Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Software til hurtig beskæring af digitale ~
Fra : Allan Olesen

Dato : 09-07-01 01:29

Er der nogen her, der kender noget godt software til _hurtig_ og helst
tabsfri beskæring af formatet på jpg-billeder, før de sendes til
fremkaldelse?

Når jeg tager billeder, har de formatet 1280x960, men før jeg sender
dem til fremkaldelse, skal jeg have skåret lidt af, så de får formatet
3:2. Det er et bøvl at gøre det manuelt i et billedbehandlingsprogram,
og hvis jeg laver en automatisk batch-beskæring af en stak billeder,
bliver der bare skåret lige meget af i begge sider, og det er jo ikke
altid det, man vil.

Så jeg leder efter et program, hvor jeg på forhånd kan definere et
beskæringsforhold og derefter bladre gennem en stak billeder og
flytte/skalere/rotere beskæringen, så den passer. Udgangspunktet er
jpg-billeder, så for at undgå yderligere kvalitetstab vil det
selvfølgelig være bedst, hvis programmet kan udføre tabsfri beskæring,
selv om det jo nok vil betyde, at jeg kun kan flytte i hak á 8 eller
16 pixels.

Jeg har fået fremkaldt 20 billeder gratis hos Foss Fotech, hvor man
brugte et lille program til at uploade billederne til firmaet. Dette
program indeholdt sådan et værktøj, bortset fra, at man ikke kunne
skalere beskæringen og tabsfrit var det sikkert heller ikke. Hvis
nogen er i besiddelse af Alt om Data (maj eller april?), ligger
programmet på CD-ROM'en, så man kan se, hvad jeg mener.

--
Allan Olesen, Lunderskov
Hvorfor er det kun Nej-sigerne, der må køre 55 i byen?

Fra : Aagaard

Dato : 09-07-01 06:35

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nogen er i besiddelse af Alt om Data (maj eller april?), ligger
> programmet på CD-ROM'en, så man kan se, hvad jeg mener.

Hej Allan
Hent Paintshoppro hos www.jasc.com - det er en 30 dages trial.
Du kan også hente Gimb fra www.gimp.org. Det er freeware, og den er mindst
lige så god som Paintshoppro og Photoshop.

Mvh.
Aagaard
--
http://ditte-marie.dk - nu med fotoalbum,
gæstebog og ny statistik.

Fra : Allan Olesen

Dato : 09-07-01 11:08

"Aagaard" <skriv@ikketil.dk> wrote:

>Hent Paintshoppro hos www.jasc.com - det er en 30 dages trial.
>Du kan også hente Gimb fra www.gimp.org. Det er freeware, og den er mindst
>lige så god som Paintshoppro og Photoshop.

Jeg har både PSP og GimP. Men så vidt jeg ved, kan ingen af de to
programmer udføre den "halvautomatiske" beskæring, jeg søger.

Hvis man skal hive 100 billeder ind i et billedbehandlingsprogram og
på hver af dem lave en manuel selection, som nøjagtigt har
højde/bredde-forholdet 2:3 og samtidigt ligger det rigtige sted i
billedet, bliver man aldrig færdig.

Jeg forestiller mig i stedet noget, hvor der fra begyndelsen er lavet
den største mulige selection i det rigtige højde/bredde-forhold, og så
skal man med piletasterne kunne flytte, skalere og rotere denne
selection, hele tiden med fast højde/bredde-forhold, indtil man har
det udsnit, man ønsker. Derefter bladrer man med en tast videre til
næste billede i biblioteket og gentager operationen.

Noget i retning af ACDSee med beskæringsfunktion ville være perfekt.
Med ACDSee kan man med PGUP/PGDOWN bladre gennem alle billeder i et
bibliotek og med ALT+PIL rotere/gemme de billeder, hvor man har haft
kameraet på højkant - endda helt tabsfrit, da der ikke foretages ny
jpeg-kompression efter rotationen. Det er genialt, men de har desværre
ikke inkluderet en beskæringsfunktion, som er lige så hurtig at
arbejde med.

