Hvornår kommer den næste afstemning om de ~
Fra : Christian R. Larsen

Dato : 26-07-07 09:54

Danmark har tre gange stemt om EU-forbeholdene.

- I 1992 stemte vi om Maastricht-traktaten, men afstemningsresultatet blev
et nej.

- I 1993 stemte vi om Maastricht-traktaten inklusiv Edingburgh-afgørelsen,
der indebar, Danmark stod uden for unionssamarbejdet på fire områder - kendt
som de fire forbehold: (1) Tredje fase i den økonomiske og monetære union
(den fælles valuta), (2) forsvarssamarbejdet, (3) det retlige samarbejde og
(4) unionsborgerskabet. Deznne gang blev resultatet som ekendt et ja.

- I 2000 stemte vi om det første forbehold, ØMU-forbeholdet, men resultatet
blev endnu engang et nej.

Siden da er der ikke sket noget i forhold til forbeholdene, og as we speak
er der ingen udsigter til en afstemning. Først kommer der sandsynligvis et
hurtigt efterårsvalg, hvor statsministeren ikke har lyst til at snakke EU.
Dernæst kommer der en afstemning om forfatningstraktaten. Og først derefter
igen kan vi igen begynde at snakke EU-forbehold. Så det har lange udsigter.

Og der er brug for at snakke om forbeholdene igen. For der er løbet meget
vand gennem åen siden 1992.

Unionsborgerskabet er gledet helt ud af EU-samarbejdet, så forbeholdet er
uden betydning nu. På de tre andre områder har Folketinget netop igangsat en
større ekspertudredning med henblik på at få kortlagt, hvor vi egentlig
står.

(1) Euroforbeholdet har stadig en klar konsekvens for Danmark, idet vi har
en anden valuta end eurolandene. Endvidere betyder forbeholdet, at danske
ministre og embedsmænd ikke deltager i en række beslutningsorganer i
EU-regi, f.eks. i den Europæiske Centralbanks møder. På en række andre
områder er forbeholdet uden betydning, fordi vi gør præcis, som vi ville
have gjort, hvisvi havde deltaget i eurosamarbejdet. På trods af forbeholdet
fører Danmark en pengepolitik, der læner sig tæt op ad euromområdets. Det
kommer navnlig til udtryk ved, at Nationalbanken hæver og sænker sin
udlånsrente (diskontoen) præcis samtidig og med præcis det samme antal
procentpoint som ECB. Endvidere skal og vil Danmark overholde ØMU'ens
konvergenskrav, præcis som hvis vi havde været medlemmer.

(2) Forsvarsforbeholdet har haft en betydning på den måde, at det er blevet
aktiveret i alt 14 gange siden det blev vedtaget - senest i 2006.
http://www.eu-oplysningen.dk/spsv/off/alle/61/

Danmark aktiverer forbeholdet, hver gang det er muligt. Det er regeringen
nemlig forpligtet til, uanset om der så måtte være enstemmigt flertal i
Folketinget for at deltage i den pågældende operation.

Problemet er, at selvom Danmark har en årelang tradition for at deltage i
udvalgt internationale fredsmissioner, så vil danske styrker på grund af
forbeholdet ikke kunne indsættes i operationer, som er under EU-ledelse. Det
kan f.eks. være opgaver, som FN har bedt EU varetage.

Endvidere skal man huske, at den politiske baggrund for forbeholdet var en
udbredt frygt for, at forsvarssamarbejdet ville føre til dannelsen af en
egentlig europahær. I 1992 var det således langt fra klart, hvordan
forsvarssamarbejdet ville blive udmøntet i praksis. Men som tiden er gået,
er forsvarssamarbejdet begyndt at tage form. Og det er i dag tydeligt for
enhver, at der ikke er planer om at skabe en europahær.

Derimod handler samarbejdet i dag om deltagelse i internationale
fredsmissioner, hvilket der jo er bred politisk opbakning til.

(3) Forbeholdet vedrørende retlige og indre anliggender har ligeledes vist
sig at være skudt ved siden af. Også på det felt er baggrunden, at det i
1992 var uklart, hvad samarbejdet i praksis ville komme til at betyde.
Venstrefløjen var imod dannelsen af et fælles politi, mens den yderste
højrefløj mente, at det retlige samarbejde ville komme til at betyde, at de
andre lande kunne tvinge Danmark til at have lempeligere udlændingeregler,
end vi selv ønskede. I praksis er det dog gået helt anderledes.

Forbeholdet afskærer os nemlig fra at deltage i samarbejdet på en række
områder, hvor vi reelt kunne være interesserede i at deltage. F.eks. kan vi
ikke deltage i EURODAC-samarbejdet, som er et fælles fingeraftryksregister
over afviste asylansøgere. Med systemet ville Danmark ellers hurtigt kunne
fastslå, om en asylansøger har søgt asyl i et andet EU-land. Endvidere kan
vi ikke deltage i arbejdet omkring det fælles hjemsendelsesagentur. Formålet
med dette agentur er at lægge pres på de flygtningelande, der ikke er
villige til at modtage egne borgere, når de f.eks. forgæves har søgt asyl i
et EU-land.

Forbeholdet betyder endvidere, at Danmark må stå uden for samarbejdet om
bekæmpelse af terror og organiseret kriminalitet - f.eks. menneskehandel. En
af konsekvenserne vil være, at der er informationer, som ikke tilflyder
Danmark, fordi vi ikke deltager i det fælles registersamarbejde, og som
derfor kan gøre det lettere for en eftersøgt terrorist at gemme sig her.

Hvad politisamarbejdet angår, så er venstrefløjens skrækscenarie om et
"EU-politi" jo langt fra virkeligheden. Der er ingen planer i den retning,
og der er (sjovt nok) heller ikke andre lande, der ønsker et sådant politi
etableret.

Summa summarum skal det blive spændende at se, hvad der kommer ud af det
udredningsarbejde, som en række forskere nu er gået i gang med på initiativ
af Folketinget. Men min klare konklusion er og bliver, at vi bør stemme om
forbeholdene igen, frem for at lade som om, vi ikke ved, at de er skudt helt
ved siden af.

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-07 10:09

Christian R. Larsen wrote:

> Unionsborgerskabet er gledet helt ud af EU-samarbejdet, så
> forbeholdet er uden betydning nu.

