Centere en tabel eller billede
Fra : Casper Christiansen

Dato : 16-08-07 18:18

Kan man ikke center en tabel eller et billede via html?
Eller skal det gøres via CSS?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 16-08-07 19:46

Casper Christiansen <zalle-cs@hotmail.com> skrev :

>Kan man ikke center en tabel eller et billede via html?

Jo, men hvorfor vil du det?

Det bruger man ikke nu om dage, men det er
align="center" eller
<center>
indhold
</center>

>Eller skal det gøres via CSS?

Langt bedre og meget smartere, det bør bruges til alle former for
formatering, farver, font o.lign.

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 16-08-07 20:07

> Det bruger man ikke nu om dage,

Det kommer vel an på, hvad der skal være i den tabel?
Men det er slut med at styre layoutet med tabeller.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 16-08-07 20:31

On Thu, 16 Aug 2007 21:07:10 +0200, "Philip Nunnegaard"
<philip@fjerndettehitsurf.dk> wrote:

>Det kommer vel an på, hvad der skal være i den tabel?

Overordnet set er reglen:
Centrering er en layout-ting, ikke en struktur-ting.
Ergo skal det laves med CSS.

Men specifikationen siger, at align er "deprecated" til *alt andet* end
elementer inde i en <table>
<url:
http://www.w3.org/TR/1999/REC-html401-19991224/index/attributes.html>

- dvs.:
<hr align="center"> - deprecated

<center>indhold</center>
- er "deprecated"
<url:
http://www.w3.org/TR/1999/REC-html401-19991224/index/elements.html>

Valideringsmæssigt betyder "deprecated", at de godtages i
loose/transitional-DTD'en.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Casper Christiansen

Dato : 17-08-07 06:36

> Jo, men hvorfor vil du det?
Tabellen på http://fdfhorsens1.dk/klasser/puspro.htm og andre
lignede vil jeg gerne have rykket ud fra kanten af div'en.
Men jeg tror bare jeg sætter en margin istedet. Center bliver næsten
for langt ud.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-08-07 20:39

Casper Christiansen skrev:

> Kan man ikke center en tabel eller et billede via html?
> Eller skal det gøres via CSS?

Det er meget nemmere med CSS. Det kan kun gøres i HTML med
forældede tags som måske holder op med at virke.

Det er nemmest at give dig nogle fif hvis du beskriver mere
præcist hvad du vil, eller allerbedst giver os et link til den
side du arbejder med.

--
Bertel

Fra : Allan Vebel