Menneskeliv vigtigere end penge
Fra : dktekno

Dato : 20-08-07 10:48

Mange mennesker siger, at de ikke vil bruge de 40 millioner kr. på at
forebygge at ét menneske mindre hvert 5. år får AIDS, via NAT-screeningen.

Men det mener jeg er fuldstændigt sindssygt at tænke på den måde!

http://politiken.dk/indland/article360853.ece

Citat:
"»Men der er et stykke vej igen, inden vi kan tale om, at det 'bare' er en
livsvarig tabletbehandling, de skal have. Problemet er, at 10-20 procent af
patienterne har problemer på grund af blandt andet bivirkninger som for
eksempel kvalme. Så det er ikke helt så simpelt, som det kan lyde«,
forklarer han.

»Samtidigt kan det stadigt være voldsomt stigmatiserende. Bevidstheden om,
at man er smittefarlig for andre, kan invalidere de ramtes privatliv«, siger
han."

Citat slut.

--

Det kan ikke være rimeligt, at nogle mennesker skal igennem dette forløb i
resten af deres liv, bare pga. penge. Det er vigtigere, at sørge for, at 1

Tænk hvis det var dig!

Fra : Pernille

Dato : 20-08-07 10:58

"dktekno" <dktekno@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> person
> mindre bliver smittet, så må det være det vi skal betale.

Spørgsmålet om, hvad man skal bruge 40 millioner til er svært.
Hvis man brugte 40 millioner på at lære folk om, hvordan man undgår aids, så
tror jeg, at vi ville opnå mere.
Eller, hvad med at kasterere alle bøsser, der er HIV-smittede. Det er jo,
for det meste, dem der smitter, og holder liv i sygdommen.
Hvis man kan tale om at kasterere pædofile, der gør overgreb på børn, så kan
man vel også når det handler om bøsser, der ikke kan finde ud af at lade
være med at dyrke sex, uden kondom.
Jeg ved godt, at ingen har besluttet noget omkring pædofile og kastration,
men jeg ved, at rigtig mange mener, at det var en mulighed.
Jeg mener, at man må gøre hvad man kan, for at beskytte alle uskyldige

Fra : Martin Larsen

Dato : 20-08-07 11:19

"Pernille" <Hovedst@den> skrev i meddelelsen

> [...]

> Eller, hvad med at kasterere alle bøsser, der er HIV-smittede. Det er jo,
> for det meste, dem der smitter, og holder liv i sygdommen.

De skal vel så også have numsehullet syet sammen og have en colostomipose i
stedet.

Jeg tror at tekno vil provokere, når han mener at pengekassen til
forebyggelse af sygdom er uendelig.

Mvh
Martin

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-07 11:27

Martin Larsen wrote:

> De skal vel så også have numsehullet syet sammen og have en
> colostomipose i stedet.

En helt rimelig straf for at være blevet smittet - AF EN ANDEN!

Igen ser vi pladderhumanisterne spamme gruppen til med rundkredspædagogisk blødsødenhed.

Fra : Poul Nielsen

Dato : 20-08-07 11:37

"Konrad" <davidkonrad123gmail.com> skrev i en meddelelse
Martin Larsen wrote:

> [...]

En helt rimelig straf for at være blevet smittet - AF EN ANDEN!

Igen ser vi pladderhumanisterne spamme gruppen til med rundkredspædagogisk

Tak skal du ha, konrad er gået amok!!.

Fra : Martin Larsen

Dato : 20-08-07 14:30

"Konrad" <davidkonrad123gmail.com> skrev i meddelelsen

En helt rimelig straf for at være blevet smittet - AF EN ANDEN!

---------------------

Konrads intellekt på steroider - vidste vi ikke at de klogeste kom fra EL

(hint: er ikke alle smittede blevet smittet af en anden?)

Mvh
Martin

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 20-08-07 11:06

"dktekno" <dktekno@gmail.com> writes:

> Mange mennesker siger, at de ikke vil bruge de 40 millioner kr. på at
> forebygge at ét menneske mindre hvert 5. år får AIDS, via NAT-screeningen.

> Men det mener jeg er fuldstændigt sindssygt at tænke på den måde!

Der er mulighed for at bruge 10-20 gange det danske nationalprodukt
på at fjerne diverse risici fra folks dagligdag, men selv da, vil der
stadig være folk der kommer til skade, omkommer, elæler smittes med en
eller anden mulighed. Det sindssyge er at folk hidser sig op over et
konkret tilfælde, og glemmer at se om det er en fornuftig
prioritering.

Jeg gentager mit oprindelige argument: De 40 milliojner kroner om
året kan bruges på en anden og bedre måde, der vil føre til en
betydelig reduktion i spredningen af HIV. Derfor kan der ikke være
tvivl om at hvis pengene findes og der er vilje til at bruge dem, vil
det være at pisse på alle dem der i dag bliver smittet i andre
sammenhænge, hvis man bruger midlerne på sådan en gang symbolpolitik.