Fra : Kim Østrup

Dato : 09-07-01 10:50

Aagaard <skriv@ikketil.dk> skrev i en news:9ibfnp$6fe$1@sunsite.dk...
> [...]
mindst
> lige så god som Paintshoppro og Photoshop.

Hej Aagaard

Jeg er inkarneret PSP bruger - men har netop erhvervet den gamle
Photoshop 5.5 - et hurtigt kig på funktioner, kommandoer og de millioner
af muligheder der er med programmet gør, at jeg ikke helt kan forstå, at
du menet at et freewareprogram som Gimp skulle være bedre ? Det er måske
bedre end PSP, men Photoshop er altså i en anden professionel boldgade.
PSP koster i omegnen af 1200 kr. mens den nye Photoshop koster over
10.000.

Mvh

Kim

Fra : U. Pedersen

Dato : 09-07-01 07:37

On Mon, 09 Jul 2001 02:29:19 +0200, Allan Olesen
<aolesen@post3.tele.dk> wrote:

> [...]
>nogen er i besiddelse af Alt om Data (maj eller april?), ligger
>programmet på CD-ROM'en, så man kan se, hvad jeg mener.

Hej.
Hvis programmet har været på Alt om data cd, kan det findes på nettet,
så er det bare i krig med et søge værktøj som fx google, god jagt
--
   m.v.h.
   U.P.

Fra : Allan Olesen

Dato : 09-07-01 10:19

U. Pedersen <ulf.pedersen@it.dk> wrote:

>Hej.
>Hvis programmet har været på Alt om data cd, kan det findes på nettet,
>så er det bare i krig med et søge værktøj som fx google, god jagt

Jeg har skam programmet. Men der er tale om et program, som er
skræddersyet til at uploade billeder til et bestemt
fremkaldelsesfirma. Så det er ikke ligefrem generelt anvendeligt.

Hvad gør du selv?

Du får jo fremkaldt hos Japanfoto, som lover, at de putter grimme
hvide kanter på billederne for at få formatet til at passe, hvis man
indsender et billede, som er ude af format.

Fra : U. Pedersen

Dato : 09-07-01 11:50

On Mon, 09 Jul 2001 11:19:02 +0200, Allan Olesen
<aolesen@post3.tele.dk> wrote:

>Hvad gør du selv?
>
>Du får jo fremkaldt hos Japanfoto, som lover, at de putter grimme
>hvide kanter på billederne for at få formatet til at passe, hvis man
>indsender et billede, som er ude af format.
Ja nu har jeg kun prøvet at få 3, 20x30 cm, som er bestilt online
gennem Japanphoto.
Men det er jo noget der siger sig selv, at der vil komme kanter på når
mit format er 1600x1200, det vil aldrig passe til 10x15 cm fx.

Fra : Allan Olesen

Dato : 09-07-01 12:29

U. Pedersen <ulf.pedersen@it.dk> wrote:

>Men det er jo noget der siger sig selv, at der vil komme kanter på når
>mit format er 1600x1200, det vil aldrig passe til 10x15 cm fx.

Netop. Derfor kan man lige så godt beskære, før man sender.

Fra : U. Pedersen

Dato : 09-07-01 12:47

On Mon, 09 Jul 2001 13:29:24 +0200, Allan Olesen
<aolesen@post3.tele.dk> wrote:

>Netop. Derfor kan man lige så godt beskære, før man sender.
ok, men på mit SonyDSC-S50 har jeg en mulighed der hedder 1600 (3:2)
ville den så passe bedrer ?
Ikke for at det gør noget med kanter for mig

Fra : U. Pedersen

Dato : 09-07-01 12:50

On Mon, 09 Jul 2001 13:46:57 +0200, U. Pedersen <ulf.pedersen@it.dk>
wrote:

>ok, men på mit SonyDSC-S50 har jeg en mulighed der hedder 1600 (3:2)
>ville den så passe bedrer ?
>Ikke for at det gør noget med kanter for mig
det bliver så til 1600x1072

Fra : Allan Olesen

Dato : 09-07-01 13:14

U. Pedersen <ulf.pedersen@it.dk> wrote:

>ok, men på mit SonyDSC-S50 har jeg en mulighed der hedder 1600 (3:2)
>ville den så passe bedrer ?

