Frames VS. CSS
Fra : Mikkel Jakobsen

Dato : 17-08-07 17:13

Hej Ng.

Pt. kører jeg med frames på min hjemmeside, det virker fint.
men det skulle jo være så moderne med css.
derfor er jeg interesseret i at omskrive min side til css.

Men jeg forstår ikke helt hvordan jeg får et link fra 'menuen',
til at dukke op i 'main' vinduet. i frames bruger man jo
'Traget=main'. Jeg ved ikke hvordan det gøres med css.

Er der nogen der kan give mig et lille simpelt eksempel.
med en 'menu' og en 'main boks'.

Tak mikkel

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 17-08-07 17:32

> Pt. kører jeg med frames på min hjemmeside, det virker fint.
> men det skulle jo være så moderne med css.
> derfor er jeg interesseret i at omskrive min side til css.

Det er to helt forskellige ting, men css er så et godt hjælpeværktøj til at
migrere væk fra frames.

> Men jeg forstår ikke helt hvordan jeg får et link fra 'menuen',
> til at dukke op i 'main' vinduet. i frames bruger man jo
> 'Traget=main'. Jeg ved ikke hvordan det gøres med css.

Du skal tænke på en helt anden måde.
Nu ved jeg ikke, om dit webhotel understøtter php eller asp/ssi (til at
inkludere andre filer på en side).

Uden frames er der tale om, at du henter hele siden ind (inklusive menu og
det hele) hver gang du henter en ny side ind.
Ønsker du menuen samme sted på skærmen hele tiden, kan du evt. i css sætte
den til position: fixed (virker dog ikke i ie6) - alternativt sætte
overflow: auto; i indholds-kassen.

css:
#menu{
position: absolute;
top:0;
left:0;
width:160px;
}

#indhold{
position:absolute;
top:0;
left:170px;
overflow:auto;
}

html:

inkluder menuen via php eller ssi
php: <?php include("menu.php"); ?>
ssi: <!--#include file=menu.asp-->

....indholdet på din side...

Fra : Mikkel Jakobsen

Dato : 17-08-07 18:44

Tak for svaret.

Jeg tror godt jeg kan se hvad du mener.

jeg kan godt "include" menu.php det er ikke noget problem.
men jeg kan ikke få 'side1.php' vist i indhold vinduet?

jeg er bare lidt i tvivl om hvordan selve linket skal se ud.

skal det være noget i stil med:

min index fil ser sådan ud:

<?php include("menu.php");?>

<?php
include("$side");
?>

kig evt på http://www.bonzai.adsl.dk/test_css/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-08-07 00:40

Mikkel Jakobsen wrote:

> jeg kan godt "include" menu.php det er ikke noget problem.
> men jeg kan ikke få 'side1.php' vist i indhold vinduet?

Når du går væk fra frames, skal du vænne dig til at tænke 'den anden vej'.
Du skal ikke have noget indhold vist i noget vindue.

Du skal lave dine sider uden menu, men med afsat plads til menuen. Når du så
med din php-include indlæser menufilen på siderne, læger css menuen ind på
den afsatte plads.

> min index fil ser sådan ud:

> <?php include("menu.php");?>

Hvad gør den div-afslutning?

> <?php
> include("$side");?>

Hvorfor inkluderer du sidens indhold? Mellem <div id="indhold"> og </div>
kan du da bare fylde sidens indhold direkte på. Det giver færre filer at
holde styr på og forbruger mindre harddiskplads.

> kig evt på http://www.bonzai.adsl.dk/test_css/

Den er helt gal. Du har lagt dit stylesheet først i dokumentet (det skal
ligge i head) og dokumentet indeholder ikke noget head. Prøv en gang at
nærlæse disse sider:

http://hjemmesideskolen.dk/html/nyside.asp?id=ns3
http://hjemmesideskolen.dk/html/nyside.asp?id=ns4

Kig også her vedrørende inklude af menu og placering af denne på siderne:

http://hjemmesideskolen.dk/html/float.asp?id=flmenu
http://hjemmesideskolen.dk/html/position.asp?id=posmenu

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 17-08-07 18:25

"Mikkel Jakobsen" skrev i en meddelelse...

> Pt. kører jeg med frames på min hjemmeside, det virker fint.
> men det skulle jo være så moderne med css.
> derfor er jeg interesseret i at omskrive min side til css.

Som Philip skriver, så er det nok nærmere SSI end CSS, du tænker på som
erstatning for frames. CSS er så nærmere en afløsning for tabeldesign.
Frames og tabeldesign er begge dårlige og gammeldaws løsninger, så på den
måde er de ens

> Men jeg forstår ikke helt hvordan jeg får et link fra 'menuen',
> til at dukke op i 'main' vinduet. i frames bruger man jo
> 'Traget=main'. Jeg ved ikke hvordan det gøres med css.

Det gøres med include, en kode, som kalder din menudel på hver side og på
samme sted. Hvordan koden til kaldet ser ud, er afhængigt af, om det er PHP
eller ASP, men virkningen er ens, læs:
http://www.hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp?id=includen. Artiklen tager en
anden mulighed i betragtning, nemlig includering med Javascript. Forsøg at
holde dig fra det til andet end test, artiklen forklarer hvorfor.

Koden til menuen og koden til resten ligger så adskilt, men siden sættes
sammen på serveren i stedet for hos klienten (brugeren), og derfor vil
brugeren se én samlet HTML-side i sin browser.

> Er der nogen der kan give mig et lille simpelt eksempel.
> med en 'menu' og en 'main boks'.

Er du stadig i tvivl, så prøv at uploade din side, og skik et link her, så
skal jeg gi et forsøg på et eksempel med din side, er den ikke alt for
avanciert.

MVH
Rune Jensen