menu
Fra : Pernille Lau

Dato : 15-08-07 09:36

Hej alle sammen.

Jeg har lavet en folde ud menu, men vil gerne have at man kan
trykke på selve overskrifterne i menu og se deres underside -
samtidig skal menu'en dog ved mouseover vise undermenuerne. Se
evt. noget af koden nedenfor. Jeg har afkortet koden, derfor er
tags ikke afsluttet.

Men er der nogen herinde som ved hvordan jeg kan få undersiden Vi
tilbyder frem, nede i mmenu2 delen - uden at ødelægge mouseover
effekten ???

                  <ul id="dd">
<li>
onmouseover="mopen(1);"
onmouseout="mclosetime();">Forside</a>
</li>
<li>
onmouseover="mopen(2);"
onmouseout="mclosetime();">Vi tilbyder</a>
onmouseover="mcancelclosetime()"
onmouseout="mclosetime();">

</li>
<li><a href="#" class="menu" id="mmenu3"
            onmouseover="mopen(3);"
onmouseout="mclosetime();">Produkter</a>
onmouseover="mcancelclosetime()"
onmouseout="mclosetime();">

   </li>

På forhånd tak

Hilsen Pernille

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-08-07 10:09

Pernille Lau wrote:

> Men er der nogen herinde som ved hvordan jeg kan få undersiden Vi
> tilbyder frem, nede i mmenu2 delen - uden at ødelægge mouseover
> effekten ???

Er det noget lignende dette, du gerne vil lave:

http://www.hintzmann.dk/demos/mhalist/example4.html

> <ul id="dd">
[klip en masse mere kode]

Det er meget bedre at lægge dit foreløbige resultat ud på nettet og her
sende et link til siden.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Pernille Lau

Dato : 16-08-07 07:18

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Er det noget lignende dette, du gerne vil lave:
>
> http://www.hintzmann.dk/demos/mhalist/example4.html

Ja - både og. Min kode er sådan en menu, stort set - jeg har bare behov for
at man kan trykke på menuknappen MENU 1 og så komme til dens side.
Altså hvis vi nu forestiller os at MENU 1 knappen i det eksempel du har
sendt mig hedder Vi tilbyder - så er det meningen at man skal kunne trykke
her og læse en introduktion til VI tilbyder's undersider som kommer ude i
folde ud menu'erne.

Håber du forstår hvad jeg mener?

> [klip en masse mere kode]

ok - det kommer her... vil helst ikke ligge siden ud til offentlig
beskuelse endnu, da jeg laver dn for et firma.

Men her er i første omgang javascriptet til menu'en:

<script type="text/javascript">

var TimeOut = 300;
var currentLayer = null;
var currentitem = null;

var currentLayerNum = 0;
var noClose = 0;
var closeTimer = null;

// Open Hidden Layer
function mopen(n)
{
var l = document.getElementById("menu"+n);
var mm = document.getElementById("mmenu"+n);

if(l)
{
mcancelclosetime();
l.style.visibility='visible';

if(currentLayer && (currentLayerNum != n))
currentLayer.style.visibility='hidden';

currentLayer = l;
currentitem = mm;
currentLayerNum = n;
}
else if(currentLayer)
{
currentLayer.style.visibility='hidden';
currentLayerNum = 0;
currentitem = null;
currentLayer = null;
   }
}

// Turn On Close Timer
function mclosetime()
{
closeTimer = window.setTimeout(mclose, TimeOut);
}

// Cancel Close Timer
function mcancelclosetime()
{
if(closeTimer)
{
window.clearTimeout(closeTimer);
closeTimer = null;
}
}

// Close Showed Layer
function mclose()
{
if(currentLayer && noClose!=1)
{
[...]

// Close Layer Then Click-out
document.onclick = mclose;
</script>

Selve menu'en:

[...]