Unionsborgerskabet kan komme tilbage, når der igen er befolkningsmæssig stemning for det, og dermed også politisk vilje. Og så vil det jo have samme betydning. Man smider heller ikke lappegrejerne ud fordi cyklen ikke er flad.

> [...]
> at få kortlagt, hvor vi egentlig står.
>
> (1) Euroforbeholdet har stadig en klar konsekvens for Danmark, idet

Ja - kronen står stærkere og stærkere ift euroen.

> Endvidere betyder
> forbeholdet, at danske ministre og embedsmænd ikke deltager i en
> række beslutningsorganer i EU-regi, f.eks. i den Europæiske
> Centralbanks møder.

Forklar da også hvad vi skulle på disse møder. Hvilke beslutninger mener du Danmark burde have deltaget i, som ville have været en fordel for os at deltage i?

> [...]
> navnlig til udtryk ved, at Nationalbanken hæver og sænker sin
> udlånsrente (diskontoen) præcis samtidig og med præcis det samme

Men ikke nødvendigvis - nationalbanken kan vælge ikke at gøre det, og der er da svjv tale om en mulig snarlig rentestigning uden om euroland til august?

> Endvidere skal og vil Danmark overholde
> ØMU'ens konvergenskrav, præcis som hvis vi havde været medlemmer.

Ville det i det hele taget ikke være en dårlig ide ikke at følge disse krav - hvad enten man er med i euroen eller ej?

> [...]
> regeringen nemlig forpligtet til, uanset om der så måtte være
> enstemmigt flertal i Folketinget for at deltage i den pågældende

Forsvarforbeholdet har mig bekendt *aldrig* haft betydning for deltagelse i noget som helst, som Danmark alligevel ville deltage i. Jeg kan ikke komme på nogen aktion eller deltagelse, som der har været bred politisk opbakning til, som ikke har kunne foregå pga forsvarsforbeholdet.

(..)

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 26-07-07 10:34

"Konrad" <davidkonrad123gmail.com> wrote in message
> [...]
> samme
> betydning. Man smider heller ikke lappegrejerne ud fordi cyklen ikke er

Analogien holder ikke, for det, vi har taget forbehold over for, er nogle
specifikke dele af unionstraktaten, som sidenhen har mistet deres betydning.
Forbeholdet forhindrer sålededs ikke, at der på et senere tidspunkt kan
etableres et unionsborgerskab vha. et nyt traktatgrundlag. Til gengæld vil
vi skulle stemme om det igen, hvis det medfører suverænitetsafgivelse.

>Ja - kronen står stærkere og stærkere ift euroen.

Målt hvordan?

>Forklar da også hvad vi skulle på disse møder. Hvilke beslutninger mener
>du Danmark burde have deltaget i, som ville >have været en fordel for os at
>deltage i?

Mener du seriøst, at det er ligegyldigt, om Danmark deltager i beslutninger
om fastsættelsen af renten i Danmark?

Jeg har lidt svært ved at se, at det argument har nogen som helst validitet.

> Men ikke nødvendigvis - nationalbanken kan vælge ikke at gøre det, og der
> er da svjv tale om en mulig snarlig
> rentestigning uden om euroland til august?

Nej, det kan Nationalbanken ikke vælge. Danmark er forpligtet til det via
ERM 2-samarbejdet. I øvrigt er ingen partier i Folketinget uenige i, at vi
bør fastholde fastkurspolitikken, så der er heller ikke politisk mandat til
en sådan beslutning.

Men generelt forstår jeg ikke, hvorfor du mener, at vi - uanset prisen -
skal fastholde en sådan mulighed, når samtlige politikere og eksperter er
enige om, at det vil være indiskutabelt tåbeligt at benytte sig af. Selv
ikke de mest opportunistiske yderfløjspolitikere mener, at Danmark skal
opgive fastkurspolitikken.

>Ville det i det hele taget ikke være en dårlig ide ikke at følge disse
>krav - hvad enten man er med i euroen eller ej?

Det er vel et politisk spørgsmål. Jeg mener, kravene er fornuftige, men de
partier, der typisk er mest EU-skeptiske, er også typisk de partier, der
f.eks. kan finde på at mene, at vi bør fastholde muligheden for at øge
gælden til 60% af BNP eller køre med budgetunderskud, der er større end det
tilladte. Derfor finder jeg det relevant at nævne dette argument.

>Forsvarforbeholdet har mig bekendt *aldrig* haft betydning for deltagelse i
>noget som helst, som Danmark alligevel ville deltage i.

Der tager du ganske fejl. Det er muligt, at det rent teknisk ville være
muligt at deltage, men rent politisk ville jeg nødig være den statsminister,
der - på trods af nej'et i 1992 - vælger at trodse forsvarsforbeholdet, for
på den måde at kunne deltage i en eller anden fredsbevarende mission eller
minerydningsopgave.

> Jeg kan ikke komme på nogen aktion eller deltagelse, som der har været
> bred
> politisk opbakning til, som ikke har kunne foregå pga forsvarsforbeholdet.

Hvilke aktioner i EU-regi har Danmark da deltaget i? Rigtigt. Ingen.

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-07 13:22

Christian R. Larsen wrote:
> [...]
>
> Analogien holder ikke, for det, vi har taget forbehold over for, er
> nogle specifikke dele af unionstraktaten, som sidenhen har mistet

Fordi nogle af de gamle store lande er blevet lunkne efter det franske og hollandske nej. F.eks i Polen er der svjv flertal for unionsborgerskab den dag i dag. Det er jo ikke væk, eller skrevet ud. Det ligger blot i dvale.

>Forbeholdet forhindrer sålededs ikke, at der på et
> senere tidspunkt kan etableres et unionsborgerskab vha. et nyt
> traktatgrundlag.

Nej, men sikrer imod at vi på forhånd forpligter os til at acceptere et unionsborgerskab.

>Til gengæld vil vi skulle stemme om det igen, hvis
> det medfører suverænitetsafgivelse.

Netop.

> Målt hvordan?

På kursen. Vi er vist over den tilladte "centralkurs". Hvis ikke kronen blev reguleret, synes jeg noget tyder på at den ville kunne stige og blive mere værd ift euroen end de maksimale 729.

> Mener du seriøst, at det er ligegyldigt, om Danmark deltager i
> beslutninger om fastsættelsen af renten i Danmark?

