Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjælp: Fremkaldelse af billeder til kunder
Fra : Jeroen

Dato : 17-08-07 13:29

Kære gruppe

Jeg overvejer at starte med fotografi og vil som del af min servicepakke
forsyne mine kunder med omkring 10 stk. færdige billeder. Jeg er bare ikke
sikker på hvordan fremstilling af disse billeder skal foregår. Måske kan i
fortælle om jeres erfaring / fremgangsmåde mht. dette.

Mit første idé var at bruge online fremkaldelse, men nu at jeg har prøvet 3
stk. firmaer oplever jeg følgende problemer:

firma 1: Hema i holland:
- farverne er til den grønne side
- billedet er beskæret på alle sider + billedet er blæst op (zoom)
- lidt uskarp

firma 2: Digitalshoppen (Coop):
- korrekte farver, lille smule mørk
- billedet er beskæret på alle sider + billedet er blæst op (zoom)

firma 3: Bilka:
- farverne er til den grønne side
- billedet er beskæret på alle sider + billedet er blæst op (zoom)
- ret uskarp

Bedste resultat af disse 3 med Digitalshoppen. Største problem her er den
grove beskæring.

Kender i til en fremkaldelsesservice hvor man ikke oplever disse problemer?

Alternativet kan være at selv printe billederne. I så fald hører jeg gerne
om jeres erfaring med printere der udskriver billeder i god/høj
fotokvalitet, og helst om dem der har mulighed for at give billeder en form
for "coating" til beskyttelse af blæk mod vand osv. Vi kender allesammen de
problemer med de billige inkjet printere som printer udmærkede billeder, men
hvor ved mindste berøring med vand (eller kaffe :) blækken løber ud. Som jeg
forstår det har både HP og Epson speciel blæk til udskrivning af billeder
som kan holde til rimelig meget. Passer det? Er de god nok til jeres kunder
når i fremstiller jeres billeder?

Man kunne måske også nøjes med til de små kompakte photo printere fra Canon?
Nogen der har professional erfaring med dem? Pt. skal jeg kun bruge billeder
på størrelsen 10 x 15 eller 10 x 13.

Vh
Jeroen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 17-08-07 13:54

"Jeroen"

> [...]
> Nogen der har professional erfaring med dem? Pt. skal jeg kun bruge billeder

Da du med garanti vil få masser råd om printere, kalibrering etc etc etc.
Kommer jeg lige med den billige, gode og lette løsning Jeg bruger
Pixum, men gætter på de fleste laboratorier kan bruges, kender proffer
der har brugt Bingo i en snæver vending og været ganske tilfredse.
Men Pixum er billige med deres 13x19.5 formater, du kan så selv styre
størrelse og format inden for de mål, ved at lave hvid kant omkring.
Du kan vælge automatisk optimering fra når du bestiller og billederne
står udemærket, måske skal du lige skyde dig ind på de bedste indstillinger,
det har meget med smag og behag at gøre, der er ingen "korrekt" måde.
1,5kr pr billede, prøv det inden du blir overbevist om at investere i printer
med alle de udgifter og komplikationer det indebærer. -max-

Fra : Brian Østergård

Dato : 17-08-07 15:49

> [...]
> printer
> med alle de udgifter og komplikationer det indebærer. -max-

Hej

Jeg kan kun tilslutte mig at Pixum er godt. Bruger aldrig andet.

Brian :ø)

Fra : Dennis Kruse

Dato : 17-08-07 18:56

Brian Østergård skrev:

> Jeg kan kun tilslutte mig at Pixum er godt. Bruger aldrig andet.
>
> Brian :ø)

Bruger også selv konsekvent pixum. Men beskære de ikke billederne lige
lovlig tæt? Eller er jeg bare sart?

Billedbutikken er den foretrukne hvis det skal gå stærkt.

--
Dennis

Fra : Jeroen

Dato : 17-08-07 20:19

> Billedbutikken er den foretrukne hvis det skal gå stærkt.

Tak Dennis

Vil også afprøve dem. Rart at kende dem når de en gang haster.

Vh
Jeroen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 17-08-07 19:02

"Brian Østergård"

> Hej
>
> Jeg kan kun tilslutte mig at Pixum er godt. Bruger aldrig andet.
>
> Brian :ø)

Ok - jeg er en lidt glad person, men ret skal være ret, de sidste
2 sendinger har billederne haft knækkede hjørner, deres indpakning
på 13x18 er ikke for smart, jeg har ikke gidet klage, men er det noget
man skal sælge så holder det ikke med knækkede hjørner, selvom det
kun er ganske lidt - det må de godt gøre bedre. -max-

Fra : Jeroen

Dato : 17-08-07 20:21

> [...]
> man skal sælge så holder det ikke med knækkede hjørner, selvom det
> kun er ganske lidt - det må de godt gøre bedre. -max-

Det er selvfølgelig ikke for godt. Men hvis de er god, så må vi bare håbe at
de snart forbedrer sig på dette punkt.

Tak
Vh
Jeroen

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-07 20:52

On Fri, 17 Aug 2007 21:21:16 +0200, Jeroen wrote:

> Det er selvfølgelig ikke for godt. Men hvis de er god, så må vi bare håbe at
> de snart forbedrer sig på dette punkt.

Detgør de jo ikke, hvis ikke Max og andre "klager" og gør dem opmærksom på
forholdet.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jeroen

Dato : 17-08-07 20:16

> Men Pixum er billige med deres 13x19.5 formater, du kan så selv styre
> størrelse og format inden for de mål, ved at lave hvid kant omkring.

