CSS
Fra : Sinkbæk

Dato : 09-07-01 07:50

Hej!

Kan man godt bare lave sit layout i CSS? Uden brug af gammeldags ting som
tabeller, celler, transparente gifs osv. Og så stole på at de fleste
browsere understøtter det! (IE, Netscape)

Mvh
Sinkbæk

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 09-07-01 13:21

Sinkbæk wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Kan man godt bare lave sit layout i CSS? Uden brug af
> gammeldags ting som tabeller, celler, transparente gifs
> osv. Og så stole på at de fleste browsere understøtter
> det! (IE, Netscape)

Generelt:

Internet Explorer, Netscape 6, Opera, m.fl. understøtter CSS i meget høj
grad, og fortolker på stort set samme måde.

Problembarnet er Netscape 4, som kun delvist understøtter CSS. Da det er
meget få procent af brugerne, som anvender NN4, og da der nu er kommet en ny
version agf browseren, vil det nok være rimeligt at anligge synspunktet: Det
behøver absolut ikke være perfekt i NN4 - bare det kan læses.

Alternativt kan du droppe Netscape 4 fuldstændigt - det kommer lidt an på
hvad det er for en side du har.

Mvh
Jonas

--
Brug Validator service: http://www.html.dk/validator
- Tast din URL én gang, og validér dokumentet hos 12 validatorer

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 11-07-01 10:35

"Jonas Astrup - html.dk" wrote:
> Generelt:
> Internet Explorer, Netscape 6, Opera, m.fl. understøtter CSS i meget høj
> grad, og fortolker på stort set samme måde.

Undskyld mig - er det virkelig kun mig som har seriøse problemer med
IE4's CSS understøttelse ???

Tilmed er der langt flere brugere af denne end der er NN4 brugere - har
alle glemt at der findes en gammel IE fordi den ikke kan installeres ved
siden af 5'eren når man først har opgraderet eller hvordan?

> [...]
> version agf browseren, vil det nok være rimeligt at anligge synspunktet: Det
> behøver absolut ikke være perfekt i NN4 - bare det kan læses.

Det kommer vel an på graden af professionalitet - jeg har stadig i snit
7% af mine brugere og op imod 13% af brugerne på mine engelsksprogede
sider - dem er jeg ikke meget for at udsætte for "ikke-dem-tilpasset
kode"...

Venlig Hilsen

Jesper Brunholm

-----------------------------------
H C Andersen-Centrets sider: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Allan Vebel

Dato : 11-07-01 23:38

Jesper Brunholm <brunholm@bigfoot.com> skrev

> Undskyld mig - er det virkelig kun mig som har seriøse
> problemer med IE4's CSS understøttelse ???

Ja!
Version-4-browsere er forældede. Browsere er gratis i dag, og derfor bør du
(og dine brugere) opgradere til en nyere version. På den måde undgår du helt
dine "seriøse problemer". Lav hellere din kode så den overholder
standarden - eventuelt med et lille script der kobler version-4-brugere
fra - så finder de hurtigt ud af at opgradere.

> alle glemt at der findes en gammel IE fordi den ikke
> kan installeres ved siden af 5'eren når man først har
> opgraderet eller hvordan?

Jeg har IE4 på en gammel pc i mit netværk, så jeg _kan_ teste, men det er
yderst sjændent at jeg har brug for den. En enkelt kunde (en kommunal
institution med gamle pc'er) forlangte at det også skulle fungere i IE4 - og
så er det bare at bruge laveste fællesnævner - helt almindelig html med
"gammeldags" koder. Det tog lidt længere tid, men det betalte de for Det
er bare utroligt - kun for at de selv skulle kunne se det.

> 7% af mine brugere og op imod 13% af brugerne på
> mine engelsksprogede sider - dem er jeg ikke meget
> for at udsætte for "ikke-dem-tilpasset kode"...

Alle er nødt til at forny sig engang imellem. Hvis du sender alle
version-4-brugere til en downloadside for nyere browsere (det har været
diskuteret her for nylig), så skal du bare se løjer. Englændere har det lidt
dårligt med MS-produkter - de er meget konservative (englænderne altså), men
selv englændere må forny sig

Prøv det i en periode og se hvordan det går.

--
Allan

Fra : Andreas Haugstrup - ~

Dato : 12-07-01 00:02

Allan Vebel skrev i meddelelsen ...
>Englændere har det lidt
>dårligt med MS-produkter

Så er det jo godt at der er udemærkede alternativer som for eksempel Opera