Køleskab ISOTherm
Fra : news.tele.dk

Dato : 22-08-07 12:36

Hej

Jeg har en 12 volt kølekompressor til mit køleskab ombord, som er begyndt
at opføre sig mærkeligt.

Den køre fint nok når der kommer strøm til, men så går den ud efter et par
minutter, og vil ikke rigtigt gå igang igen, før man roder med den, piller
strøm fra etc. - Når den køre, køler den fint.

Så prøvede vi at kortslutte termostaten, så den skulel køre hele tiden,
men det hjalp heller ikke.

Er der nogen der har nogen gode forslag ? - jeg har en i familien, der er
kølemontor, så der er blevet tjekket, at der er kølevæske nok på. - så det
er ikke det.

En ny koster ca. 4500 kr - så jeg vil gøre meget for at beholde den her ;)

vh

Jesper

Fra : Flemming

Dato : 22-08-07 13:08

De plejer at være flinke til at besvare spørgsmål hos importøren Kjøller.
Rovsingsgade 82 - 2200 København N. Tlf. (+45) 35 82 95 00 - Fax: (+45) 35
82 50 95
email: info@kjoeller.com

/Flemming

Fra : Lars Kristensen

Dato : 22-08-07 13:34

news.tele.dk wrote:
> [...]
> par minutter, og vil ikke rigtigt gå igang igen, før man roder med den,
> piller strøm fra etc. - Når den køre, køler den fint.

Når du skriver "roder med den", hvad mener du så mere præcist? Ryster
kompressoren eller kablerne eller...?

Hvor gammel er kompressoren?

Hvor lang tid har køleskabet stået stille inden problemet opstod eller
er problemet opstået under drift?

Du har selvfølgelig renset kontaktflader på stik, skrueterminaler,
ledninger mv. for ir. Og desuden kontrolleret at der ikke er
forbindelser der bliver varme når køleskabet kører = dårlig forbindelse

Det kunne godt ske det var en forbindelse et eller andet sted der var
lidt dårlig. Det vil få den til at blive varm hvilket måske kan få den
til at slippe forbindelsen til strøm.
Mål evt. det hele igennem med et voltmeter fra akku'en og så langt som
muligt ind i kølekompresseoren.

For mig lyder det som en løs/dårlig forbindelse et eller andet sted.
Hvis det ikke er tilfældet, kan det muligvis også være en træt motor der
driver kompressoren = ny kompressor.

- Lars

Fra : news.tele.dk

Dato : 22-08-07 14:33

Hej

Roder med den = trykker kabler bedre fast, måler spændene, osv osv. -
problemet er bare, at der ikke er nogen forbindelse imellem at man roder med
f.eks kablerne, og at den så går i gang...

Jeg købte båden sidste år, og troede egentlig at grunden til at den ikke
ville køre, var pga. ir på kabler/dårligt batteri, da det virkede som om,
den gik i gang, når motoren kørte...= ladede på batteriet.

Jeg vil skyde på, det er en 6-8 år gammelt - men det ser fint ud uden rust
og ir.

Det er renset, og der er trukket 2 ledninger direkte fra batteriet til
kompressoren, for at se om det var kabellængde = spændingsfald der var
problemet...

Vi har målt løs alt det vi kunne, og det vi kunne komme til - så min tanke
er, det måske var den styring der sidder ved kompressoren der er i stykker.

Derfor jeg håbede at der måske var nogen i gruppen her, der havde haft
samme problematik ?

vh

Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-07 15:50

hvordan er batterierrne, den har underspændingsbeskyttelse.

\michael

Fra : news.tele.dk

Dato : 22-08-07 16:02

De er fra i år

Ved du ved hvilken spænding den slår fra ?

vh

Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-07 09:27

Ved ikke hvilken spænding din er indstillet til.
Hvis det er med danfoss kompressor, kan det stilles på elektronikboksen.
Find et datablad ved danfoss!!

Skidt med at batterierne er nye, er de ladet op? prøv evt at starte
motoren (forudsat at denne lader på det omtalte batteri) og se om det
stadigt stopper.

Fra : news.tele.dk

Dato : 23-08-07 09:45

Hejsa

Jep, de er ladet op - jeg har jo sejlet med den hele den "sommer"

Og der er 12.8 volt nede ved den.

Der kan ikke stilles på elektronikboksen, da det er en lukket "klump" der
sidder der, sådan noget støbt plastik.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-08-07 17:03

Hej Jesper,

Du skal prøve at få Isotherms dokumentation for kompressoren.
I denne dokumentation er angivet hvilke modstand du skal måle på
hhv. køreviklingen og startviklingen.

Ofte ligger fejlen i en intermiterende afbrydelse af
startviklingen. mange gange i boksen på siden af kompressoren.
Ledningerne skal være rene og uden korrosion, der vil forøge
overgangsmodstanden.