Det ville den vel, men er det ikke lidt voldsomt at skifte kameraet ud
af den grund?

Og hvad nu, hvis man senere vil have et 13x18 billede? Der er
forholdet jo ikke 2:3.

Fra : P.C.

Dato : 09-07-01 10:53

Hi.

Allan Olesen skrev i meddelelsen
> [...]
>Er der nogen her, der kender noget godt software til _hurtig_ og helst
>tabsfri beskæring af formatet på jpg-billeder, før de sendes til

Jeg ved ikke om mit råd kan bruges, men måske ville det være en ide at holde
formatet til TIF medens du beskærer og så gemme billedet igen som Jpg.
Årsagen til at Tif grafik fylder så meget, er jo at nær sagt hver pixel er
defineret, hvorimod Jpg formatet består ef matrix af pixel matrix's hvilket så
medfører det kvalitets tab du ønsker at undgå. --------
P.C.

Fra : Allan Olesen

Dato : 09-07-01 12:01

"P.C." <per.corell@privat.dk> wrote:

>Jeg ved ikke om mit råd kan bruges, men måske ville det være en ide at holde
>formatet til TIF medens du beskærer og så gemme billedet igen som Jpg.

Hvis kameraet kunne gemme som tiff, har du ret. Men det kan det ikke,
og det vil ikke hjælpe noget at konvertere jpg til tiff, beskære og
konvertere tilbage til jpg. Det vil jo også medføre to gange
jpg-kompression.

Der findes derimod programmer, som simpelthen kan fjerne hele rækker
af de små 8x8, 8x16 eller 16x16 "fliser", som et jpg-billede er sat
sammen af, uden at dekomprimere/komprimere resten af billedet. Derved
bevares kvaliteten i det oprindelige jpg-billede 100%.

Man skal i det hele taget være opmærksom på, at der findes
jpg-operationer, som kan udføres tabsfrit med nogle programmer, mens
man i andre skal læse billedet ind, foretage ændringen og derefter
gemme igen med fornyet kompression og det deraf følgende kvalitetstab.

Rotation er et eksempel. Med den rigtige software kan det gøres 100%
tabsfrit, direkte i de komprimerede data. Der er ikke meget sjov ved
at få et billede forringet, bare fordi man har holdt kameraet på
højkant og nu skal have billedet roteret, så det passer på skærmen.

Jeg har også set nogen hævde, at nogle programmer tabsfrit kan ændre
lys og kontrast i en jpg-fil, men jeg ved ikke, om det er sandt.

Fra : Rune Baess

Dato : 09-07-01 12:06

> [...]
> selvfølgelig være bedst, hvis programmet kan udføre tabsfri beskæring,
> selv om det jo nok vil betyde, at jeg kun kan flytte i hak á 8 eller

Du kan, i photoshop, bare lave en ny "Action" (en slags makrofunktion), og
derpå promte det punkt hvor beskæringen lægges...

Derpå vælger du [file] -> [automate] -> [batch...], og indstiller source +
destination folder efter behov... og vupti ! - 300 billeder beskåret efter
behov på ingen tid

Rune

Fra : Allan Olesen

Dato : 09-07-01 13:11

"Rune Baess" <rune@(removethisthing)baess.dk> wrote:

> [...]
>destination folder efter behov... og vupti ! - 300 billeder beskåret efter

Jamen, er det ikke en fuldautomatisk beskæring, du beskriver, eller
misforstår jeg dig?

Fuldautomatisk beskæring af en stak billeder kan stort set alle bedre
programmer lave. Ligesom alle kan lave en helt manuel beskæring.

Men jeg ønsker en halvautomatisk beskæring, hvor jeg har et valg ved
hvert billede. Ved nogle billeder er det smart at fjerne mest i
toppen, mens det ved andre er smart at fjerne mest i bunden.

