VARME
Fra : Inga Jensen

Dato : 09-07-01 10:49

Er der nogen der har en ide til hvordan man får kølet akvarier ned i
øjeblikket, temp ligger på ca 27grader mere, eller mindre. Vil også gerne
vide om nogen ved en let metode til at samle snegle op, da det er svært at
gøre med hænderne i et 50cm dyb akvarie. Et ?mål mere, har fået en masse
sugemalleunger i det, hvor store skal sådan nogle være før de kan afsættes?
På forhånd tak.
Hilsen Inga

Fra : X - Dude

Dato : 09-07-01 12:29

"Inga Jensen" <gina@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der har en ide til hvordan man får kølet akvarier ned i
> øjeblikket, temp ligger på ca 27grader mere, eller mindre.

Skrue ned !!!!!!

Vil også gerne
> vide om nogen ved en let metode til at samle snegle op, da det er svært at

Køb et par pragtsmerlinger (Botia macracantha kan ses på
http://www.akvarie-galleri.dk/ under artikler og så smerling..) det er NOGET
der virker

> gøre med hænderne i et 50cm dyb akvarie. Et ?mål mere, har fået en masse
> sugemalleunger i det, hvor store skal sådan nogle være før de kan
afsættes?

Et 2 - 4 cm lange

Fra : Lars Bo Wassini

Dato : 09-07-01 16:15

"X - Dude" <razmuz@teenz.dk> wrote in message

> "Inga Jensen" <gina@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
>

> Skrue ned !!!!!!

Intelligent svar! Rart at der finde så kyndige personer her i newgroups så
vi alle kan suge fra din viden!

Jeg har samme problem - mit akvarie ligger på ca. 32 grader. Ind til videre
der er heldigvis kun en sværdfisk, der er "stået" af, men....

Jeg skifter vand en gang i mellem, men det holder ikke i længden, da der
skal skiftes rimeligt meget vand og jeg er bange for at gøre fiskene
forkølet med for store temperatursvingninger.

Jeg har ikke fundet løsningen!

/Lars Bo Wassini

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 09-07-01 16:39

> Intelligent svar! Rart at der finde så kyndige personer her i newgroups så
> vi alle kan suge fra din viden!

Helt enig jeg tror egentligt ikke knægten har opdaget det faktisk er varmt
uden for.

Men hvad pokker når han engang bliver voksen opdager han det nok.

> Jeg har samme problem - mit akvarie ligger på ca. 32 grader. Ind til
videre
> der er heldigvis kun en sværdfisk, der er "stået" af, men....

Jeg har de sidste somre haft vandet oppe på over 30 grader i længere tid
uden nogle tab.

I deres naturlige omgivelser kan der også forekomme perioder med meget varmt
vand.

> [...]
> skal skiftes rimeligt meget vand og jeg er bange for at gøre fiskene
> forkølet med for store temperatursvingninger.

Heller ikke her, men jeg lader bare naturen gå sin gang, og har ikke haft
tab endnu.

Man skal dog lige se om fiskene begynder at gispe, så er det nemlig på tide
med en luftpumpe.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : X - Dude

Dato : 09-07-01 16:44

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> skrev i en meddelelse

> Helt enig jeg tror egentligt ikke knægten har opdaget det faktisk er varmt
> uden for.

Jaaa jeg kan jo ikke lige frem være SÅ klog som dig Soren

> Men hvad pokker når han engang bliver voksen opdager han det nok.

Jaaa det kommer jo nok hen af vejen IK da

> [...]
>
> Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069
> Remove IHSYD from email address when replying by email
>
> Please visit my Freshwater Aquaria Webpage

Med Venlig Hilsen
Rasmus Hurup
Rasmus@Akvarie-galleri.dk
www.Akvarie-galleri.dk

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 09-07-01 17:17

> Jaaa jeg kan jo ikke lige frem være SÅ klog som dig Soren

Det har ikke det fjerneste med det at gøre, men dit svar var nok tæt på
ubrugeligt, i denne varme er der med stor sandsynlighed ingen varme legemer
der er tændt alligevel.

Fra : Katjastrofen

Dato : 09-07-01 16:47

Det var dog et voldsomt uhøftlig svar at komme med!

Du ved sikkert ligeså godt som os andre, at temperaturen har været temmelig
høj i de danske stuer og lign. - og ergo hvad er det ligepræcis du vil skrue
ned for ? - fordi tvivler på at varmelegemet har været skyld i den høje
temperatur!

