Godt og billigt sted at ombytte generator ~
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-08-07 21:03

Min Polo II GT fra 83 kan ikke lade. Har været hos en mekaniker og han
siger den ikke lader.

Har prøvet en ven, som målte den efter og konstaterede at den ikke
lader. Den giver allerhøjest 13.79 volt

Nå, men generatoren er en fra en hugger og den er åbenbart defekt.

Jeg vil gerne have en renoveret generator i stedet selvom den er dyrere,
men hvor får jeg en kvalitets produkt til en fornuftig pris ?

Hilsen Jesper

Fra : Tom

Dato : 23-08-07 21:35

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse
> Min Polo II GT fra 83 kan ikke lade. Har været hos en mekaniker og han
> siger den ikke lader.
>
> Har prøvet en ven, som målte den efter og konstaterede at den ikke
> lader. Den giver allerhøjest 13.79 volt

øhhhh hvordan kan man sige at den ikke lader når der er 13.8 Volt over
batteriet. Dette skulle da være tilstrækkeligt

--
tom

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-08-07 21:43

Tom <christensen@bigfoot.com> wrote:

> "Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse

> øhhhh hvordan kan man sige at den ikke lader når der er 13.8 Volt over
> batteriet. Dette skulle da være tilstrækkeligt

PLudselig en dag vil bilen ikke starte. Jeg lader batteriet op med en
oplader og den kører lidt tid. Så er problemet der igen.

Skal der ikke være over 14 volt når generatoren lader ?

Fra : claus b.p.

Dato : 23-08-07 21:59

> PLudselig en dag vil bilen ikke starte. Jeg lader batteriet op med en
> oplader og den kører lidt tid. Så er problemet der igen.
>
> Skal der ikke være over 14 volt når generatoren lader ?
Ikke nødvendigvis. 13,8 volt kan her i min forsøgsopstilling lade et fladt
batteri med 50A. (Strømforsyningen kan ikke levere mere)
Efter et stykke tid daler ladestrømmen til den når ned omkring 2-3A.

Hvis din generator kan holde spændingen oppe på 13,8V når lys, ventilator og
elbagrude er tændt, fejler den intet. Skift istedet dit batteri.

/Claus

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-08-07 22:03

claus b.p. <cbp33@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Hvis din generator kan holde spændingen oppe på 13,8V når lys, ventilator og
> elbagrude er tændt, fejler den intet. Skift istedet dit batteri.

Hvis jeg tænder lyset, elbagruden og blæseren på fuld styrke, så er der
ca. 12 volt

Batteriet er et par måneder gammelt.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 23-08-07 22:12

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) skrev :

>Hvis jeg tænder lyset, elbagruden og blæseren på fuld styrke, så er der
>ca. 12 volt

Så er vi jo derhenne ad - hvor den nok er udu

Hvorfor i alverden målte de 2 kegler ikke korrekt første gang - så
havde de jo fortalt dig at spændingen faldt under belastning
--
Jan_stevns

Spirilen's lillesbror er kommet hjem ;)

Fra : Per Jensen

Dato : 24-08-07 13:56

jan@bygteknik.dk skrev:
<KLIP>

> Hvorfor i alverden målte de 2 kegler ikke korrekt første gang - så
> havde de jo fortalt dig at spændingen faldt under belastning

For mit vedkommende, var det ikke nødvendigt.

Det var jo ret tydeligt at generatoren ikke ladede som den skulle. Og
jeg havde målt bilens standbyforbrug til at være omkring 20 mA, ikke
alarmerende.

Desuden var de 13,6 volt jo målt efter at batteriet var opladet udefra,
så den reelle ladespænding fra generatoren kunne sagtens være meget lavere.

Desværre havde jeg ikke adgang til et DC-tangamperemeter den dag, ellers
havde jeg også målt på ladestrømmen.

// Per.

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 24-08-07 14:08

Per Jensen <per@fjernmigzapro.dk> skrev :

>jan@bygteknik.dk skrev:
><KLIP>

>For mit vedkommende, var det ikke nødvendigt.