Beklager, hvis jeg lyder lidt utaknemlig over for alle de svar, jeg
har fået, men lige nu føler jeg, at jeg har lidt svært ved at få nogen
til at "se lyset" i den funktion, jeg efterspørger. Men jeg kan da
ikke være den eneste, der har siddet med snesevis af billeder i 4:3 og
skulle have dem beskåret til 3:2 før fremkaldelsen.

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 09-07-01 20:57

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message

> [...]
> ikke være den eneste, der har siddet med snesevis af billeder i 4:3 og
> skulle have dem beskåret til 3:2 før fremkaldelsen.

Prøv forslaget som manden siger - det er også den måde jeg bedst har kunnet
automatisere - problemet opstår jo, at det ikke bare er at tegne én gange
firkant med musen - man sidder og bliver bidt af det og prøver lige et par
forskellige udsnit og ser hvad der virker bedst ...

Så en automatisk proces - men plads til et manuelt indlæg - det bliver også
mit forslag ...

// Steffen

Fra : Allan Olesen

Dato : 09-07-01 23:52

"Steffen Poulsen" <steffenpoulsen@[RemoveThis]usa.net> wrote:

>Prøv forslaget som manden siger

Er det ikke omkring 10.000,-, Photoshop koster?

Jeg prøvede at hente en demo-version af Photoshop 6.0, lave en
beskærings-action og køre en batch, men det viste sig, at
batch-funktionen er disablet i demo-versionen.

> [...]
>firkant med musen - man sidder og bliver bidt af det og prøver lige et par
>forskellige udsnit og ser hvad der virker bedst ...

Jeg er ikke sikker på, at jeg kan følge dig her. Jeg vil netop ikke
sidde og tegne firkanter med musen. Det er jo det, man gør ved manuel
beskæring, og det tager oceaner af tid. Jeg vil have noget i retning
af en fast beskæringsramme, jeg kan flytte rundt i billedet.

>Så en automatisk proces - men plads til et manuelt indlæg - det bliver også
>mit forslag ...

Jeg er stadig ikke sikker på, at jeg kan følge dig her. Er det ikke
lige netop det, jeg har beskrevet? Men du fortæller mig, at jeg ikke
vil blive tilfreds, hvis jeg får det, jeg har beskrevet?

Nu skal jeg vist lige have det her Photoshop-forslag helt på plads:

Hvis jeg kører en batch med Photoshop, bliver jeg så spurgt om en
størrelse og et offset een gang for alle, hvorefter samtlige billeder
bliver beskåret med disse data?

Eller bliver jeg spurgt ved hvert eneste billede?
Hvis ja: Skal det foregå ved at indtaste tal i dialogbokse, eller kan
jeg sætte det op, så jeg direkte kan flytte rundt med beskæringen i
billedet?

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 10-07-01 06:28

> Er det ikke omkring 10.000,-, Photoshop koster?

Jups, forslaget gik ikke så meget på program, som på aktions-typen .. men
det er da muligt at man skal ud og bruge penge for at finde et program der
kan ..!

> [...]
> beskæring, og det tager oceaner af tid. Jeg vil have noget i retning
> af en fast beskæringsramme, jeg kan flytte rundt i billedet.

Min misforståelse - det lyder klart nemmere og hurtigere.

> [...]
> Hvis ja: Skal det foregå ved at indtaste tal i dialogbokse, eller kan
> jeg sætte det op, så jeg direkte kan flytte rundt med beskæringen i

Du kan godt lade aktionen stoppe lige der hvor der er "valgt" en firkant i
billedet - og du så får muligheden for at manipulere formen af denne valgte
firkant - men det svarer desværre ikke til at "flytte rundt" på beskæringen
i billedet - det er traditionel "markering". Aktionen kan så fortsætte når
du har lagt din markering hvor du vil.

Men noget jeg oplever er jo faktisk også, at når billedet beskæres, lægger
man lys og kontrast osv om i forhold til det nye udsnit .. måske det
allerede nu skulle undersøges om et evt. dedikeret program også kunne hjælpe
her ..

// Steffen

Fra : Allan Olesen

Dato : 11-07-01 19:34

> [...]