Jeg mener det er et valg, om vi vil følge eurolands rente, og et valg, om man mener/tror mødedeltagelse vil give Danmark indflydelse. Havde Danmark været med i euroland, ville det ikke være de danske huspriser eller forbrug der var i fokus, men f.eks tysk og fransk arbejdsløshed. Vi har meget forskellige interesser - nogle gange fælles interesser. Et lille land som Danmark - som ikke er presset af tyngende gæld, arbejdsløshed mv - har mere ud af at bestemme sin økonomiske politik selv, end at have medindflydelse på 1/25 af sin økonomiske politik.

Sådan ser jeg det - det er muligvis utroligt dumt i en eller anden økonomisk optik, men indtil videre ser det ikke rigtig ud til at Danmark har lidt skade ved at stå uden for eurosamarbejdet - tværimod-

> Jeg har lidt svært ved at se, at det argument har nogen som helst
> validitet.

Det er validt fordi det jo ikke blot handler om at være "med ved bordet" - det handler om hvordan man fører den for Danmark bedste økonomiske politik. Og jeg tvivler på at deponering af 99% af den danske økonomiske politik i udlandet er til dansk fordel, fordi jeg regner det for tvivlsomt hvorvidt udlandet har speciel indsigt eller interesse i hvad der er bedst for Danmark.

Hvad kan den ikke? http://www.business.dk/article/20070711/okonomi/107120844/

>Danmark er forpligtet til det
> via ERM 2-samarbejdet. I øvrigt er ingen partier i Folketinget uenige
> i, at vi bør fastholde fastkurspolitikken, så der er heller ikke
> politisk mandat til en sådan beslutning.

At beholde fastkurspolitikken - som på mig virker meget fornuftig - har jo intet med afskaffelse af forholdene at gøre. Så længe vi kan slippe ud igen er det fint.

> [...]
> prisen - skal fastholde en sådan mulighed, når samtlige politikere og
> eksperter er enige om, at det vil være indiskutabelt tåbeligt at

Jeg argumenterer ikke for at afskaffe fastkurspolitikken. Jeg siger at den i yderste konskevens kan afskaffes, og at dette er et godt argument imod ikke at ændre på forbeholdene. Du siger, at fordi vi alligevel har fastkurspolitik, så burde forbeholdene ophæves og vi burde indføre euroen. Men fastkurspolitikken har jo intet med forbeholdet at gøre!

> Selv ikke de mest opportunistiske yderfløjspolitikere
> mener, at Danmark skal opgive fastkurspolitikken.

Sikkert ikke.

> [...]
> partier, der f.eks. kan finde på at mene, at vi bør fastholde
> muligheden for at øge gælden til 60% af BNP eller køre med

Ja. og NEJ! For det er jo ikke det samme som at sige, at det altid er en god ide at have underskud - nogle gange kan det dog være en fordel eller nødvendigt med underskud. Du er dog lidt rigelig retorisk her, for det er jo faktisk ikke dét, som modstanderne siger. Nej, det som man siger er, at EU ikke skal diktere RAMMERNE for den danske politik! Altså f.eks vore udgifter på sociale områder, vore udgifter til skolevæsen, veje og hjemmepleje mv. Det er i virkeligheden det, som det drejer sig om. Siger vi nej til forbeholdet siger vi samtidig ja til et meget snævert økonomisk budgetmæssigt råderum, som har økonomi i fokus, og ikke politik, befolkning, velfærd eller lignende i fokus. Nej - så får vi "politik indenfor rammerne af hvad den økonomiske model tillader os".

Vi kunne sige, at du havde valget imellem at lade mig bestemme grænserne for hvor mange penge du måtte bruge hver måned totalt, grænserne for hvor meget du måtte bruge på pizza, husleje, fodbold, telefon mv - og så valget til selv at bestemme det. Selv hvis jeg var en hyperdygtig kapacitet på området, så kan du jo nok finde ud af det selv også - og gør det sikkert fremragende, og du ville antagelig nok vælge hellere selv at bestemme, så du kunne tillade dig lejlighedsvise minus på kontoen eksempelvis - f.eks når du tager på ferie i udlandet. Et minus mine regler ikke ville have tilladt.

Og jeg ville da også mene, at det ville være helt tosset at jeg gjorde det, hvis du havde en god økonomi - så var der jo ingen grund til det. Havde du derimod problemer med evig og altid at betale husleje, ja - så ville det jo nok ikke være så smart hvis du tog på underskudsgivende ferier i tide og utide, og nok smart at komme under administration.

Og tilsvarende er debatten om det økonomiske forbehold. Jeg kan overhovedet ikke se, hvorfor vi skulle rende rundt og betale bøder fordi vi f.eks vælger at øge de offentlige ansattes lønninger. Euroskeptikerne - og dem som er imod EU's "sociale" reformer - er sådan set blot interesseret i at være herrer i eget hus. Vi bliver ikke lykkeligere af at have en øvre budgetgrænse på f.eks udbetalingen af vore folkepensioner (hvilket er den slags, vi kan vente os i fald forbeohldene ophæves.

> [...]
> forsvarsforbeholdet, for på den måde at kunne deltage i en eller
> anden fredsbevarende mission eller minerydningsopgave.

Sagen er blot, at der aldrig har været noget tilfælde, hvor forsvarforbeholdet er trådt i aktion, i forbindelse med deltagelse i en EU-aktion den danske stat og de politiske partier har ville deltage i. Der har været masser af teoretiske eksrrmpler, udtænkt af ja-sigere, sådan noget med, at vi teoretisk set ikke ville kunne sende nødhjælp til langtbortistan osv - men konkret har det jo ingen betydning - der har aldrig været en "nej hvor er det ærgerligt vi har et forsvarsforbehold"...Alt af betydning som videltager i, kommer jo alligevel rundt om NATO og FN - og så er den ged vel barberet. Så der er altså ingen årsager som tilsknyder til en ophævelse af forbeholdet.

Samtidig kan man jo undre sig over hvad EU egentlig skal med et forsvarssamarbejde. Landene er jo ikke enige - er medlemmer af andre militære organisationer, hvis ikke noget nær neutrale, og en del lande går alligevel helt deres egne veje - udenom FN og NATO.

Så ophævelse af forsvarsforbeholdet er alligevel ikke interessant, før der findes europæisk koncensus.

> Hvilke aktioner i EU-regi har Danmark da deltaget i? Rigtigt. Ingen.