   <li><a href="#" class="menu" id="mmenu4"
            onmouseover="mopen(4);"
onmouseout="mclosetime();">Om os</a>
onmouseover="mcancelclosetime()"
onmouseout="mclosetime();">
   </li>

   <li><a href="#" class="menu" id="mmenu5"
            onmouseover="mopen(5);"
onmouseout="mclosetime();">Kursus</a>
onmouseover="mcancelclosetime()"
onmouseout="mclosetime();">
   </li>

   <li><a href="#" class="menu" id="mmenu6"
            onmouseover="mopen(6);"
onmouseout="mclosetime();">Kontakt</a>
onmouseover="mcancelclosetime()"
onmouseout="mclosetime();">
   </li>

</ul>

Og Css'en på menu'en

#menu{
   float:left;
   width:110px;
   height:470px;
   background-color:red;
   margin-top:8px;
   margin-left:0px;
   text-align:left;
   }

#dd
{ margin: 0;
margin-top:20px;
padding: 0;
   width:110px;
   float:left;
   }

#dd li
{ margin: 0;
padding: 0;
list-style: none;
float: left;
font: bold 11px verdana, arial;
   }

#dd li a.menu
{ display: block;
text-align: center;
background: #7F2D2F;
padding: 6px ;
margin: 0px 0px 4px 0px;
color: #ffffff;
width: 98px;
text-decoration: none;
   }

#dd li a.menu:hover
{ background: #BA4346;}

..submenu
{
margin-left:110px;
   width:120px;
   text-align:left;
margin-top:-24px;
background: #BA4346;
visibility: hidden;
position: absolute;

    }

..submenu a
{ display: block;
font: 10px verdana, arial;
text-align: left;
text-decoration: none;
padding: 6px;
      color:#ffffff;
      }

.submenu a:hover
{ background: #7F2D2F;
color: #ffffff;
   }

Fra : Jørn Andersen

Dato : 16-08-07 19:40

On 16 Aug 2007 06:18:05 GMT, Pernille Lau <pernillelau@stofanet.dk>
wrote:

>ok - det kommer her... vil helst ikke ligge siden ud til offentlig
>beskuelse endnu, da jeg laver dn for et firma.
>
>Men her er i første omgang javascriptet til menu'en:

Forvent ikke, at nogen gider at blade mere end 200 linier kode igennem

I stedet kan du "anonymisere" siden ved at erstatte logoer o.l. med
andre billeder af sammen størrelse og sløre evt. andre oplysninger med
mumletekst.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Pernille Lau

Dato : 17-08-07 07:14

> [...]
>

> I stedet kan du "anonymisere" siden ved at erstatte logoer o.l. med
> andre billeder af sammen størrelse og sløre evt. andre oplysninger med

Det er selvfølgelig rigtigt.... Nu har jeg skjult alt hvad der kan
skjules af billeder og tekst Siden ligger på
www.lau-design.dk/virksomhed

Så håber jeg at der er en som kan hjælpe mig med mit spørgsmål....
altså om man kan kode den menu, således at hvis man trykker på menu
knappen VI tilbyder - at man kommer til siden Vi tilbyder ???

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 17-08-07 10:04

Pernille Lau skrev:

> [...]

<li>
onmouseover="mopen(2);"
onmouseout="mclosetime();">Vi tilbyder</a>

Det må være det første link i denne
kodestump, der er tale om. Det kan da
godt være det lyder tåbeligt, men
har du overvejet at forsyne dine menupunkter
med nogle faktiske henvisninger?, altså
[...]

Du vil stadig have mouseover- og mouseout-effekter
på dine links, men et klink på et link vil nu
indlæse den ønskede side.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Pernille Lau

Dato : 17-08-07 10:13

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> </li>
>
> Du vil stadig have mouseover- og mouseout-effekter
> på dine links, men et klink på et link vil nu

Ok - mange tak - det vil jeg prøve af

Fra : Pernille Lau

Dato : 17-08-07 10:24

Tak for hjælpen Jørgen - det ser ud til at det virker... synes dog at jeg
havde prøvet det