Hvem er en slyngelstat?
Fra : @

Dato : 07-08-07 05:49

<<<<
http://jp.dk/meninger/breve/article1032296.ece
Af Uffe Nissen, Chr. Lehns Vænge 19, Odense N

Offentliggjort 07.08.07 kl. 03:00

EN MEGET stor tak til lederen 2/8 med ubetinget støtte til Israel, som
i 60 år har kæmpet for sin blotte eksistens.

Den bekom ikke Finn Nielsen i Odense ret godt; han kalder i JP 3/8
Israel for en slyngelstat, skønt sådanne ellers styres med hård hånd
af en diktator, mens Israel er et åbent demokrati med arabere
repræsenteret i den lovgivende forsamling Knesset.

Det er palæstinenserne, der i mange år har gjort sig fortjent til
titlen som slyngler. Deres leder angreb ikke militære mål, men gik
udelukkende efter civile: Ubevæbnede sportsfolk ved De Olympiske Lege
i München 1972 blev myrdet med koldt blod, konvojer af læger og
sygeplejersker dræbt, skolebørn holdt som gidsler og dræbt, et rutefly
kapret og bortført til slyngelstaten Uganda, mere end 2.000 mænd,
kvinder og børn massakreret af selvmordsbomber i busser, restauranter,
på markedspladser, hoteller etc., mens mere end 7.000 er lemlæstede
for livstid.

Det synes også at være undgået Finn Nielsens opmærksomhed, at Israel
har nedlagt gamle bosættelser i Gaza - eller at Arafat i løbet af ét
år overførte 67 mio. kr. fra bankkonti i Schweiz til sin kone Suha
Arafat, der stadig bebor en luksussuite i Paris sammen med deres
datter og Arafats mor.

En rapport fra The International Monetary Fund fastslog i 2003, at et
enormt beløb, 5.400 mio. kr., i perioden 1995-2000 forsvandt sporløst
fra det palæstinensiske selvstyre.

Imens lever de fleste af palæstinenserne stadig i ekstrem fattigdom,
som det sømmer sig i en ægte slyngelstat - og Hamas har overtaget
Arafats rolle som undertrykker af deres egne.
<<<<<<

--
Religion of peace:
"Fight and slay the Unbelievers wherever ye find them

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 07-08-07 10:33

@ skrev:
> [...]
> af en diktator, mens Israel er et åbent demokrati med arabere
> repræsenteret i den lovgivende forsamling Knesset.

Araberne udgør flertallet i Israel, men har de også flertallet i den
lovgivende forsamling?

> Det er palæstinenserne, der i mange år har gjort sig fortjent til
> titlen som slyngler.
> Deres leder angreb ikke militære mål, men gik
> udelukkende efter civile:

Ja, når nogen selvudnævnte ledere er nogen skurke, så er alle
palæstinenser nødvendigvis skurke.

> [...]
> kvinder og børn massakreret af selvmordsbomber i busser, restauranter,
> på markedspladser, hoteller etc., mens mere end 7.000 er lemlæstede

Åh der er ikke skudt nogen som helst palæstinenser, i alt den tid?

> Det synes også at være undgået Finn Nielsens opmærksomhed, at Israel
> har nedlagt gamle bosættelser i Gaza -
De skulle aldrig være bygget

> eller at Arafat i løbet af ét
> år overførte 67 mio. kr. fra bankkonti i Schweiz til sin kone Suha
> Arafat, der stadig bebor en luksussuite i Paris sammen med deres
> datter og Arafats mor.
Ja, Arafat var ikke nogen engel, og derfor så er Israel uden ansvar?

> [...]
>
> Imens lever de fleste af palæstinenserne stadig i ekstrem fattigdom,
> som det sømmer sig i en ægte slyngelstat -

Ok, når andre er slyngeler er vi andre ikke så slemme, men nærmest engle.

Fra : @

Dato : 07-08-07 10:58

On Tue, 07 Aug 2007 11:33:07 +0200, Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk>
wrote:

>Araberne udgør flertallet i Israel,

hvorfor poster du sådan en løgn?

