Fisk med sygdom (rødlig hale)
Fra : ha

Dato : 09-07-01 15:18

Hejsa NG, der er desværre gået et eller andet galt i mit akvarie. Nogle af
fiskene får bidt halen af, andre dør uden at jeg har kunnet konstatere
hvorfor.
Idag så jeg at min hvide (kender desværre ikke navnet) fisk har mistet noget
af halen, og at den samtidig er blevet rødlig omkring stedet hvor halen
begynder. Jeg har uploaded et foto i news:dk.binaer under overskriften "fisk
med sygdom?"

Jeg håber der er nogen der måske kan stille en "diagnose" og måske fortælle
hvad der er galt, og hvem "synderen" kan tænkes at være.

Jeg har 2 scalarer under mistanke. Ellers har jeg bare nogle røde
sværdragere, et par gubbyer, 2 pragtsmerlinger, og andre småfsk som jeg ved
ikke er synderne.

mvh
ha

Fra : Tom Manczak

Dato : 09-07-01 15:30

> [...]
noget
> af halen, og at den samtidig er blevet rødlig omkring stedet hvor

Det kunne tyde på at finneråd er ved at sætte ind. Finneroden skulle
kunne få nogle blodansamlinger. Så kommer den egentlige råd, en svamp
(Saprolegnia) som finder sig til rette på finnen, og viser sig som en
hvid evt. slimet hvid finnekant. Så kan man benytte et svampemiddel
eller evt. specielt salt.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

Fra : ha

Dato : 09-07-01 15:34

Så kan man benytte et svampemiddel
> eller evt. specielt salt.

Tak Tom, kender du navnet på midlerne?

mvh
ha

Fra : Tom Manczak

Dato : 09-07-01 20:54

> Så kan man benytte et svampemiddel
>
> Tak Tom, kender du navnet på midlerne?

Svampemiddel kan f.eks. være aquafuran (ell. pondfuran, som er det
samme, bare billigere), salt kunne f.eks. være det dyre salt man kan få
i akvariebutikkerne (forhandles under en del forskellige navne) ell.
Groft Fransk Middelhavssalt uden tilsætningsstoffer (især jod) fra dit
supermarked til en tier for et halvt kilo. Dessamor har også været
effektiv. Der havde fisken været i saltvandsbad i et par dage inden
vandskift og efterfølgende tilsætning af Dessamor. Fisken (en malawi
cichlide) havde stort set intet tilbage af bagfinnen, og havde opdrifts-
og balanceproblemer. Ret kritisk men den overlevede og har det fint nu.

Fra : ha

Dato : 10-07-01 12:52

> [...]
> cichlide) havde stort set intet tilbage af bagfinnen, og havde opdrifts-
> og balanceproblemer. Ret kritisk men den overlevede og har det fint nu.

Fisken var desværre død her til morgen, men nu vil jeg anskaffe det
foreslåede, så jeg har det på lager.

Tak endnu engang.

mvh
ha

Fra : Tom Manczak

Dato : 10-07-01 13:23

> Fisken var desværre død her til morgen, men nu vil jeg anskaffe det
> foreslåede, så jeg har det på lager.

Det var synd. Rest in peace. Det er en god ting at have medikamenterne
på lager, især hvis sygdom skulle opstå i weekenderne.

Fra : Ludo

Dato : 09-07-01 19:17

Det ligner finneråd.
Kan komme ved utilstrækkelig vandpleje.

Prøv med aquafauran

Fra : ha

Dato : 10-07-01 12:50

> Kan komme ved utilstrækkelig vandpleje.

Lyder mystisk, alt vandet blev skiftet for kun 2 uger siden. Planter og sten
blev placeret, og der gik omkring 5-6 dage førend fiskene indtog deres nye
bassin, så vander er i hvert fald frisk.

> Prøv med aquafauran
Ja, tak for rådet.

mvh
ha

PS. Omtalte fisk var død her til morgen.

Fra : Tom Nielsen

Dato : 09-07-01 19:31

og det er hvide sejlfinne mollyer, begge er hunner.

Fra : Renate Olsen

Dato : 09-07-01 20:31

Fiskene er ikke seilfinne molly (Poecilia latipinna), men Hvit Molly
(Poecilia Sphenops). Samme latinske navn som Sort Molly. Seilfinne Molly har
høyere ryggfinne.