Min "lånehund" :-)
Fra : Tina Andersen

Dato : 08-07-01 22:45

Hej gruppe

Som ny her i gruppen, vil jeg godt præsentere min "lånehund" Mulle, og mig
selv.

Min "lånehund" er en lille schæferpige på omkring 5 år efterhånden. Hun er
førerhun i flokken, og jeg er flokleder når jeg er i nærheden, også selvom
hendes "mor" er der. Når jeg ikke er der, er det hendes "mor" der er
flokleder.
Mulle har jeg kendt fra hun var en lille hvalp. Det er min venindes hund,
men jeg kan låne Mulle præcis når jeg har lyst, både til en lille gåtur,
tage hende med hvorsomhelst (hun er vild med at køre i bus , og låne
hende en weekend. Et forhold, både vi og hunden har det godt med. Hun elsker
at være her hos mig. Er der noget hun er bange for når vi går i mosen,
hjælper det, hvis jeg giver hende kommandoer, bliv, sæt dig (vi bruger ikke
"sit"), osv.
Der er i det hele taget mange kommandoer, der er lidt anderledes, end dem
alle forbinder med hundetræning. På ordene "hvad skal man?" sætter hun sig
ned. Og når man så giver hende sætningen "hvad skal man så?" giver hun pote

Klog, lydig hund. Mange af de ting hun kan, er der ikke nogle af os, der har
lært hende. Bl.a. Går hun ALDRIG længere end til kantstenen, uanset hvor
spændende det ellers er ovre på den anden side. Ingen har lært hende dét.

Når hun vil i vandet, spørger hun altid om lov først. (Hun har en helt
speciel måde hun ser på én på, hvis man så siger ja, eller nikker, så
smutter hun i vandet. Får hun et nej, eller rysten på hovedet, så kommer hun
tilbage til én. Hun er meget glad for vand, bare det ikke kommer ud af
bruseren

Selv er jeg 26 år, har stort set altid haft hund/kontakt med hunde. Pt. har
jeg ikke selv plads til hund, så løsningen med min veninde er perfekt. Hun
får lidt "fri" og jeg "får" hund
Ud over Mulle har jeg Maguns, marsvin, 3 år gammel. Planlægger
marsvine-familieforøgelse til august, da det er synd, han går alene.
Magnus og Mulle har det fint sammen. Han er ligeglad med hunde, og hun
holder sig LANGT væk fra ham. Da hun var omkring ½ år gammel, blev hun bidt
i næsen af en ilder. Siden da, har hendes opfattelse været, at ALT levende
omkring dén størrelse, gør ondt i næsen

Hilsen

Mulle, Magnus og Tina

Fra : Kosmonauten

Dato : 10-07-01 23:29

Hej Tina og "lånehund" ;c)
Hmm Mulle er nu et godt navn(har det som øgenavn blandt venner).
Spændende læsning, især bed jeg(det er jo en hundegruppe ;c) ) mærke i at
kommandoerne er lidt anderledes.
Jeg bruger aldrig ordet "sit", jeg har i stedet for valgt "sæt dig" og har
faktisk ind imellem fået en griner over folk som står og siger "sit" til min
hund, de tror at hun er dum.
Så siger jeg til dem, tal dog dansk og minsandten om ikke "damen" sætter sig
pænt ned ;c)

Fortæl endelig noget mere om de "anderledes" kommandoer.
Laika kan ex.vis dette lille trick:
Jeg har en gobi(jysk ord) i hånden, så siger jeg:
"Hvad siger katten?" så slår hun kæberne sammen uden at sige en lyd.
Men hvis jeg siger "hvad siger hunden?" så gø'r hun højlydt.

Vi ønsker dig velkommen til og nyd de dejlige oplevelser med din "lånehund".
Masser af hundehilsner fra
Martin og Laika

Fra : Tina Andersen

Dato : 11-07-01 00:39

Kosmonauten <martino@post6.tele.dk> skrev i en
> [...]
min
> hund, de tror at hun er dum.
> Så siger jeg til dem, tal dog dansk og minsandten om ikke "damen" sætter

*lol*

> Fortæl endelig noget mere om de "anderledes" kommandoer.

Kommandoen "dæk" fatter hunden heller ikke en meter af. Derimod "læg dig
ned", dén fanger hun.

Kommandoen "spring" resulterer i, at hun springer lige op i luften, uden at
komme over forhindringen. "Hop så" eller "spring over", SÅ kommer damen over
forhindringen :)

Engang jeg var ude at gå med hende, havde hun mildest talt krudt i bagdelen,
og havde voldsomt svært ved at have tålmodighed nok til at sidde ned ved
busstoppestedet. Til sidst var jeg ved at opgive at få hende til at lystre,
og jeg slynger ud: "så smæk da røven i sædet!!" Inden jeg kunne nå at blinke
med øjnene, sad hun bomstille, i al den tid det tog før bussen kom. Sagt med
samme tonefald som det almindelige "sæt dig".

Hendes bedste legetøj er æbler(!) og ½ liters flasker fra læskedrik. Æblerne
er gode som bolde, og når hun ikke gider lege med det mere, spiser hun det.
Flaskerne bider hun kapslen af, og drikker indholdet, medmindre det er
ice-tea.

Hun har præsteret at stjæle flasker fra folk, der sidder ved bussen og leger
med dem. Endnu er der ikke nogle der er blevet sure over det, når hun har
gjort det. De får deres 2.25 i pant, og så er dén ikke længere.

