Hash fem gange så farligt som tobak
Fra : Per Rønne

Dato : 31-07-07 15:16

Forleden kunne man læse, at hash øger risikoen for at udvikle
schizofreni, og i dagens Berlingkse Tidende kan man på:

<http://www.berlingske.dk/viden/artikel:aid=924018>

se yderligere dårlige nyheder for hash-narkomanerne. Jeg citerer:

=
Og nu har et andet team af forskere påvist, at hver gang man ryger én
enkel joint, skader man sine lunger og luftveje ligeså meget som, når
man pulser fem cigaretter i træk, skriver Reuters.

Forskerne testede 339 personer - heriblandt både cigaret-, hash- og
ikke-rygere. Mens almindelig tobak også skader lungerne, ødelægger
hashrøgen langt hurtigere lungevæv og luftveje.

- Skaderne på lungerne ved at ryge en enkelt joint svarer til, at man
ryger 2.5 til fem cigaretter på én gang, skriver forskerne i det
videnskabelige magasin Thorax, hvor undersøgelsen blev offentliggjort.
=

I UK vil man nu bekæmpe det stigende hashmisbrug ved at 'opgradere'
stoffet, så man fremover kan blive anholdt for at være i besiddelse af
stoffet.

Konklusion: Hash skal /ikke/ frigives.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Konrad

Dato : 31-07-07 15:29

Per Rønne wrote:
> [...]
> ryger 2.5 til fem cigaretter på én gang, skriver forskerne i det
> videnskabelige magasin Thorax, hvor undersøgelsen blev offentliggjort.

Det giver 8 gange så høj livskvalitet - det viser en måling blandt 300.00
hashrygere

> I UK vil man nu bekæmpe det stigende hashmisbrug ved at 'opgradere'
> stoffet, så man fremover kan blive anholdt for at være i besiddelse af
> stoffet.

Trist. Men UK er jo også mærkværdig. Jeg glemmer sent da "mødesteder hvor
der bliver afspillet musik med repeterende rytmer" [læs, raveparties] blev
forbudt tilbage i 2001. Ganske mageløst. Det sidste der snart er os tilladt
her i Europa er at gå i kirke og at gå ned og stemme på kandidater som
allerede er valgt ind af deres partier.

Fra : Per Rønne

Dato : 31-07-07 15:46

Konrad <davidkonradFJERN@gmail.com> wrote:

> [...]
> forbudt tilbage i 2001. Ganske mageløst. Det sidste der snart er os tilladt

Så gå du i kirke .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Konrad

Dato : 31-07-07 16:24

Per Rønne wrote:

> Så gå du i kirke .

hehe. Bliver kun overtalt til jul. Sidst jeg var i kirke var det i øvrigt
med ham der initierede den der "præstekampagne" som særligt præsterne i DF
var så meget imod. Han fortalte samtidig en dårlig indvandrervittighed fra
præstestolen- jeg sværger - som lyder således :

En indvandrer kom til Danmark, og fik et hus ved siden af en dansker.
Der var dog forskel på danskeren og indvandreren - danskeren havde bil,
hvorimod indvandreren havde en knallert. En dag så indvandreren hvordan
danskeren passede sin bil : Først polerede han alle synlige møtrikker. Så
pudsede han alle vinduerne. Han rensede antennen. Til sidst smed danskeren
en spand vand ud over bilen. Indvandreren undrede sig, men besluttede sig
for at gøre det samme med sin knallert- skik følge eller land fly! Så han
pudsede alle møtrikker på sin knallert, pudsede forskærmen og til sidst
savede han udstødningsrøret af. Danskeren havde fulgt med i det hele, men
blev virkelig forbløffet over den sidste aktion. Hvorfor saver du
udstødningsrøret af?

Du døbe bil - jeg omskære knallert!

Ja - ikke et øje var tørt i Toreby Kirke.

Fra : Per Rønne

Dato : 31-07-07 17:14

> [...]

> udstødningsrøret af?
>
> Du døbe bil - jeg omskære knallert!
>
> Ja - ikke et øje var tørt i Toreby Kirke.

Af grin ?

Og så jeg mener ikke at politiserende præster hører hjemme i præstekjole
og på prædikestolen. Uanset hvad de så ellers står for.

Når præster politiserer må de stilles på lige fod med os andre ...

PS. Fortsætter indvandreren med at skære af udstødningsrøret får han jo
efterhånden samme problem, som hvis han fortsatte at skære af sin pe..s
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Konrad

Dato : 31-07-07 17:46

Per Rønne wrote:

> Af grin ?

Nej. Den slags, hvor man ikke rigtig ved hvor man skal gøre af sig selv.
Påtvgune smil og latter. Det var imho direkte pinligt. Jeg anede end ikke på
daværende tidspunkt at jeg var vidne fra første parket til et stykke
"danmarkshistorie". Jeg må sige, meget modstræbende, at her giver jeg dine
mentorer fra DF ret.

> Og så jeg mener ikke at politiserende præster hører hjemme i
> præstekjole og på prædikestolen. Uanset hvad de så ellers står for.

Og jeg er helt enig. Hvad jeg så er meget uenig i, det er, at de selv ikke
er så meget bedre.

> [...]
>
> PS. Fortsætter indvandreren med at skære af udstødningsrøret får han
> jo efterhånden samme problem, som hvis han fortsatte at skære af sin

Ja - der er en logisk hale ved denne type vittigheder som ved så mange andre
vittigheder. Det er jo det som gør dem til vittigheder. Mort Walker : Humor
er en logisk konsekvens af begivenheder som sker i ulogisk rækkefølge.

Mor Karen var 84 og lå for døden. Hun havde altid været god imod alle
planter, dyr og mennesker. Alle elskede hende. Så døde hun, og kom op i
himlen. Oppe i himlen kiggede Sct Peter på hendes generalieblad og udbrød :
Du fortjener ikke at dø! Sagen kom op til gud, og han besluttede at mor
karen havde været så god, at hun ville få lov at leve videre, og samtidig få
3 ønsker opfyldt. Mor karen kunne næsten ikke tro det, men hårdt presset
valgte hun alligevel at specificere nogle ønsker : Når jeg kommer hjem,
ønsker jeg sulekammeret fyldt, og det skal aldrig være tomt igen! Når jeg
kommer hjem, skal alle mine skabe og skuffer bugne af penge og guld! Når jeg
kommer hjem, skal min elskede hankat Ramses være forvandlet til en smuk ung
mand, som vil gifte sig med mig!

Mor Karen kom så tilbage til jorden. HUn styrtede op og åbnede skufferne, og
de bugnede af penge. Hun løb ud i sulekammeret, hvor der lå flæsk og
dyrestege til mange, mange år. Så løb hun ud i stuen, hvor der stod den
smukkeste unge mand man kan forestille sig, som stod og ventede kun på
hende.

Åh Ramses åh Ramses - hvor har jeg tit drømt om dette her!

Det har jeg også, svarede Ramses. Utroligt ærgerligt du kastrerede mig
forrige år.

Fra : Per Rønne

Dato : 31-07-07 18:43

> [...]

> daværende tidspunkt at jeg var vidne fra første parket til et stykke
> "danmarkshistorie". Jeg må sige, meget modstræbende, at her giver jeg dine

Jeg forstår dig. I øvrigt er de ikke mine 'mentorer'.

> Og jeg er helt enig. Hvad jeg så er meget uenig i, det er, at de selv ikke
> er så meget bedre.

Det aner jeg ikke. Jeg har oplevet Jesper Langballe én gang in persona,
hvor jeg stod og talte med ham sammen med Højlund, efter et Højlunds
Forsamlingshus, vi havde deltaget i [i forbindelse med
1989-revolutionerne]. Og det var jo altså ikke i en kirke.

Jeg aner ikke hvordan de to fætre har opført sig i en kirke, og jeg har
kun set dem agere politisk /in mufti/. Uden præstekjole.

.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Knud Larsen

Dato : 31-07-07 19:39

Konrad wrote:
> [...]

> Åh Ramses åh Ramses - hvor har jeg tit drømt om dette her!
>
> Det har jeg også, svarede Ramses. Utroligt ærgerligt du kastrerede mig

Husker man den fra 1001-nat om tre ønsker, - ja der er vist flere af typen.
Men i en af dem får en mand tre ønsker, og spørger sin kone om hvad han bør
ønske. "Din torsk" siger hun, det kan du vel nok regne ud ønsk dig en større
pik. Manden ønsker en større pik og får en næsehornspik, og siger "kom her
og lad mig prøve den på dig" - "er du gal" siger konen den kan jo brække
bjerge i stykker, Ønsk dig en mindre. Det gør manden så og får en lillebitte
en. Konen skælder ham huden fuld, og han må bruge sidste ønske til at få sin
gamle pik igen.

Moralen iflg eventyret var - spørg aldrig din kone til råds i alvorlige
sager.

Jeg MÅ se at få læst Richard Burtons 1001-nat, jeg har ikke læst historierne
siden jeg var dreng.

De tidlige muslimer gik jo til den med "grafiske" fortællinger, slet ikke
den moralisme som man ser i dag, - et af digtene i min nye historiebog har
noget om en kriger som rider frem med sværdet i skeden, men pikken
fremmel, - det var noget med at han ikke var så farlig som han burde være.

Den nye regering, eller Sundhedsstyrelsen, har forbudt folk at have selv
sporer af psilosy. .. - svampe, man må simpelthen ikke flippe lidt ud, som
alle kulturer ellers har brugt. Det er IKKE liberalt. Fantasien til magten.

Fra : Knud Larsen

Dato : 31-07-07 19:30

Konrad wrote:

> [...]
> udstødningsrøret af?
>
> Du døbe bil - jeg omskære knallert!
>
> Ja - ikke et øje var tørt i Toreby Kirke.

Manden må være idiot, eller lige over det niveau.

Fra : Konrad

Dato : 31-07-07 20:10

Knud Larsen wrote:

> Manden må være idiot, eller lige over det niveau.

