Anbefaling af en NAS
Fra : Casper

Dato : 17-08-07 11:20

Hej

Jeg leder efter en NAS enhed... så langt så godt! Men, den skal gerne kunne
følgende:

plads til 2x500gb disk sata2
gigabit ethernet
usb/firewire port(e) til ekstra disk(e)
usb port til printer deling

Gerne prisbillig. Jeg har ikke brug for raid.

Har I et forslag til hvilken producent/model osv???

Et tillægsspørgsmål: En Maxtor OneTouch III med usb+firewire400+800. Hvis
den er tilsluttet til pc'en med usb eller firewire, kan jeg så sætte en
ekstra disk i det ledige usb eller firewire stik?

Vh. Casper

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-08-07 20:43

Casper <casper_awh@hotmail.com> wrote:

> [...]
> usb port til printer deling
>
> Gerne prisbillig. Jeg har ikke brug for raid.
>
> Har I et forslag til hvilken producent/model osv???

Du kan bruge en gammel PC kabinet og sætte gigabit netkort, USB og
Firewire kort og en SATA2 disk controller i og stille den op i et skab
uden skærm, tastatur og mus - forbundet med kun strøm- og net kabel. Sæt
en 3. mindre HDD (hvis den har ældre BIOS) med en ældre udgave af dit
favorit styresystem (f.eks Windows 2000 Pro) og de nødvendige drivers
til de 2x500GB diske. Du kan fjernstyre sådan en NAS med
fjernskrivebodet i Netmeeting (gratis) eller, hvis du har en FPP XP Pro
licens, med Pro's fjernskrivebord (osse gratis).

Fra : Casper

Dato : 17-08-07 21:07

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> fjernskrivebodet i Netmeeting (gratis) eller, hvis du har en FPP XP Pro
> licens, med Pro's fjernskrivebord (osse gratis).

Tak for din info - for ja, det er selvfølgelig en løsning. Men den er jeg
ikke så interesseret i. Vil hellere bare ha den lille boks... Så er der
nogen som har et forslag i den retning?

Vh. Casper

Fra : Lasse Jensen

Dato : 17-08-07 21:45

Casper wrote:

> [...]
> jeg ikke så interesseret i. Vil hellere bare ha den lille boks... Så er
> der nogen som har et forslag i den retning?

En gammel bærbar

Og så VNC som alternativ til det Axel sagde.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-08-07 22:30

Lasse Jensen <fafler@gmail.com> wrote:

<snip>

> En gammel bærbar
>
> Og så VNC som alternativ til det Axel sagde.

Hvordan vil du få sat 2x500GB sata2 diske, en sata2 controller og en
gigabit netkort i en gammel bærbar

Jeg ved ikke med hensyn til VNC. Der er mange muligheder. Jeg bruger
selv både Netmeetings- og XP Pros's fjerneskrivebord, samt VNC. Den
første følger gratis med Windows fra og med Windows 95, men kræver ren
MS Windows OS'er. XP Pro's fjerneskrivebord virker med både Windows og
Mac OS X. VNC virker med alt.

Ideen med at bruge en ældre PC's kabinette og Windows er, at mange har
ældre Windows licenser som de ikke bruger længere. Og det kender de
fleste nok til at få lavet en NAS ud af.

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 17-08-07 23:13

On Fri, 17 Aug 2007 23:30:07 +0200, Axel Hammerschmidt wrote:

> [...]
> ældre Windows licenser som de ikke bruger længere. Og det kender de
> fleste nok til at få lavet en NAS ud af.

Det med at bruge en gammel PC, er en ret dyr løsning, en lille fin NAS har
et strømforbrug på 25W, en gammel PC bruger nok en del mere.

--
mvh.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-08-07 23:53

Ludvig Nielsen <" lunielsen "@yahoo DOT dk> wrote:

> [...]

> Det med at bruge en gammel PC, er en ret dyr løsning, en lille fin NAS har
> et strømforbrug på 25W, en gammel PC bruger nok en del mere.

Ikke "en del mere" uden skærmen mv. Selvom der skulle være en stor
strømforfyning i sådan en ældre PC bliver der trukket strøm svarende til
det hardware der sidder i. Men den kommer nok til at bruge marginalt
mere strøm og det skal man så afveje mod det en NAS boks med sata2 med
plads til 2 diske, gigabit net, USB og Firewire koster. Hvis man
overhovedet kan finde sådan een.

