Fra bakke til udenfor. :-)
Fra : Andy Dufresne

Dato : 18-08-07 19:09

Hej,

Jeg skrev den 31/7 om vore nye katte.

Det var klart den rigtige beslutning at få to, de har MEGEN glæde af
hinanden. De slås stadig lige meget, men tror egentlig kun det er leg,
der er aldrig nogen skrig eller noget.

Nå, spørgsmålet. De løber ud og ind når vi er hjemme, dog ikke om
natten. Det klarer de fint, og løber aldrig ret langt væk... Vi kan
altid kalde på dem, og de kommer inden for 5 min. - Men de vil KUN
bruge deres bakke, de vil IKKE udenfor. Hvordan kan vi lære dem at gå
udenfor i stedet for at bruge bakken??

/Andy

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 18-08-07 19:37

"Andy Dufresne" <covershare@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> dem, og de kommer inden for 5 min. - Men de vil KUN bruge deres bakke, de
> vil IKKE udenfor. Hvordan kan vi lære dem at gå udenfor i stedet for at

hej Andy

det kender jeg godt

Da jeg boede på Sjælland, var mine katte inde-udekatte, og én af dem, Mia,
havde fine fornemmelser: jeg har mere end én gang set hende komme ind ude
fra haven, gå på kattebakken, og derpå gå ud i haven igen

Så jeg har desværre ingen gode råd at give dig.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-07 22:12

Andy Dufresne wrote:
> [...]
> altid kalde på dem, og de kommer inden for 5 min. - Men de vil KUN
> bruge deres bakke, de vil IKKE udenfor. Hvordan kan vi lære dem at gå

Et forslag kunne være at lave et udendørs kattetoilet i haven.
Jeg har selv et til Buster, dvs. det var en tilfældighed det blev
kattetoilet, for det var bare en lille sandbunke, der var blevet tilovers
efter anlægning af terrasse.
Men Buster brugte den flittigt, da han stadig var udekat. Ofte skyndte han
sig direkte hen i sandbunken når jeg lukkede ham ud, til trods for at han
altid har haft en bakke inde i havestuen, hvor han altid har adgang.

For at tiltrække katten til et evt. udendørs kattetoilet, kan du blande lidt
grus fra kattebakken i, så misserne kan dufte af det er deres.
Man skal dog lige rense sådan en udendørstoilet indimellem, da det ellers
kan give lugtgener, især når det er varmt. Selv har jeg taget en alm rive
og revet det øverste af bunken igennem, og derefter samlet det op i en pose
og kasseret det. Urinen, som bare siver igennem sandet giver ingen
lugtgener, det er afføringen der gør det.

Har jeres katte halsbånd på når de går ude?
Du siger de ikke render langt væk, men ved I hvor langt de rent faktisk
render væk?
Jeg troede fx også at min Buster holdt sig inden for et vis område, men
pludselig fandt jeg ud af at han havde været oppe på landevejejn (Den gamle
hovedvej mellem Århus og Randers, der er dog ikke meget trafik mere, pga
motorvejen) og så blev hans udgang inddraget. Bliver kattene draget af
noget, fx. en lille dyr, eller følger efter nogle børn el.lign. tænker de
ikke over hvor langt væk de går.

Louise

Fra : Andy Dufresne

Dato : 19-08-07 07:50

Louise skrev den 18-08-2007:

> [...]
> fx. en lille dyr, eller følger efter nogle børn el.lign. tænker de ikke over

Tak, det vil jeg prøve.

Ja, vi ver ret præcist hvor de er hele tiden. - Men du har
selvfølgelig ret, en kat der jager tænker nok ikke så meget over hvor
det er sikkert at gå.

Nej, ingen halsbånd her, de kan kvæles i skidtet. De er heller ikke
øremæket endnu, det bliver de om en lille månedstid, når de alligevel
skal steriliseres.

Fra : ^M^^

Dato : 18-08-07 22:36

Andy Dufresne wrote:
> [...]
> altid kalde på dem, og de kommer inden for 5 min. - Men de vil KUN
> bruge deres bakke, de vil IKKE udenfor. Hvordan kan vi lære dem at gå

Fint!
Fortsæt endelig med at opfordre dem til at besørge i kattebakke indendøre!

Det værste du kan gøre er at fravænne dine katte at bruge kattebakke - det
er bedst de kan det, da det kan give problemer med urenlighed, hvis du
forsøger at fravænne dem. Og hvis det er nødvendigt at holde dem indendøre
(sygdom, dårligt vejr, flytning, ferie osv) er det bedst at de kan bruge
bakken - indendøre!
At have katte er lig med 1-2 gange daglig rensning af bakke. Sådan er det
altså.

Hvis du vil give dem en alternativ mulighed for udendørs besørgelse (også,
men *aldrig* udelukkende!), kan du købe og stille en bakke med kattegrus
udendørs eller lave en lille sandkasse til kattene. Men du risikerer at
fremmede katte OGSÅ benytter disse faciliteter og det kan give problemer for
dine egne katte mht territoriekampe og adfærdsproblemer.
OG du risikerer, hvis du opmuntrer dine katte til at besørge udendørs, at de
ligeledes bruger naboernes haver, og det skal helst undgås - for kattenes
skyld (og dit naboskab).
SÅ rådet er: Lad dem bruge kattebakken INDENDØRE - og vær glad for at de gør
det..

Fra : Andy Dufresne

Dato : 19-08-07 07:45

Følgende er skrevet af ^M^^:

> [...]
> skyld (og dit naboskab).
> SÅ rådet er: Lad dem bruge kattebakken INDENDØRE - og vær glad for at de gør

Nu ver det jo ikke hvor de skulle 'besørge' jeg spurgte om, men hvordan
jeg fik dem til noget andet!!

Fra : Kate

Dato : 18-08-07 23:20

Andy Dufresne <covershare@gmail.com> wrote in

> Men de vil KUN
> bruge deres bakke, de vil IKKE udenfor.

Da jeg for mange år siden havde fritløbende katte kom de også ind på
wc. Jeg tror de hurtigt opdager at der er fred og ingen fare indendørs.
Må nu også indrømme at jeg syntes der var den fordel at hvis en havde
tynd mave så opdagede jeg det hurtigt, hvorimod hvis de besørgede
udendørs kunne det vare længere tid inden man opdagede det. så jeg kan
altså ikke hjælpe med at vænne dem til at besørge udendørs for det har
mine katte aldrig gjort.

--
Kate

Se kattenes have og andre ting om mit liv med katte.
http://oliwer.dk/
gerne ældre.