Jeg har en opfattelse af, at præcis dette synspunkt dækker sådan cirka alle
præster i landet.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 31-07-07 17:59

"Konrad" <davidkonradFJERN@gmail.com> skrev i en meddelelse news:46af473e$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> her i Europa er at gå i kirke og at gå ned og stemme på kandidater som

Som der stod i Politiken i dag - Hvor er margaret thatcher når man har brug for hende,,,

Før Tony Blair kunne man gå på bar og få sig en øl og en smøg,
nu er rygning forbudt, dækservietterne fyldt med tekst om hvor farligt alkohol er,
på lokumet hænger der skilte med hvor farligt sex er, og går man ud på gaden
er der overvågnings kamera overalt, der fanger afvigende borgers adfærd.

Jan Rasmussen

Fra : Konrad

Dato : 31-07-07 18:02

Jan Rasmussen wrote:

> Som der stod i Politiken i dag - Hvor er margaret thatcher når man
> har brug for hende,,,

LOL ja - utroligt det kan gå så galt.

> [...]
> på gaden
> er der overvågnings kamera overalt, der fanger afvigende borgers

Netop. Det er naturligvis ikke sådan overalt, men det lugter kraftigt
derhenad. Moral-politi var engang en paranoid vittighed - i dag er vi blot
et skridt fra det.

Fra : Per Rønne

Dato : 31-07-07 18:43

Jan Rasmussen <1@1.1> wrote:

> [...]
> alkohol er, på lokumet hænger der skilte med hvor farligt sex er, og går
> man ud på gaden er der overvågnings kamera overalt, der fanger afvigende

Til gengæld lukker pubberne ikke 22:00 ... hvornår mon i øvrigt Tony
Blair springer ud af skabet - som den skabskatolik han er ?

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : N_B_DK

Dato : 31-07-07 19:56

> Til gengæld lukker pubberne ikke 22:00 ... hvornår mon i øvrigt Tony
> Blair springer ud af skabet - som den skabskatolik han er ?

Synes jeg læste noget om han skulle til audiens (rigtigt stavet ?) hos
paven, så det er måske ikke helt ved siden af.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Konrad

Dato : 31-07-07 20:12

N_B_DK wrote:
> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> wrote in message
>
> Synes jeg læste noget om han skulle til audiens (rigtigt stavet ?) hos
> paven, så det er måske ikke helt ved siden af.

Det har ligget i kortene siden ruder konge var knægt at TB skulle
konvertere. Der er faktisk lavet hele spillefilm om emnet.

Fra : Per Rønne

Dato : 31-07-07 20:15

N_B_DK <N_B_DKSPAM@hotmail.com> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> wrote in message
>
> Synes jeg læste noget om han skulle til audiens (rigtigt stavet ?) hos
> paven, så det er måske ikke helt ved siden af.

Det har der jo gået rygter om i årevis. Konen er katolik, og alle
børnene opdraget i katolicismen. Derudover har han jo i årevist gået med
familien i kirke - og man måtte direkte fortælle ham, at han ikke måtte
gå til nadver ..
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Konrad

Dato : 01-08-07 06:39

Per Rønne wrote:

> [...]
> børnene opdraget i katolicismen. Derudover har han jo i årevist gået
> med familien i kirke - og man måtte direkte fortælle ham, at han ikke

Ja - det eneste sjove i den historie er den film der blev lavet i 2005, som
frit spekulerer i årsagerne til hans konvertering. Blair har naturligvis
ikke kunne konvertere pga hans hverv - han konverterer næppe *fordi*
katolisismen tilbyder syndsforladelse. Det er noget pjat.

Fra : Per Rønne

Dato : 01-08-07 07:40

> [...]

> ikke kunne konvertere pga hans hverv - han konverterer næppe *fordi*
> katolisismen tilbyder syndsforladelse. Det er noget pjat.

Blair har ikke kunnet konvertere som premierminister i et land, hvor
alle premierministre hidtil har været protestanter [som regel
anglikanere, men de må vel også acceptere at skotterne er medlemmer af
/the Kirk/, calvinistisk]. Men det er da kendt at han er en dybt troende
kristen, som kun med besvær har afholdt sig fra at prædike fra
talerstolen, og så er det vel ikke svært at han finder sig tiltrukket af
den romersk-katolske kirke.

Med forskellen mellem Blair og pave Ratzinger i forholdet til islam:

<http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/257833>

betyder det vel ikke nødvendigvis at han meget hurtigt konverterer.
Ratzinger er 'kun' 80 år gammel, og en frisk, rørig og åndsfrisk mand,
der sagtens kan blive ældre end vor egen 94-årige Mærsk McKinney Møller.

PS. Linket henviser til en artikel om 'Deus Vult Amorem', "Gud vil
kærligheden", og dens medlemmer ser sig selv som moderne, ikke-voldelige
korsriddere, der har til opgave at forsvare kristenheden imod islams
fremstormen i Europa.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Knud Larsen

Dato : 01-08-07 08:38

"Per Rønne" wrote:

> [...]
> Ratzinger er 'kun' 80 år gammel, og en frisk, rørig og åndsfrisk mand,
> der sagtens kan blive ældre end vor egen 94-årige Mærsk McKinney

Gud forbyde at den gamle salafist Ratzinger bliver ret meget ældre, det MÅ
være nok, at vi skal rode med islam, hvis også katolicismens vrøvl og
moralisme skal trækkes ned over befolkninger i Europa, så er fanden da løs.

Fra : Konrad

Dato : 01-08-07 08:51

Knud Larsen wrote:

> [...]
> det MÅ være nok, at vi skal rode med islam, hvis også katolicismens
> vrøvl og moralisme skal trækkes ned over befolkninger i Europa, så er

Det kunne da give en slags ligevægt. Og glem ikke de mange herlige
argumenter der kunne komme ud af den situation. Hver gang nogen kritiserede
islam kunne velmenere så blot svare : Ja, men det er jo ligesom med paven..

Fra : Knud Larsen

Dato : 01-08-07 09:34

Konrad wrote:

> [...]
> argumenter der kunne komme ud af den situation. Hver gang nogen
> kritiserede islam kunne velmenere så blot svare : Ja, men det er jo

Ligevægt bliver der ikke, muslimer i vore dage er meget begejstrede for
katolicismen - når de ikke lige kritiserer islam - hvad begge retninger
hader, er folk som ikke tror på deres gud. Så de vil støtte hinanden, og det
ER vel også et faktum at det i høj grad er islams indtræden på scenen i
Europa som har tændt op i de religiøse følelser igen, og hver gang islam
skal have religiøs særbehandling så vil prælaterne fra de andre retninger
også have noget. Det er jo også blevet mere normalt at blive "fornærmet" på
sin guds vegne, i vore dage smitter alt jo i løbet af nul tid, - jeg
*vidste* fx, da jeg så bilbrændinger i Frankrig at "sådan noget får vi inden
længe i DK", der er altid kopi-katte i omløb.

Islam er en udvendig religion, som muslimske ledere siger, og den KAN ikke
leve i et land, hvis ikke landet kultur laves om så den passes til, - så det
bliver den så, før eller senere, med præstegaranti.

Se evt Christopher Hitchens indlæg i Slate, om hvorfor i alverden man i USA
bøjer sig for sharia mht at straffe folk som har "forhånet" Koranen hårdt.
Det er hul i hovedet at én bestemt religion skal bestemme hvad deres overtro
skal betyde eller ikke betyde.

Man diskuterede også i Slate i 2005 (så jeg lige) sagen med Newsweek som
fremkom med rygter om at en Koran var blevet behandlet mindre end
respektfuldt i Guantanamo, - hvilket resulterede i 15 døde i Pakistan, og
nedbrændingen af et bibliotek i Afghanistan, - med 200 gamle sjældne
koraner. Krafttroende er livsfarlige.

Man skal virkelig finde en mellemvej mellem unødvendig forhånelse af
overtroiske mennesker, og så at lægge sig ned og sige: "jamen I har da
fuldstændig ret, og nu laver vi loven om" - "Vi kapitulerer"

"
»Hurra, wir kapitulieren!«, der er en bestseller på det tyske bogmarked og
rost af nogle af sværvægterne i tysk presse, Frankfurter Allgemeine Zeitung
og Süddeutsche Zeitung, behandler netop disse emner. I et interview i en
helt tredie avis, Donaukurier, skitserer Broder sit anliggende: »Hos os
taler man altid gerne om de ugerninger, der er begået i kristendommens navn,
korstog, hekseforfølgelser osv. Denne velmente men alligevel katastrofale
typisk kristne måde at gøre knæfald på, synes jeg er skrækkelig.«

Denne eftergivende holdning er ifølge Broder »skrækkelig«, fordi de
selvsamme personer, der gerne med et vist hovmod kalder sig intellektuelle,
kun ser fejl i egne rækker og helst ikke kritiserer lignende overgreb og
fejltagelser, når disse begås af ikke-kristne religionssamfund og
ikke-europæiske regimer.

Hans eksempler omfatter dyrkelsen af Lenin, Stalin, Mao, Che Guevara, Kim
Il-sung - og til en vis grad endda Saddam Hussein! For under dennes regime
var der dog i det mindste ro og orden i Irak, forklarer medløberne, og nu
har krigsforbryderen Bush skabt kaos. Synderne er hos Broder især vesttyske
forfattere men listen kunne sagtens suppleres med en række danske navne!"

A propos de engelske obligatoriske universitetskurser i selvhad, - burde vi
ikke indføre sådan noget, - mon man ikke allerede har dem i Sverige?

Amen.

Fra : Per Rønne

Dato : 01-08-07 10:10

Knud Larsen <mafishmaskela@yahoo.invalid> wrote:

> [...]
> være nok, at vi skal rode med islam, hvis også katolicismens vrøvl og
> moralisme skal trækkes ned over befolkninger i Europa, så er fanden da løs.

Nu kan i sagens natur kun sunnier være salafister, og katolicismen er
trods alt langt at foretrække for islam.

Derudover har den romersk-katolske kirke givet os en bunke kunstværker,
både i billedkunst, skulptur og musik. Her har islam ikke givet det
fjerneste.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Konrad

Dato : 01-08-07 10:29

Per Rønne wrote:

> Nu kan i sagens natur kun sunnier være salafister, og katolicismen er
> trods alt langt at foretrække for islam.

I hvilken form? Er det inkvisitionen du foretrækker?

