Mail server og SMTP godkendelse
Fra : Harald

Dato : 17-08-07 12:10

Det her er den forkerte gruppe er jeg sikker på men jeg kan ikke finde andre
der passer, håber det går.

Jeg har svært ved lige at finde ud af hvordan det virker med relay og SMTP
godkendelse. Hvis jeg aktivere relay og så selvfølgelig SMTP godkendelse på
min mail server hvordan kan en mail fra f.eks. dig så blive leveret til min
server, den computer der i sidste ende sender mailen til min server kender
jo ikke koderne til SMTP godkendelse?
Eller det er måske sådan at hvis den mail der kommer er til en lokal konto
så kræves der ikke godkendelse eller hvordan?

/HK

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 18-08-07 13:16

Harald wrote:
> [...]
> Eller det er måske sådan at hvis den mail der kommer er til en lokal konto
> så kræves der ikke godkendelse eller hvordan?

SMTP AUTH er typisk til at udefra kommende kan sende en email via din
server(du giver adgang).

Du specificerer i din konfig hvem/hvad du ønsker at relay for. Fx på
min server relayer jeg for ip range 10.0.0.x/255.255.255.0 og
domæner(Backup-MX) samt at jeg accepterer mail lokalt for andre domæner.

Det betyder at jeg kan sende en mail via min MUA(mail user agent) til
min server som så sender mailen viderem forudsat jeg sidder på en lokal
ip adresse.

Andre SMTP servere kan sende mails til mine lokal domæner samt domæner
hvorpå den virker som backup-mx.

Hilsen Mikkel

From: Mikkel Bundgaard
Replace "invalid" with "dk" in address

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 18-08-07 13:34

"Harald" <nomail@noname.dk> wrote:

>Eller det er måske sådan at hvis den mail der kommer er til en lokal konto
>så kræves der ikke godkendelse eller hvordan?

Netop.

En normal smtp-server accepterer post til domæner den selv er
modtagerserver for, uanset hvor den post kommer fra (bortset fra
spamfiltrering og den slags).

Men post der skal videresendes, accepteres normalt kun hvis den kommer
fra en kendt bruger (vha. brugernavn og password) eller et kendt
(normalt lokalt) netværk.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Harald

Dato : 18-08-07 17:54

"Jesper Dybdal" <jdunetnospam@u10.dybdal.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men post der skal videresendes, accepteres normalt kun hvis den kommer
> fra en kendt bruger (vha. brugernavn og password) eller et kendt

ok, så kan jeg godt aktivere SMTP godkendelse og forvente at få alt post
alligevel. Problemet er at jeg flytter min computer rundt og for at undgå at
skulle ind og rette smtp serveren i min mail program hver gang jeg kobler på
hos en anden udbyder og vil sende mail så vil jeg sende via min egen mail
server, men der skal naturligvis kode på.

Takker

/HK

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 19-08-07 22:09

"Harald" <nomail@noname.dk> wrote:

>"Jesper Dybdal" <jdunetnospam@u10.dybdal.dk> skrev i en meddelelse

>ok, så kan jeg godt aktivere SMTP godkendelse og forvente at få alt post
>alligevel.

Det vil jeg gætte på - men det er naturligvis med det forbehold at jeg
ikke kender dit smtp-serverprogram.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).