Fra : Hans Jørgen Jakobsen

Dato : 18-08-07 07:34

On Sat, 18 Aug 2007 00:53:29 +0200, Axel Hammerschmidt wrote:

> [...]
> mere strøm og det skal man så afveje mod det en NAS boks med sata2 med
> plads til 2 diske, gigabit net, USB og Firewire koster. Hvis man

Husk endelig at regne CPU cpuforbrug med. Hvordan er ydelsen i forhold
til forbrug. Kan den skrue meget ned i idle perioder.
Virkningsgraden af strømforsyningen kan godt være lav ved lavt forbrug.
/hjj

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 18-08-07 09:52

Hans Jørgen Jakobsen <hjj@wheel.dk> wrote:

> [...]

> til forbrug. Kan den skrue meget ned i idle perioder.
> Virkningsgraden af strømforsyningen kan godt være lav ved lavt forbrug.

"Under-clocking" af CPU'en.

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 18-08-07 13:39

> [...]

> mere strøm og det skal man så afveje mod det en NAS boks med sata2 med
> plads til 2 diske, gigabit net, USB og Firewire koster. Hvis man

Tror stadig det vil være for dyrt strømmæssigt, har du nogen ide om hvor
langt sådan et setup kan presses ned, har sel en gammel maskine der bare
står, men er "grøn" hvad den slags angår, det er en amd 2200+ der sidder i
den, men har da en 1200 til at ligge som kan smides i.

GFXkortet i maskinen er et 9800pro, men har da et 440fx til at ligge som
kan smides i, gid man kunne boote maskinen uden gfxkort.ikke.

Hjælp og forslag modtages gerne.

--
mvh.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-08-07 11:32

> [...]

> GFXkortet i maskinen er et 9800pro, men har da et 440fx til at ligge som
> kan smides i, gid man kunne boote maskinen uden gfxkort.ikke.

Hvis der er indbygget grafikkort i mother board, så brug det. Der skal
heller ikke bruges meget processorkraft. Det vigtige hardware er
netkortet, kablerne og switchen.

Jeg mener SATA er spild i en NAS.

Mht software og opsætningen:

: Subject: Re: Server Program eller lignen
: Date: Mon, 20 Feb 2006 22:20:27 +0100

(søg på Message ID, det mellem < og > tegnene i Google Groups, Advanced
Search, søgefeltet forneden)

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 19-08-07 18:49

On Sun, 19 Aug 2007 12:31:51 +0200, Axel Hammerschmidt wrote:

> [...]
>
> Hvis der er indbygget grafikkort i mother board, så brug det. Der skal
> heller ikke bruges meget processorkraft. Det vigtige hardware er

GFX er der "desværre" ikke på bundkortet, processoren kan så klokkes ned
til det halve.

> Jeg mener SATA er spild i en NAS.

SATA er der heller ikke, det er ren PATA.

> [...]
>: Date: Mon, 20 Feb 2006 22:20:27 +0100
>
> (søg på Message ID, det mellem < og > tegnene i Google Groups, Advanced

Det vil jeg prøve, har kig på freenas, tror jeg laver det setup, og kigger
hvad det bruger i strøm.

Tusind tak for dit feedback.

--
mvh.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 18-08-07 13:07

Axel Hammerschmidt wrote:

> Lasse Jensen <fafler@gmail.com> wrote:
>
> <snip>

> Hvordan vil du få sat 2x500GB sata2 diske, en sata2 controller og en
> gigabit netkort i en gammel bærbar

http://www.caslonshop.dk/PartDetail.aspx?q=p:1018905;b:71;pl:1
og
http://www.partsdata.de/PC-CARD_SATA_PC-CARD-32100.html

Fra : Jacob Jørgensen

Dato : 18-08-07 17:50

Lasse Jensen wrote:
> http://www.caslonshop.dk/PartDetail.aspx?q=p:1018905;b:71;pl:1
> og
> http://www.partsdata.de/PC-CARD_SATA_PC-CARD-32100.html

Hvis de 2 PC CARD slots sidder lige over hinanden, kan det vel godt give
problemer med sådan et par kort? Eller skal der bare en masse vold til?

--
Fjern NEJ i min e-mail adresse.

Fra : Jacob Fich

Dato : 17-08-07 22:34

Ellers brug FreeNAS.

Der administrerer man via web, og det hele er gratis!

Men se på http://www.smallnetbuilder.com/ hvilken du skal vælge.
De har en oversigt over hastighederne på dem de har testet her:
http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_nas/Itemid,190/

Fra : Casper

Dato : 18-08-07 08:44

"Jacob Fich" <jacob@brafi.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men se på http://www.smallnetbuilder.com/ hvilken du skal vælge.
> De har en oversigt over hastighederne på dem de har testet her:

Tak for linket, vil jeg kigge på.