>Ja, når nogen selvudnævnte ledere er nogen skurke, så er alle
>palæstinenser nødvendigvis skurke.

uden støtte i befolkningen kan lederne intet

og der festes blandt araberne i stor stil hver gang det lykkes en
terrorist at sprænge nogle børn i luften

>Ubevæbnede sportsfolk ved De Olympiske Lege
>

>Åh der er ikke skudt nogen som helst palæstinenser, i alt den tid?

jo

men den altafgørende forskel er at israelerne går målrettet efter
terroristerne

i modsætningt til terroristene som går målrettet efter civile

>De skulle aldrig være bygget

>Ja, Arafat var ikke nogen engel, og derfor så er Israel uden ansvar?

ja lige nøjagtig

det kan aldrig blive Israels ansvar at de midler som skulle have været
brugt til gavn for beboerne i Gaza og på Vestbreden er gået i lommen
på svindlere

mon ikke araberne i virkeligheden er deres egen værste fjende?

>Ok

netop,

det er det samme billede der tegner sig i mange afrikanske lande

en meget stor del af bistand og nødhjælp går lige i lommen på
magthaverne

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-07 10:55

@ wrote:
> [...]
>
> Den bekom ikke Finn Nielsen i Odense ret godt; han kalder i JP 3/8
> Israel for en slyngelstat, skønt sådanne ellers styres med hård hånd

Hvis dét er kriteriet er Iran da ikke en slyngelstat.

Jeg har opfattet "slyngelstat" som en stat eller et land der lader hånt om de internationale spilleregler, ikke overholder FN-resolutioner osv. Israel er en slyngelstat - klassens dumme dreng - når det gælder manglende overholdelse af diverse minimumstandarder - *især* set ift øvrige demokratiske lande.

Desværre er begrebet fuldkommen uklart og inkonsekvent - amerikanerne som jo definerede begrebet oprindeligt (eg ""rogue states") nævnede jo Iran, Iraq, Nordkorea, Cuba, Syrien og Libyen. Præmissen for at blive kaldt slyngelstat var dengang, at landene udgjorde en "trussel imod deres naboer", men det er jo komplet sludder i en realpolitisk sammenhæng. Ingen af de nævnte lande udgør en markant større risiko ift deres nabolande end stater som Somalia, Pakistan, Afghanistan, Indien, Saudi-Arabien, Sudan, Rusland, Kina, Israel m.fl.

Så definitionen på "slyngelstat" må være "et land den siddende amerikanske administration af den ene eller anden grund ikke bryder sig om". Begrebet giver ingen mening ift danske eller øvrige landes forhold eller begrebsverden.

Fra : @

Dato : 07-08-07 11:05

On Tue, 7 Aug 2007 11:54:45 +0200, "Konrad" <davidkonrad123gmail.com>
wrote:

>Hvis dét er kriteriet er Iran da ikke en slyngelstat.

hvem har valgt de "præster" der styrer Iran?

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-07 11:10

@ wrote:

> hvem har valgt de "præster" der styrer Iran?

Befolkningen. Hvem ellers?

Fra : @

Dato : 07-08-07 12:21

hvornår et det valg blevet afholdt?

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-07 12:29

@ wrote:

> hvornår et det valg blevet afholdt?

Hvert 4 år, sidst i 2004.

Det ville have været ret nemt at google, @.

Fra : @

Dato : 07-08-07 13:17

On Tue, 7 Aug 2007 13:29:22 +0200, "Konrad" <davidkonrad123gmail.com>
wrote:

>Hvert 4 år, sidst i 2004.
>
>Det ville have været ret nemt at google, @.

du duer ikke til at google

det er til det iranske parlament der afholdes valg

der vælges sikkert også en præsident

men hvem har valgt de "præster" som styrer Iran

http://www.magtmonopol.pc-stuff.dk/iran.htm

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-07 13:27

@ wrote:

> du duer ikke til at google
>
> det er til det iranske parlament der afholdes valg

Hvad skulle det ellers være? Ja - som sagt styres Iran ikke af en tyran.

> der vælges sikkert også en præsident

Nej - de valg afholdes seperat.

> men hvem har valgt de "præster" som styrer Iran
>
> http://www.magtmonopol.pc-stuff.dk/iran.htm

Kan du ikke bare formulere dig i en kort sætning - jeg er vis på det er enkelt det du har på hjerte - måske tænker du på Vogternes Råd?

Fra : El Trabajador

Dato : 07-08-07 16:08

"Konrad" <davidkonrad123gmail.com> skrev i

> Hvert 4 år, sidst i 2004.

I DDR holdt de også valg med jævne mellemrum. Der er visse valg, jeg ikke
giver en skid for.
--
El Trabajador