Mon ikke hun skulle tage bussen fremover
Fra : JBH

Dato : 23-08-07 19:01

Fra : Kent

Dato : 23-08-07 19:59

"JBH" <Skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:46cdcb50$0$25429$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> http://ekstrabladet.dk/112/article330474.ece

Nu KAN pedalen jo rent faktisk have sat sig fast, så
det er sgu da lidt tidligt at dømme hende.

Kent

Fra : Kent Nielsen

Dato : 24-08-07 17:10

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
> "JBH" <Skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>>

> Nu KAN pedalen jo rent faktisk have sat sig fast, bla bla.

Måske, men det gorde den ikke:
http://ekstrabladet.dk/112/article330794.ece

Det var en herreløs bil

Kent Nielsen

Fra : BJ

Dato : 24-08-07 18:18

"Kent Nielsen" <virker.ikke@findes.ikke> skrev i en meddelelse

KLIP

> Måske, men det gorde den ikke:
> http://ekstrabladet.dk/112/article330794.ece
>
> Det var en herreløs bil

Selv en herre, der ikke er øvet i at køre med automatgear, kludre noget så
gudsjammerligt i en bil med automatgear.

Jeg kan da huske, da den ene af mine svogre skulle prøve min Völle.

Bedst som det går, sidder vi oppe i forruden.

Han ville blot koble ud og skifte gear......

mvh
Bjørn J.

Fra : Kent Nielsen

Dato : 24-08-07 18:45

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Bedst som det går, sidder vi oppe i forruden.
>
> Han ville blot koble ud og skifte gear......

Den er klasisk,
Sjovt som venstre ben virker på bremsen

Kan huske da jeg var i lære som mekaniker, min lærlinge kollega skulle køre
en ny invalidebil ud fra værkstedet, det var en model med aut. gear og
speederen flyttet til venstre for bremsepedalen(!)
Det gav buler da han skulle "koble ud" på P pladsen.

Heldigvis ingen personskade ud over lidt såret stolthed.

Kent Nielsen

Fra : ShutEye

Dato : 24-08-07 21:33

> Måske, men det gorde den ikke:
> http://ekstrabladet.dk/112/article330794.ece

Hvad hulen nytter en ny køreprøve i et automobil med manuel-gear?

Fra : Esben Juul Sørensen

Dato : 23-08-07 20:04

"JBH" <Skodkontoen@hotmail.com> wrote in message
> http://ekstrabladet.dk/112/article330474.ece

Der står at kvinden er ung og at hun lige havde fået bilen som var med
automatgear.

Min erfaring i mit tidligere job som testkører af mange biler skiftevis med
automatgear og manuel gear siger mig følgende:

1. Kvinden er blevet overrasket over at responsen fra at et ganske lille
speedertryk genererer en voldsom acceleration.
2. Den såkaldte "positive feedback" ... altså at bilen bakker kraftigt -
kvinden trykkes fremad i bilen - trykker mod sin vilje endnu mere på
speederen - bilen bakker endnu kraftigere - kvinden trykkes endnu mere
fremad i bilen - etc - etc - etc ... ja det har overrasket i sådan en grad
at hændelsen kunne ske.

Nøjagtig det samme kan ske hvis man forsøger at træde koblingen ned i en bil
med automatgear. Venstre fod rammer den brede bremsepedal - man bliver
overrasket over reaktion så kroppen ikke er forberedt på den fremadrettede
kraft. Denne kraft gør så igen at trykket på bremsepedalen bliver endnu
hårdere osv.

Hvis jeg skulle efterforske ulykken ville jeg koncentrere mig om kvindens
forklaring og ikke så meget teknikken i bilen da det er usandsynlig den
bærer skylden.

Af samme grund som ovenfor er speeder-mapningen ofte lagt mindre aggressivt
ud i bakgear på biler med automatgear så bilen bakker med rolige bevægelser.
Jokker jeg speederen i bund i bakgear på min bil vil jeg tro det svarer til
en 1/3 af fuld gas i D i gearkassen - selv ved kickdown. OK - men det er jo
også en Volvo.

Kvinden bør nok indstille sig på et buskort eller en Suzuki Alto hvis hun
vil køre i bil inde midt i byen.