Naturligvis er alt det bedste fra katoliscismen at foretrække frem for alt
det værste indenfor islam - men det er jo nok heller dét valg vi står
overfor.

> Derudover har den romersk-katolske kirke givet os en bunke
> kunstværker, både i billedkunst, skulptur og musik. Her har islam
> ikke givet det fjerneste.

Jeg synes ellers Alhambra var en overdådig oplevelse - kan nemt sammenlignes
med de allerstørste kristne katedraler og borge.

Fra : Per Rønne

Dato : 01-08-07 11:10

Konrad <davidkonradFJERN@gmail.com> wrote:

> I hvilken form? Er det inkvisitionen du foretrækker?

Heldigvis er inkvisitionen forlængst afskaffet.

> [...]
>
> Jeg synes ellers Alhambra var en overdådig oplevelse - kan nemt sammenlignes
> med de allerstørste kristne katedraler og borge.

Hvor ser du billedkunst, skulptur og musik der? Husk på at Muhamed
hverken kunne lide nogen af de tre kunstarter - så det eneste 'kunst'
der er lavet er 'abstrakt', som næppe fortjener betegnelsen 'kunst'.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Konrad

Dato : 01-08-07 11:33

Per Rønne wrote:

> Heldigvis er inkvisitionen forlængst afskaffet.

Vatikanet har nu stadig deres egne interne.

> Hvor ser du billedkunst, skulptur og musik der? Husk på at Muhamed
> hverken kunne lide nogen af de tre kunstarter - så det eneste 'kunst'
> der er lavet er 'abstrakt', som næppe fortjener betegnelsen 'kunst'.

Hvorfor mener du ikke det? Naturligvis er det da kunst. At visse afarter af
den europæiske kunsthistorie ikke ville være udlevet ifald Europa var
muslimsk er naturligvis rigtigt. Men den europæiske kunst er altså ikke mere
"rigtig" end andre kulturers..

Fra : Per Rønne

Dato : 01-08-07 11:34

> [...]
> muslimsk er naturligvis rigtigt. Men den europæiske kunst er altså ikke mere

'Abstrakt' kunst viser jo kun geometriske mønstre. Ingen mennesker,
ingen følelser kan man jo se i denne pseudo-kunst.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Knud Larsen

Dato : 01-08-07 11:11

Konrad wrote:

> I hvilken form? Er det inkvisitionen du foretrækker?

Katolicismen blander sig jo langt langt mindre i folks gøren og laden, OG
den har så lidt magt over folks "sjæle" at langt de fleste katolikker
springer op og falder ned på hvad paven mener eller ikke mener, - foreløbig,
hvem ved hvordan det 'kunne' blive.

> [...]

> Jeg synes ellers Alhambra var en overdådig oplevelse - kan nemt
> sammenlignes med de allerstørste kristne katedraler og borge.

Ja, katedraler og borge, MEN, islam har da ikke ydet noget på områderne
musik, billedkunst (uden for mosaikker) skulptur, og litteratur, - ud over
1001-nats eventyr. Det ville være en kulturel "ørken" vi levede i, hvis
islam havde vundet i hele Europa, ingen Bach, ingen Mozart, ngen
Shakespeare, - men masser af blå og grønne fliser, samt tonsvis af religiøs
litteratur

Synd man ikke kan se parallelle verdener, det kunne være interessant at se
verden uden kristendom, eller uden islam, eller uden Hitler eller Stalin -
den ville jo nok være fuldstændig ukendelig?

Fra : Konrad

Dato : 01-08-07 11:33

Knud Larsen wrote:

> [...]
> katolikker springer op og falder ned på hvad paven mener eller ikke
> mener, - foreløbig, hvem ved hvordan det 'kunne' blive.

Ja - i dag. Men hvorfor dog kun se på i dag, når det gælder katoliscismen,
og 1400 års fortrædeligheder når det gælder islam?

> [...]
> Bach, ingen Mozart, ngen Shakespeare, - men masser af blå og grønne
> fliser, samt tonsvis af religiøs litteratur

Det tror jeg du helt ret i.

> Synd man ikke kan se parallelle verdener, det kunne være interessant
> at se verden uden kristendom, eller uden islam, eller uden Hitler
> eller Stalin - den ville jo nok være fuldstændig ukendelig?

Det ville være en kedelig verden. Hvad skulle vi så diskutere?

Fra : Knud Larsen

Dato : 01-08-07 15:47

Konrad wrote:

> Ja - i dag. Men hvorfor dog kun se på i dag, når det gælder
> katoliscismen, og 1400 års fortrædeligheder når det gælder islam?

Vi snakkede om Ratzinger, og han lever vel i dag?
Islam havde OGSÅ en inkvisition, det ord bruger man historisk, OG islam
dømmer jo folk til døden den dag i dag for moralforbrydlelse, - det er vel
en god grund til at en lunken katolicisme er at foretrække?

Man bruger ikke ordet "salafist" om shiaer, det rigtigt, men de lever jo
også allerede på Profetens tid, blandt andet forbander de de tre første
kaliffer under alle deres Allah-tjenester, OG opfører sig jo hvert år, som
om vi lever i år 632 - bold og gråd og tænders gnidsel ses i alle
shia-byer, - også til deres Allahtjenester bryder hele menigheden sammen i
krampegråd når imamen nævner Hussein eller Ali.

> Det tror jeg du helt ret i.

Der ER selvfølgelig visse former for islamisk kunst som ikke kun er
abstrakt, især fra de ikke-arabiske områder, - Persien og Asien. Jeg ser at
Aga Khan har en udstilling i London indtil 31. aug, og laver et permanent
museum i Toronto, Canada, - han er jo også en slags shia, og fra er Asien.
Ismailierne er svjv ret fornuftige mennesker, som lægger vægt på fred og
harmoni, også mellem religioner, - men de er jo også et mindretal i et
mindretal, - det plejer at have en afdæmpende effekt på folks krigslyst.

> Det ville være en kedelig verden. Hvad skulle vi så diskutere?

Der ville være masser at diskutere, fx om verden med eller uden kristendom
var den bedste, eller hvilke andre verdener man burde lade løbe af stabelen.
Anywaym, så ville jeg også være tilfreds, hvis jeg kunne dukke op i denne
ene verden, hvert 50. år i et par århundreder, indtil jeg ikke kunne
genkende noget som helst alligevel, - min nysgerrighed "is killing me"

Fra : Poul Nielsen

Dato : 31-07-07 15:50

> [...]
>
> <http://www.berlingske.dk/viden/artikel:aid=924018>
>
> se yderligere dårlige nyheder for hash-narkomanerne. Jeg citerer:

Per Per glem nu ikke proportionerne i det her, det jeg mener er at der er
forskel at ryge til fester i weekenden og så et egentligt misbrug hver dag.
Det sidste er uden tvivl særdeles farligt.

Fra : Jakob

Dato : 31-07-07 16:04

On Tue, 31 Jul 2007 16:15:31 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
>I UK vil man nu bekæmpe det stigende hashmisbrug ved at 'opgradere'
>stoffet, så man fremover kan blive anholdt for at være i besiddelse af
>stoffet.
>
>Konklusion: Hash skal /ikke/ frigives.

Tværtimod. Det skal frigives.

Der skal mest mulig oplysning til - ligesom med cigaretter, og det er
også rimeligt med forbud i det offentlige rum da folk skal kunne have
mulighed for at blive fri for de skadelige stoffer.

Men hvad folk har lyst til at foretage privat mod deres egen krop
burde aldrig blive en sag for det offentlige.
Det er præcis lige der, hvor mennesket mister sin egen frie vilje, og
totalitarismen sniger sig ind.

Vi skal væk fra barnepige-samfundet, hvor staten skal opdrage på folk,
fordi samfundet ikke bryder sig om at folk er dårlige ved deres egen
krop. Så må vi hellere lade folk der har været groft uansvarlige selv
stå med hospitalsregningen eks, hvis dette skulle være argumentet.

Fra : Søren

Dato : 31-07-07 16:45

> Forleden kunne man læse, at hash øger risikoen for at udvikle
> schizofreni, og i dagens Berlingkse Tidende kan man på:
>
> <http://www.berlingske.dk/viden/artikel:aid=924018>
>
> Konklusion: Hash skal /ikke/ frigives.
Hvad med:
Tobak og alkohol skal forbydes!
Fedt, salt og sukker skal rationeres!

Søren

Fra : Per Rønne

Dato : 31-07-07 17:14

Søren <leaveme@alone.dk> wrote:

> Hvad med:
> Tobak og alkohol skal forbydes!
> Fedt, salt og sukker skal rationeres!

Der er forskel, selv om også tobak i sin tid burde have været forbudt.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 31-07-07 18:28

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Der er forskel, selv om også tobak i sin tid burde have været forbudt.

Er det ikke nemmere at forbyde de stramtandede P.E.R-kloner ?

Mvh
Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 31-07-07 19:16

Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Er det ikke nemmere at forbyde de stramtandede P.E.R-kloner ?

Kan du nævne en eneste god ting ved tobak? Ja, jeg kan ikke. Det eneste
jeg nogensinde har oplevet med tobak er fysisk ubehag, og et voldsomt
hosteanfald af ét sug.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : N_B_DK

Dato : 31-07-07 19:57

> Kan du nævne en eneste god ting ved tobak?

Ja nydelsen af en smøg efter sex, og efter en god middag.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Per Rønne

Dato : 31-07-07 20:15

N_B_DK <N_B_DKSPAM@hotmail.com> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> wrote in message
>
> Ja nydelsen af en smøg efter sex, og efter en god middag.

En pestilens, ville jeg kalde det. Men jeg er jo heller aldrig begyndt,
og har kun oplevet ubehaget ved røg.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 31-07-07 18:31

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse news:1i24i36.klb7zd1zvubdN%per@RQNNE.invalid...
> [...]
> enkel joint, skader man sine lunger og luftveje ligeså meget som, når
> man pulser fem cigaretter i træk, skriver Reuters.
[cut]
> Konklusion: Hash skal /ikke/ frigives.

Hvad er det man siger, summen af laster er konstant,,,

http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=887948
Forbruget af lykkepiller slog alle rekorder sidste år.
Over en kvart million danskere bliver behandlet med pillerne.