Hej

Tak for svaret. Lige hvad jeg ledt efter. Photoservice der bruges af
professionelle (eller prosumers; ved ikke om du/I lever af fotografi).

Og tak til Brian for bekræftelse af deres gode service.

Jeg vil arbejde med en god photoservice istedet for at gøre det selv, ikke
for at spare på besværet, men også fordi jeg vil kunne anbefale et
photoservice til mine kunder, som måske selv ønsker at bestille flere
billeder end kun de 10 stk. på et senere tidspunkt. Men ja, det er
selvfølgelig meget rart at kunne spare på alt af arbejde og penge med
printerkalibrering, blækpartoner, papirvælg osv.

Hvis jeg nu vil afprøve dem, og jeg sender en fil (tif) på 150 mm x 100 mm,
vælger
størrelsen "13cm with white border", ville jeg så få noget der ligner
følgende?:
www.nydesign.dk/pixum_print_preview.jpg

Vh
Jeroen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 18-08-07 08:49

"Jeroen"

> [...]
> størrelsen "13cm with white border", ville jeg så få noget der ligner følgende?:

Njae det er ikke måden - først resize det billede du skal ha'
printet til 10x15 cm ved 300ppi (image size), færdig behandl
billedet og giv USM som det sidste (husk at arbejd i sRGB).
Derefter vælger du canvas size til 13x19.5 cm, så får du noget
der ligner din illustration. Inden for de 13x19.5 kan du jo ha'
forskellige formater, ikke alle billeder gør sig bedst i 2:3, prøv
eks. kvadratisk til kant med hvidt i top og bund, mere i bund,
det ser ikke så tovligt ud. Baggrunden kan jo også have en
farve eller en text, hva du syns.. Bullederne skal uploades
i jpg bedste eller næst bedste kvalitet, de tager ikke imod
Tiff. Du kan evt bruge baggrunden til at indsætte farve- og
grå kiler, hvis den alligevel skal skæres fra, det kan være
smart at have som sammenlignings grundlag, måske også
hvis der skal klages..

Jeg laver mest s/h og gir dem en toning i form af et nyt lag
med brun som fuld farve, laget konverteres til overlay og
transparens sætter jeg til 4-8%, det gir en let varm tone,
som jeg godt kan li' - og billederne står bedre end dem
jeg i sin tid lavede på Ilford multigrade. Kodak papiret
har en flot blank overflade (Fuji er flottere, men meget
tyndere o føles noget sjasket).

Håber det funker for dig - jeg tager ikke betaling for
mine knipserier, så måske er dem jeg deler billeder ud
til ikke så kritiske, som hvis de sku betale, men imo står
de for det meste som de skal, og når de ikke gør er det
mit eget PS arbejde der er skævt. -max-

Fra :    ab©

Dato : 17-08-07 23:00

"Jeroen" <THXcontactme@jeroen.dk(remove THX)> skrev i en meddelelse

> Kender i til en fremkaldelsesservice hvor man ikke oplever disse
> problemer?

Min erfaring er, at stabiliteten i produktionen slet ikke er høj / god nok
til, at du kan drage nogen slutning på grundlag af en enkelt / nogle enkelte
prøve(r) - vent f.eks. 1 md. og du kan risikere, at dine indvendinger er
helt anderledes, idet du vil opdage, at resultaterne fra Coop og Bilka er
stærkt svingende :-/

ab©

Fra : Bo Bjerre

Dato : 18-08-07 09:09

ab© wrote:

> [...]
> helt anderledes, idet du vil opdage, at resultaterne fra Coop og Bilka er

prøv at tage et sommerbillede og send til produktion i februar. Så har
de stillet på farvetemperaturen, for at give kunderne noget, der "ser
pænt ud" for årstiden...

Bo //

Fra : Anders Houmark

Dato : 18-08-07 12:55

"Bo Bjerre" <Bo@fjernes-sarek.dk> skrev i meddelelsen

> prøv at tage et sommerbillede og send til produktion i februar. Så har de
> stillet på farvetemperaturen, for at give kunderne noget, der "ser pænt
> ud" for årstiden...

Hmm det er ikke min opfattelse, at sådan noget foregår i de små
fotobutikker. Vi gør det i hvert fald ikke, og hver gang jeg har været til
Fuji supreme møde, har det i hvert fald ikke været et punkt på dagsordenen,
hvordan man ændrer farvetemperatur efter årstiden

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 18-08-07 18:40

Anders Houmark wrote:

> [...]
> til Fuji supreme møde, har det i hvert fald ikke været et punkt på
> dagsordenen, hvordan man ændrer farvetemperatur efter årstiden

-det glæder mig

Bo //

Fra : jespero

Dato : 18-08-07 08:22

Jeroen <THXcontactme@jeroen.dk(removeTHX)> wrote:

> [...]
>
> Mit første idé var at bruge online fremkaldelse, men nu at jeg har prøvet 3
> stk. firmaer oplever jeg følgende problemer:

Du skal have fat i din lokale fotopusher(han skal selv lave billederne
i baglokalet) og infgå en aftale med ham om hvad du skal give for
billederne. Så kan du på stedet vise når du ikke er tilfreds med
billederne. Du skal sikkert også tilbyde forstørelser og lign. Derfor
snak med din lokale og indgå en aftale.
jespero