Den hemmelige krig lødig
Fra : Maz Spork

Dato : 16-08-07 06:48

Så fik vi den uafhængige undersøgelses dom af Guldbrandsens irakfilm:
Intet at udsætte. Atter må man spørge sig selv, hvordan AFK kan få sig
selv til at genopstille som statsminister - på den ene side
katastrofale følger af politiske valg, på den anden side løgn for
befolkningen, og hele vejen igennem meninger, som vinden blæser.

Fra : Hr. Jensen

Dato : 16-08-07 07:19

On Thu, 16 Aug 2007 05:47:30 -0000 Maz Spork <maz@spork.dk> sent the
following smoke signals:

>Så fik vi den uafhængige undersøgelses dom af Guldbrandsens irakfilm:
>Intet at udsætte. Atter må man spørge sig selv, hvordan AFK kan få sig
>selv til at genopstille som statsminister ...

AFK?

Eller du bare AFB?

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : Knud Larsen

Dato : 16-08-07 07:59

Maz Spork wrote:

> [...]
> katastrofale følger af politiske valg, på den anden side løgn for
> befolkningen, og hele vejen igennem meninger, som vinden blæser.

Masser at udsætte, du må have hørt på DR hele dagen, de misinformerer lige
så meget, som deres egen film gjorde, - se Deadline.

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-07 08:08

Knud Larsen wrote:

> Masser at udsætte, du må have hørt på DR hele dagen, de misinformerer
> lige så meget, som deres egen film gjorde, - se Deadline.

Ja - filmen *er* da et underlødigt manipulatorisk makværk! Jeg var virkelig forbløffet over dens ringhed og mangel på substans og hårde beviser. Jeg er 100% sikker på at regeringen har sendt soldater ned i en krig hvor de indirekte har deltaget i massive brud på konventionerne, og helt sikker på, at regeringen har vidst langt mere end den giver udtryk for, og naturligvis mere end overbevist om, at regeringspolitikere bevidst har løjet groft for den danske befolkning. Men det gør ikke filmen bedre, eller mere lødig.

Fra : Aksel

Dato : 16-08-07 21:10

"Maz Spork" <maz@spork.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Det kan også kaldes en selvbestaltet undersøgelse, er der nogen der ved hvem
der har udvalgt undersøgerne og efter hvilke kriterier ?

Aksel

Fra : Kim2000

Dato : 16-08-07 21:20

[...]

--------------

Da denne undersøgelseskommision ikke er kommet frem til den rette konklusion
må de naturligvis bare gøre det om.
mvh
Kim

Fra : @

Dato : 16-08-07 22:36

On Thu, 16 Aug 2007 22:20:09 +0200, "Kim2000" <kim2000@surfer.dk>
wrote:

> [...]
>

>--------------
>
>Da denne undersøgelseskommision ikke er kommet frem til den rette konklusion

det eneste denne undersøgelse er kommet frem til er at da filmen af
dem ikke anses for at være dokumentar så er den go' nok

de er bedøvende ligeglade med at de påstande Guldbrandsen kom med ikke
er bevist

--
Religion of peace:
"Fight and slay the Unbelievers wherever ye find them

Fra : Per Rønne

Dato : 17-08-07 03:51

@ <1@invalid.net> wrote:

> [...]
> dem ikke anses for at være dokumentar så er den go' nok
>
> de er bedøvende ligeglade med at de påstande Guldbrandsen kom med ikke

Ja, for nu er den tilsyneladende et 'kunstnerisk' produkt ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : @

Dato : 17-08-07 09:44

On Fri, 17 Aug 2007 04:50:38 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Ja, for nu er den tilsyneladende et 'kunstnerisk' produkt ...

DR's forsøg på ikke at tabe ansigt og indrømme at Guldbrandsen's film
var noget underlødigt udokumenteret makværk - som helt uden grundlag
blot havde et eneste formål nemlig at svine regeringen til - som det
var en alvorlig fejl at sende

Fra : Wilstrup

Dato : 17-08-07 19:05

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Ja, for nu er den tilsyneladende et 'kunstnerisk' produkt

sludder- der er tale om at Guldbrandsens brug af kilder og
dokumentationen for disse kilders anvendelse er i orden.

Med andre ord: der er ikke noget at komme efter.

Fra : Knud Larsen

Dato : 17-08-07 20:26

Wilstrup wrote:
> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> sludder- der er tale om at Guldbrandsens brug af kilder og
> dokumentationen for disse kilders anvendelse er i orden.
>
> Med andre ord: der er ikke noget at komme efter.

Sludder som sædvanlig

Af POUL PILGAARD JOHNSEN

NR. 33, 17. - 23. august 2007

"... Men at filmen hermed skulle have opnået en uvildig blåstempling er i
den grad en sandhed med modifikationer. Læser man lidt videre i rapporten
fremgår det nemlig, at lige netop filmens bærende påstand om, at danske
soldater overdrog fanger til amerikansk tortur ikke er dokumenteret. Der
står:

»Filmen sandsynliggør, at fanger tilbageholdt af danske styrker og senere
overladt i amerikansk varetægt kan være blevet udsat for tortur og/eller kan
være blevet overført til Guantanamo. Derimod fremlægger filmen ingen
dokumentation for, at det er særlig sandsynligt, at dette er sket.

Når filmen ikke kan dokumentere, at personer tilbageholdt af danske tropper
senere er blevet udsat for tortur i amerikansk varetægt, kan man undre sig
over, at instruktøren i filmens indledning har valgt at gøre netop påstanden
om tortur til den bærende i filmen.«

Undersøgelsesgruppen betegner også filmens indledning som »problematisk«,
når den sammenholdes med filmens afslutning, hvor en ekspert påstår, at der
er grundlag for at rejse rigsretssag mod statsministeren. Seerne kan nemlig
let få den opfattelse, at torturpåstanden er en del af grundlaget for en
eventuel rigsretssag."

-----

"Helt symptomatisk er filmen finansieret halvt som kunstværk af
Filminstutttet, halvt som journalistik af DR. Dokumentaren, eller hvad vi
skal kalde den, betjener sig flittigt af filmiske virkemidler, som ellers
hører fiktionen til, og som mere taler til hjertet end til hjernen.

Disse følelsesfremkaldende virkemidler, som den amerikanske instruktør
Michael Moore mest ekstremt har taget til sig, er så nye, at ingen har
defineret, hvad der egentlig er acceptabelt eller ikke. Vi har ingen fælles
normer for, hvad der er godt og skidt i den sammenhæng, og deri ligger den
store udfordring til seerne, der må i lære som kritiske aflæsere af
billeder. Hvis ikke forvirringen skal blive total."

----------------

Jeg hørte Guldbrandsen sige, at han "forvandler jura og politik til
følelser".
Og det er jo megafarligt, og netop det som Præs Bush blev gennemheglet af
Colbert for: Lad og glemme hjernen, og tænke med "hjertet"- lad os bruge
vores "guts", og holde op med at se på fakta.

Sådan noget er jo guf for en kommunist, i hvert fald af Wilstrups støbning:
"Jeg *føler' mine lykkelande var demokratier derfor VAR de demokratier". Når
man har en dårlig sag så er følelser det eneste man kan vinde på.

Vi andre håber at sådanne mønstre bliver taget i opløbet, vi skal ikke have
følelsespornografi i stedet for dokumentar, - og hverken i DR eller i andre
medier.

Fra : Per Rønne

Dato : 22-08-07 06:42

Knud Larsen <mafishmaskela@yahoo.invalid> wrote:

> Jeg hørte Guldbrandsen sige, at han "forvandler jura og politik til
> følelser".
> Og det er jo megafarligt

Ja, og vi husker vel alle billeder fra 30ernes Tyskland, hvor hysteriske
kvinder er ved at falde i svime, når de ser Hitler køre forbi ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : @

Dato : 18-08-07 07:54

On Fri, 17 Aug 2007 20:04:31 +0200, "Wilstrup" <nix@invalid.com>
wrote:

>""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

>sludder- der er tale om at Guldbrandsens brug af kilder og
>dokumentationen for disse kilders anvendelse er i orden.
>
>Med andre ord: der er ikke noget at komme efter.

bortset fra at han ikke leverer det der bare ligner skyggen af beviser
for de påstande han lægger ud med

Fra : Kim2000

Dato : 17-08-07 20:54

> [...]
> dem ikke anses for at være dokumentar så er den go' nok
>
> de er bedøvende ligeglade med at de påstande Guldbrandsen kom med ikke

Jamen, så må vi da heller bruge et par millioner mere på at få nogle andre
eksperter til at undersøge sagerne og sådan kan vi blive ved....
mvh
Kim

Fra : @

Dato : 18-08-07 08:01

On Fri, 17 Aug 2007 21:53:48 +0200, "Kim2000" <kim2000@surfer.dk>
wrote:

>"@" <1@invalid.net> skrev i en meddelelse

>Jamen, så må vi da heller bruge et par millioner mere på at få nogle andre
>eksperter til at undersøge sagerne og sådan kan vi blive ved....

ikke nødvendigt

man kan blot bede producenten(Guldbrandsen) skaffe dokumentation for
de påstande han bringer

ellers må filmen jo blot betegnes som fiktion

Fra : Jefferson-Friedrich ~

Dato : 16-08-07 21:26

"Maz Spork" <maz@spork.dk> wrote in message

> Så fik vi den uafhængige undersøgelses dom af Guldbrandsens irakfilm:
> Intet at udsætte.

Men har vi fået en debat om danske troppers udlevering af fanger til tortur?
Nej, igen har magthaverne formået at spinde historien ud på et sidespor. I
går kom det hele til at handle om, om Lykketoft kunne tillade sig at kalde
Fogh for en farlig mand, og i dag gik al sendetiden der var afsat til
krigsdækning til historien om, at soldaterne blev udsat for telefontrusler,
hvilket man må sige kommer på et utroligt belejligt tidspunkt, da det skaber
sympati for soldaterne og dermed for hele krigsindsatsen.

--
Top 2 over dødsårsager i det 20. århundrede:
1. Sygdom

Fra : @

Dato : 16-08-07 22:37

On Thu, 16 Aug 2007 22:26:01 +0200, "Jefferson-Friedrich Volker
Benjamin Graf von Pfeil und Klein-Ellguth" <jeff@kongehuset.dk> wrote:

>"Maz Spork" <maz@spork.dk> wrote in message

>Men har vi fået en debat om danske troppers udlevering af fanger til tortur?

selvfølgelig ikke, fordi det jo ikke er sket,

påstandene i filmen savner enhver form for bevis