VH Esben

Fra : Anders Majland

Dato : 24-08-07 10:57

> [...]
> kvinden trykkes fremad i bilen - trykker mod sin vilje endnu mere på
> speederen - bilen bakker endnu kraftigere - kvinden trykkes endnu mere

Hvordan endte sagen med den buschauffør der også pløjede ventende passagerer
ned. Det var noget med at hun var ny på en bus med dens type automatgear ?
Var der fejl på bussen eller var det fejlbetjening ?

/A

Fra : Brian S Jensen

Dato : 24-08-07 11:18

> [...]
> passagerer ned. Det var noget med at hun var ny på en bus med dens type
> automatgear ? Var der fejl på bussen eller var det fejlbetjening ?

Hej - det blev vist "fejlbetjening" som de kom frem til, men hun blev ikke
dømt for
uagtsomt manddrab som der var lagt op til

Personligt er jeg sikker på at det er den samme ting der er sket både med
bussen
og BMW'en - de har givet den (måske lidt for meget) gas i bakgear, og som en
anden her skrev, så bliver de lidt overraskede over hvor hurtigt den tager
ved og
kommer served til at trykke yderligere på speederen

Men jeg ville da også ha' kommet med samme forklaring som Jokke - speederen
satte sig fast og mht. Jokke's uheld....jeg har sjældent hørt om en
speeder der
har sat sig fast, men jeg har dælme tit hørt om "racer-kørere" som har for
meget
fart på hen mod et sving

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : BJ

Dato : 24-08-07 11:27

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> speeder der
> har sat sig fast, men jeg har dælme tit hørt om "racer-kørere" som har for

Du er måske ikke gammel nok, ´til at have erfaring med gammeldags mekaniske
karburatorer?

Jeg har da prøvet det flere gange i hine tiders, dengang meget moderne
biler.

I dag har de fleste jo blot en "joystick" under højre fod.

mvh
Bjørn J.

Fra : BJ

Dato : 24-08-07 11:32

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

Så du lige ved, hvad en dobbelt Weber er:

http://www.bmw2002.co.uk/History/alpina.html

mvh
Bjørn J.

Fra : Anders Majland

Dato : 24-08-07 11:36

> Du er måske ikke gammel nok, ´til at have erfaring med gammeldags
> mekaniske karburatorer?
>
> Jeg har da prøvet det flere gange i hine tiders, dengang meget moderne
> biler.

Jeg har prøvet det i en citroen bx i andet gear hvor speederen blev hængende
i gulvmåtten (den der ikke hed 14 med 55 sløve hk) - Det nåede ikke at blive
farligt inden jeg fik den sparket løs igen, men den fik da taget lidt mange
omdrejninger ....

/A

Fra : BJ

Dato : 24-08-07 11:42

KLIP

> [...]
> hængende i gulvmåtten (den der ikke hed 14 med 55 sløve hk) - Det nåede
> ikke at blive farligt inden jeg fik den sparket løs igen, men den fik da

Sådan kan man vel også komme galt af sted med en elektronisk speeder.

Sidste gang jeg havde fornøjelsen af at sidde med en fastklemt speeder, var
i vores Renault 5GTS, der havde 1 dobbelt Weber monteret ab fabrik.

Desværre gik den til de evige bilmarker for ca. 3 år siden.

mvh
Bjørn J.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 24-08-07 12:59

BJ wrote:

> Du er måske ikke gammel nok, ´til at have erfaring med gammeldags
> mekaniske karburatorer?
>
> Jeg har da prøvet det flere gange i hine tiders, dengang meget moderne
> biler.

Jeg har prøvet det i en Granada med manuelt kasse, i en Granada med
pløreturbine, en Fiat 128, i Rekord med manuel kasse og med pløreturbine.

Intet problem, man sparker bremsen i bund, river bilen ud af gear, slukker
motoren. Og ærgere sig en anelse over at omdrejningstælleren nåede toppen.
Og overvejer om spederkablet er ved at være slidt.

Done that, still got no t-shirt.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : ShutEye

Dato : 24-08-07 16:52

> Intet problem, man sparker bremsen i bund, river bilen ud af gear, slukker
> motoren. Og ærgere sig en anelse over at omdrejningstælleren nåede toppen.
> Og overvejer om spederkablet er ved at være slidt.