I et 12 volt kredsløb er spændingstab som følge af korrosion en
ofte forekommende kilde til fejl.
Er der en større modstandsstigning i forbindelsen bliver stedet
ikke varmt, det er bare en kold tyrker.

Mvh/Harding

Fra : hem

Dato : 23-08-07 22:03

Vedr. køleskab kan jeg fortælle hvad der skete med mit. En dag jeg kom ned
til båden, var den gammelekndte "brummen" blevet en hel del svagere, og
skabets kølefunktion var ophørt. Det er min erfaring at de halvgamle
"hjemmekøleskabe" faktisk er mere elle mindre uopslidelige, hvorfor jeg
antog at det måttte være elektronikken der var ophørt med at virke.
I mit køleskab bestod elektronikken af lidt småtransisorer, samt et par
krafttransistorer som ad sindrige veje var tilsluttet en transformator.
Transistorer slides, selv om det lyder mærkeligt, men transistorne virker i
dette tilfælde som kontakter, der med passende hastighed åbner og lukker for
strømmen til transformateren. Strømmen i transistoren får
halvledermaterialet til at bevæge sig (ganske lidt selvfølgelig), men nok
til at den på et tidspunkt vil ophøre med at fungerer. Det var derfor jeg
kiggede efter et par nye transistorer til køleskabet, men da det er 25 år
gammelt, var de ikke lige til at finde.
Ved nærmere eftersyn viste det sig at køleskabet var indrettet til 220 volt,
og at den påmonterede elektronikboks sammen med transformatoren blot lavede
de 12 volt om til 220 volt.
Således opmuntret kørte jeg til vores fælles ven Harald Nyborg, og indkøbte
for 200 kr. en 12 volt til 220 volt inverter som jeg monterede hvor den
gamle elektronik sad. Herefter tændte jeg for det og det virker den dag
idag.
Når dit køleskab slår fra efter lidt tid, kan det selvfølgelig være dårlige
kontakter/forbindelser, men det kan også være elektronikken der lukker ned
for strømmen fordi der er fejl i den (den bliver måske varm inden i).
Jeg kender ikke dit skab, men mit er også et isotherm, (gammelt brunt, med
metal ´teak´dør.
Jeg kan da iøvrigt oplyse dig at den nye inverter er mere effektiv en den
gamle transistorboks, så strømforbruget for køleskabet er faldet efter
ombygningen.
Jeg vil dog advare dig mod at eksperimentere med ombygningen, hvis dit
kendskab til elektricitet er begrænset, selv en lille inverter aflevere
effekt nok til at slå dig ihjel, om du bærer dig forkert ad.
mvh
HenningM

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-08-07 14:52

Hej Jesper,

Her er lidt information.

Elektronikdelen bryder til accuen ved 10,5 volt og genindkobler
ved 11,5 volt.

Måler du på det firepolede stik ind til selve kompressoren skal
følgende værdier moles ved 25 grader omgivelsestemperatur.
Terminal 1 - 3 0,2 ohm.
Terminal 4 - 3 0,2 ohm.
Terminal 2 - 3 3,0 ohm.

En mindre overgangsmodstand i termostatkontakterne generer ikke
kompressorens satar- og driftsforhold da termostaten påvirker
elektronikdelens styrekredsløb. Kompressorstrømmen går ikke
gennem termostatkontakterne.

For at sikre korrekt start- og driftsforhold anbefales følgende
min. ledningsdimmensioner:
2,5 kvadrat for op til 5 meter.
4 kv for op til 8 meter.
6 kv for op til 12 meter.
10 kv for op til 20 meter.
16 kv for op til 32 meter.

Det er den samlede længde af både + og - ledningen du skal regne
med.
Desuden skal du være opmærksom på spændingsfald der kan være
forårsaget af hovedafbryder, ledningssamlinger og lign.
Undersamlinger i tilledningerne bør undgås og begrænses mest
muligt.

Mvh/Harding

Harding E . Larsen <harding@XQL45larsen.tdcadsl.dk> (slet XQL45)

Fra : HH

Dato : 24-08-07 16:36

Hej,
Det lyder for mig lidt som om det er termostaten der er ustabil. Prøv
at kortslutte ledningerne fra termostaten (altså som om den selv laver
forbindelse) og se om kompressoren så kører!

Hans-Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 29-08-07 20:28

Jeg har prøvet noget der mindede lidt om det. Efter lang tids søgen efter
mere avancerede fejlmuligheder opdagede jeg at det var den sikring der
sidder nede på køleelektronikken, der øjensynligt var blevet "mør" af mange
års vibrationer. Skiftede sikringen og den har kørt siden.

Bjarke