Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Formatere smartmedia kort - hvordan?
Fra : Claus Rasmussen

Dato : 09-07-01 15:24

Hej folkens,

Jeg fik for et halvt års tid siden et 64MB smartmedia kort til brug i
mit olympus d-490z, som fungerede smukt. Men for nogen tid siden gik
kortet helt ned. Det var fyldt med billeder, som jeg havde checket i
lcd-displayet, men da jeg satte det i min computer (via pcmcia) meldte
den fejl. Da jeg satte kortet tilbage i kameraet fik jeg også at vide,
at der var fejl.

Jeg bed i det sure æble og slettede kortet i kameraet, men der var
stadig fejl - kortet kunne hverken læses i computer eller kamera. Nu
tog jeg så (antagligt lidt for) drastiske metoder i brug - jeg
formatterede kortet i computeren som almindelig PC-volumen (jeg bruger
mac). Nu har jeg så en fin 64MB hukommelses-udvidelse til min
computer, men kameraet kan ikke læse det.

Så egentlig en lang smøre for at spørge: findes der software, hvormed
jeg kan formattere mit smartmedia kort, så mit kamera igen kan læse
det?

-claus

Fra : Allan Olesen

Dato : 09-07-01 15:45

spam@webclaus.com (Claus Rasmussen) wrote:

>Så egentlig en lang smøre for at spørge: findes der software, hvormed
>jeg kan formattere mit smartmedia kort, så mit kamera igen kan læse
>det?

Har dit kamera ikke en formateringsfunktion?

Det har mit, men det bruger nu godt nok CompactFlash (så jeg kan ikke
engang tilbyde at formatere kortet for dig).

--
Allan Olesen, Lunderskov
Hvorfor er det kun Nej-sigerne, der må køre 55 i byen?

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 09-07-01 18:21

Claus Rasmussen wrote:

> Så egentlig en lang smøre for at spørge: findes der software, hvormed
> jeg kan formattere mit smartmedia kort, så mit kamera igen kan læse
> det?

Start med at rense kontaktfladerne på dit SmartMedia kort, ganske lidt
snavs eller fedtstof kan gi' problemer, brug f.eks. vat med ganske lidt
sprit på, og vær forsigtig.

Når kortet er renset, så sæt det i kameraet og find den menu hvor du kan
formatere, den hedder sikkert "FORMAT", og så er det bare at trykke ok.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : U. Pedersen

Dato : 09-07-01 22:21

On Mon, 09 Jul 2001 19:20:43 +0200, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Start med at rense kontaktfladerne på dit SmartMedia kort, ganske lidt
>snavs eller fedtstof kan gi' problemer, brug f.eks. vat med ganske lidt
>sprit på, og vær forsigtig.
he he, det er jo helt i stil med de "gamle" dage med Commodore 64, der
skulle kontakterne også har med viskelædret.
--
   m.v.h.
   U.P.

Fra : Per Madsen

Dato : 10-07-01 22:12

"U. Pedersen" <ulf.pedersen@it.dk> wrote in message

> he he, det er jo helt i stil med de "gamle" dage med Commodore 64, der
> skulle kontakterne også har med viskelædret.
> [...]

Ikke desto mindre findes der mindst tre slags snavs.

Sort snavs, der sætter sig på hvide ting.
Hvidt snavs, der sætter sig på sorte ting.
Ubestemmeligt gnat, som sætter sig i kontakter.

Sidstnævnte kan være korrosionsprodukter, som
kan opløses med specialspray, som fås i elektronik-
forretninger.

mhv
Per

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 10-07-01 22:38

Per Madsen wrote:

> Sidstnævnte kan være korrosionsprodukter, som
> kan opløses med specialspray, som fås i elektronik-
> forretninger.

Det må nok frarådes at bruge kontaktrens på et SmartMedia kort, og
kontaktfladerne er iøvrigt guldbelagte, så det handler ikke om ir og
korrosionsprodukter, men snarre om en fedtfinger og lignende.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 10-07-01 23:04

Tak for svarene.

Det fremgik måske ikke klart af min oprindelige post, men jeg kan ikke
formattere kortet i kameraet - jeg har også prøvet at rense kortet,
men stadig intet held.

Findes der ikke et stykke software, hvormed man kan formattere det via
PCen, hvor jeg dog i det mindste kan komme i kontakt med kortet?

/claus

Fra : Per Madsen

Dato : 10-07-01 22:33

"Claus Rasmussen" <spam@webclaus.com> wrote in message
> [...]
>
> Så egentlig en lang smøre for at spørge: findes der software, hvormed
> jeg kan formattere mit smartmedia kort, så mit kamera igen kan læse

Hej Claus

Det lyder som om, det ikke er formatteret, så dit kamera kan bruge det.
Hvis du ikke kan formattere kortet i dit kamera, er det et forsøg værd,
at finde en PC med PCMCIA. Her kan man køre en windows-funktion,
der hedder chkdsk på dit kort, og se hvad chkdsk fortæller.
Jeg har selv både PC og Mac, men med al respekt for MAC'ens mange
fortræffeligheder, vil jeg mene, at det, i givet fald, er et forsøg værd, at
prøve, at formattere kortet på en - PC.

mhv

Per