Netop! Hvilke EU-aktioner har Danmark *VILLE* deltage i? Rigtigt - ingen.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 26-07-07 14:52

>Fordi nogle af de gamle store lande er blevet lunkne efter det franske
>og hollandske nej.

Nu har selve forbeholdet vedr. unionsborgerskabet jo altid været temmelig
indholdsløst og stærlt præget af symbolpolitik.

Den oprindelige formulering i EU-traktaten, som vi altså stemte nej til,
var:
1) "Der indføres et Unionsborgerskab. Unionsborgerskab har enhver, der er
statsborger i en medlemsstat."
2) "Unionsborgerne har de rettigheder og er underkastet de pligter, der er
indeholdt i denne Traktat."

Med Nice-traktaten blev pkt. 1 suppleret med følgende passus, som i øvrigt
er stort set magen til den, vi fik skrevet ind som forbehold i
Edinburgh-traktaten:
"Unionsborgerskabet er et supplement til det nationale statsborgerskab og
træder ikke i stedet for dette."

Jeg har meget svært ved at forestille mig, at nogen skulle ønske at fjerne
denne passus. Dels har jeg svært ved at se, at den betyder noget i praksis,
og dels tror jeg ikke, at der findes politikere, der er så dumme, at de tør
gøre sig til talsmænd for at foretage ændringer, der indikerer, at borgernes
rettigheder indskrænkes.

> På kursen.
> Vi er vist over den tilladte "centralkurs".

Vi fører fastkurspolitik!!! Det indebærer, at kursen skal holdes inden for
et udsvingsrum ift. centralkursen på +/- 2,5%. Vi har gennem lang tid haft
et langt snævnrere udsvingsrum, men kronen har holdt sig meget tæt på
centralkursen i al den tid, euroen har eksisteret. Og nej, vi er ikke over
den tilladte kurs. Hvis vi kom det, ville Nationalbanken være tvunget til at
opkøbe euro med kroner.

Se eksempelvis kursen over de sidste 120 dages aktivitet:
http://www.x-rates.com/d/EUR/DKK/graph120.html

Kursen er en handelskurs, så der er lagt nogle procentpoint til ift.
centralkursen.

> Hvis ikke kronen blev reguleret, synes jeg noget tyder på at den ville
> kunne stige og blive mere værd ift euroen end de maksimale 729.

Det ville den sikkert i perioder, og det ville ikke være særlig godt, for så
ville danske virksomheder få svært ved at sælge deres varer. Så hvorfor
skulle vi dog gøre det?

>Jeg mener det er et valg, om vi vil følge eurolands rente, og et valg, om
>man mener/tror mødedeltagelse vil give Danmark indflydelse.

Så du mener altså, at man kan "vælge" at mene, at det giver lige så meget
indflydelse at have 0 stemmer som 1 stemme? Er det ikke lidt smådumt?

> Havde Danmark været med i euroland, ville det ikke være de danske
> huspriser
> eller forbrug der var i fokus, men f.eks tysk og fransk arbejdsløshed.

Det er en af de sædvanlige misforståelser omkring beslutningsgangene i EU,
at Tyskland og Frankrig bestemmer det hele. Virkeligheden er sådan, at de to
lande udgør de største realpolitiske modpoler i EU-systemet. De er sjældent
på samme side af bordet, når der er uenighed i en sag.

En anden misforståelse er, at de store lande bestemmer det hele. Det er ikke
tilfældet af den simple grund, at de ikke har flertal alene - heller ikke
hvis alle de store lande stemmer sammen.

Et lille land som Danmark kan ikke bestemme noget alene - heller ikke inden
for EU. Men i modsætning til situationen uden for EU kan vi da i hvert fald
teame op med andre lande, der har tilsvarende interesser, og på den måde
sikre, at vores interesser varetages bedre.

>Sådan ser jeg det - det er muligvis utroligt dumt i en eller anden
>økonomisk
>optik,

Snarere i en magtpolitisk optik.

> men indtil videre ser det ikke rigtig ud til at Danmark har lidt
> skade ved at stå uden for eurosamarbejdet - tværimod-

> [...]

Det betyder jo ikke, at Nationalbanken fra den ene dag til den anden kan
vælge, om den vil følge ECB's renteudvikling. Pointen i artiklen er jo blot,
at hvis kronen bliver for meget værd ift. euro, kan Nationalbanken blive
tvunget til at sætte renten ned, for på den måde at undgå, at vi bryder
ERM2-aftalen. Men det betyder jo netop ikke, at Nationalbanken frit og
uafhængigt kan fastsætte renten efter forgodtbefindende. F.eks. kan den ikke
vælge at sænke renten, hvis der er for lidt gang i hjulene i Danmark. Og det
er jo ligesom det, der betyder noget.

>Jeg argumenterer ikke for at afskaffe fastkurspolitikken. Jeg siger at den
>yderste konskevens kan afskaffes, og at dette er et godt argument imod ikke
>at ændre på forbeholdene.

For en, der ikke ved noget særligt om pengepolitik, kan dette argument måske
virke fornuftigt. Men i bund og grund kender du ikke præmisserne for dit
eget argument.

Den centrale præmisse er, at det under visse forudsætninger vil være en
fordel at forlade fastkurspolitikken. Argumentet er således baseret på den
antagelse, at værdien af at kunne forlade fastkurssamarbejdet, er prisen
værd, uanset hvad det koster at stå uden for eurosamarbejdet. Lyder det
fornuftigt?

Din forstilling går ud på, at fastkurspolitik er et blandt en række
alternativer, som man kan være for eller imod afhængig af f.eks. partifarve,
samfundsøkonomien osv. Men den udlægmning er meget langt fra virkelighedens
verden. Fastkurspolitik er ganske vist i teorien ét blandt flere
pengepolitiske regimer. De andre er inflationsmålsætning,
pengemængdemålsætning og "ingen målsætning". Alle fornuftige økonomier har
valgt en af de tre første, selvom pengemængdemålsætningen vist kun har været
anvendt i et enkelt land. ECB fører inflationsmålsætning, og Nationalbanken
fører fastkurspolitik over for euroen.

Set fra et dansk synspunkt kan man måske med lidt god vilje sige, at valget
står mellem fastkurspolitik over for euroen og inflationsmålsætning. Men i
realiteten er der ikke den fjerneste tvivl om, hvad vi bør vælge. Sålænge vi
har 80-90% af vores samhandlen med eurolande, er det en klar og indiskutabel
fordel at føre fastkurspolitik over for euroområdet, fordi det sikrer danske
virksomheder imod de ulemper, som er forbundet med svingende valutakurser.
Der til kommer, at vores økonomi med mange langfristede lån ikke egner sig
til inflationsmålsætning, fordi det er svært at styre inflationen vha.
renten i en sådan økonomi.