Jan Rasmussen

Fra : Per Rønne

Dato : 31-07-07 19:16

Jan Rasmussen <1@1.1> wrote:

> [...]
> Forbruget af lykkepiller slog alle rekorder sidste år.
> Over en kvart million danskere bliver behandlet med pillerne.

»Lykkepiller« er ikke et narkotikum, men livsnødvendig medicin for
patienter med en depressiv psykose. Medicinen skal sandsynligvis tages
resten af livet.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 31-07-07 19:42

In news:1i24saj.1nuqqyi1dju1ftN%per@RQNNE.invalid,
"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> typed:

> »Lykkepiller« er ikke et narkotikum,

Vel er det så.

> men livsnødvendig medicin for
> patienter med en depressiv psykose.

Man behandler meget sjældent mennesker med depressiv psykose [sic] med
lykkepiller. Lykkepiller udskrives rask væk til mennesker (herunder børn),
der har lidt "ondt i livet".

> Medicinen skal sandsynligvis tages
> resten af livet.

Ja, hvis det står til de receptudskrivende hyæner (lægerne) og
producenterne.

Lykkepiller har fanden skabt.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Per Rønne

Dato : 31-07-07 20:15

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> [...]
> der har lidt "ondt i livet".

> Ja, hvis det står til de receptudskrivende hyæner (lægerne) og

Så absolut ikke, og de giver i øvrigt ingen lykke. Ja, jeg kender en som
må tage dem resten af livet; med dem kan han leve et normalt liv sammen
med konen, ellers havde det heddet psykiatrisk hospital.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 31-07-07 20:20

In news:1i24w9f.1e91h78gjrbnN%per@RQNNE.invalid,
> [...]

> som må tage dem resten af livet; med dem kan han leve et normalt liv
> sammen med konen, ellers havde det heddet psykiatrisk hospital.

Jeg afviser ikke, at lykkepiller hjælper mange mennesker, men din historie
herover giver ingen mening, hvis man kender lidt til deres virkemåde.
Lykkepiller er ikke beregnet på at holde mennesker ude fra psykiatriske
hospitaler, og kan næppe gøre det.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Per Rønne

Dato : 01-08-07 00:03

> [...]

> herover giver ingen mening, hvis man kender lidt til deres virkemåde.
> Lykkepiller er ikke beregnet på at holde mennesker ude fra psykiatriske

muligt for mennesker med diagnosen »depression« at leve et normalt liv,
så længe de tager medicinen. De somatiske skader i hjernen /er/ sket, og
de kan ikke helbredes.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 31-07-07 22:47

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:74idnSQiOqtQHjLbnZ2dnUVZ8qDinZ2d@giganews.com...
> In news:1i24saj.1nuqqyi1dju1ftN%per@RQNNE.invalid,

> Lykkepiller har fanden skabt.

Virkelig !

http://www.antidepressantsfacts.com/2000-05-16-School-Shootings-Psychotropic-Drugs.htm
School Shootings Linked to Psychotropic Drugs Such as Prozac, Ritalin, Luvox, and Paxil

http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/h/eric_harris/index.html?s=oldest&offset=45&
Defense Dept official says Eric Harris, one of two gunmen responsible for massacre at Columbine
High School in Littleton, Colo, was rejected by Marine Corps because he had been taking drug Luvox.

http://www.breggin.com/luvox.html
Eric Harris was taking Luvox at the time of the Littleton murders, by Peter R. Breggin, M.D.

Jan Rasmussen

Fra : Knud Larsen

Dato : 31-07-07 19:28

Jan Rasmussen wrote:

> [...]
> Forbruget af lykkepiller slog alle rekorder sidste år.
> Over en kvart million danskere bliver behandlet med pillerne.

"Lykkepiller" er et vanvittigt ord opfundet af dumme journalister, den type
medicin kan KUN genoprette balancen i hjernen, - har intet med "laster" at
gøre. De virker overhovedet IKKE, hvis man ikke mangler seretonin.

Fra : Jens Bruun

Dato : 31-07-07 19:44

In news:46af7f6d$0$21929$157c6196@dreader1.cybercity.dk,
Knud Larsen <mafishmaskela@yahoo.invalid> typed:

> De virker overhovedet IKKE, hvis man ikke
> mangler seretonin.

Vel gør de så. Lykkepiller stimulerer ikke seretoninproduktion, men hæmmer
genoptagelse af seretonin. Lykkepiller er bl.a. derfor i høj kurs hos
ecstasy-brugere.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Knud Larsen

Dato : 31-07-07 20:41

Jens Bruun wrote:
> [...]
>
> Vel gør de så. Lykkepiller stimulerer ikke seretoninproduktion, men
> hæmmer genoptagelse af seretonin. Lykkepiller er bl.a. derfor i høj

Hæmmer genoptagelsen ja. De har ingen virkning på normale mennesker, og de
kan bruges til et eller andet i forbindelse med ecstacy eller plextani, det
ved jeg så ikke noget om.

Fra : Jens Bruun

Dato : 31-07-07 21:03

In news:46af9054$0$21930$157c6196@dreader1.cybercity.dk,
> [...]

> Hæmmer genoptagelsen ja. De har ingen virkning på normale mennesker,
> og de kan bruges til et eller andet i forbindelse med ecstacy eller

Din påstand var, at de ikke virkede, hvis man ikke mangler seretonin. Det
gør de.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Peder B. Pels

Dato : 31-07-07 21:40

> [...]

> kan bruges til et eller andet i forbindelse med ecstacy eller plextani, det

Det er SSRI'ere der hæmmer genoptagelse af Serotoni. Medikamenter som
Remeron stimulerer netop produktionen af Serotonin.

--
regards , Peter B. P.
http://titancity.com/blog , http://macplanet.dk

"We don't dial 911 - we dial .357".

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-08-07 00:17

"Knud Larsen" <mafishmaskela@yahoo.invalid> skrev i meddelelsen

> Hæmmer genoptagelsen ja. De har ingen virkning på normale mennesker, og de
> kan bruges til et eller andet i forbindelse med ecstacy eller plextani,
> det ved jeg så ikke noget om.

Listen over bivirkninger ved brug af Prozac er *meget* lang, og inkluderer
sexual dysfunction, anorgasmia, reduceret libido and reduceret erectil
function.
Her vil en gammel silverback nok kunne læse skriften på skærmen

Mvh
Martin

Fra : ThomasB

Dato : 31-07-07 23:12

> Vel gør de så. Lykkepiller stimulerer ikke seretoninproduktion, men hæmmer
> genoptagelse af seretonin.

Hvilket samlet set øger mængden af serotonin i hjernen og så vidt jeg har
forstået, får det nervecellerne til at producere mere serotonin. (SSRI - den
"originale" lykkepille Prozac).

Fra : ThomasB

Dato : 31-07-07 23:35

"Jan Rasmussen" <1@1.1> skrev i en meddelelse
> [cut]
>
> Hvad er det man siger, summen af laster er konstant,,,

Ja, hvis man ikke gør noget seriøst ved årsagen til lasterne.

Fra : Jens Bruun

Dato : 31-07-07 19:37

In news:1i24i36.klb7zd1zvubdN%per@RQNNE.invalid,
"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> typed:

> Konklusion: Hash skal /ikke/ frigives.

Pjat. Fordi noget er skadeligt, skal det da ikke nødvendigvis forbydes. Så
længe hashrygning (og indtagelse af andre euforiserende stoffer) alene
skader én selv, kan jeg ikke se, hvorfor staten skal blande sig i det. Det
er rendyrket formynderi, og det har vi alt for meget af.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Peder B. Pels

Dato : 31-07-07 21:42

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Konklusion: Hash skal /ikke/ frigives.

....sagde overformynderen.

Fra : ThomasB

Dato : 31-07-07 23:15

> I UK vil man nu bekæmpe det stigende hashmisbrug ved at 'opgradere'
> stoffet, så man fremover kan blive anholdt for at være i besiddelse af
> stoffet.
>
> Konklusion: Hash skal /ikke/ frigives.

Hvad er der med dig og hash?

Fra : Per Rønne

Dato : 01-08-07 00:03

"ThomasB" <usenet fjern @ fjern 2ma2 prik dk> wrote:

> Hvad er der med dig og hash?

Det er et narkotikum som med alle andre narkotika slavebinder
'brugeren'.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peder B. Pels

Dato : 01-08-07 08:54

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det er et narkotikum som med alle andre narkotika slavebinder
> 'brugeren'.

Endnu en gammel traver. Hvis det at slavebinde brugeren var et kriterium
for forbud, så var tobak og sovepiller blandt andre for længst blevet
forbudt.

Men sådan er det med de puritanske hyklere.

Fra : Per Rønne

Dato : 01-08-07 10:10

Peder B. Pels <peter@nospamplease.dk> wrote:

> Endnu en gammel traver. Hvis det at slavebinde brugeren var et kriterium
> for forbud, så var tobak og sovepiller blandt andre for længst blevet
> forbudt.

Jeg ser ikke hvad sovepiller har i denne sammenhæng.

Fra : Peder B. Pels

Dato : 01-08-07 12:16

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg ser ikke hvad sovepiller har i denne sammenhæng.

Du ved ikke hvor vanedannende sovepiller er?

Fra : Per Rønne

Dato : 01-08-07 18:57

Peder B. Pels <peter@nospamplease.dk> wrote:

> Du ved ikke hvor vanedannende sovepiller er?

Sovepiller er receptpligtige, og læger udskriver dem naturligvis kun når
de er nødvendige.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-08-07 19:32

In news:1i26msp.1flnzcw1m8qqitN%per@RQNNE.invalid,
"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> typed:

> Sovepiller er receptpligtige, og læger udskriver dem naturligvis kun
> når de er nødvendige.

*LOL*

Du demonstrerer endnu engang et skræmmende ringe kendskab til den virkelige
verden.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Konrad

Dato : 03-08-07 20:37

Jens Bruun wrote:
> [...]
> "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> typed:

> *LOL*
>
> Du demonstrerer endnu engang et skræmmende ringe kendskab til den

Jeg har nu bedt om sovepiller flere gange, men aldrig fået dem. Man kan ikke
få sovepiller uden recept. Alternative former for sovepiller er ulovlige.

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-08-07 23:27

In news:46b383d2$0$90265$14726298@news.sunsite.dk,
Konrad <davidkonradFJERN@gmail.com> typed:

> Jeg har nu bedt om sovepiller flere gange, men aldrig fået dem. Man
> kan ikke få sovepiller uden recept. Alternative former for sovepiller
> er ulovlige.

Min vantro gik mere på påstanden om, at læger kun udskriver dem og andre
receptpligtige medikamenter, når de er nødvendige.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Per Rønne

Dato : 13-08-07 10:38

> [...]

> Min vantro gik mere på påstanden om, at læger kun udskriver dem og andre
> receptpligtige medikamenter, når de er nødvendige.

Jeg må indrømme, at hidtil har jeg nok kun haft med læger at gøre, der
kun udskrev recepter, når de var nødvendige.

Men du har altså kendskab til en læge, der udskriver morfin-tabletter
til narkomanerne på Vesterbro?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-08-07 11:48

In news:1i2s7af.1mk08pxbqujb6N%per@RQNNE.invalid,
"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> typed:

> Men du har altså kendskab til en læge, der udskriver morfin-tabletter
> til narkomanerne på Vesterbro?

Nej(*), men jeg har kendskab til læger, der rask væk udskriver diverse
psykofarmaka, selvom der ikke er medicinsk belæg for det. Hvis du ikke tror
mig, kan du tage en tur ind om bagsiden af hovedbanegården, hvor disse
"legale" stoffer handles i stor stil. De sælges bl.a. af pensionister, der
åbenbart ikke har problemer med at få udskrevet hvad-som-helst, de beder
deres praktiserende læge om.

Salget af eksempelvis "lykkepiller", sovemedicin og psykofarmaka er
eksploderet. Hvis det skulle svare til det reelle behov, var vi en
befolkning af bestående psykisk syge/depressive/søvnløse.

Praktiserende læger tjener penge på hver enkelt recept, de udskriver. Desto
flere recepter, desto flere penge i kassen. Og læger har jo med al
tydelighed vist, at de - om nogen - er svært glade for indtjening og ussel
mammon.

(*) Og så alligevel ja: Da jeg som ung kørte taxi i min fritid, bragte jeg
ved mere end én lejlighed netop løsladte narkomaner fra Vestre Fængsel
direkte til deres praktiserende læge, hvor jeg blev bedt om at vente med
hyrevognen uden for. Efter et sådan besøg hos lægen kom de altid tilbage til
vognen og var tydeligt stofpåvirkede. Man kan kun gisne om, hvad der er
foregået i konsultationen...

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Per Rønne

Dato : 13-08-07 15:08

> [...]

> vognen og var tydeligt stofpåvirkede. Man kan kun gisne om, hvad der er

I det omfang det af dig beskrevne finder sted, er der jo tydeligvis tale
om kriminel adfærd hos enkelte læger.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-08-07 20:29

In news:1i2skgr.lqlba2dgu6psN%per@RQNNE.invalid,
"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> typed:

> I det omfang det af dig beskrevne finder sted, er der jo tydeligvis
> tale om kriminel adfærd hos enkelte læger.

Øh, nå. Og du mener, det gør en forskel?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Per Rønne

Dato : 13-08-07 21:06

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> In news:1i2skgr.lqlba2dgu6psN%per@RQNNE.invalid,
> "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> typed:

> Øh, nå. Og du mener, det gør en forskel?

Ja. Så er det jo en politisag.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-08-07 22:10

In news:1i2t1ad.cy3393hxw2ckN%per@RQNNE.invalid,
"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> typed:

> Ja. Så er det jo en politisag.

Nå. Så får du travlt, hvis du ønsker at gøre praktiserende lægers
embedsmisbrug til en politisag. God fornøjelse. Der er rigtig gode
erfaringer med at forsøge at stille læger til regnskab for deres mangel på
faglig professionalisme...

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Per Rønne

Dato : 14-08-07 06:31

> [...]

> embedsmisbrug til en politisag. God fornøjelse. Der er rigtig gode
> erfaringer med at forsøge at stille læger til regnskab for deres mangel på

Ja, jeg er altså ikke stødt ind i eksempler derpå. Men du har sikkert
også en særlig evne til at gennemskue sådanne sager.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-08-07 15:00

In news:1i2tq7t.1xjwirxrgcwpnN%per@RQNNE.invalid,
"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> typed:

> Ja, jeg er altså ikke stødt ind i eksempler derpå. Men du har sikkert
> også en særlig evne til at gennemskue sådanne sager.

Det var sgu' da utroligt. Når selv Sundhedsstyrelsen råber vagt i gevær over
lægers overdrevne recpetudskrivning, og når lægernes egen organisation
erkender problemet, er der jo nok noget om snakken - tror du ikke? Eller er
din osteklokke *så* tyk, at du heller ikke er opmærksom på dét?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 04-08-07 02:19

"Konrad" <davidkonradFJERN@gmail.com> skrev i en meddelelse news:46b383d2$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...

> Jeg har nu bedt om sovepiller flere gange, men aldrig fået dem. Man kan ikke
> få sovepiller uden recept. Alternative former for sovepiller er ulovlige.

Baldrian er da i håndkøb i brugsen/Superbedst/matas osv.

http://www.sundhedsguiden.dk/article.aspx?categoryId=15&article=2367

Baldrian

Overlæge, psykiater og herbalist Klavs Nicholson

Roden af Baldrian også kaldet Valeriane (Valeriana Officinalis) har været medicinsk brugt i et par tusind år. Dens nuværende
popularitet skyldes dens beroligende og søvnfremmende effekt. Ligeledes virker Baldrian overfor angst og uro. Baldrian er en staude,
der vokser i våde områder i Europa og kølige regioner i Asien og Amerika (andre arter). Stauden kan sagtens vokse i ens have, hvor
der er lidt fugtigt og halvskygge.

Man har forsøgt at finde de aktive substanser for virkningen i Baldrian, og har fundet to rimelige aktive substanser: valtrater og
monoterpener. Stofferne ligner lidt en blanding af de to psykofarmaka: benzodiazepiner og klorpromazin, uden dog at ligne dem i
kemi. Baldrian er ofte blevet kaldt naturens alternativ til Stesolider.[...]

Tyske forskere fandt for nylig, at Baldrian virkede på vores hjernes GABA-system, som også påvirkes af alkohol og søvnmidler som
Stesolid. De fandt også, at Baldrian kunne forlænge alkohol og Stesolids effekt. Effekten er dog langsom og ikke bedøvende som de to
nævnte stoffer. Både tyske og schweiziske undersøgelser har vist, at Baldrian er et mildt og sikkert søvnfremmende stof med
beroligende egenskaber - også til lette depressioner.

Man har ikke fundet, at der er afhængighedsskabende effekter af Baldrian. Der er dog beskrevet, at der kan forekomme lette
forvirringstilstande, hvis man har taget Baldrian længe og pludselig stopper med det. Man bør nedtrappe Baldrian over et par uger,
hvis man ønsker at stoppe, når man har taget det igennem mange måneder.

Ved enhver søvnforstyrrelse bør man ikke tage naturlægemidler mere end højst nødvendigt, fordi hjernen vil vænne sig til de nye
kemiske substanser, og efter en tid vil den søvnfremkaldende effekt forsvinde. Det bedste er kun at tage Baldrian i max. 14 dage og
derefter holde en pause - eller holde helt op.

Jan Rasmussen

Fra : Knud Larsen

Dato : 04-08-07 07:55

Jan Rasmussen wrote:
> "Konrad" <davidkonradFJERN@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Baldrian er da i håndkøb i brugsen/Superbedst/matas osv.

> [...]

Et mildt sovemiddel, - ja, så mildt at man ikke kan mærke nogen virkning,
eller rettere JEG har prøvet det nogle gange, og aldrig kunne mærke nogen
som helst virkning, - desværre.

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-07 09:08

Jan Rasmussen wrote:

> Baldrian er da i håndkøb i brugsen/Superbedst/matas osv.
>
> http://www.sundhedsguiden.dk/article.aspx?categoryId=15&article=2367
>
> Baldrian

OK - det kender jeg så ikke. Tak for oplysningen. Søvnløshed/længere døgnrytme er nu også kun et problem hvis man SKAL møde i skole/arbejde mv på et bestemt tidspunkt. Det er ikke sjovt at ligge og rode til kl 6 hver nat hvis man skal møde kl 8. Hvis man har mere fleksibel mødetid er det jo ligemeget - man bør kun tage medicin hvis det er strengt nødvendigt.

> [...]
> forsvinde. Det bedste er kun at tage Baldrian i max. 14 dage og
> derefter holde en pause - eller holde helt op.

En joint virker også som et godt sovemiddel

Fra : Peder B. Pels

Dato : 01-08-07 21:00

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Sovepiller er receptpligtige, og læger udskriver dem naturligvis kun når
> de er nødvendige.

Fortæl det til de sygeplejersker der behandler sovepillevragene på de
psykiatriske afdelinger rundt omkring i landet.

Fra : Per Rønne

Dato : 01-08-07 22:08

Peder B. Pels <peter@nospamplease.dk> wrote:

> Fortæl det til de sygeplejersker der behandler sovepillevragene på de
> psykiatriske afdelinger rundt omkring i landet.

Det lyder som om de er faldet for det anti-psykiatriske bevægelse ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peder B. Pels

Dato : 01-08-07 23:29

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det lyder som om de er faldet for det anti-psykiatriske bevægelse ...

Tak fordi du endnu egang viser at når du modsiger eller modbevises, så
skifter du kurs, i dette tilfælde på en komplet usaglig og irrelevant
non-sequitur. Idiot.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-08-07 06:03

> [...]

> Tak fordi du endnu egang viser at når du modsiger eller modbevises, så
> skifter du kurs, i dette tilfælde på en komplet usaglig og irrelevant

Det var dig der inddrog de psykiatriske afdelinger rundt omkring i
landet. Jeg vil fastholde at det er en læges ret til at udskrive
sovepiller på recept, til dem han vurderer har brug for det. Og det har
jeg så ikke haft - endnu.