Hvis du spoler tilbage og læser det første indlæg i tråden - ser det
ud som om den lader. Skribenterne kan jo ikke gætte at nogen måler på
et forkert grundlag

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 24-08-07 14:52

<jan@bygteknik.dk> wrote:

> Hvis du spoler tilbage og læser det første indlæg i tråden - ser det
> ud som om den lader. Skribenterne kan jo ikke gætte at nogen måler på
> et forkert grundlag

Jeg har nu kørt lidt rundt med og uden lys på og nu har jeg lige målt på
batteriet. Der er 12.49 volt på, når motoren kører med 3000 rpm samt lys
og blæser på 1. trin.

Lyset i forlygterne ersådan lidt gulligt.

Er det generatoren - jeg har en uge til at få pengene retur fra huggeren
?

Fra : Tom

Dato : 24-08-07 15:10

> [...]
>
> Lyset i forlygterne ersådan lidt gulligt.
>
> Er det generatoren - jeg har en uge til at få pengene retur fra huggeren

Ja det er sansynligvis generatoren. Du har netop gjort det rigtige ved at
sørge for noget belastning af generatoren samtidig med du måler
batterispændingen.

--
Tom

Fra : Uffe Ravn

Dato : 24-08-07 17:48

Tom wrote:

> Ja det er sansynligvis generatoren. Du har netop gjort det rigtige
> ved at sørge for noget belastning af generatoren samtidig med du måler
> batterispændingen.

Men han bør huske at tjecke batteri og stelforbindelser også.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 24-08-07 18:10

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev :

>Men han bør huske at tjecke batteri og stelforbindelser også.

Det har han da nok også folk til (med mindre de er ude og spille golf)

:)

Fra : Uffe Ravn

Dato : 24-08-07 20:49

jan@bygteknik.dk wrote:

> Det har han da nok også folk til (med mindre de er ude og spille golf)

Tr du ikke nærmere at de spiller Polo?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 24-08-07 21:00

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev :

>Tr du ikke nærmere at de spiller Polo?

Jo - nu du siger det ;)

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 25-08-07 12:07

> [...]

> Ja det er sansynligvis generatoren. Du har netop gjort det rigtige ved at
> sørge for noget belastning af generatoren samtidig med du måler

I går kørte jeg hjem om aftenen med lys på. Den har så stået 12 timer på
parkeringspladsen og her til morgen kunne jeg godt starte den, men den
tøver og springer ikke i gang. Det er som om at der kun lige er nok til
at få den i gang.

Jeg målte på batteriet inden jeg startede motoren og der var 12.5 volt

Nu har jeg så kørt lidt rundt her lørdag formiddag uden lys og blæser,
så den slet ikke forbruger strøm andet end ved blinklys og når jeg
træder på bremsen. Så starter den på en mere normal måde - altså sådan
lidt mere friskt.

For mig virker det som om at generatoren kun lige lader tilstrækkeligt
til at jeg kan køre UDEN forbrug, men hvis jeg bruger stereoanlæg, lys,
blæser og så videre, så vil den ikke kunne starte i løbet af kort tid.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 25-08-07 20:09

Jesper Haaber Gylling wrote:

> [...]
> til at jeg kan køre UDEN forbrug, men hvis jeg bruger stereoanlæg,
> lys, blæser og så videre, så vil den ikke kunne starte i løbet af

Igen ville min første tanker gå til stik- og skrueforbindelser på stel og
plus i ladekredsen.

Og en evt slap rem.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : claus b. p.

Dato : 24-08-07 08:47

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message

> Hvis jeg tænder lyset, elbagruden og blæseren på fuld styrke, så er der
> ca. 12 volt
>
> Batteriet er et par måneder gammelt.

Ok, hvis det er med lidt omdrejninger på, så yder generatoren ikke det den
skal. www.Hoyer-autodele.dk har fabriksnye generatorer for mellem 800 og 950
kr, så det kan vel ikke svare sig at lede efter en ombytter/brugt, med
mindre du tror din Polo snart vil afgå ved døden.