Derfor mener ingen partier i Folketinget og ingen økonomer, at vi skal
skifte fastkurspolitikken ud med et andet regime. Fastkurspolitikken er ikke
bare ét blandt en række alternativer, som man kan vælge mellem afhængig af
humør og partifarve, men det eneste rationelle valg, hvis man vil
samfundsøkonomien det bedste.

Under hvilke omstændigheder skulle der da opstå en situation, hvor vi kunne
tænke os at forlade fastkurspolitikken? Ja, jeg kan ikke forestille mig
nogen.

Så præmisserne for dit argument holder simpelthen ikke.

> Sagen er blot, at der aldrig har været noget tilfælde, hvor
> forsvarforbeholdet er trådt i aktion, i forbindelse med deltagelse i en
> EU-aktion den danske stat og de politiske partier har ville deltage i.

Nu ved vi af gode grunde ikke, hvad partierne har villet, fordi disse sager
ikke kommer til afstemning. Men flere af de aktioner, der stod på listen fra
før, ligner da dem, vi har deltaget i andre steder. Så det er jeg ret
overbevist om, at du tager fejl i.

> [...]
> militære organisationer, hvis ikke noget nær neutrale, og en del lande går
> alligevel helt deres egne veje - udenom FN og NATO.

Forstår du ikke, hvorfor EU gerne vil have et forsvarssamarbejde? Det synes
jeg ikke er svært at regne ud.

> Så ophævelse af forsvarsforbeholdet er alligevel ikke interessant, før der
> findes europæisk koncensus.

Det er et tåbeligt argument. Dels indebærer forsvarssamarbejdet, at der kan
træffes beslutninger uden enstemmighed, og dels er der jo masser af
eksempler på, at samarbejdet har resulteret i faktiske aktioner.

Fra : Konrad

Dato : 26-07-07 21:46

Christian R. Larsen wrote:

> Nu har selve forbeholdet vedr. unionsborgerskabet jo altid været
> temmelig indholdsløst og stærlt præget af symbolpolitik.

Problemet er ikke at det har været indholdsløst - det har jo i øvrigt kun
været indholdsløst fordi man ikke har ømsket at konkretisere det - problemet
er, at det åbner op for noget, vi i første omgang slet ikke havde ønsket.

> [...]
> der er statsborger i en medlemsstat."
> 2) "Unionsborgerne har de rettigheder og er underkastet de pligter,

Ja, CRL. Men vi stemte altså *ikke* nej til nogle simple pædagogiske
spørgsmål - vi stemte nej til tusindvis af siders kompliceret juridisk
> [...]

> Edinburgh-traktaten:
> "Unionsborgerskabet er et supplement til det nationale
> statsborgerskab og træder ikke i stedet for dette."

Ja - det blev jo omformuleret ved Nice, *pga* det danske nej. Er det ikke
korrekt?

> Jeg har meget svært ved at forestille mig, at nogen skulle ønske at
> fjerne denne passus.

Ja, nu. For 15 år siden havde mange svært ved at forestille sig den skulle
eksistere. For "toget" kørte jo, som man sagde dengang.

> [...]
> er så dumme, at de tør gøre sig til talsmænd for at foretage
> ændringer, der indikerer, at borgernes rettigheder indskrænkes.

Ja, nu. Og det er jo min pointe fra forrige indlæg. Hvis ikke det betyder
noget, hvorfor så ophæve forbeholdet? Det må vel snildt kunne rummes i den
nuværende danske model pg grundlov. Btw : Du har vistnok ellers tidligere
argumenteret for, jeg tror ligefrem det kan dokumenteres, at EU-borgerskab
gav øget demokrati for den enkelte borger, for nu havde man jo indfyldelse
overalt. Det var vist sådan du argumenterede engang.

> Vi fører fastkurspolitik!!! Det indebærer, at kursen skal holdes
> inden for et udsvingsrum ift. centralkursen på +/- 2,5%.

Det er jo ligesom også præmissen for mit svar.

> Vi har
> gennem lang tid haft et langt snævnrere udsvingsrum, men kronen har
> holdt sig meget tæt på centralkursen i al den tid, euroen har
> eksisteret.

Naturligvis - det er jo målet og kravet, intet underligt i det.

> Og nej, vi er ikke over den tilladte kurs. Hvis vi kom
> det, ville Nationalbanken være tvunget til at opkøbe euro med kroner.

Netop, ja. Fordi vi er *tvunget* til det. Men er det i vores interesse
ultimativt at binde os til euroen, hvis vi handelsmæssigt kan få mere ud af
at gå udenfor, når det er passende/nødvendigt? Fastkurspolitikken er
genial - jeg kan f.eks altid regne med 7.49-7.50 ved prissætning og faktisk
hardcode det - så er der både til lidt ekstra profit og konvertering osv,
men det er måske ikke saligtgørende, hvis euroland ender i et morads, og
tilliden til euro ift dollar falder. Så vil kronen jo unødvendigt tabe,
fordi den følger euro.

> Se eksempelvis kursen over de sidste 120 dages aktivitet:
> http://www.x-rates.com/d/EUR/DKK/graph120.html
>
> Kursen er en handelskurs, så der er lagt nogle procentpoint til ift.
> centralkursen.

Hvilket mit link også viser.

> Det ville den sikkert i perioder, og det ville ikke være særlig godt,
> for så ville danske virksomheder få svært ved at sælge deres varer.

Det er korrekt. Men det er imho mere kompliceret end som så. Danmark har
vane for at udvikle og sælge varer, som faktisk er svært tilgængelige i
udlandet, eller hvor der ikke er så stor konkurrence. Det er næppe prisen på
et B&O anlæg, som er vildt afgørende i købssituationen. Om den er $3.500
eller $3.750 er nok ikke så væsentligt. Danmark er i et lidt andet segment,
ift størrelse, imho, end at du sådan kan forudberegne nedtur hvis stålprisen
stiger, som i produktionslande. Og omvendt er høj oliepris indtil videre en
megafordel, ift så mange andre sammenlignelige lande.