[Mit råd må være.. at måske flytte amaturet lidt op, så det ikke varmer
vandet. og så er isterninger jo altid godt :)]

katja

Fra : Arild Madsen

Dato : 09-07-01 18:08

Katjastrofen wrote:

> [Mit råd må være.. at måske flytte amaturet lidt op, så det ikke varmer
> vandet. og så er isterninger jo altid godt :)]
>
> katja

Man kan jo også prøve å la akvariet stå lit mere åpent ved å fjerne
dekkglass og lignende.
Dette for å øke fordampningen.
Noe bedre råd har jeg dessvere ikke.
Arild Madsen

Fra : Aardvark

Dato : 09-07-01 19:31

Vi alle har vist for varme akvarier for tiden.....mine dampede mellem 28 og
31 grader...jeg har 5.....men fiskene virkede ikke synderligt forandrede i
deres adfær.....så med mindre det er ultra sarte fisk, så kan de klare det.

/Brian

Fra : Madsen

Dato : 09-07-01 17:25

"Inga Jensen" <gina@mail1.stofanet.dk> skrev:

> Er der nogen der har en ide til hvordan man får kølet akvarier ned i
> øjeblikket, temp ligger på ca 27grader mere, eller mindre.

Jeg synes også der engang i gruppen blev talt om blæsere til
nedkøling? Det virker jo nok ikke på et stort akvarium, men
mindre akvarierer kunne jeg da godt forestille mig at det vil
have en effekt på. Her i varmen laver jeg som regel et vand-
skifte med køligerer vand. Det er noget fiskene kan lide, kan
man se.

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 09-07-01 20:30

"Madsen" <madsens@whomail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> have en effekt på. Her i varmen laver jeg som regel et vand-
> skifte med køligerer vand. Det er noget fiskene kan lide, kan

Man kan indbygge blæsere i sin lampe kasse, det hjælper med at holde
temperaturen nede, og forlænger faktisk også rørenes levetid :)

Fra : Madsen

Dato : 09-07-01 20:50

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> skrev:

> Man kan indbygge blæsere i sin lampe kasse, det hjælper med at holde
> temperaturen nede, og forlænger faktisk også rørenes levetid :)

Jeg har faktisk tænkt på det en overgang, men kom væk fra det
igen. Her bliver nemlig ret varmt inde under sådan en kasse.

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : Carsten Gall

Dato : 09-07-01 23:39

> [...]

> have en effekt på. Her i varmen laver jeg som regel et vand-
> skifte med køligerer vand. Det er noget fiskene kan lide, kan

Det er faktisk muligt at købe nogle kælere til akvariet, jeg mener at,
jeg lige har set at
Petgo reklamerede med nogle til en tusse, de skulle kunne sænke
temperaturen ca 5 grader.

Eheim laver også nogle kølere, men de er meget dyrere.

Måske er det "overkill" for de få varme dage vi har her hjemme om året.

Carsten

Fra : Aardvark

Dato : 09-07-01 23:43

Vi har stort set 7 varme dage om året herhjemme.....så det er nok
overkill.......men i lande som fx. Italien ell.lign. er det nok et stort
prob.....

Fra : Ludo

Dato : 09-07-01 19:13

27 grader skulle de fleste fisk klare også 29 grader.

- hvis de står og gisper meget efter vejret isæt en luft pumpe.
- Sluk for akvarielyset. Hvis du har planter byt evt om på nat og dag.

- skift vand, i med en masse koldt vand.
- tænk på at der er oplageret en masse varme i de sten du har i akv.

Held og lykke
Det værste er vidst overstået pt.

Fra : Anders Houmark

Dato : 09-07-01 21:31

Inga Jensen skrev i meddelelsen
<3b497d47$0$4664$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>...
>Er der nogen der har en ide til hvordan man får kølet akvarier ned i
>øjeblikket,

Jeg ved ikke om fiskene kan klare det, men man kan vel proppe nogle af de
store sten ( hvis man har nogle ) i fryseren / køleskabet og så bruge dem
som en slags isterninger..

--
Anders Houmark
Man skal ikke kassere den gamle spand,

Fra : Aardvark

Dato : 09-07-01 23:25

så hellere varmen.....som med mennesker......så er for store temp.
ændringer...ikke særligt smart...

plus at kolde sten......er kolde.....selv for fisk......om ikke andet så vil
de stresse.....

/Brian

Fra : Inga Jensen

Dato : 10-07-01 07:44

Hej til alle.
Tusind tak for jeres gode svar, prøver mig lidt frem med Blæser, mere ilt og
lampetændingstid, de har overlevet endnu, ser ud til at varmen er lidt på
retur.
Med venlig hilsen Inga