Kan man sigte med hårlak
Fra : Bo Warming

Dato : 04-08-07 06:56

Korrektion: Det kan næppe være ulovligt at bruge hårlak i nødværge mod en
overfaldsmand. MVH, Ole G.

http://www.180grader.dk/nyheder/Brug_h_rlak_i_stedet_for_peberspray.php

3. Aug 2007

180Grader

"Brug hårlak i stedet for peberspray"
Hårlak kan også bruges til at forsvare sig imod en overfaldsmand, og så er
det ikke forbudt at have i tasken. Flere kvinder benytter sig nu af fidusen.
Potentielle voldtægtsforbrydere gør klogt i at tænke sig om en ekstra gang.
For godt nok er peberspray ulovligt for alle andre end politiet at have, men
det gælder ikke hårlak.

29-årige Kristine Johansen fra Århus blev for få måneder siden voldtaget i
sin opgang. Siden da har hun haft en lille dåse hårlak i tasken.

"For mig er det en god sikkerhed for ikke at blive udsat for det samme
igen," siger hun til forbrugersiden FPN.dk.

Blænder overfaldsmænd
Øjenlæge Klaus Trier vurderer, at hårlak er en effektiv måde at afskrække en
overfaldsmand.

"Jeg forestiller mig, at det er særdeles ubehageligt og smertefuldt at få i
øjnene. Det er et skrapt middel, der kan skade øjets yderste cellelag og
blænde og passivisere vedkommende," siger han.

"Jeg bruger hårlakken som en sikkerhed, når jeg er på vej hjem fra byen.
Dåsen er så lille at jeg kan skjule den hånden, og så kan de få sådan en
omgang i fjæset, hvis de forsøger på noget," siger en anden 29-årig
århusiansk kvinde, der ikke ønsker sit navn i avisen.

Fik råd fra betjent
Hendes veninder har også en lille dåse hårlak i tasken, efter at de fik
idéen fra en politibetjent.

"En af vores gode veninder blev overfaldet, og så talte vi med politimanden
om, at vi følte os utrygge ved at færdes alene om aftenen. Han fortalte, at
det ikke er ulovligt at gå med lille hårlak. Det er kun ulovligt at bruge
den," siger kvinden.

mikkel@180grader.dk

© Copyright 2007 by 180Grader