Samtidig har vi haft en anti-psykiatrisk bevægelse siden 70erne, der er
skyld i megen ulykke. Det drejer sig om en bevægelse, der ikke vil
anerkende at en sindslidelse er en [hyppigt uhelbredelig] somatisk
sygdom i hjernen, men i stedet ofte ser det som 'en sund reaktion på et
sygt samfund'.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Knud Larsen

Dato : 02-08-07 08:37

"Per Rønne" wrote:

> [...]
> anerkende at en sindslidelse er en [hyppigt uhelbredelig] somatisk
> sygdom i hjernen, men i stedet ofte ser det som 'en sund reaktion på

Men husk nu på at dem der gik ind for det var velmenende, og velmenere laver
ofte store ulykker på andre mennesker, - 'gut gemeint ... dårlig tænkt' som
tyskerne ligefrem har et ordsprog om.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-08-07 09:01

> [...]

> ofte store ulykker på andre mennesker, - 'gut gemeint ... dårlig tænkt' som

På halvt dansk ?

I øvrigt går skandalen i dag hyppigt på at man vil gøre psykisk syge til
/sociale/ klienter, i stedet for patienter.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Knud Larsen

Dato : 02-08-07 09:46

"Per Rønne" wrote:

> På halvt dansk ?

Ja, jeg tænkte at ikke alle kunne tysk nok til fortsættelsen

> I øvrigt går skandalen i dag hyppigt på at man vil gøre psykisk syge
> til /sociale/ klienter, i stedet for patienter.

Ja, så kan de lukkes ud i det pulserende liv.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-08-07 10:24

Knud Larsen <mafishmaskela@yahoo.invalid> wrote:

> Ja, jeg tænkte at ikke alle kunne tysk nok til fortsættelsen

»gut gemeint - schlecht gedenkt« ? Ohne Wörterbuch ...

> Ja, så kan de lukkes ud i det pulserende liv.

På gaden eller i bedste fald: i ensomhed i en almennyttig bolig ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : ThomasB

Dato : 01-08-07 10:03

> Det er et narkotikum som med alle andre narkotika slavebinder
> 'brugeren'.

Hash er ikke fysisk afhængighedsskabende. Og det er ikke mere psykisk
afhængighedsskabende end f.eks sukker, faldskærmsudspring, chokolade, kaffe
eller tv-kigning.

Drikker du alkohol eller kaffe?

Fra : Per Rønne

Dato : 01-08-07 11:10

"ThomasB" <usenet fjern @ fjern 2ma2 prik dk> wrote:

> Hash er ikke fysisk afhængighedsskabende.

Det står der ellers her:

<http://www.ung-bladet.dk/narkotika/narkotika2.shtml>

> Og det er ikke mere psykisk afhængighedsskabende end f.eks sukker,
> faldskærmsudspring, chokolade, kaffe eller tv-kigning.
>
> Drikker du alkohol eller kaffe?

Jeg kan ikke udstå kaffe.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : ThomasB

Dato : 01-08-07 11:42

"Per Rønne" skrev:

> Det står der ellers her:
>
> <http://www.ung-bladet.dk/narkotika/narkotika2.shtml>

"Man kan blive afhængig af hash. Efter ca. en måned, hvor man ryger ofte,
kan man få abstinens-symptomer, når man stopper. Symptomerne er irritation,
rastløshed, nedtrykthed og søvnbesvær. De går over af sig selv efter en tid,
hvis man holder sig fra hash. "

Alle sammen psykiske.

> Jeg kan ikke udstå kaffe.

Du drikker alkohol? Er du klar over hvor afhængighedsskabende og destruktivt
alkohol er?
Er du klar over at der dør 7500 pga alkohol om året i dk?

Hvorfor skal der ikke være et lovligt og mindre destruktivt alternativ til
alkohol, som f.eks hash?

Fra : Per Rønne

Dato : 01-08-07 18:57

> [...]

> Er du klar over at der dør 7500 pga alkohol om året i dk?
>
> Hvorfor skal der ikke være et lovligt og mindre destruktivt alternativ til

Et moderat alkoholforbryg er gavnligt for helbredet. Noget tilsvarende
ser du altså ikke for narkotika som hash. Ej heller for tobak.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peder B. Pels

Dato : 01-08-07 21:12

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Et moderat alkoholforbryg er gavnligt for helbredet. Noget tilsvarende
> ser du altså ikke for narkotika som hash. Ej heller for tobak.

Og det er du sikker på?

Fra : Per Rønne

Dato : 01-08-07 22:07

Peder B. Pels <peter@nospamplease.dk> wrote:

> Og det er du sikker på?

Ja.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peder B. Pels

Dato : 01-08-07 22:58

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Ja.

Det må så være skråsikkerhed. Hash i små mængder dæmper stress, samme
gør heroin.

Tobak i små mængder øger forbrændingen, som modvirker fedme, og dertil
relaterede følgesygdomme.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-08-07 06:03

Peder B. Pels <peter@nospamplease.dk> wrote:

> Tobak i små mængder øger forbrændingen, som modvirker fedme, og dertil
> relaterede følgesygdomme.

Tobak er langt farligere end fedme, og giver i øvrigt fedmens
følgesygdomme: hjerte-kar sygdomme.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : ThomasB

Dato : 03-08-07 11:57

> Et moderat alkoholforbryg er gavnligt for helbredet. Noget tilsvarende
> ser du altså ikke for narkotika som hash. Ej heller for tobak.

Noget så latterligt kan man også sige om hash. Hash er godt for psyken i
moderate mængder. Det er bevidsthedsudvidende og øger generelt
selverkendelsen med hertil ophævelse af f.eks andre laster, depression og
stress.

Det er først når der opstår et misbrug der kommer et problem, og her er
alkohol klart det værste - både mht skadelighed og afhængighed. Som sagt er
der ikke sket nogle dødsfald pga hash, mens alkohol kræver 7500 ofre hvert
år.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-08-07 12:51

> [...]

> der ikke sket nogle dødsfald pga hash, mens alkohol kræver 7500 ofre hvert

Når vi taler om rygning, findes der ikke nogen 'brug' der ikke også er
'misbrug'.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peder B. Pels

Dato : 01-08-07 12:16

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det står der ellers her:
>
> <http://www.ung-bladet.dk/narkotika/narkotika2.shtml>

Fremragende kilde!

Men det er iøvrigt ikke sandt. Hash er iøvrigt heller ikke betragtet som
et narkotikum.

Fra : ThomasB

Dato : 01-08-07 13:56

"Peder B. Pels" <peter@nospamplease.dk> skrev i en meddelelse

> Fremragende kilde!
>
> Men det er iøvrigt ikke sandt.

Hvad er ikke sandt?

Fra : Per Rønne

Dato : 01-08-07 18:57

Peder B. Pels <peter@nospamplease.dk> wrote:

> Fremragende kilde!

Det første jeg googlede mig frem til.

> Men det er iøvrigt ikke sandt. Hash er iøvrigt heller ikke betragtet som
> et narkotikum.

Så er du uenig med såvel dansk som international lovgivning her.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peder B. Pels

Dato : 01-08-07 21:00

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det første jeg googlede mig frem til.

> Så er du uenig med såvel dansk som international lovgivning her.

Jeg er komplet ligeglad med lovgivningen, jeg er interesseret i den
pharmakologiske definition, og der er det ikke et narkotikum.

Fra : Per Rønne

Dato : 01-08-07 22:07

Peder B. Pels <peter@nospamplease.dk> wrote:

> Jeg er komplet ligeglad med lovgivningen, jeg er interesseret i den
> pharmakologiske definition, og der er det ikke et narkotikum.

Såeh ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peder B. Pels

Dato : 01-08-07 22:58

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Såeh ?

Ja, Per, sådan er det. End ikke på Wikipedia benævnes hashish som et
"narkotikum".

Fra : Per Rønne

Dato : 02-08-07 06:03

Peder B. Pels <peter@nospamplease.dk> wrote:

> Ja, Per, sådan er det. End ikke på Wikipedia benævnes hashish som et
> "narkotikum".

Wikipedia er ikke en videnskabelig bibel.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peder B. Pels

Dato : 02-08-07 09:06

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Wikipedia er ikke en videnskabelig bibel.

Men det er ung-bladet.dk derimod?

Fra : Per Rønne

Dato : 02-08-07 09:33

Peder B. Pels <peter@nospamplease.dk> wrote:

> Men det er ung-bladet.dk derimod?

Naturligvis ikke, men som du nok selv ved, så kan enhver jo gå ind og
rette artikler på wikipedia, bortset fra ganske få om eksempelvis
Israel. Hvor det er velkendt at Israel- og jødehadere ellers ville
ødelægge artiklerne.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peder B. Pels

Dato : 02-08-07 12:34

> [...]

> rette artikler på wikipedia, bortset fra ganske få om eksempelvis
> Israel. Hvor det er velkendt at Israel- og jødehadere ellers ville

Og du er uvidende hvis du mener at radeaktørerne og alle de
kontrolinstanser, både manuelle og automatiserede, der findes, ikke
forhindrer den slags.

Wikipedia klagesangerne er og biver forfejlede.

Fra : Jesper

Dato : 01-08-07 23:42

Peder B. Pels <peter@nospamplease.dk> wrote:

> Fremragende kilde!
>
> Men det er iøvrigt ikke sandt. Hash er iøvrigt heller ikke betragtet som
> et narkotikum.

Hvordan kan det så være cannabis omfattes af FNs Narkotikakonvension og
sågar er på den mest restiktive liste?
--
Jesper

Fra : Peder B. Pels

Dato : 01-08-07 23:46

> Hvordan kan det så være cannabis omfattes af FNs Narkotikakonvension og
> sågar er på den mest restiktive liste?

Fordi FN befolkes af politikere og således er lige så store løgnere,
idioter og ignorater som alle andre nationale parlamenter.

