Lidt indviklet problem
Fra : Sindal Farve & Gardi~

Dato : 18-08-07 16:36

Jeg har et lidt indviklet problem som jeg ikke helt ved om hører hjemme i
denne gruppe men jeg prøver.

Sagen er at vi i min by skal have et "sponsorcykelløb" hvor deltagerne kører
rundt i gaderne og via sponsorer samler penge ind alt efter hvor mange
kilometer de har kørt.I forbindelse med planlægningen kom jeg til at love at
jeg ville sætte et web kamera op ved "pit stoppet" midt på ruten og vise
billederne på en storskærm på byens torv af deltagerne. "Pit stoppet" ligger
lige ved byens kommunekontor og et plejehjem, så min plan var at låne en
ADSL forbindelse her og så logge ind på kameraet via en pc på torvet. Men
jeg er kommet til at tænke på at der sikkert er alt mulig sikkerhed
indbygget i den kommune ADSL forbindelse så det ikke kan lade sig gøre.
Ifølge Google Earth er der 323 m i lige linie fra de 2 punkter, så man kunne
selvfølgelig opsætte 2 w-lan antenner, men da signalet skal over tagene på
nogle parcelhuse bliver det jo nogle høje master jeg skal bruge.

Er der bogen der har en smart løsning ?

Venlig Hilsen

Tommy

Fra : Nicolai

Dato : 19-08-07 00:11

Sindal Farve & Gardin wrote:
> [...]
> jeg er kommet til at tænke på at der sikkert er alt mulig sikkerhed
> indbygget i den kommune ADSL forbindelse så det ikke kan lade sig gøre.

Det burde ikke været noget problem.

> Er der bogen der har en smart løsning ?

Satellit eller trådløst bredbånd? Hvis der altså er dækning i området.

Fra : Sindal Farve & Gardi~

Dato : 19-08-07 16:17

"Nicolai" skrev i en meddelelse ...

> Satellit eller trådløst bredbånd? Hvis der altså er dækning i området.

Ja det er naturligvis en mulighed, men det er lidt dyrt at tegne et halvt
års abbonement på en mobiltelfoni forbindelse der kun skal bruges i 90
minutter. samtidig går jeg også ud fra at der rimeligt dyrt at overføre så
meget data via mobilnettet. Er der nogen der ved hvad det cirka koster.

Det er jo umiddelbart enkelt at lave hvis man havde en computer med en fast
IP adresse som man kunne logge ind på, men det går jo nok ikke hvis jeg skal
forbindes til det kommunale netværk. Så måske var løsningen at finde et hus
der ikke lå mere end måske 100 m væk som havde en ganske almindelig internet
forbindelse hvor man midlertidig kunne opstille en pc til formålet.

Jeg tænker stadig lidt i retning af at rejse 2 "master" i 10 meters højde så
der var klar sigt imellem 2 antenner, men kan ikke rigtig se hvordan de
skulle laves. Selve antennen vejer godt nok maks 1 kilo, men det er stadig
en rimelig højde man skal op i.

Tommy

Fra : K

Dato : 19-08-07 19:31

"Sindal Farve & Gardin" <Tommy@sindalfarve.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> skulle laves. Selve antennen vejer godt nok maks 1 kilo, men det er stadig

Prøv at snakke med nogle radioamatører. De plejer gerne at have lidt styr på
det med kommunikation, også det datamæssige.
Har du søgt råd i news:dk.fritid.hamradio ?

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-07 20:26

Sindal Farve & Gardin wrote:
> [...]
> jeg er kommet til at tænke på at der sikkert er alt mulig sikkerhed
> indbygget i den kommune ADSL forbindelse så det ikke kan lade sig gøre.

Har du undersøgt de faktiske forhold?
Er adsl forbindelsen i et vpn eller går den direkte på internettet?
Måske kunne du tale med den IT-ansvarlige i kommunen om det - han kender
antageligvis deres institutionsopkoblinger. (jeg antager at kommunen er
involveret i at du låner deres adsl forbindelse?)

Mvh. René