fn ='september.html';
elseif ($a=="10") $fn ='oktober.html';
elseif ($a=="11") $fn ='november.html';
elseif ($a=="12") $fn ='dacember.html';

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-08-11 09:49

Martin skrev:

> <?php
> $a = date(m);
> if ($a==01) $fn = 'janust.html';
> elseif ($a=="02") $fn ='februat.html';
> elseif ($a=="03") $fn ='marts.html';
> elseif ($a=="04") $fn ='april.html';
> elseif ($a=="05") $fn ='maj.html';
> elseif ($a=="06") $fn ='juni.html';
> elseif ($a=="07") $fn ='juli.html';
> elseif ($a=="08") $fn ='august.html';
> elseif ($a=="09") $fn ='september.html';
> [...]

Det kan skrives så det afvikles hurtigere:

switch ($a) {
   case '01': $fn =$fn = 'janust.html'; break;
   case '02': $fn ='februat.html'; break;
}

Det kunne forenkles med et array (endnu hurtigere):

   $monthfiles = arra (
       'januar.html', 'februar.html', 'marts.html', ...
   );

   $fn=$monthfiles($a-1);

--
Bertel

Fra : Birger Sørensen

Dato : 04-08-11 09:58

Martin skrev den 8/4/2011:

> Fandt selv lige ud af det:
>
> <?php
> $a = date(m);
> if ($a==01) $fn = 'janust.html';
> elseif ($a=="02") $fn ='februat.html';
> elseif ($a=="03") $fn ='marts.html';
> elseif ($a=="04") $fn ='april.html';
> elseif ($a=="05") $fn ='maj.html';
> elseif ($a=="06") $fn ='juni.html';
> elseif ($a=="07") $fn ='juli.html';
> elseif ($a=="08") $fn ='august.html';
> elseif ($a=="09") $fn ='september.html';
> [...]

$m_name = strtolower(date('M'));
include $m_name.'.html'.;

Noget med filanvne måske så er engelske - eller måske kan
locale_set_default('da-DK')
sætte dem til danske...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 04-08-11 19:47

Birger Sørensen skrev:

> $m_name = strtolower(date('M'));
> include $m_name.'.html'.;
>
> Noget med filanvne måske så er engelske - eller måske kan
> locale_set_default('da-DK')
> sætte dem til danske...

Jeg troede egentlig at php som standard brugte engelske betegnelser, så
jeg har af samme grund smidt månedernes danske navne ind i et array. Det
samme med ugedagene.

--
Philip

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-08-11 09:38

Martin skrev:

> Hvordan får man den samme funktion men bare hvor den skifter afhængig
> af hvilken måned man er i? Altså så når man er i:
> august --> august.htm
> september --> september.htm

Du svarer på et indlæg fra 26. august 2007. Det er ny rekord.
Men du kan ikke forvente at vi kan huske hvad det drejede sig om.

Hvis du vil have en funktion der aflæser måneden og sætter en
side op efter dens navn, må du enten bruge JavaScript (spørg i
dk.edb.internet.webdesign.clientside) eller serverside scripting,
f.eks. PHP (spørg i dk.edb.internet.webdesign.serverside.php).

--
Bertel