>firkant - men det svarer desværre ikke til at "flytte rundt" på beskæringen

Jo, det gør det da. Jeg kan jo tage ved selection-firkanten og trække
den et andet sted hen i billedet. Det er tæt på at være perfekt.

(Men som jeg lige har skrevet andetsteds i tråden, så har jeg lidt
problemer med at få actionen til at gå videre bagefter.)

Fra : U. Pedersen

Dato : 09-07-01 22:17

On Mon, 09 Jul 2001 14:11:19 +0200, Allan Olesen
<aolesen@post3.tele.dk> wrote:

> [...]
>ikke være den eneste, der har siddet med snesevis af billeder i 4:3 og
>skulle have dem beskåret til 3:2 før fremkaldelsen.
Jo helt ærlig, hvad gør 1,3 cm i kanten af et billede ?
Ikke andet end ren forfængelighed, men det er jo min mening

Fra : Allan Olesen

Dato : 09-07-01 22:34

U. Pedersen <ulf.pedersen@it.dk> wrote:

>Jo helt ærlig, hvad gør 1,3 cm i kanten af et billede ?

Jeg er målløs.

Fra : Rune Baess

Dato : 10-07-01 15:18

> Jamen, er det ikke en fuldautomatisk beskæring, du beskriver, eller
> misforstår jeg dig?

Nej, som jeg skrev, sætter "promt" til på det punkt i din action hvor du
vælger beskæringen.

Fx bruger jeg selv en foruddefineret marquee på fx 2600x3900 pixel når jeg
batch'er en stak filmscanninger, som når min action når til punktet "make
sel." eller "move sel." promter mig om placeringen...

note: promt betyder noget i retning "spørg brugeren"

Rune

Fra : Allan Olesen

Dato : 11-07-01 19:30

"Rune Baess" <rune@(removethisthing)baess.dk> wrote:

>Nej, som jeg skrev, sætter "promt" til på det punkt i din action hvor du
>vælger beskæringen.

Nej, det skrev du faktisk ikke. Jeg er skam klar over, hvad en prompt
er, men uden forudgående kendskab til Photoshop var det ud fra din
første forklaring umuligt at vide, om man ville blive promptet 1 eller
300 gange, hvis man ville beskære 300 billeder i en batch. 1 gang
kalder jeg fuldautomatisk; 300 gange kalder jeg halvautomatisk.
Men de efterfølgende indlæg fra dig og Steffen har fjernet denne
uklarhed.

Nå, på forunderlig vis sidder jeg nu pludselig ved en computer med
Photoshop 6.0 og leger med mulighederne. Jeg synes ikke, at jeg kan
finde andre muligheder for beskæring end "Canvas size..." som er meget
grov, samt "Crop", som til gengæld passer mig helt fint.

Jeg har derfor fået lavet en action, som består af:
- Set selection
- Stop
- Crop

Ideen er, at actionen skal sætte en selection på 1280x853 punkter, som
er centreret i billedet. Dernæst skal actionen stoppe, så jeg evt.
manuelt kan flytte selectionen (hvilket er nemt), eller skalere/rotere
den (hvilket desværre er noget mere besværligt). Når jeg er tilfreds,
trykker jeg igen på Play, beskæringen udføres, og jeg hopper videre
til næste billede i batchen.

Det er faktisk nærmest perfekt i forhold til det jeg efterspurgte.
At Photoshop tilsyneladende ikke understøtter tabsfri jpg-beskæring,
lærer jeg nok at leve med.

Men min action virker ikke. Når den stopper, får jeg bare smidt en
dialogboks i hovedet, hvor den spørger, om jeg vil stoppe eller
fortsætte, og denne dialogboks er modal, så jeg kan ikke komme til at
pille ved billedet bagved. Det harmonerer da ikke rigtigt med dette
udpluk fra hjælpefilen:

>You can include stops in your action that let you perform
>a task that cannot be recorded (for example, using
>a painting tool). Once you've completed the task,
>click the Play button in the Actions palette to complete
>the task. You can insert a stop when recording an action
>or after it has been recorded.

Så nu er jeg interesseret i lidt flere detaljer om, hvordan du og
Steffen har grebet det an.

Fra : Rune Baess

Dato : 11-07-01 22:52

> Nej, det skrev du faktisk ikke.

jo jeg gjorde: "... og derpå promte det punkt hvor ..."

> [...]
> kalder jeg fuldautomatisk; 300 gange kalder jeg halvautomatisk.
> Men de efterfølgende indlæg fra dig og Steffen har fjernet denne

Nåja, men du ville i så fald blive promtet for hvert billede som du gav
udtryk for...

> [...]
> grov, samt "Crop", som til gengæld passer mig helt fint.
>
> Jeg har derfor fået lavet en action, som består af:

Du skal lave din crop med "Crop tool" (3 værktøj fra oven, til venstre i
toolpaletten), og ikke vha. marquee+menupunkt crop - (fandt jeg lige ud af).

1) Du åbner et billede
2) klikker på "record" på action paletten
3) markerer med crop-værktøjet det præcise område du ønsker beskåret, brug
evt. "info"-paletten til hjælp.
4) klik på "stop" på action paletten
5) afkryds "promt" udfor "crop" i din nye action, (det lille "txt/menu"-ikon
ved siden af fluebenet)
6) Vælg "batch" i menuen .... husk *ikke* at markere "overide Action 'save
in' / open .." hvis der ikke er nogen Save eller Open commands i din action

> [...]
> fortsætte, og denne dialogboks er modal, så jeg kan ikke komme til at
> pille ved billedet bagved. Det harmonerer da ikke rigtigt med dette

Hvis du stopper midt i en batch, stopper du også batchen... så det dur ikke.

Rune

Fra : Allan Olesen

Dato : 14-07-01 16:06

"Rune Baess" <rune@(removethisthing)baess.dk> wrote:

>jo jeg gjorde: "... og derpå promte det punkt hvor ..."

Man bider ikke den hånd, der kommer med foderet, så jeg holder her.

> [...]
>in' / open .." hvis der ikke er nogen Save eller Open commands i din action

Det virker. Jeg kan flytte croppingen rundt i billedet, og hvis jeg
holder Shift nede, kan jeg ændrer størrelsen på croppingen, uden at
forholdet mellem højde og bredde ændres.

Det var stort set det, jeg ville have. Takker.

Jeg kan se, at hvis man undervejs i en batch ændrer
størrelsen/placeringen af croppingen, bliver de ændrede værdier gjort
til defaultværdier for næste billede. Er der en hurtig måde at komme
tilbage til startværdierne?

Fra : Rune Baess

Dato : 15-07-01 01:10

> [...]
> størrelsen/placeringen af croppingen, bliver de ændrede værdier gjort
> til defaultværdier for næste billede. Er der en hurtig måde at komme

Du kan under "indspilningen" af din action, sætte default værdierne (højde /
bredde) ved at indtaste værdien i pixels i toolbaren under menuerne
(Photoshop 6)
Ex: "1600 px"

Rune

Fra : møller

Dato : 10-07-01 06:55

Hej!

Programmet Micrografx Picture Publisher 8 kan Croppe til en bestemt
størrelse.
Hvis du f.eks har taget et billede i 1600 x 1200 og ønsker dette fremkalt på
10 x 15 papir,
sætter du crop til 1600 x 1067 og sætter dette til default.
Når du så lukker et billede op og trykker på Crop kommer der en firkant frem
på 1600 x 1067 pixels,
som du kan flytte rundt med til du har det bedste snit. I dette tilfælde kan
den naturligvis "kun" flyttes op og ned !
Når du gemmer kan du vælge at gemme i compression 1:1 hvilket ikke giver
tab!

Håber det var noget sådant du var på jagt efter?

Mvh Per

Fra : emj

Dato : 10-07-01 14:42

møller skrev i <5Nw27.10$XM.1299@news.get2net.dk>:

>Når du gemmer kan du vælge at gemme i compression 1:1 hvilket ikke giver
>tab!

Det vil give tab, uanset hvordan du sætter compression, hvis det er
*.jpg filer, det drejer sig om.

Hilsen emj