Fra : @

Dato : 02-08-07 05:21

On Thu, 2 Aug 2007 00:45:51 +0200, peter@nospamplease.dk (Peder B.
Pels) wrote:

>Fordi FN befolkes af politikere og således er lige så store løgnere,
>idioter og ignorater som alle andre nationale parlamenter.

eller også fordi din vurdering af hash's farlighed er forkert,

et stof som har nedenstående symptomer, og som kan påvises i kroppen
flere uger efter indtagelse kan bestemt ikke være sundt

<<<<<
THC virker postsynaptisk ved selektivt at binde sig til
CB1-receptorerne (herved også undertype-receptoren, CB1A ) i
nervesystemet, og til CB2-receptorer på celler i immunsystemet.
Receptorbindingen er agonistisk, og affiniteten høj ved CB1, men lav
ved CB2 (?).

Af fysiologiske virkningsmekanismer er der fire der er
veldokumenterede . Hjertebanken er en af de bedst dokumenterede
fysiologiske virkninger, hvor pulsen kan stige op til 180 slag/minut,
som resulterer i at hjertets iltforbrug øges betydeligt. I denne
forbindelse er der ingen tegn på et fald i blodtrykket, og antallet af
hjerteslag pr. minut kan variere kraftigt fra person til person.

Blodkarrene i øjnenes slimhinder udvider sig betydeligt, når kroppen
påvirkes af THC, hvilket resulterer i "blodskudte", trætte, røde øjne.
Dette er ekstremt hyppigt, og er den anden veldokumenterede
fysiologiske virkning.

En meget hyppig virkning er udtørring af spytkirtlerne, som resulterer
i tør mund, hvis vand ikke indtages regelmæssigt. Mange brugere
beskriver det som at have "bomuld i munden". I ekstreme tilfælde kan
munden blive så udtørret, at man har svært ved at tale eller synke.
Denne udtørring af spytkirtlerne kan udnyttes medicinsk, da det øger
trangen til vand betydeligt. Ydermere oplever visse personer en let
udtørring af øjnene, som kan skabe irritation hos brugere af
kontaktlinser.
<<<<<<

--
Religion of peace:
"Fight and slay the Unbelievers wherever ye find them

Fra : Peder B. Pels

Dato : 02-08-07 09:06

@ <1@invalid.net> wrote:

> [...]
> trangen til vand betydeligt. Ydermere oplever visse personer en let
> udtørring af øjnene, som kan skabe irritation hos brugere af

Skal vi kigger på bivirkningslisten af psykopharmaka? Hvis ovenstående
var grundlag for ulovliggørelse, så kan jeg forstå på dig at du
øjeblikkeligt ville ulovliggøre ting som Cipralex og Abilify, som begge
er vigtige produkter i kampen med hhv. Depression og Skizofreni.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-08-07 09:42

> [...]

> øjeblikkeligt ville ulovliggøre ting som Cipralex og Abilify, som begge
> er vigtige produkter i kampen med hhv. Depression og Skizofreni.

Receptpligtig medicin skal naturligvis forblive - receptpligtig medicin.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peder B. Pels

Dato : 02-08-07 12:34

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Receptpligtig medicin skal naturligvis forblive - receptpligtig medicin.

Misser komplet pointen.

Fra : @

Dato : 02-08-07 13:59

On Thu, 2 Aug 2007 13:34:06 +0200, peter@nospamplease.dk (Peder B.
Pels) wrote:

>Misser komplet pointen.

ja det gjorde du

ved ikke at ville se forskellen på at en uddannet læge ordinerer
kontrolleret medicin
og på folk som indtager stoffer af ukendt styrke og tvivlsom
oprindelse

Fra : Peder B. Pels

Dato : 02-08-07 14:29

@ <1@invalid.net> wrote:

> ja det gjorde du

Nej, det gjorde *DU* snabela. Lad for fanden være med at spille dum.

> ved ikke at ville se forskellen på at en uddannet læge ordinerer
> kontrolleret medicin
> og på folk som indtager stoffer af ukendt styrke og tvivlsom
> oprindelse

Og? Det var IKKE det du lagde ud med. Du lagde ud med at insinuere at
hash er slemt fordi det har visse bieffekter. Jeg påpegede så at det har
nervemedicin også, faktisk langt flere.

Fra : @

Dato : 02-08-07 14:43

On Thu, 2 Aug 2007 15:28:57 +0200, peter@nospamplease.dk (Peder B.
Pels) wrote:

>Nej, det gjorde *DU* snabela. Lad for fanden være med at spille dum.

>Og? Det var IKKE det du lagde ud med. Du lagde ud med at insinuere at
>hash er slemt fordi det har visse bieffekter.

det har ikke visse bieffekter

det har ukontrollable skadelige effekter

>Jeg påpegede så at det har
>nervemedicin også, faktisk langt flere.

sikkert

men hvor mange "ryger" nervemedicin uden lægelig kontrol?

og folk får altså ikke ordineret medicin uden først at konsultere en
læge

modsat sunde og raske folk som i deres vildelse finder det helt i
orden at medicinere sig med hash

Fra : ThomasB

Dato : 03-08-07 11:59

> det har ikke visse bieffekter
>
> det har ukontrollable skadelige effekter

Videnskabelig dokumentation tak.

Fra : @

Dato : 02-08-07 12:45

On Thu, 2 Aug 2007 10:06:02 +0200, peter@nospamplease.dk (Peder B.
Pels) wrote:

>Skal vi kigger på bivirkningslisten af psykopharmaka?

nej vi kan nøjes med at kigge på at folk på ulovlig vis indtager et
stof som gør dem utilregnelige i lang tid

som ikke kan sammenlignes med hvad en læge ordinerer af medicin

Fra : Peder B. Pels

Dato : 02-08-07 13:12

@ <1@invalid.net> wrote:

> nej vi kan nøjes med at kigge på at folk på ulovlig vis indtager et
> stof som gør dem utilregnelige i lang tid
>

> som ikke kan sammenlignes med hvad en læge ordinerer af medicin

Den skrabende lyd du hører er lyden af målstolperne der slæben hen ad
jorden....

Fra : Knud Larsen

Dato : 02-08-07 08:39

Jesper wrote:

> Hvordan kan det så være cannabis omfattes af FNs Narkotikakonvension
> og sågar er på den mest restiktive liste?s

Fordi man i USA omkring 1930 bestemte sig til at det var et narkotikum, dvs
et par læger bestemte sig og kongressen fulgte med. Lige som den danske
Sundhedsstyrelse bestemte sig til at sporer af en sjov svampeart skal det
være kriminelt at have i huset, og regeringen gik med til at forbyde dem.

Fra : Jesper

Dato : 02-08-07 14:42

> [...]

> være kriminelt at have i huset, og regeringen gik med til at forbyde dem.

Vrøvl!

Fra ca. 1600-1900 blev Cannabis Sativa (hamp) dyrket i plantager i USA
for at fremstille tovværk, tekstiler, papir mm. Men i hele den periode
var brugen af cannabis som rusmiddel ukendt i USA. Faktisk var det
ukendt frem til 1910.

I 1910 udbrød den mexicanske revolution (som reelt var en borgerkrig) og
var direkte årsag til, at USA fik et cannabismisbrugsproblem.
Da revolutionen brød ud flygtede mexicanere i stort tal over grænsen til
USA. Og med sig medbragte de brugen af cannabis som rusmiddel.
De amerikanske delstater var ikke sene til at finde ud af, at de havde
fået et omfattende misbrugsproblem over grænsen og det resulterede i at
Massechuset som den første delstat forbød cannabis allerede i 1911.
Californien var dobbelt ramt: Udover mexicanerne, så var der kommet
mange indiske sikher fra Punjab til San Francisco i 1910. De medbragte
den anden hampplante, Cannabis Indica, og brugen af denne som rusmiddel.

Derfor kom det ikke som den stor overraskelse da Californien som den
anden delstat forbød cannabis i 1913.
Delstaten Utah havde fået deres helt eget særegne
cannabismisbrugsproblem blandt delstatens mormoner: Da revolutionen brød
ud i Mexico valgte de mange mormoner som havde valgt at søge lykken dér
at fortrække til USA og de slog sig ned i Utah, der i forvejen havde en
stor mormonbefolkning. Men med sig medbragte de brugen af cannabis som
rusmiddel, noget de havde lært sig i Mexico. Op igennem årtiet 1910-1920
blev der indført cannabisforbud overalt i sydstaterne og mange andre
stater, således indførte Texas et cannabisforbud i 1919.
Den amerikanske forbundsregering var vældigt sent ude med en
cannabislovgivning. Den første var en lov der i 1937 beskattede cannabis
produkter. Men den var overflødig, fordi på det tidspunkt havde næsten
alle amerikanske delstater på egen hånd forbudt cannabisen.
Blandt tilhængerne af fri hamp i USA, med Jack Herer som bannerfører,
postuleres det, at den amerikanske forbundsregering forbød cannabis af
hensyn til skovindustrien der blev udkonkurreret af hampen. En påstand
der klart ikke holder vand: Forbuddet mod cannabis var en
delstatsbeslutning som en direkte reaktion på den misbrugsbølge som den
mexicanske revolution bragte med sig.

Og i øvrigt er FNs cannabisforbud vedtaget med stort flertal, det har
intet med USA at gøre.
--
Jesper

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 02-08-07 16:01

Her ses tydeligt Hash'ens virkningen på normale mennesker,,,
http://www.youtube.com/watch?v=CANBdLJSTog

Jan Rasmussen

Fra : Peder B. Pels

Dato : 02-08-07 16:12

> [...]
> for at fremstille tovværk, tekstiler, papir mm. Men i hele den periode
> var brugen af cannabis som rusmiddel ukendt i USA. Faktisk var det

Det er usandt. Allerede "the founding fathers" dagbøger, specielt George
Washington's nævner at man aktivt skilte han og hunplanterne ad, hvilket
er en paksis der kun bruges når hamp bruges når man har hash'ens
rusfunktion for øje.

> [...]
> mexicanske revolution bragte med sig.
>
> Og i øvrigt er FNs cannabisforbud vedtaget med stort flertal, det har

Og et krav for at blive optaget i FN er at man hjælper deres puritanske
krig imod narko... :p

Fra : Jesper

Dato : 02-08-07 21:32

> [...]