> Så hvorfor skulle vi dog gøre det?

Fordi det måske slet ikke er fuldkommen ring, ift hvis det skete for så
mange andre.

> Så du mener altså, at man kan "vælge" at mene, at det giver lige så
> meget indflydelse at have 0 stemmer som 1 stemme? Er det ikke lidt
> smådumt?

Nej, det er altså mere lidt smådumt at tolke min forklaring på denne måde.

> Det er en af de sædvanlige misforståelser omkring beslutningsgangene

lad os høre stemmefordelingen i ECT, så.

> i EU, at Tyskland og Frankrig bestemmer det hele.

Det var ikke det jeg skrev, vel? Læs nu indenad, som du vist skrev engang.
80 mio tyskere er naturligvis mere væsentlige for europæisk økonomi end 5
mio danskere - OGSÅ selvom det, som bare batter for den tyske økonomi, måske
kan smadre den danske. For vi har jo forskelligt udgangspunkt, og politisk
set forskellige budgetter, f.eks, at henholde os til. Så svært er det altså
heller ikke.

>Virkeligheden er
> sådan, at de to lande udgør de største realpolitiske modpoler i
> EU-systemet. De er sjældent på samme side af bordet, når der er
> uenighed i en sag.

Det tror jeg ethvert barn ved - det modsiger ikke det jeg siger. Det vil
alligevel være sådan. De bestemmer.

> En anden misforståelse er, at de store lande bestemmer det hele. Det
> er ikke tilfældet af den simple grund, at de ikke har flertal alene -
> heller ikke hvis alle de store lande stemmer sammen.

De store lande bestemmer per indbygger mindst, men beslutningsmæssigt mest.
Det bliver jo i øvrigt sådan at de bestemmer endnu mere (rretfærdigt
dmokratisk set) Men hvem der bestemmer hvad er ligegyldigt - hovedsagen er,
at udover handelsmæssigt osv samarbejde, har vi som ultralille nation som
blandt verdens rigeste og lykkeligste ikke de kæmpestore fordele i at lade
andre bestemme, eller få indfyldelse. De har skam rigelig med indfyldelse
nok i forvejen, som du helt rigtigt er inde på.

> Et lille land som Danmark kan ikke bestemme noget alene - heller ikke
> inden for EU.

Nej - det er da soleklart. Men at vedtage noget i fællesskab betyder ikke
nødvendigvis at beslutningskompetencen altid fremover i alle henseender skal
gå til fællesskabet.

> Men i modsætning til situationen uden for EU kan vi da
> i hvert fald teame op med andre lande, der har tilsvarende
> interesser, og på den måde sikre, at vores interesser varetages bedre.

100% enig. Jeg er en meget stor EU-tilhænger, og jeg mener EU er en
fuldkommen nødvendighed for at Europa kan imødegå de mange udfordringer der
ligger fremover, hvor det er helt tydeligt at samarbejde og enhed - alene
blot på volumen - vil vinde. Men det er jo ikke det samme som at vi partout
skal sluge alr fra den kant. Tyskland - som vi har talt om - er jo heller
ikke 100% på ryggen, og det er Frankrig da bestemt heller ikke.

Så når de ikke selv er - hvorfor skulle vi så deponere det hele hos disse
vægelsindede?

> Snarere i en magtpolitisk optik.

Jeg agiterer konstant *for* EU blandt kollegaer og bekendte - jeg køber bare
ikke hele kagen. Det er ikke nødvendigt.

Men som jeg siger til alle,. så tror jeg da at vi får indført euro på et
tidspunkt alligevel - når danskerne har set den kan overleve, og i takt med
internationaliseringen er blevet vant til at bruge den.

Men der er intet hastværk. Ingen åbenlyse årsager til at ophæve forbeholdene
nu.

Og det var vist min helt kortfattede og oprindelige tanke, da jeg begyndte
at svare.

> Målt hvordan?

Ved at vores arbejdsløshed er lavere, f.eks. At kronen vinder i kurs. At det
danske aktiemarked går godt i nmodsætning til eurolands.

> Det betyder jo ikke, at Nationalbanken fra den ene dag til den anden
> kan vælge, om den vil følge ECB's renteudvikling.

Det skrev jeg heller ikke.

>Pointen i artiklen
> er jo blot, at hvis kronen bliver for meget værd ift. euro, kan
> Nationalbanken blive tvunget til at sætte renten ned,

Netop - SELVOM ECB ikke gør det. Meget forskelligt ift du sagde.

>for på den måde
> at undgå, at vi bryder ERM2-aftalen. Men det betyder jo netop ikke,
> at Nationalbanken frit og uafhængigt kan fastsætte renten efter
> forgodtbefindende.

Joda. Indenfor råderummet.

>F.eks. kan den ikke vælge at sænke renten, hvis
> der er for lidt gang i hjulene i Danmark. Og det er jo ligesom det,
> der betyder noget.

Ja, og det er jo derfor jeg synes det i sidste ende kan være en meget dårlig
ide, at binde sig til disse rammer. Jeg forstår "fuldt ud", som en lægmand
nu kan, perspektivet i det monetære arbejde, og den fordel Danmark har ved
fastkurspolitikken - men hvad hvis det begynder at gå dårligt. Det er
det..Og at det har kunne gå bedre i Danmark end euroland som helhed..

> [...]
> præmisserne for dit eget argument.
>
> Den centrale præmisse er, at det under visse forudsætninger vil være
> en fordel at forlade fastkurspolitikken.

Ja..

>Argumentet er således
> baseret på den antagelse, at værdien af at kunne forlade
> fastkurssamarbejdet, er prisen værd, uanset hvad det koster at stå
> uden for eurosamarbejdet. Lyder det fornuftigt?

Ja, fordi fastkurspolitikken (eurosamarbejdet) i så fald må være en del af
årsagen.

> Din forstilling går ud på, at fastkurspolitik er et blandt en række
> alternativer, som man kan være for eller imod afhængig af f.eks.
> partifarve, samfundsøkonomien osv.

Nej, ikke på den måde du skitserer, men ellers - Ja, der er flere "måder".
Det er bare ikke ideologi eller partifarve, men den konkrete situations
*behov* jeg tænker på. Jeg er udemærket klar over, at det er en sikker model
i en sikker verden, men fastkurspoluitik er ikke god, hvis det man binder
sig op på ryger af H til - jeg tror blot den kan blive en spændetrøje en
dag. Vi skal føre fastkurspolitik til det ikke længere er attraktivt. Og
have muligheden for at kunne sige fra.

