Hjælp…katten tisser overalt
Fra : Louise Himmelstrup

Dato : 24-08-07 13:34

Jeg håber meget på lidt gode råd i dette katteforum...

Vi har 2 indekatte (hunkatte). Og pludselig har den ene desværre fået en
dille med at tisse i sofaerne.

Det startede med, at vi havde overnattende gæster for ca. 1 mdr. siden.
Der gik så et par dage, inden jeg fik pakket det lånte sengetøj væk og
til min skræk opdagede jeg, at dynen i de forløbne dage var blevet brugt
til kattebakke – ikke 1; men MANGE gange.

Jeg fjernede sengetøjet fra sovesofaen i gæsteværelset og i den forløbne
uge tissede Bella mindst 3 gange direkte på sovesofaen.

Jeg vasker selvfølgelig af med rodalon, så godt det er muligt; og
begynder nu at lukke døren ind til gæsteværelset.
Det resulterer så i, at hun fortsætter tisseriet i sofaen i stuen.

3-4 gang har hun nu tisset i sofaen i stuen. Rigtig træls for at sige
det rent ud.

Jeg har nu 2 spørgsmål.

1) Hvad kan jeg gøre for at vænne hende fra denne dårlige vane?
Vi tømmer kattebakken 2 gang dagligt, så der altid er rent til dem
derinde.

2) Hvordan vasker jeg bedst rent efter sådan en gang tisseri i sofaen?
Selvom jeg suger op med køkkenrulle og vasker i rodalon, så synes jeg
stadig lugten hænger kraftigt i sofaen.

Med venlig hilsen
Louise Himmelstrup
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tove Krieger

Dato : 24-08-07 14:40

Louise Himmelstrup wrote:

> [...]
> sofaen? Selvom jeg suger op med køkkenrulle og vasker i rodalon,
> så synes jeg stadig lugten hænger kraftigt i sofaen.

Hmmm ! Du skriver, at det kun er den ene kat der gør det. Er de
steriliserede ? De kan godt finde på den slags i forbindelse med
løbetid.

Man skal *altid* først udelukke sygdom når en kat bliver urenlig.
Bella kan muligvis have noget blærebetændelse, og hvis der er
smerter forbundet med besøg på kattebakken, tror hun at det er
bakken der er skyld i det.

Det er jo ikke altid at det er adfærdsbetinget, men kattebakken
skulle være ok når den bliver renset så tit. Har du prøvet at skifte
kattegrus-mærke ? Det kan også være at hun har været utilfreds med
overnattende gæster. Alting i kattes verden skal helst forblive det
samme hele tiden. Er der ellers sket andre forandringer ?

Det er godt nok træls som du skriver, at lugten ikke vil forsvinde.
Rodalon skulle ellers være effektivt, men det er jo lidt svært når
man kun kan rense overfladen. Det er sikkert trukket ned i sofaen,
og så er lugten svær at få væk. Du kan evt. prøve at lægge et par
engangs-vådliggerlagner (med plasticsiden nedad) på sofaen når du
har renset

Jeg ved søreme' ikke hvad jeg ellers kan finde på af råd. Da min
hankat (som ikke er her mere) begyndte at tisse på gulvet, lagde jeg
nogle store stykker alufolie der hvor han plejede at tisse, og så
stoppede han med det. Katte kan nemlig ikke lide at træde på
sølvpapir.

Du kunne også købe noget "Feliway" hos dyrlægen, det kan måske
hjælpe med at berolige hende hvis hun er frustreret, for noget må
der jo være galt med Bella, når din anden kat ikke gør det. Jeg ved
ikke om du kender "Feliway", der er mange der er meget glade for
det. Jeg sender lige et link, der kan forklare lidt om det:

http://www.korsgadedyreklinik.dk/feliway.htm

Held og lykke med forsøget på at stoppe hendes uhensigtsmæssige
adfærd.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats