en tutorial til XHTML *på dansk gerne*
Fra : Martin

Dato : 09-07-01 01:08

Jæps.. ønsker at se hvilke muligheder XHTML kan osv. så derfor en
lille tutorial til xhtml ville ik være af vejen

Aner ikke en DYT om XHTML så en MEGET nybegynder tutorial ville være
lækker *gerne på dansk*

--
Bye for now Martin
http://wizprod.com - Billigt webdesign findes her

Fra : Kristian Kruse

Dato : 09-07-01 09:29

Hvis du kan din HTML så kan du også din XHTML inden længe.
Jeg har købt bogen XHTML fra Wrox, og den gennem går alt inden for
emnet.
Jeg kan klare en engelsk manual, men ikke en dansk!
Her står en del om det, og her kan du også få dine XHTML dokumenter
valideret http://www.w3.org/TR/xhtml1/

MVH

Kristian Kruse

--
Brug Validator service: http://www.html.dk/validator
- Tast din URL én gang, og validér dokumentet hos 12 validatorer

Fra : Gunnar Vestergaard

Dato : 09-07-01 20:11

Martin <martini@mailme.dk> wrote:
> Jæps.. ønsker at se hvilke muligheder XHTML kan osv. så derfor en
> lille tutorial til xhtml ville ik være af vejen
>
> Aner ikke en DYT om XHTML så en MEGET nybegynder tutorial ville være
> lækker *gerne på dansk*

En vejledning har jeg ikke, men jeg har da en lille side der i korte
træk fortæller om forskelle på HTML 4 og XHTML 1.0 på
http://www.gunnar-v.dk/xhtml_forkl.html

Prøv på http://www.html.dk
Jeg ved ikke om de har noget.

--
Gunnar Vestergaard
668 - Neighbour of the Beast

Fra : Martin

Dato : 09-07-01 20:43

On Mon, 9 Jul 2001 21:10:37 +0200, post@gunnar-v.dk (Gunnar
Vestergaard) wrote:

>En vejledning har jeg ikke, men jeg har da en lille side der i korte
>træk fortæller om forskelle på HTML 4 og XHTML 1.0 på
>http://www.gunnar-v.dk/xhtml_forkl.html

Ja nu har jeg kigget lidt på denne *fino til mig* da jeg godt kan
finde ud af html4.01 standarden

Men hva er der så bedre ved XHTML??? egentlig?

Har fulgt lidt med i et andet indlæg om noget nær det samme.. men syns
ik rigtigt jeg får af vide HVAD forskellen er.. KUN at man ska vælge
XHTML!

Fra : Gunnar Vestergaard

Dato : 11-07-01 15:41

> [...]
>
> Har fulgt lidt med i et andet indlæg om noget nær det samme.. men syns
> ik rigtigt jeg får af vide HVAD forskellen er.. KUN at man ska vælge

Det er et godt spørgsmål. På langsomme maskiner kommer en XHTML-side til
at blive vist endnu langsommere end HTML (på min i hvert fald). Det
skyldes at browseren skal gøre lidt ekstra for at kontrollere kodens
opbygning og sammenholde det med en ekstern DTD (fil der bestemmer
regler for tags).

Som nævnt på min webside er en fordel med XHTML at du kan definere
entities, dvs. en kort tekst der erstatter en længere tekst. Denne korte
tekst fx &noget; kan du så placere en masse steder i dit dokument,
hvorefter det så bliver erstattet med den længere tekst.

De browsere der bliver lavet om fem år understøtter måske kun XML og
dermed XHTML. Det gør en browser enklere at skabe og programmere. Og det
kommer brugerne til gode, da programmet vil fylde mindre.

--
Gunnar Vestergaard
668 - Neighbour of the Beast