Det er vel ikke det store problem i moderne biler - det med omdrejninger.
Der er da en begrænser på min.
Resten af oplevelsen kan nok være pænt træls alligevel :)

Fra : Uffe Ravn

Dato : 24-08-07 17:44

ShutEye wrote:

> Det er vel ikke det store problem i moderne biler - det med
> omdrejninger. Der er da en begrænser på min.

Nu har jeg just heller ikke ry for at køre i moderne biler.

Har netop idag skrevet slutseddel på en Kadytt fra 1986

> Resten af oplevelsen kan nok være pænt træls alligevel :)

Årh ja, jeg prøvede det også på en brolagt gade, som næsten nybagt billist,
i det indre Kbh. i en Citroén Mahari.

Der var det dog elastikken til spederen der var knækket, men samme virkning:
fuld gas på motoren.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : ShutEye

Dato : 24-08-07 21:35

> Nu har jeg just heller ikke ry for at køre i moderne biler.

Kender ikke dit ry ...

> Har netop idag skrevet slutseddel på en Kadytt fra 1986

.... men jeg kan nu tænke mig til en del af det :)

Ahhrrg og så som nystartet!

Fra : alexbo

Dato : 24-08-07 11:44

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev

> Hvordan endte sagen med den buschauffør der også pløjede ventende
> passagerer ned. Det var noget med at hun var ny på en bus med dens type
> automatgear ? Var der fejl på bussen eller var det fejlbetjening ?

Fejlbetjening, uagtsomt manddrab,
10.000 kr i bøde
betinget frakendelse 3 år.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 23-08-07 20:37

On 23 Aug., 20:58, "Kent" <Sunsh...@NOSPAMpc.dk> wrote:

> Nu KAN pedalen jo rent faktisk have sat sig fast, så
> det er sgu da lidt tidligt at dømme hende.
>
> Kent

Ja det er jo sket før for andre http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article328307.ece

Med venlig hilsen Kim

Fra : Brian S Jensen

Dato : 23-08-07 20:46

"Kim Kristensen" <kim01@kristensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nu KAN pedalen jo rent faktisk have sat sig fast, så
> det er sgu da lidt tidligt at dømme hende.

Tjaaa, eftersom jeg kører BMW må jeg da hellere gå ud og tjekke speederen
inden jeg kører igen - og den har oven i købet også automatgear, så det er
da
dømt til at gå galt

http://ekstrabladet.dk/flash/dkkendte/danskekongelige/article324445.ece

Mvh.
Brian S Jensen
BMW 528i Steptronic
Toyota Previa 2.4i

Fra : Bjarne

Dato : 24-08-07 08:19

"JBH" <Skodkontoen@hotmail.com> wrote in message
> http://ekstrabladet.dk/112/article330474.ece

Jeg vil sige det er uforsvarligt at give en 29årige kvinde sådan en bil
så det kan ikke være hendes skyld.

hehehe ja undskyld, men den måtte komme, DOH

Bjarne

Fra : KMH

Dato : 24-08-07 13:34

"JBH" <Skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> http://ekstrabladet.dk/112/article330474.ece

Nu er det svært at vide hvad der er hvad.........
Men helt konkret kan jeg da nævne at jeg gennem et lille år har kæmpet med
en "periodisk fejl" på en Skod'a Fabia 1.9 tdi'er som med jævne mellemrum
bla. har lavet lige det nummer med gassen.
Der er en absolut mangel på fejl i computersystemet og derfor "fejler den jo
ikke noget"

Så udfra egne oplevelser kan jeg ikke mene andet end at hun er ude i noget
juridisk snavs. Fejlen KAN sagtens forekomme også uden at den derefter kan
spores (sån' umiddelbart). Så jeg gætter på at hun får en hård dom - selv om
det sagtens KAN være en mindre bøvs fra computersystemet i bilen.

M.v.h.
Kim

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-07 23:09

On Thu, 23 Aug 2007 20:00:45 +0200, "JBH" <Skodkontoen@hotmail.com>
wrote:

>http://ekstrabladet.dk/112/article330474.ece

Jow, måske (nu kan et eller andet jo have svigtet, men det ser skidt
ud for føreren).......på den anden side set, kør en tur Køge Bugt -
Motorring 3 (hele vejen) om morgenen....og du finder mindst 10, som
burde anskaffe et HT-kort )
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi