Golf 1.9 TDI økonomi
Fra : JimR

Dato : 21-08-07 11:21

Bilen (2005 Golf 5 1.9 TDI 105 hk) siger gennemsnittet er 5 liter pr 100 km
men antal kørte km delt med antal liter påfyldt siger 16 km/l

Jeg har checket triptælleren og den viser pænt rigtigt.

Har andre samme oplevelser? Jeg kører rimelig Morfar-pænt og havde ventet en
bedre økonomi

mvh

JimR

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 21-08-07 13:11

"JimR" <nom@il.dk> wrote in news:faeea9$lcn$1@news.net.uni-c.dk:

> Har andre samme oplevelser? Jeg kører rimelig Morfar-pænt og havde
> ventet en bedre økonomi

Morfar-pænt har intet med økonomi kørsel at gøre. Nærmest tværtimod.

Min svigerfar kører rigtig pænt. Holder fartgrænserne. Når jeg kører hans
bil, så kører jeg 15% længere på literen.... typisk med en 5-10% højere
gennemsnitsfart.

Metoden er simpel: Hurtig acceleration, gearskift dér hvor motorens
drejningsmoment topper og lidt til, vær forudseende så du undgår at
bremse mere end højst nødvendigt.

Min svigerfar kan snildt være 8-900 meter eller mere om at nå op på 80
km/t, gearskift er tilfældige og ved kolonnekørsel har han konstant foden
på bremsen for ikke at komme for tæt på den forankørende.

16 km/l i din bil er for lidt, især når du tilsyneladende anstrenger dig
for at køre brændstofbesparende.

Fra : alexbo

Dato : 21-08-07 13:27

"JimR" <nom@il.dk> skrev

> [...]
> Jeg har checket triptælleren og den viser pænt rigtigt.
> Har andre samme oplevelser? Jeg kører rimelig Morfar-pænt og havde ventet

Man kunne mistænke den for at være chippet eller bokset, så passer
forbrugsmåleren ikke, og forbruget er også ofte steget.

mvh
Alex Christensen

Fra : JimR

Dato : 21-08-07 15:32

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> [...]
>
> Man kunne mistænke den for at være chippet eller bokset, så passer
> forbrugsmåleren ikke, og forbruget er også ofte steget.

Hmm, det mener jeg bestemt ikke at den forrige ejer har gjort (Frisørdame på
Falster..) men hvordan kan man finde ud af det?

Den virker bestemt ikke tunet, der er da et pænt træk mellem 1500 og 3000
o/m men så dør den også ret hurtigt og vil gerne have skiftet gear.

JimR

Fra : alexbo

Dato : 22-08-07 09:57

"JimR" skrev

> Hmm, det mener jeg bestemt ikke at den forrige ejer har gjort (Frisørdame
> på Falster..) men hvordan kan man finde ud af det?

Det nemmeste er at få en anden til at køre bagved, kør lidt frisk kommer der
sort røg ud af udstødningen er den sandsynligvis chippet/bokset.

Noget andet er at du kunne lige kigge på luftfilteret, er det forstoppet får
du samme virkning.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thomas Landberg

Dato : 22-08-07 09:40

> Man kunne mistænke den for at være chippet eller bokset, så passer
> forbrugsmåleren ikke, og forbruget er også ofte steget.

Det er rigtigt at nogle bokse forvirrer kørecomputeren, men hvorfra får du
den ide, at forbruget ofte er steget? Har du selv lavet en analyse?

--

Thomas Landberg - www.landberg.dk
Chiptuning/OBD-tuning inkl. måling på felt: 3.995kr.

Fra : alexbo

Dato : 22-08-07 09:54

"Thomas Landberg" skrev

> Det er rigtigt at nogle bokse forvirrer kørecomputeren, men hvorfra får du
> den ide, at forbruget ofte er steget? Har du selv lavet en analyse?

Nu ved jeg ikke om du med "en analyse" mener om jeg har analyseret en bil
p.g.a. overforbrug, eller en analyse af den danske bilpark, eller måske en
analyse af alle danske chippede/boksede biler

Men ja jeg laver visuelle analyser hver dag, når en turbodiesel smider sort
røg ud af udstødningen ved start fra lyskryds har den et overforbrug.
Og i langt de fleste tilfælde skyldes det at der er pillet ved
motorstyringen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-08-07 14:09

JimR skriver:

> Bilen (2005 Golf 5 1.9 TDI 105 hk) siger gennemsnittet er 5 liter pr 100 km
> men antal kørte km delt med antal liter påfyldt siger 16 km/l
>
> Jeg har checket triptælleren og den viser pænt rigtigt.

Som standard måler den ca 8% for positivt. Jeg har fået ændret min til
at passe rimeligt godt, samtidig fik jeg den til at vise km/l.

En tuningsboks vil gøre forskellen endnu værre.

> Har andre samme oplevelser? Jeg kører rimelig Morfar-pænt og havde ventet en
> bedre økonomi

End 20 km/l eller ?

Lange landevejsture bringer min Golf med samme motor op på ca 23
km/l....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : JimR

Dato : 21-08-07 15:30

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> [...]
> km/l....
>
> Klaus
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:

Ingen tuningsbokse her!

Ja jeg havde forventet 20 km/l, den måler 25% for meget som den er nu!

Bilen har fået 17" hjul så jeg troede først det var årsagen men triptælleren
måler pænt præcist da jeg målte den over en 10 km motorvejsstrækning så
fejlen må ligge i dens litermåling.

Kan man få den sat om til km/l? Det ville være rigtig lækkert, jeg vender
mig aldrig til l/100km.

JimR

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-08-07 15:59

>jeg vender
>mig aldrig til l/100km.

Sikker? Det har taget mig 2 år indtil videre og jeg er godt på vej til
det :)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-08-07 16:19

JimR skriver:

> Ja jeg havde forventet 20 km/l, den måler 25% for meget som den er nu!

Få det justeret, min målte ca 10% forkert og jeg fik det skruet op ved
et besøg hos VW. Jeg bad eftertrykkeligt om det. Samtidig blev bilen sat
op til at køre "japansk", hvilket giver engelsk sprog og km/l.

> Bilen har fået 17" hjul så jeg troede først det var årsagen men triptælleren
> måler pænt præcist da jeg målte den over en 10 km motorvejsstrækning så
> fejlen må ligge i dens litermåling.

Hvor brede dæk ?

> Kan man få den sat om til km/l? Det ville være rigtig lækkert, jeg vender
> mig aldrig til l/100km.

Intet problem.
Find en der har VAG-COM og få det gjort.

Fra : JimR

Dato : 22-08-07 07:32

> [...]
> Find en der har VAG-COM og få det gjort.
>

> Klaus
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:

Den har 245/45x17 dæk

JimR

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-08-07 15:09