/Claus

Fra : Per Jensen

Dato : 23-08-07 22:04

Tom skrev:
<KLIP>

> øhhhh hvordan kan man sige at den ikke lader når der er 13.8 Volt over
> batteriet. Dette skulle da være tilstrækkeligt
>
> --
> tom

Hej Tom.

Det var mig der hjalp Jesper med at teste generatoren.

Der er tre ledninger på generatoren. to af dem er internt forbundet med
hinanden i generatoren, og det ene af kablerne går direkte til motoren,
imens at det andet går via starteren og til lidt andet småting.

Den sidste ledning, en blå sag, går til lampen i instrumentbrædtet.

På de røde ledninger måler vi højst 13,6 volt uanset hvor mange
omdrejninger bilen tager, og på den blå måler vi 13,7-8 stykker.

Dvs. at lampen indikerer ikke en fejl, da der er spænding "nok"

Disse tests blev udført uden noget andet tændt på bilen end motoren, lys
og andre sager var ikke tændt.

Generatoren er en type med integreret "laderelæ/spændingsregulator" og
denne må jo være defekt.

13,6 volt får man ikke opladet et 12-volts Bly/syre ret godt med, vi
skal op på 14,4-8 volt før at det er topladet.

// Per.

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 23-08-07 22:17

> [...]

>hinanden i generatoren, og det ene af kablerne går direkte til motoren,
>imens at det andet går via starteren og til lidt andet småting.

Det er jo bare en plain_vanilla generator

2 tykke kabler ud, og et tyndt - der går til ladelampen

>Dvs. at lampen indikerer ikke en fejl, da der er spænding "nok"

I mørke - ville lampen nok gløde svagt

>Disse tests blev udført uden noget andet tændt på bilen end motoren, lys
>og andre sager var ikke tændt.

Du kan ikke afgøre om en generator lader, uden af have forbrug på den

>Generatoren er en type med integreret "laderelæ/spændingsregulator" og
>denne må jo være defekt.

Tænkeligt - eller der er røget en ensretterdiode indvendigt

Det skulle vel aldrig være et ? om generatorens stelforbindelse ?

Fra : Tom

Dato : 23-08-07 22:51

"Per Jensen" <per@fjernmigzapro.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> 13,6 volt får man ikke opladet et 12-volts Bly/syre ret godt med, vi skal
> op på 14,4-8 volt før at det er topladet.

Du burde have målt spændingen over batteriet når motoren går lidt over
tomgang og med lyset tændt. Her er en spænding mellem 13.5 og 14.5V ok. Er
også skrevet ind i utallige Haynes bøger.
Helt ideelt er en spænding på 14.4V så er den lige i øjet, men mindre kan
sagtens gøre det.

http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/403/68/052_054.pdf

--
Tom

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-08-07 22:59

>13,6 volt får man ikke opladet et 12-volts Bly/syre ret godt med, vi
>skal op på 14,4-8 volt før at det er topladet.

Hej.

Det er ikke helt korrekt. 13,6 volt kan du sagtens lade et batteri op
med - det er meget normalt hos fx. SAAB.

Der findes andre laderelæ også som leverer over 14v men det er slet
ikke nødvendigt med mindre man har meget lir (20 tons anlæg og andet
slugende) der tærrer på strømmen.

Det er en skrøne at man altid skal over 14v for, at det er nok.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Uffe Ravn

Dato : 26-08-07 23:20

Martin Johansen [6000] wrote:

> [...]
> slugende) der tærrer på strømmen.
>
> Det er en skrøne at man altid skal over 14v for, at det er nok.

Jeps, batterifabrikanternes opgivelser ligger ofte imellem 13,6 og 13,8V.

vigtig er dog at vi taler om spændingen målt direkte på batteriets poler.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 26-08-07 23:16

Per Jensen <per@fjernmigzapro.dk> skrev :

>Generatoren er en type med integreret "laderelæ/spændingsregulator" og
>denne må jo være defekt.