Casper

Fra : Casper

Dato : 18-08-07 08:39

"Casper" <casper_awh@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> den er tilsluttet til pc'en med usb eller firewire, kan jeg så sætte en
> ekstra disk i det ledige usb eller firewire stik?

Hej alle sammen - og tak for jeres indlæg. Tråden begynder meget at ligne
den fra dk.edb.netvaerk.traadloest "anbefaling af nas" fra d. 31/7.

Jeg er stadigvæk ikke interesseret i at ha en ekstra bærbar, pc, mini pc,
stående - kender godt disse muligheder, - og efterspørger igen, erfaringer
eller anbefalinger af den type NAS jeg efterspøger

Vh. Casper

Fra : Rander

Dato : 18-08-07 10:07

Casper skrev noget i denne stil, den 17-08-2007 12:19:
> [...]
> usb port til printer deling
> Gerne prisbillig. Jeg har ikke brug for raid.
> Har I et forslag til hvilken producent/model osv???

Jeg spekulerer lidt... Jeg har en Synology DS 106e. Der er godt nok kun
plads til én disk i den, men den har eSATA, så du kan tilslutte en
ekstra disk eksternt...

Ellers opfylder den fint dine krav. Bruger den selv som printserver for
en HP 1100 (via USB->LPT converter). Den har ikke FireWire, men med
printeren i er der stadig et ledigt USB-stik bagpå, og et på fronten.
Stikket på fronten har iøvrigt en ekstra-funktion: En Copy-knap. Sæt et
flash-drive i stikket og tryk på knappen, så kopieres indholdet
aftomatisk til den interne disk. Har ikke prøvet det med en USB-disk,
men det burde vel virke...

Ellers skal du op i DS207, der har plads til to diske internt, men
umiddelbart kan jeg heller ikke se noget FireWire på den.
<http://synology.com/enu/products/DS207/index.php> og
<http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=361482>.

http://rander.dk

Alle formiddags fly fra Danmark til Sjælland er forsinkede. (DR)

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 18-08-07 13:32

On Sat, 18 Aug 2007 11:06:42 +0200, Rander wrote:

> Jeg spekulerer lidt... Jeg har en Synology DS 106e. Der er godt nok kun
> plads til én disk i den, men den har eSATA, så du kan tilslutte en
> ekstra disk eksternt...

DS-107 og 107+ med henholdsvis 64 og 128 MBram, ser ganske lovende ud.

--
mvh.

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 18-08-07 19:30

Rander skrev:

> [...]
>
> Ellers skal du op i DS207, der har plads til to diske internt, men
> umiddelbart kan jeg heller ikke se noget FireWire på den.

Hej Rander.

Send mig lige en mail. Jeg har nemlig også en DS106e, men har lidt
problemer med opsætningen af den.

Du skal ændre "host" til "post", så virker adressen.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 19-08-07 22:41

"Casper" <casper_awh@hotmail.com> wrote in

> [...]
> usb port til printer deling
>

> Gerne prisbillig. Jeg har ikke brug for raid.
>
> Har I et forslag til hvilken producent/model osv???

Dlink DNS323 - kan have to SATA diske af vilkårlig størrelse og køre dem
som RAID 0 eller 1 eller bare som et stort drev så vidt jeg husker. Den har
også printserver indbygget og har gigabit lan. Jeg mener også der er
mulighed for at sætte ekstra diske til via enten USB eller også er det
eSATA - det må du lige tjekke.

ComputerCity har den til 1399 lige i den kommende uge - har ikke lige
tjekket hvad prisen er på edbpriser.

Hvis de må koste lidt mere så er Synology 207 et godt bud.

> Et tillægsspørgsmål: En Maxtor OneTouch III med usb+firewire400+800.
> Hvis den er tilsluttet til pc'en med usb eller firewire, kan jeg så
> sætte en ekstra disk i det ledige usb eller firewire stik?

Sådan har det ikke været tidligere på OneTouch II og jeg tror ikke de har
ændret det i III'eren.

/flemming

Fra : Flemming Joensson

Dato : 19-08-07 22:52

Flemming Joensson <flemming@joensson.invalid> wrote in

> [...]
> mener også der er mulighed for at sætte ekstra diske til via enten USB
> eller også er det eSATA - det må du lige tjekke.

Beklager, jeg huskede forkert - den har ganske vist printserver, men der er
ikke mulighed for at tilslutte flere diske via USB.

Hvis du vil have det hele i en boks så må du nok punge ud og betale for en
Synology DS-207 som koster omkring 1800
http://www.gate2prices.dk/hardware/hardware-vis.asp?Kode=H006531

/flemming