Havene omkring Danmark vrimlede med tun.
Fra : Poul E Hansen

Dato : 07-08-07 21:29

http://politiken.dk/videnskab/article354649.ece

' ... De beskriver en sund og velvoksen tunbestand i Øresund,
Skagerrak og Kattegat, der imidlertid forsvandt i løbet af en årrække,
godt hjulpet på vej af stadigt mere intensivt fiskeri. Det tog fart
efter Første Verdenskrig, hvor de tekniske fremskridt gjorde det
muligt at hive stadigt flere tun op med nettene. ''

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 08-08-07 02:22

Poul E Hansen skrev:
> [...]
> efter Første Verdenskrig, hvor de tekniske fremskridt gjorde det
> muligt at hive stadigt flere tun op med nettene. ''

Det er helt nyt for mig. Er der nogen som kender eksempler på at den var
en almindelig fisk?

Fra : Konrad

Dato : 08-08-07 05:18

Peter Ole Kvint wrote:

> Det er helt nyt for mig. Er der nogen som kender eksempler på at den
> var en almindelig fisk?

Lystfiskere fiskede også målrettet efter tun i Øresund. Det viser at den var
almindelig. Jeg (og man) har dog altid troet at det var en særlig stamme af
strejfere fra middelhavet der var udryddet - nu viser det sig så så at det
var en lokal stamme.

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-08-07 13:30

In news:46b94401$0$90273$14726298@news.sunsite.dk,
Konrad <davidkonradFJERN@gmail.com> typed:

> nu
> viser det sig så så at det var en lokal stamme.

Nej, det viser sig ikke nu. Det har været kendt altid. Som lystfisker har
jeg ofte begrædt min sene fødsel. Lystfiskeriet efter den særlige
Øresundstun skal man i vore dage rejse tusindvis af kilometre for at opleve
i tilnærmelsesvis udgave.

Den lokale, danske tun fulgte makrellen, der stadig befolker vore farvande i
sommermånederne. Det er almen viden blandt ældre medborgere og lystfiskere.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-07 13:53

Jens Bruun wrote:
> [...]
> Den lokale, danske tun fulgte makrellen, der stadig befolker vore
> farvande i sommermånederne. Det er almen viden blandt ældre

Forunderligt. Selvom du 100% er enig i hvad jeg skriver, får du vendt det rundt til at jeg skulle tage fejl.

Din antagelse om at det "altid har været kendt" holder jo lissom ikke, eftersom baggrunden for denne tråd er et stykke forskning, som har afdækket tunens historie i Øresund, for første gang. Hvad "man" altid har "vidst" er altså helt ny viden. Der har været forskellige spekulationer førhen.

Jeg er naturligvis også lystfisker, og kendt til Øresundstunen altid, bla via de samme bøger som er nævnt i tråden. Den "lokale danske tun" fulgte i øvrigt primært silden (naturligvis) Du kan læse en historisk gennemgang af Steen Ulnits (som du vel kender) her http://www.ulnits.dk/grej/frame152.htm - hans sammenfatning bakker dog hverken den nye forskning eller den "almene viden" op, du mener "ældre medborgere og lystfiskere" skulle kende til.

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-08-07 14:09

In news:46b9be6f$0$90264$14726298@news.sunsite.dk,
Konrad <davidkonrad123gmail.com> typed:

> [...]
> har afdækket tunens historie i Øresund, for første gang. Hvad "man"
> altid har "vidst" er altså helt ny viden. Der har været forskellige

Det er faktuelt forkert. Der er intet nyt i dén forsking. Den uddøde, danske
tun, var en særlig stamme, der fulgte makrellens vej op langs den norske
kyst. Vore tun drejede så af før Norge og ind i kattegat. Det har været
kendt og videnskabeligt underbygget i hele min levetid. At du som lystfisker
først nu hører om det, siger mest om din manglende viden på området.

> Jeg er naturligvis også lystfisker, og kendt til Øresundstunen altid,
> bla via de samme bøger som er nævnt i tråden. Den "lokale danske tun"
> fulgte i øvrigt primært silden (naturligvis)

Nej. Det er faktuelt forkert. Silden er stationær. Det er også almen viden.
Skulle tunen følge silden, ville vi have stationære tun i danske farvande.