> Laika kan ex.vis dette lille trick:
> Jeg har en gobi(jysk ord) i hånden, så siger jeg:
> "Hvad siger katten?" så slår hun kæberne sammen uden at sige en lyd.
> Men hvis jeg siger "hvad siger hunden?" så gø'r hun højlydt.

Hvad kan Laika mere af tricks? Fortæl gerne, det er altid godt at få ideer
til, hvad man kan lære en hund som Mulle, der kræver nye udfordringer med
jævne mellemrum.

> Vi ønsker dig velkommen til og nyd de dejlige oplevelser med din
"lånehund".

Tak skal du have

> Masser af hundehilsner fra
> Martin og Laika

Tina og Mulle

Fra : Kosmonauten

Dato : 11-07-01 10:15

Hej igen Tina & Mulle,
det er da et pudsigt sammentræf, jeg bruger heller ikke ikke kommandoen
"dæk" men "læg dig".
Og jeg bruger "bliv siddende" el. når vi krydser en vej "vente".

Laika kan komme hen og sætte sig ved min højre side bare jeg bruger
håndsignal.
På et tidspunkt skulle hun jo lære ikke at gå længere end til kantstenen og
var hun passeret sagde jeg "Har du 4 hjul!?!" og så gik hun ind igen ;c)

Mega LOL over det med sodavandsflasken, hmm må vist hellere holde fast på
min 1/2 l discount cola ;c)

Har brugt tricket med at fylde en 1/2 l. flaske med godbidder som
aktivering, men når hun så ikke gad det mere, slog hun bare med forpoten på
flaske åbningen og vups, så kom godbidderne ud uden FOR meget arb. ;c)

En anden sjov ting er at hun har et fast morgen ritual, enten så stjæler hun
min hovedpude el. så fiser hun ind i stuen med strømperne!
Skulle det være et manglende "lederskab" er mig fløjtende ligegyldigt, jeg
synes det er sjovt med disse til tider "underlige" ritualer vores hunde nu
engang tillægger sig ;c)

Og så gi'r det en god start på dagen uden brug af stråforkorter :c)

Hilsen til jer alle 3.(Havde jo glemt Magnus ze Great i forrige indlæg!)
Martin & Laika.
PS: hun kan ses her:
http://home13.inet.tele.dk/dinah

Fra : Ann K.

Dato : 11-07-01 11:22

Hejsa.
Ang at lære hunden underlige kommandoer:
Sif giver ikke pote, hun giver "high five".... og så er jeg vist desværre
kommet til at lære Dise at "Luk arret!" betyder, hun skal holde op med at
gø - en anelse pinligt ved prøver! *sss*
Mvh Ann

Fra : Kosmonauten

Dato : 11-07-01 11:31

Hej Ann,
"Luk arret!" MLOL.
"High five" må være det næste jeg går i gang med.
Måske heldigt at de ikke bruger det så meget i film mere ;c)

Hygge fra
Martin & Laika.
PS: Hvordan gik det med "den gamle" hunds rygproblemer??

Fra : J:o\)hn

Dato : 11-07-01 12:44

Hejsa Tina, Mulle, & Magnus.

Jeps, det ret skægt med de her alternative kommando´er,
hvilket jeg også selv ynder at bruge. Når vi f.eks skal over
vejen, plejer jeg at bruge kommandoen "ned med halen" for
at få ham til at sætte sig. Trodser han mig før han må få lov
til at gå over, siger jeg altid - "Ska´ du nå toget?", hvilket han
straks reagere på og vender snuden ind på højre side igen.
Slår jeg en strofe af sangen "Runde-sang" er det 100 procent
sikker at Basse står der som en statue. For det betyder jo
nemlig i hundeøre: Gåtur...........

Lol! til dig Ann for den med "Luk arret". Jeg plejer dog
at bruge "Skru ned!" hvilket han lyster fornemt på.

Og Martin har iøvrigt ret. Det er sgu dejligt med
underlige ritualer hos vores vovser. Det er nemlig berigende
at være vidne til hvordan de kan tosse rundt, og noget
jeg helst ikke ville undvære.

God sommer til jer alle og nethilsen fra
John & lab-x´en.
Nethundeguiden.dk Version 2.0 er lige om hjørnet!.

PS: http://www.comon.dk/20/view.asp?ID=8804
Hvad bliver det næste ? - En robotkat eller undulat....

Fra : Kosmonauten

Dato : 11-07-01 13:24

Hej John,
var det dig som "luskede" rundt herovre i går iklædt camuflage uniform og
kamera *LOL*

Apropos "ritualer" og vaner,
her på vores morgentur, var der en Labrador som fik en ordentligt omgang røg
af sin ejer, efter lidt sniksnak, fik jeg af vide at det var fordi hunden
havde skrabet fortovet efter at have tisset!

Det gør Laika også, faktisk gør hun det så godt at vi er blevet tilbudt
penge for at "rive" fortovet hos flere ;c)

Så slog det mig lige pludseligt, er det så stort et problem at en hund
instinktivt udfører sine "ritualer/vaner" som den nu engang er udstyret med
fra naturens side?
Når vi altså lige ser bort fra at besørge indendøre osv.

Nå men jeg må hellere lufte Laika,
hun skal nå toget til Silkeborg ;c)

God sommer til dig og Lab-X-Filen.
Martin & Laika.