Styring af båndbredde?
Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 22-08-07 22:56

Ned med hastigheden på udvalgte pc, er det muligt at styre båndredden, enten
med kabel eller med trådløs internet opsætning?

/ Thomas

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 23-08-07 15:52

"Thomas Jacobsen" wrote

> Ned med hastigheden på udvalgte pc, er det muligt at styre båndredden,
> enten med kabel eller med trådløs internet opsætning?

Ja.

Hvordan du kan gøre det afhænger af situationen som du bliver nødt til at
fortælle mere om.

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 23-08-07 22:12

"Peder Vendelbo Mikkelsen" <example@example.com> skrev i en meddelelse
> "Thomas Jacobsen" wrote

> Ja.
>
> Hvordan du kan gøre det afhænger af situationen som du bliver nødt til at
> fortælle mere om.

Okay - Der er koblet ca 12 brugere trådløst på med forskellige download
behov og jeg har brug for at alle kan få ligemeget båndbredde, (sådan ca.,
lige nu lukker trafikken ned når én streamer osv.) Nu fandt jeg så dette
produkt http://www.dlink.com/products/?sec=1&pid=530
D-Link DIR-655, som virker som om den har en "Intelligent QoS Technology",
og hvis det passer er det måske min løsning? Får vist mange gode
anmeldelser.. Hvad siger du/ I til dette?

Jeg bruger lige nu en Linksys BEFW11s4, som vist ikke er frygtelig god?

/Thomas

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 23-08-07 22:55

"Thomas Jacobsen" <tj@FJERN-DETTEperson.dk> wrote in

> [...]
> virker som om den har en "Intelligent QoS Technology", og hvis det
> passer er det måske min løsning? Får vist mange gode anmeldelser..

Jeg har netop erhvervet en sådan dir-655, og den gør hele forskellen på
mit netværk.

Jeg har 2 kablede stationære, en Wifi PDA, Wifi Skype telefon og typisk
3-4 wifi bærbare koblet op når belastningen er værst.

Før gav det dårlige pings når der blev spillet, og hvis en enkelt
downloadede gav det en forringelse for alle andre.

Men ikke mere. 655'eren kan "mærke" om datatrafikken er tidskritisk, og
prioriterer denne trafik over anden trafik. Virker faktisk ganske
overbevisende med default indstillingerne.

Responsen på den enkelte maskine er som om man var alene på linien. Det
er klart at den reelle downloadhastighed selvfølgelig påvirkes af hvor
meget båndbredde den enkelte ligger beslag på. Hvis alle vil streame på
en gang, så gør routeren ingen forskel.

Routeren kan også sættes op til at lukke for bestemte typer trafik
enten helt, for enkelte maskiner eller f.eks. på bestemte tidspunkter.

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 25-08-07 00:30

> [...]
> prioriterer denne trafik over anden trafik. Virker faktisk ganske
> overbevisende med default indstillingerne.

Det lyder godt, og den fungerer stadig okay selv med blandede typer
netværkshastigheder? Er det rigtigt at hvis en maskine kører med 802.11 B og
ca 11 Mbps, så gør alle andre det også? Men det vigtige for mig at finde ud
er om båndbredden bliver fordelt rimeligt. Ligemeget med hastigheder større
end 11 Mbps.

/ Thomas

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-08-07 22:59

> Det lyder godt, og den fungerer stadig okay selv med blandede typer
> netværkshastigheder?

Bestemt. Dog skal det nævnes at jeg endnu ikke har nogle maskiner på
netværket, der kan køre med N-draft.

> Er det rigtigt at hvis en maskine kører med
> 802.11 B og ca 11 Mbps, så gør alle andre det også?

Jeg har 1 Gbit LAN, 100 Mbit LAN, 11B og 11G WLAN maskiner på
netværket, og har ikke oplevet mærkbare hastighedspåvirkninger. Dog
skal det nævnes at WLAN maskinerne primært surfer.

> Men det vigtige
> for mig at finde ud er om båndbredden bliver fordelt rimeligt.
> Ligemeget med hastigheder større end 11 Mbps.

Her fungerer det fint med World Of Warcraft (skal indstilles manuelt i
routeren) på 2 maskiner, Wifi Skype telefoni, websurf på en PDA,
filoverførsel mellem en kablet og en WLAN maskine og 2 samtidige
downloads. De 2 downloads fik ca. 80% af båndbredden, og resten
oplevede ingen problemer. Gbit filoverførsler kører dog ikke så hurtigt
som jeg havde forventet, men det er ikke routerens skyld.

Hvis du tjekker routeren på nettet, så vær opmærksom på at de første
firmware versioner havde en del hastighedsproblemer. Selv har jeg kun
benyttet firmware 1.05, og som sagt uden at have oplevet problemer
endnu.

Jeg er svært glad for min nyerhvervelse.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 24-08-07 00:21

"Thomas Jacobsen" wrote

> [...]
> download behov og jeg har brug for at alle kan få ligemeget
> båndbredde, (sådan ca., lige nu lukker trafikken ned når én streamer

Husk at konsekvensen godt kan blive at den person som streamer kommer
til at opleve at det streamede medie bliver dårligere, hvis det er
topchefen er det ikke sikkert at det er en god ide at du opsætter
noget til at begrænse vedkommendes internetforbrug.

Når du har 12 forskellige brugere, har du måske en blanding af forskel-
lige trådløse standarder tilsluttet på samme tid, nogle trådløse ad-
gangspunkter falder så tilbage til at køre med den langsomste hastig-
hed den understøtter for alle tilsluttede, med mindre der er indbygget
separat radio til hver enkelt standard (802.11 B, A og G. B er den
langsomste med max 11 Mbps teoretisk højest opnåelige hastighed, A og
G kan teoretisk set max opnå en hastighed på 54 Mbps). Hvis du har
mulighed for det er det en rigtig god ide at standardisere på at an-
vende samme standard på alle trådløse netværkskort.

> [...]
> Technology", og hvis det passer er det måske min løsning? Får vist
> mange gode anmeldelser.. Hvad siger du/ I til dette?

Jeg kender ikke D-Links produkter, men kollegaer siger at de giver en
god nok smæk for skillingen i forhold til andre produkter som de har
anvendt.

Forhåbentlig er den indbyggede intelligens klog nok til at skrue op og
ned for båndbredde-begrænsningerne efter behov [1], så du ikke hele
tiden skal gå og konfigurere på den.

[1] forstået på den måde at hvis den har reguleret båndbredden ud fra
f.eks. 10 samtidige bruger at den så uddeler den "ekstra" båndbredde
hvis 2 brugere ikke længere anvender forbindelsen.

D-Link har lagt et simuleret admin-interface på webbet så man hurtigt
kan få en ide af hvad man kan lave med kassen, det ser ok ud (adgangs-
kode er ikke nødvendig):

http://support.dlink.com/Emulators/dir655/login.html

> Jeg bruger lige nu en Linksys BEFW11s4, som vist ikke er frygtelig
> god?

Jeg kender heller ikke Linksys.

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 23-08-07 22:21

> "Thomas Jacobsen" wrote

> Ja.
>
> Hvordan du kan gøre det afhænger af situationen som du bliver nødt til at
> fortælle mere om.

Nå ja - flere brugere vil gerne bruge internettelefoni, kan dette kobles på
trådløst? Eller er det bedst med net-kabel, og en tilstrækkelig hurtig
forbindelse?

/ Thomas