> Men den udlægmning er meget langt
> fra virkelighedens verden.

Helt sikkert. Men økonomi handler vist også meget om strømme, håb osv

> [...]
>
> Set fra et dansk synspunkt kan man måske med lidt god vilje sige, at
> valget står mellem fastkurspolitik over for euroen og

Jeg er med.

> Men i realiteten er der ikke den fjerneste
> tvivl om, hvad vi bør vælge.

Nej, anno 2007. Nok også 2008 osv. Men en ulykke ville da være nogle rammer
som i sidste ende ikke passede til danske behov, eller den danske
befolknings ønsker.

>Sålænge vi har 80-90% af vores
> samhandlen med eurolande, er det en klar og indiskutabel fordel at
> føre fastkurspolitik over for euroområdet,

Ja.

>fordi det sikrer danske
> virksomheder imod de ulemper, som er forbundet med svingende
> valutakurser.

Jeg kender det selv på min egen krop.

> [...]
>
> Derfor mener ingen partier i Folketinget og ingen økonomer, at vi skal
> skifte fastkurspolitikken ud med et andet regime.

Og jeg skrev allerede i det indlæg du svarer på her, at "At beholde
> [...]

> mellem afhængig af humør og partifarve, men det eneste rationelle
> valg, hvis man vil samfundsøkonomien det bedste.

Godt, fessor. Men her taler vi altså ikke om samfundsøkonomien, men om
DANMARKS MULIGHED FOR AT KUNNE FORANDRE SIN SITUATION, I FALD DENNE
SITUATION NEGATIVT FORANDRES.

(...)

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 27-07-07 08:51

"Konrad" <davidkonradFJERN@gmail.com> wrote in message

> Ja, CRL. Men vi stemte altså *ikke* nej til nogle simple pædagogiske
> spørgsmål - vi stemte nej til tusindvis af siders kompliceret juridisk
> traktat.

Ovenstående er citeret direkte fra den danske oversættelse traktaten.

> Ja - det blev jo omformuleret ved Nice, *pga* det danske nej. Er det ikke
> korrekt?

Nej. I Edinburgh blev der indsat et tillæg på grund af det danske nej. I
Nice blev teksten ændret generelt, sådan at den ordlyd, der kom til at gælde
for alle de andre lande, blev næsten magen den, der gjaldt for Danmark.

> Ja, nu. For 15 år siden havde mange svært ved at forestille sig den skulle
> eksistere. For "toget" kørte jo, som man sagde dengang.

Men det er "nu", vi taler om her.

> Ja, nu. Og det er jo min pointe fra forrige indlæg. Hvis ikke det betyder
> noget, hvorfor så ophæve forbeholdet?

Jeg har ikke skrevet en eneste gang, at jeg mener, det bør ophæves. Men
personligt synes jeg da, at det er et godt argument, at EU så vidt muligt
bør bevæge sig væk fra en praksis, hvor landene får lov til at indgå
særaftaler. Det underminerer jo hele ideen med EU.

> Netop, ja. Fordi vi er *tvunget* til det.

"Tvunget" er et stærkt ord, når vi selv har valgt det.

> Men er det i vores interesse
> ultimativt at binde os til euroen, hvis vi handelsmæssigt kan få mere ud
> af
> at gå udenfor, når det er passende/nødvendigt?

Det har jeg svaret på.

> [...]
> på
> et B&O anlæg, som er vildt afgørende i købssituationen. Om den er $3.500

Nu eksporterer Danmark jo meget andet end B&O. Tro mig blot, når jeg siger,
at dansk eksport er dybt afhængig af en god konkurrenceevne.

> lad os høre stemmefordelingen i ECT, så.

ECT?

> [...]
> kan smadre den danske. For vi har jo forskelligt udgangspunkt, og politisk
> set forskellige budgetter, f.eks, at henholde os til. Så svært er det

Jamen pointen med EU er jo netop, at Tyskland ikke bare kan få lov at gøre
det, der nu passer Tyskland bedst. Den situation, du beskriver, er jo netop
meget lig situationen før euroen blev indført: Tyskland sænkede hævede
renten i forbindelse med genopbygningen, selvom der var lavkonjunktur i de
fleste andre EU-lande. Det ville ikke være muligt i dag, for uanset at
Tyskland er den folkerigeste stat i EU, så kan Tyskland ikke bestemme alene.

Det er de barske realiteter, og det nytter ikke noget at posulere, at det
forholder sig anderledes.

> De store lande bestemmer per indbygger mindst, men beslutningsmæssigt
> mest.

Hvad tyder på, at du har ret i den påstand?

> [...]
> blandt verdens rigeste og lykkeligste ikke de kæmpestore fordele i at lade

Så hvis EU sænker renten til 0,5% i morgen, mener du ikke, at det vil genere
os overhovedet?

> Ved at vores arbejdsløshed er lavere, f.eks.

Hvem siger, at den ikke ville have været endnu lavere inden for EU?
Problemet ved din argumentation er, at den grundlæggende er baseret på en
antagelse om, at vores situation (så godt som) er skabt af, at vi står uden
for euroen. Men den påstand er jo meget langt fra virkelighedens verden. Der
er tusindvis af andre parametre, som har langt større betydning for dansk
økonomi end, hvad vores valuta hedder.

De realøkonomiske konsekvenser af at stå uden for eurosamarbejdet kontra at
føre fastkurspolitik er givetvis meget små for Danmark anno 2007. Vi fører
den samme finanspolitik på grund af konvergenskravene, og vores
renteudvikling er reelt så tæt knyttet til euroen, at man i dag kan stille
spørgsmålstegn ved, om den nominelle rente i Danmark ville være anderledes,
hvis vi var med i eurosamarbejdet. Det er lige ved, at den danske krone er
det samme som euro - bllot hedder den noget andet, og er inddelt i lidt
mindre enheder.

Men der er også nogle indiskutable omkostninger ved at stå udenfor. Der er
stadig en kursrisiko ved at handle med euroområdet. Hvis handelen er stor
nok, har det betydning. Og der er stadig vekselomkostningerne.

Det giver ingen mening at betale den pris hver eneste dag, når vi absolut
intet får ud af det.

> At kronen vinder i kurs.

Dels er det forkert, og dels ville det ikke være et sundhedstegn, jf. det,
jeg skrev før.

