Erfaringer med BMW Z3 Cabriolet og Toyota ~
Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 20-08-07 23:21

Hej,

min kære broder vælger snart at flytte tilbage til fædrelandet - og har
fundet ud af at næste bil skal være en cabriolet - så sådan en må han jo
heller få købt nede i Tyskland - så længe han ikke er flyttet tilbage
kan han jo også i ro og mag få klaret toldsyn osv. på tyske eksportplader.

Han har savlet en del over Toyota MR-2 fra omkring 2000 til 2002 - men
her til aften satte vi os med et par internetbrowsere og begyndte at
fedte rundt på de tyske og danske sider for at finde alternativer.

Umiddelbart ser det ud til at feltet bliver udvidet med BMW Z3 fra
omkring 1998-1999 og Mazda MX-5 fra perioden 2000-2001.

Toyotaen - det ser ud til at en del af dem har fået skiftet motoren ved
ret lave kilometertal - kan den ikke holde, er det børnesygdomme eller hvad?

BMW'en - det ser ud til at der i 1999 er sket et motorskifte fra en
1.9/4 cylindret til en 2.0/6 cylindret - noget godt eller skidt at sige
om dem ifht. hinanden?

Og så kan det i øvrigt undre at Saab 9-3 Cabriolet er så svinebillig
dernede - cirka samme pris som de 3 ovenstående - men i DK ser de ud til
at være 40-50% dyrere - og så gør det avs når afgiften skal betales.

Outsidere som vi måske lige tager et kik på når vi er dernede: Alfa
Romeo Spider og Fiat Barchetta.

Knus
Regnar

Fra : Bruno

Dato : 21-08-07 00:25

Regnar Bang Lyngsø wrote:
> [...]
> her til aften satte vi os med et par internetbrowsere og begyndte at
> fedte rundt på de tyske og danske sider for at finde alternativer.

Jeg har været igennem nogen af samme overvejelser, dog mere i form af
import her til landet som et alternativ til bare og købe inden for
grænserne. Jeg endte så med at købe min MX-5 i DK, men det var mest
fordi jeg fandt et godt tilbud på lige præcis den rigtige farve m.m.

> Umiddelbart ser det ud til at feltet bliver udvidet med BMW Z3 fra
> omkring 1998-1999 og Mazda MX-5 fra perioden 2000-2001.

Når i nu er i gang så kig også på MG-F og Lotus Elan.

> Toyotaen - det ser ud til at en del af dem har fået skiftet motoren ved
> ret lave kilometertal - kan den ikke holde, er det børnesygdomme eller
> hvad?

Jeg har ikke læst om problemer. Måske de er blevet brugt meget på bane
og dermed fået mange tæsk. Ikke sådan at forstå de andre ikke er biler
som kommer på bane, men MR-2'en er nok den som appelerer mest til den
slags da vi jo taler centermotor plus den har skørter og så videre selv
i de fleste standardudgaver.

> BMW'en - det ser ud til at der i 1999 er sket et motorskifte fra en
> 1.9/4 cylindret til en 2.0/6 cylindret - noget godt eller skidt at sige
> om dem ifht. hinanden?

Ingenting her. Jeg læste nogle test af MX-5 vs. Z3 og typisk vandt
Mazda'en på køreglæde og så selvfølgelig på pris, så jeg kom aldrig så
langt til at forske i de specifikke Z3'ere.

> [...]
> at være 40-50% dyrere - og så gør det avs når afgiften skal betales.
>
> Outsidere som vi måske lige tager et kik på når vi er dernede: Alfa

Med Alfa Spider mener du så den gamle eller den som vist rigtigt hedder
GTV eller noget i den stil? Spideren er en ret gamel bil så den falder
noget uden for.

Barchetta'en er bygget på en forkortet Punto bund og deler en del
stumper med samme, den skulle være ret stabil og billig at holde.

Den bedste måde og lave research på er forøvrigt nok de forskellige
bilklubber, men også et sted som www.topgear.com kan hjælpe fordi man
der kan finde både nye og gamle anmeldelser.