Du aner nok ikke hvor tæt på du var i din vurdering

Jeg målte godtnok nogle andre tal, men nevermind, hvis det går som jeg
formoder, er han kørendes igen ;)

--
Jan_stevns

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 27-08-07 10:52

<jan@bygteknik.dk> wrote:

> Du aner nok ikke hvor tæt på du var i din vurdering
>
> Jeg målte godtnok nogle andre tal, men nevermind, hvis det går som jeg
> formoder, er han kørendes igen ;)

Indtil videre ser det ud som om at den lader fint og starter godt.

I morges målte den 12.79 på batteriet og 13.79 med motoren i gang.

Fra : Per

Dato : 23-08-07 21:40

> [...]
>
> Jeg vil gerne have en renoveret generator i stedet selvom den er
> dyrere, men hvor får jeg en kvalitets produkt til en fornuftig pris ?

Jeg har handlet meget hos Eiki lige ved Tivoli (Ved Glyptoteket) og har
altid været tilfreds.

http://www.eiki.nu/om_firmaet.htm

Ja - hjemmesiden er ikke noget særligt , men han kan skaffe meget også
ombytterdele.

Ellers er der Høyers auto: http://www.hoyer-autodele.dk/

Mvh. Per

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 23-08-07 21:53

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) skrev :

>Har prøvet en ven, som målte den efter og konstaterede at den ikke
>lader. Den giver allerhøjest 13.79 volt

Den skal dælme ikke give ret meget mere da

Hvis du tænder alle el-brugere på bilen, og den stadig leverer
13,7912345643volt - så lader den !

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-08-07 21:59

<jan@bygteknik.dk> wrote:

> Den skal dælme ikke give ret meget mere da
>
> Hvis du tænder alle el-brugere på bilen, og den stadig leverer
> 13,7912345643volt - så lader den !

Det gør den heller ikke.

Hvorfor skulle 2 uafhængige mennesker hvoraf den ene er mekaniker sige
at den ikke lader, hvis det ikke var sandt ?

Og hvorfor er der ingen strøm på min bil ?

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 23-08-07 22:09

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) skrev :

>Hvorfor skulle 2 uafhængige mennesker hvoraf den ene er mekaniker sige
>at den ikke lader, hvis det ikke var sandt ?

Spørg dem ad ....

Hvis de påstår der måles 13.8 volt - og du har tændt lys etc. så lader
den, det er sågu elemæntær autoelektrikerviden

>Og hvorfor er der ingen strøm på min bil ?

Fordi strømmen ikke er blevet opbevaret - easy as that

Noget kan jo aflade batteriet natten over - eller batteriet er ganske
enkelt skvattet sammen

Fra : Tom

Dato : 23-08-07 22:41

<jan@bygteknik.dk> skrev i en meddelelse

> Spørg dem ad ....
>
> Hvis de påstår der måles 13.8 volt - og du har tændt lys etc. så lader
> den, det er sågu elemæntær autoelektrikerviden

Lige netop
Der er ingen diskussion hvis der er 13.8 med belastning så er generatoren ok
uanset hvilken uddannelse eller job man bestrider

--
Tom

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 24-08-07 18:55

jan@bygteknik.dk skrev:

> Fordi strømmen ikke er blevet opbevaret - easy as that

Eller de har målt det direkte på generatoren. Og med ledninger af tysk
kvalitet, så kan der sagtens forsvinde 1,5 volt på vej til batteriet.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 25-08-07 16:15

Ib Jakobsen wrote:

> Eller de har målt det direkte på generatoren. Og med ledninger af tysk
> kvalitet, så kan der sagtens forsvinde 1,5 volt på vej til batteriet.

ehem... host... du må naturligvis mene ledninger i franske biler...

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 25-08-07 16:39

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev :

>ehem... host... du må naturligvis mene ledninger i franske biler...

Der ryger nu også en smule en tysker -

Jeg har lige nu skiftet generator på en af Scorpioerne -
den renoverede er testet i bænk og måler ok - lader med 86 Amp, når
den snurrer 5500rpm og fuld last på dummyload'en

Måler jeg på generatoren er der 13,8 volt - på batteriet 13.6

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 25-08-07 18:51

jan@bygteknik.dk wrote:

> [...]
> den snurrer 5500rpm og fuld last på dummyload'en
>
> Måler jeg på generatoren er der 13,8 volt - på batteriet 13.6

der er nu også lidt forskel på 1,5 V spændingsfald og så 0,2 V spændingsfald
over ledningen...