Og så kan din klient stadig ikke finde ud af at dele linier. Nu må du sgu'
snart op på den store klinge.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Konrad

Dato : 08-08-07 21:38

Jens Bruun wrote:
> [...]
> Det har været kendt og videnskabeligt underbygget i hele min levetid.
> At du som lystfisker først nu hører om det, siger mest om din

Jeg forstår det nu, hvad du mener. OK. Jeg hører altså ikke om det først nu,
men vel for en 20 år siden første gang..

Fra : Max

Dato : 08-08-07 07:11

Hej Peter

> Det er helt nyt for mig. Er der nogen som kender eksempler på at den
> var en almindelig fisk?

Jeg har en ældre lystfiskerbog, sikkert fra halvtredserne, det er en
fra politikens forlag med samme udseende og størrelse som Hvem,
hvad og hvor. Den hedder "Jeg er lystfisker". I den er tunfiskeri på
øresund beskrevet temlig godt.

--
Mvh Max

Fra : helge.hammer@post4.t~

Dato : 08-08-07 07:56

<46b95e7c$0$2100$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Max
<max_jens@post9.tele.dk.invalid> skrev:

> [...]
> en fra politikens forlag med samme udseende og størrelse som Hvem,
> hvad og hvor. Den hedder "Jeg er lystfisker". I den er tunfiskeri

Jeg er lystfisker, 1962: Der står bla at der i Øresund i 1961 blev
fanget 125 tunfisk med gennemsitlig vægt på 235 kg pr. fisk.

Haandborg i Saltvandsfiskeri J.Fr.Clausens Forlag 1948 har et
forsidebillede af en springende tun med Kronborg i baggrunden.
Inde i bogen: ... Af Havets allerstørste Fisk er Tunfisken den
dominerende i danske Farvande.

--
Helge.

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-07 09:27

"Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> skrev i en meddelelse news:b041$46b91b0c$55dab8ab$8547@news.galnet.dk...

> Det er helt nyt for mig. Er der nogen som kender eksempler på at den var
> en almindelig fisk?

Ja - da.
Man skal blot være gammel nok
Da jeg var dreng, var det en årligt tilbagevendende begivenhed, når tunen kunne tages med stang i øresund.
Men det ebbede jo, som beskrevet i linket, ud efterhånden.

MVH
Egon

Fra : Max

Dato : 08-08-07 14:00

Hej Egon

> Man skal blot være gammel nok

Ja, jeg husker det også, men oplevede den ikke tunen her ovre
i fjorden, men derimod markrellen som kom samtidig. Min far
og bedstefar var bundgarnsfiskere og de talte ofte om disse
prægtige fisk som tunen jo er. Markrellen har været væk på
fjorden i mange år, men er begyndt at vise sig igen, så måske
får vi også tunen at se igen.

> Men det ebbede jo, som beskrevet i linket, ud efterhånden.

Ja, den slags kan jo få en til at se det positive i fiskekvoter
og anden forbudspolitik.

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-07 14:05

Max wrote:
> [...]
> prægtige fisk som tunen jo er. Markrellen har været væk på
> fjorden i mange år, men er begyndt at vise sig igen, så måske

Makrellen forsvandt fordi nordmændene i 70'erne fandt makrellens vinterbanker. Så havde de jo kanonfiskeri et par år, indtil nordsøbestanden var tæt på at uddø. Den er langsomt ved at vende tilbage - men det bliver aldrig som før. Fiskearter er genetisk utroligt tilpassede præcis det miljø og den habitat de lever i.

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-08-07 14:10

In news:46b9be49$0$2107$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Max <max_jens@post9.tele.dk.invalid> typed:

> Markrellen har været væk på
> fjorden i mange år, men er begyndt at vise sig igen, så måske
> får vi også tunen at se igen.

Det bliver fanget tun nu og da i danske farvande, bl.a. i den nordlige del
af Øresund, så måske vi er heldige engang...

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.