Mvh
Bruno

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 21-08-07 18:08

Bruno wrote:

> Når i nu er i gang så kig også på MG-F og Lotus Elan.

Vi regner med at bevæge os i området omkring Hannover og Hamborg - og
der ser det ud til at der kun er MG-F'er i 120 hk-udgaven.

> Med Alfa Spider mener du så den gamle eller den som vist rigtigt hedder
> GTV eller noget i den stil? Spideren er en ret gamel bil så den falder
> noget uden for.

Den nye - GTV er da så vidt jeg ved Coupe-udgaven? Kender også godt den
gamle - men med 30.000 km om året tror jeg biler som den og Fiat X1/9
bliver lidt for eksotiske

> Barchetta'en er bygget på en forkortet Punto bund og deler en del
> stumper med samme, den skulle være ret stabil og billig at holde.

Noteret - ikke uvæsentlig pointe.

> Den bedste måde og lave research på er forøvrigt nok de forskellige
> bilklubber, men også et sted som www.topgear.com kan hjælpe fordi man
> der kan finde både nye og gamle anmeldelser.

Will do - havde egentlig slet ikke tænkt på engelsk- og tysk-sprogede
tests. De danske tests ser ud til at have en kedelig tendens til
udelukkende at fokusere på at det er en cabriolet - eller at der ikke er
plads til månedens bletilbud i Bilka - det væsentlige er jo hvordan de kører

Knus
Regnar

Fra : Bruno

Dato : 22-08-07 01:08

Regnar Bang Lyngsø wrote:

> Vi regner med at bevæge os i området omkring Hannover og Hamborg - og
> der ser det ud til at der kun er MG-F'er i 120 hk-udgaven.

Der er givet ikke så mange af dem, den er også ret sjælden herhjemme.

> Den nye - GTV er da så vidt jeg ved Coupe-udgaven? Kender også godt den
> gamle - men med 30.000 km om året tror jeg biler som den og Fiat X1/9
> bliver lidt for eksotiske

Du har ret GTV er ganske rigtig coupe udgaven, jeg troede blot den åbne
version også hed noget i den stil. Mht. 30.000 km er selv den "nye"
Spider så ikke lidt for eksotisk

> [...]
> udelukkende at fokusere på at det er en cabriolet - eller at der ikke er
> plads til månedens bletilbud i Bilka - det væsentlige er jo hvordan de

Den har du helt ret i - de fleste danske test behandler alt uden tag som
ret eksotisk. Det har dog også måske en mulig fordel, for på sin vis er
de danske anmeldelser et resultat af hvor forholdsvis sjældne Cabrio'er
er i DK.

De fleste rigtige Cabrio'er i DK, altså dem som ikke er en alm. bil med
taget kappet af, bliver købt af folk som givet har et særligt forhold
til deres bil. Tager man syd for grænsen så er det min overbevisning at
mange flere af dem ikke får helt den samme kærlighed, altså er risikoen
for at få noget der er passet dårligere større. Det er selvfølgelig kun
en teori fra min side og et langt stykke hen ad vejen er det bare et
spørgsmål om at se sig for inden man handler, så kan man jo finde fine
biler allesteder.

Mvh
Bruno

Fra : John Sahl

Dato : 21-08-07 09:00

Regnar Bang Lyngsø wrote:
> Umiddelbart ser det ud til at feltet bliver udvidet med BMW Z3 fra
> omkring 1998-1999 og Mazda MX-5 fra perioden 2000-2001.

Uden at have tjekket prisniveauet, så tag lige et kig på Honda S2000 også.

--
John Sahl
Racing on the streets is like competing in the special olympics - it doesn't

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 21-08-07 17:56

John Sahl wrote:

> Uden at have tjekket prisniveauet, så tag lige et kig på Honda S2000 også.

Fed øse til prisen - den bliver nok desværre for dyr. Vi kikker på ting
som hos en dansk forhandler bliver skudt af for mellem 200.000 og
240.000 - og som i Tyskland koster et sted mellem 9000 og 12000 Euro.

Knus
Regnar