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 25-08-07 20:55

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev :

>der er nu også lidt forskel på 1,5 V spændingsfald og så 0,2 V spændingsfald
>over ledningen...

Jep - designet af elsystemerne er ofte lidt forskellige - min motor
vender jo rigtigt, så der er kun kort vej for kablet fra generatoren
til batteriets +pol.

alligevel er der et tab i kablet, hvilket nok skal tilskrives
forbindelserne, og ikke kablet selv

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 25-08-07 22:28

<jan@bygteknik.dk> wrote:

> [...]
> til batteriets +pol.
>
> alligevel er der et tab i kablet, hvilket nok skal tilskrives

Jan jeg har sendt dig en mail. Har du fået den ?

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 25-08-07 23:32

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) skrev :

>Jan jeg har sendt dig en mail. Har du fået den ?

Jep - der er et svar på vej retur til dig.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 26-08-07 21:50

<jan@bygteknik.dk> wrote:

> Jep - der er et svar på vej retur til dig.

Hej Jan

Tak for din hjælp i dag.

Jan fik fundet frem til at generatoren ikke ladede korrekt. Jeg havde
taget den oprindelige generator med samt en ekstra 70Ah Mercedes
generator. Det viste sig efter at vi pillede generatoren fra Byens Auto
Ophug af at kullene var fuldstændig slidt ned samt at den var irret og
halvrusten på laderelæet.

Imidlertid var det så heldigt at netop den 70Ah Mercedes generator også
var en Bosch og der sad et identisk og meget fint laderelæ på. Bytte
bytte og montering igen og vupti den lader.

I morgen tidlig tjekker jeg lige om den springer i gang uden tøven og så
måler jeg spændingen på batteriet inen jeg starter den samt når motoren
kører.

Endnu engang tak Jan.

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 26-08-07 22:43

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) skrev :

>Hej Jan

>Tak for din hjælp i dag.

Det er da så lidt ;)

>I morgen tidlig tjekker jeg lige om den springer i gang uden tøven og så
>måler jeg spændingen på batteriet inen jeg starter den samt når motoren
>kører.

Jeg håber da den ter sig pænt nu ;)

Der ligger et par billeder på gruppens hjemmeside
http://www.dkfritidbil.dk/fotostorier/gyllinggenerator.htm

--
Jan_stevns

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 27-08-07 22:47

jan@bygteknik.dk skrev:

> Der ryger nu også en smule en tysker -

En smule er vist at omgås sandheden lemfældigt.

> [...]
> den snurrer 5500rpm og fuld last på dummyload'en
>
> Måler jeg på generatoren er der 13,8 volt - på batteriet 13.6

Jeg mistede 1,6v på min omega. De 0,7v lå mellem for- og bagende på
generatoren. En smule mellem generator og motor. Og 0,3 mellem motor og
karroseri. Resten lå på plussiden. De gav en del mere lys i lygterne.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 27-08-07 22:42

Rasmus M. Jensen skrev:

> ehem... host... du må naturligvis mene ledninger i franske biler...

Bare rolig. Jeg har kørt tyske biler siden '81. Og repareret på dem
siden '78. Og hvis der er nogen der kan have spændingsfald, så er det dem.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-08-07 22:02

Jesper Haaber Gylling skriver:

> Har prøvet en ven, som målte den efter og konstaterede at den ikke
> lader. Den giver allerhøjest 13.79 volt

Ubelastet eller når den har et batteri koblet til ?

Et normalt blybateri som i din bil, har en nominel spænding på 12 volt.
For at lade på batteriet, bruger man en højere spænding (13,8 volt).
Netop den spænding du siger der er til rådighed....

> Nå, men generatoren er en fra en hugger og den er åbenbart defekt.

Eller en stelledning amngler ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : jan@bygteknik.dk