> Washington's nævner at man aktivt skilte han og hunplanterne ad, hvilket
> er en paksis der kun bruges når hamp bruges når man har hash'ens

Har helt sikkert haft andre formål. Bl.a. har cannabis været anvendt som
lægeplante. Derudover kender jeg ikke de præcise forskelle på hanner og
hunner, men det kan da udmærket være at den ene havde nogle egenskaber
mht fremstilling af tovværk, tekstiler og deslige.

Det korte og det lange er, at cannabis ganske enkelt ikke var et
almindeligt rusmiddel i USA før 1910.

> Og et krav for at blive optaget i FN er at man hjælper deres puritanske
> krig imod narko... :p

Ikke deres...alle medunderskriveres, der gøres skam ingen forskel! Det
er en gensidig traktat, hvor alle, naturligvis må jeg tilføje, hjælper
hinanden.
--
Jesper

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-08-07 09:37

In news:1i28owt.10t0jv67z0xwgN%spambuster@users.toughguy.net,
Jesper <spambuster@users.toughguy.net> typed:

> Har helt sikkert haft andre formål. Bl.a. har cannabis været anvendt
> som lægeplante.

Når hash bruges som lægeplante, udnytter man plantens rusfunktion (THC).

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jesper

Dato : 03-08-07 16:20

> [...]

> Jesper <spambuster@users.toughguy.net> typed:

> Når hash bruges som lægeplante, udnytter man plantens rusfunktion (THC).

Ikke rusfunktion men de øvrige virkninger den har. F.eks. har THC vist
sig gavlig mod kvalme og appetitløshed blandt cancerpatienter, har intet
med rusfunktionen at gøre.
--
Jesper

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-08-07 16:45

In news:1i2a5ej.1xivrdu2ktqtN%spambuster@users.toughguy.net,
> [...]

> Ikke rusfunktion men de øvrige virkninger den har. F.eks. har THC vist
> sig gavlig mod kvalme og appetitløshed blandt cancerpatienter, har

Hehe. Jamen så siger vi det.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Poul E Hansen

Dato : 01-08-07 22:13

On 31 Jul., 17:03, Jakob <nat...@able.com> wrote:
> [...]
>
> Men hvad folk har lyst til at foretage privat mod deres egen krop
> burde aldrig blive en sag for det offentlige.

Det er en balancegang. Der er nogle stoffer der er så kraftige at det
er uforsvarligt at lade dem sive rundt i offentligheden. Men lad
endelig folk have lov til at have potplanter i haven og bruge dem - så
ved man hvad det er for noget man indtager.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-08-07 07:45

Per Rønne wrote:
> - Skaderne på lungerne ved at ryge en enkelt joint svarer til, at man
> ryger 2.5 til fem cigaretter på én gang, skriver forskerne i det
> videnskabelige magasin Thorax, hvor undersøgelsen blev offentliggjort.

Dvs. det er altså fint nok hvis man kun ryger en til to joints på en
måned? :)

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : Per Rønne

Dato : 02-08-07 07:54

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> wrote:

> Dvs. det er altså fint nok hvis man kun ryger en til to joints på en
> måned? :)

Mon dog? Som bekendt er al tobaksrygning farligt - selv passiv
tobaksrygning er farligt.

Når hash er 2,5-5 gange farligere end tobak må det da også gælde 1-2
'joints' per måned. Hold dig fra hash, og har du endelig brug for et
rusmiddel, så har vi jo ethyl-alkohol til det samme. Som endda fuldt ud
lovligt kan købes i enhver kiosk eller ethvert supermarked.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-08-07 08:15

Per Rønne wrote:
> 'joints' per måned. Hold dig fra hash, og har du endelig brug for et
> rusmiddel, så har vi jo ethyl-alkohol til det samme. Som endda fuldt ud
> lovligt kan købes i enhver kiosk eller ethvert supermarked.

Du skal da sandelig ikke bestemme om jeg skal ryge hash eller ej.. :)

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : Knud Larsen

Dato : 02-08-07 08:41

Hans Joergensen wrote:

> Du skal da sandelig ikke bestemme om jeg skal ryge hash eller ej.. :)

Hvad er der i vejen med at *spise* stoffet, det generer jo ikke lungerne?

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-08-07 08:52

Knud Larsen wrote:
> Hvad er der i vejen med at *spise* stoffet, det generer jo ikke lungerne?

Det er lidt mere besværligt at forudsige rusen og stoppe i tide når man
spiser eller drikker hash... fordi det virker meget meget langsommere.

Med det mikro-forbrug jeg fx. har opvejes den dårlige indflydelse det måske
har på mit helbred nok af min udemærkede fysiske form og af at jeg får
betydeligt mere motion end en gennemsnitsdansker (vil jeg da tro).

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : Knud Larsen

Dato : 02-08-07 09:01

Hans Joergensen wrote:

> [...]
> måske har på mit helbred nok af min udemærkede fysiske form og af at
> jeg får betydeligt mere motion end en gennemsnitsdansker (vil jeg da

OK, jeg syntes bare at huske at rigtig mange spiste hashkager i gamle dage.
Selv har jeg også kun røget det.

Jeg er måske lidt heldig rent lungemæssigt, fordi jeg ikke mere brød mig om
hashrusen, da jeg et par gange prøvede det i en lidt højere alder, ellers
ville jeg have brugt stoffet engang imellem. Det var jo helt utroligt at
sidde og høre Beatles nye plader, mens man røg, man kunne høre hver eneste
iota af lyden. Det var så i 70erne for mit vedkommende.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-08-07 09:27

Knud Larsen wrote:
> OK, jeg syntes bare at huske at rigtig mange spiste hashkager i gamle dage.
> Selv har jeg også kun røget det.

Jah, og så blev de ganske frygteligt skæve, fordi de altid fik spist
for meget? :) Sådan var det ihvertfald da et par kammerater og mig
havde gang i nogle hashkage-projekter tilbage i 1999.

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : Per Rønne

Dato : 02-08-07 08:57

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> wrote:

> Du skal da sandelig ikke bestemme om jeg skal ryge hash eller ej.. :)

Næh, men folketinget har bestemt at /det må du ikke/. I USA ville du,
hvis du blev taget for at ryge det, komme i fængsel - og dermed 'på
stangen' ... i Danmark får du højst en bøde ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-08-07 09:27

Per Rønne wrote:
> Næh, men folketinget har bestemt at /det må du ikke/. I USA ville du,

Det rager mig en papand.

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : Per Rønne

Dato : 02-08-07 09:42

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> wrote:

> Det rager mig en papand.

Ja, men så synes jeg til gengæld at du skulle læse dagens kronik i
Berlingske Tidende, om truslen mod demokratiet.

<http://www.berlingske.dk/kronikker:aid=924530>

Jeg citerer fra kronikken, hvor Klaus Kjøller skrev:

> [...]
> sagen om Ungdomshuset ind som et eksempel til skræk og advarsel. Men
> også den selvcensur som fx Carsten Juste melder ud. Når han i dag ikke
> ville trykke tegningerne, så har vi et ringere dansk demokrati, end vi
> havde, dengang han trykte dem. Hver gang, der er én, der pålægger sig
> selvcensur, så får vi en dårligere demokratisk debat, fordi der er
> eksisterende synspunkter, som ikke kommer frem. Den autoritære religiøse
> eller politiske bevægelse har vundet den sejr, der ligger i, at dens
> dogmer ikke angribes i den danske debat.

Ja, det er jo også udtryk for en anti-demokratisk holdning, når du uden
blusel ryger hash.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : @

Dato : 02-08-07 12:49

On Thu, 2 Aug 2007 10:41:43 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

> [...]
>
><http://www.berlingske.dk/kronikker:aid=924530>

>Ja, det er jo også udtryk for en anti-demokratisk holdning, når du uden

har du været i tvivl

alle venstreorienterede er antidemokrater og imod personlig frihed

Fra : ThomasB

Dato : 03-08-07 12:06

> Når hash er 2,5-5 gange farligere end tobak

Det er det heller ikke. Det er en JOINT der er 2,5-5 gange farligere end
tobak, men kun fordi en joint rulles med tobak uden filter.

Hvorfor sætter du dig ikke ind i sagerne, inden du fører dig frem?

http://avisen.dk/alkohol-tobak-er-farligere-hash-260307.aspx

"Forskerne har udarbejdet en liste over de 20 mest skadelige stoffer. Helt i
top ligger heroin og kokain, mens alkohol ligger nummer fem, tobak nummer
syv og hash nummer ni."

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-08-07 15:47

In news:46b30c33$0$90264$14726298@news.sunsite.dk,
ThomasB <usenet fjern @ fjern 2ma2 prik dk> typed:

> "Forskerne har udarbejdet en liste over de 20 mest skadelige stoffer.
> Helt i top ligger heroin og kokain, mens alkohol ligger nummer fem,
> tobak nummer syv og hash nummer ni."

Den liste giver jeg ikke fem flade ører for. Heroin og kokain er ikke det
mindste skadeligt, hvis det indtages i ren form og under kontrollerede
forhold. Ingen er i tvivl om, at alkohol i bare en vis mængde skader bl.a.
leverren, ligesom kun rygerne kan finde på at tro, at tobak ikke skader
lunger og andre vitale dele af kroppen.

Listen må afspejle samfundets politiske holdning til rusmidler - ikke de
fysiske skader, indtagelse af samme måtte medføre.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-08-07 15:53

In news:pISdnZ-RGI5uoi7bnZ2dnUVZ8silnZ2d@giganews.com,
Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> typed:

> Den liste giver jeg ikke fem flade ører for. Heroin og kokain er ikke
> det mindste skadeligt,

Og så bliver jeg alligevel lidt i tvivl om ren kokains skadelighed eller
mangel på samme. Fakta er dog, at heroin på ingen måde skader helbredet,
hvis det indtages rent og under kontrollerede forhold. Det kan mange
skabsnarkomaner (læger) skrive under på.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Peder B. Pels

Dato : 02-08-07 16:16

> [...]

> I UK vil man nu bekæmpe det stigende hashmisbrug ved at 'opgradere'
> stoffet, så man fremover kan blive anholdt for at være i besiddelse af

Og må vi så lige tilføje at der er andre måder at indtage hash på end
ved rygning...