--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching

Fra : Jan Kronsell

Dato : 20-08-07 15:57

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det være at pisse på alle dem der i dag bliver smittet i andre
> sammenhænge, hvis man bruger midlerne på sådan en gang symbolpolitik.

Så når dit barn, der kommer på hospitalet til en blindtarmsoperation, kommer
hjem med HIV siger du: Skidt, for vi fik da reddet 10 andre?

Jan

Fra : J. Nielsen

Dato : 20-08-07 18:23

On Mon, 20 Aug 2007 16:56:44 +0200, "Jan Kronsell"
<kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> wrote:

>Så når dit barn, der kommer på hospitalet til en blindtarmsoperation, kommer
>hjem med HIV siger du: Skidt, for vi fik da reddet 10 andre?

One counter strawman coming up:

Vi kunne jo vende den om og sende et brev til ti familier, der har
mistet en pårørende under en indlæggelse og trøste dem med, at deres
offer ikke var forgæves: "Idet vi sidste år, takket være en ny og bedre
screeningsmetode, fandt en pakke HIV inficeret blodplasma og derved
forhindrede et tilfælde af HIV."

For hvert eneste følesesladede argument du kan fremføre, skal jeg gerne
komme med et modsvarende. Glem børn, familie og andre personlige
holdninger og prøv at se nøgternt på tingene.

Livet er et lotteri. I sidste ende trækker vi alle en nitte...
--

-JN-

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 20-08-07 18:48

J. Nielsen <morgan@post8.tele.dk> writes:

> For hvert eneste følesesladede argument du kan fremføre, skal jeg
> gerne komme med et modsvarende. Glem børn, familie og andre
> personlige holdninger og prøv at se nøgternt på tingene.

Jeg kan komme med et modsvar der er både rationelt *og* tårepersende
på samme tid:

For 40 millioner om året, kan man sætte yderligere 235 livreddertårne
med to uddannede og lønnede livreddere op i hele badesæsonen. Det skal
ses i forhold til det nuværende antal på 40-50 stykker. Med den
dækning kan man skønsmæssigt forhindre 5/8 af drukneulykkerne. De
sidste 5 år har der indtil nu været 79 drukneulykker, så medmindre
2007 slutter slemt, er det ca. 16 om året. Og dem kan vi altså
forhindrwe 5/8 af, altså ti drukneulykker om året.

Jeg ønsker Jan Kronsell held og lykke med at skrive breve til de 10
familier, der hvert år mister et barn eller en forsørger i en
drukneulykke:

"Jeg ser med stor sympati på dit/jeres tab, men du skal vide at jeg
sætter pris på at staten brugerr de penge der kunne have reddet [navn
her] og 9 andre i år på istedet at forhindere en HIV-infektion via
blodtransfusioner hvert 10. år"

Fra : Jan Kronsell

Dato : 20-08-07 22:50

> [...]
> sætter pris på at staten brugerr de penge der kunne have reddet [navn
> her] og 9 andre i år på istedet at forhindere en HIV-infektion via

Nu handler det ikke kun om at redde et liv, hvert år, ikke hvert 10. år, men
også om den frygt som mennesker har for at komem på hospitalet og blive
smittet med HIV. Risikoen er minimal, javist, men sig det til den, der
faktisk BLEV smittet.

Og hvor går så grænsen for, hvor mange der skal reddes for hvert offer før
du synes at det er rationelt at betale prisen?

Jan

Fra : Jan Kronsell

Dato : 20-08-07 22:44

"J. Nielsen" <morgan@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

komme med et modsvarende. Glem børn, familie og andre personlige
holdninger og prøv at se nøgternt på tingene.

***
Sig det til dem, der mister barnet!
Livet består af følelser og heldigvis for det. Hvis vi kun skulle se på,
hvad der var øknomisk rationelt, var der mange helbredelses- og
forebyuggelsesmulighederm, der skulle afskaffes.

Jan

Fra : Peter

Dato : 20-08-07 11:30

> [...]
> person
> mindre bliver smittet, så må det være det vi skal betale.

Jeg tror den milliard ville redde flere liv hos negrene i afrika.

Fra : Straight Talk

Dato : 20-08-07 11:59

On Mon, 20 Aug 2007 11:47:42 +0200, "dktekno" <dktekno@gmail.com>
wrote:

>Mange mennesker siger, at de ikke vil bruge de 40 millioner kr. på at
>forebygge at ét menneske mindre hvert 5. år får AIDS, via NAT-screeningen.
>
>Men det mener jeg er fuldstændigt sindssygt at tænke på den måde!

Det er det da ikke. Har du måske uanede ressourcer i din egen
husholdning? - eller er du også nødt til at prioritere?