Søges; Howto til blandet hjemmenetværk
Fra : Stig Mogensen

Dato : 15-08-07 19:56

Hej NG,

Jeg har mig en Zyxel P660R, der er forbundet til en D-Link 824VUP+, som så
er forbundet til 3 computere - èn stationær Gentoo Linux, én stationær
Windows 2000sp4, og én windows XP på bærbar som er forbundet via trådløs.

Dette har krævet 3 eksterne IPere fra min ISP. Når jeg nu her senere på
måneden introducerer en Linux filserver på netværket, skal min ISP lange
mig endnu en IP.

Men behøver det virkelig være sådan?.

Kan man ikke nøjes med én ekstern IP, og så konfigurere 824eren således at
alle PCere kan gå på internettet, og min filserver kan kontaktes af PCere
på netværket?. Jeg er lidt grøn til netværk, og mangler en howto at læse
i......kan nogle hjælpe?

Vh

Stig
--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Fra : Niklas Petersen

Dato : 15-08-07 22:33

Stig Mogensen wrote:
> [...]
> på netværket?. Jeg er lidt grøn til netværk, og mangler en howto at læse
Du skal have slået NAT til på routeren:
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=nat
http://en.wikipedia.org/wiki/Network_address_translation

Du skal have oprettet et LAN(local area network), således at dine
maskiner har en privat IP adresse:
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=priv-ip

Normalt vil du kunne slå DHCP server til i din router, således at dine
maskiner automatisk tildeles en lokal ip-adresse(du skal ligeledes sætte
dine maskiner til at hente ip automatisk).

Kig i manualen til din router, for at få information om hvordan du gør
ovenstående.

Fra : Stig Mogensen

Dato : 16-08-07 17:32

Kanon !. Mange tak for tips.

Det ser ud til at det er rod med opsætningen af 824eren. Den bliver resat
her i weekenden, og så starter jeg forfra.

Vh

Stig

Fra : Nicolai

Dato : 15-08-07 22:36

Stig Mogensen skrev:
> [...]
>
> Dette har krævet 3 eksterne IPere fra min ISP. Når jeg nu her senere på
> måneden introducerer en Linux filserver på netværket, skal min ISP lange

Ok, og koster de ikke ekstra?

> Men behøver det virkelig være sådan?.

Nej, slet ikke. Mit setup virker således, en Zyxel boks -> firewall pc
-> switch -> 5 klienter. Jeg har kun én global fast IP.

> [...]
> på netværket?. Jeg er lidt grøn til netværk, og mangler en howto at læse

Jeg kender ikke 824, så jeg kan ikke råde dig udfra den, men man skal
bare forwarde portene i det rigtige udstyr til den klient der skal
kontaktes udefra.

Jeg kender ikke umiddelbart nogen howto i denne kategori, da det faktisk
er ganske simpelt, router+switch.

Men et hurtigt tjek på google.com gav 2,7 mill. hits:

http://www.google.dk/search?hl=da&q=home+network+howto&btnG=S%C3%B8g&meta=

> Vh
>
> Stig

nicolai

--
Støt Red Barnets landsindsamling den 9. september og meld dig som indsamler.