> At det
> danske aktiemarked går godt i nmodsætning til eurolands

Det er lidt forskelligt, hvordan det gør med aktierne i euroområdet. Irland
har længe oplevet stærkere vækst end Danmark.

> Netop - SELVOM ECB ikke gør det. Meget forskelligt ift du sagde.

Jamen det er jo ikke det, dette handler om. Min pointe er, at Nationalbanken
alene sætter sin rente ud fra den omstændighed, at eurokursen skal holdes
inden for det tilladte udsvingsrum ift. centralkursen. Nationalbanken kan
ikke sætte renten op og ned efter forgodtbefindende.

> Joda. Indenfor råderummet.

Det er ikke et "råderum". Den danske nationalbank kan ikke sætte renten 0,25
procentpoint ned, fordi den mener, det vil gavne dansk økonomi. Det vil
nemlig samtidig medføre, at kronens kurs over for euroen vil falde.

> Ja, og det er jo derfor jeg synes det i sidste ende kan være en meget
> dårlig
> ide, at binde sig til disse rammer.

Men vi er jo bundet til dem allerede.

Det er et pseudoargument, at vi ikke kan forlade eurosamarbejdet igen, hvis
vi ønsker det. Det vil i realiteten være lige så problematisk for Danmark at
stå uden for som indenfor, hvis der opstod en situation, hvor det var til
større gavn for Danmark at stå uden for eurosamarbejdet end indenfor.

Det koster måske nogle milliarder at skifte valuta i computersystemerne
rundt omkring, men det vil være for intete at regne imod de omkostninger,
det vil have i samfundsøkonomien i øvrigt, hvis vi blev tvunget ud af
eurosamarbejdet.

> Godt, fessor. Men her taler vi altså ikke om samfundsøkonomien, men om
> DANMARKS MULIGHED FOR AT KUNNE FORANDRE SIN SITUATION, I FALD DENNE
> SITUATION NEGATIVT FORANDRES.

Og den mulighed er præcis den samme inden for som uden for eurosamarbejdet.

Det er en af nej-sidens gamle myter, at vi er mere bundet inden for end
udenfor. Det er måske rigtigt på papiret, men i realiteten er den største
binding jo af økonomisk karakter, og den vil være der, uanset om vi er med i
eurosamarbejdet eller ej.

Så antagelsen om, at vi bevarere en valgmulighed er forkert. Dels mister vi
ikke denne valgmulighed ved at melde os ind, og dels er valgmuligheden
værdiløs.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-07-07 09:19

Christian R. Larsen <crlarsen@hotmail.com> wrote:

> Men der er også nogle indiskutable omkostninger ved at stå udenfor. Der er
> stadig en kursrisiko ved at handle med euroområdet. Hvis handelen er stor
> nok, har det betydning. Og der er stadig vekselomkostningerne.

Og for private er der noget besvær ved hele tiden at skulle gange /
dividere med 7,5, når man er i Euroland, eller handler på nettet.

Naturligvis ikke et makro-argument, men nok et argument der for den
enkelte borger kan betyde noget, når han står i stemmelokalet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Konrad

Dato : 29-07-07 09:23

Christian R. Larsen wrote:

> Ovenstående er citeret direkte fra den danske oversættelse traktaten.

Well. "der indføres et unionsborgerskab..." er jo en ret kompleks sag, som
kan fortolkes på 117 måder. Du vel da ikke fortælle mig, at det ikke er
specificeret yderligere ud i traktaten - i så fald beder man jo om at stemme
om katten i sækken. Der er en erklæring om, at unoinsborgerskabet ikke
træder i stedet for det nationale, og "giver rettigheder som de er
formuleret i denne traktat" (eller hvordan det siges) - denne formulering
fordi det på daværende tidspunkt (som nu) ikke stod krystalklart, hvad et
unionsborgerskab reelt ville indeholde. Og det var just problemet. Man vil
indføre et unionsbnogerskab, men siger at det intet betyder - det er blot et
navn. Hvorfor så indføre det? Samtidig kan du finde tusindvis af sider
rapporter og sniksnak forfattet af kommisionen og underudvalg, der omhandler
unionsborgerskabet f.eks i forhold til diplomatisk immunitet, i forhold til
lokalvalg, i forhold dit og dat.

> [...]
> nej. I Nice blev teksten ændret generelt, sådan at den ordlyd, der
> kom til at gælde for alle de andre lande, blev næsten magen den, der

Hvilket i mine øjne sådan set er et fuldtonet "ja" til det jeg skrev
Nice var næppe blevet Nice, i fald Danmark havde stemt ja. Jeg mener da at
Nyrup direkte ærgrede sig over, at det var "Danmarks skyld" - han var sådan
lidt flov over det. Men det kan være jeg husker forkert.

Nice havde efter min opfattelse to formål: Forfatningstraktat og
forberedelse til udvidelsen mod øst (det sidste afhang af det første). Det
brugte bla Frankrig - der under Nice var formand (jeg ved godt det er en
noget længere proces) og andre til at benytte lejligheden til også at
"smugle" ting som unionsborgerskab, fælles hær mv ind i
forfatningsgrundlaget. Havde Danmark ikke stemt nej, og man fandt en dansk
model i al hast i Edinbourgh - var Nice aldrig blevet vedtaget (kræver 100%
stemmelighed). Vi blev så "afpresset" med, at det ville være Danmarks skyld,
at man i så fald ikke kunne udvide mod øst - men er det Danmarks fejl, at
man implementerede forstadiet til en slags føderation i den traktat, som
skulle sikre østlandene medlemsskab?

> Men det er "nu", vi taler om her.

Jeg siger kun det simple, at "nu" bliver til fortid en dag. Det er ikke god
politik at forhåndsgodkende noget, uden mulighed for fortrydelse, som man
ikke aner vil indébære selv ude i den nære fremtid.

> Jeg har ikke skrevet en eneste gang, at jeg mener, det bør ophæves.

Well, nej - men det ville birkelig undre mig hvis du mente det modsatte.

> Men personligt synes jeg da, at det er et godt argument, at EU så
> vidt muligt bør bevæge sig væk fra en praksis, hvor landene får lov
> til at indgå særaftaler. Det underminerer jo hele ideen med EU.

Det er fuldkommen indlysende rigtigt. Man kan så fratage landene
muligheden -- *eller* lade være med at lave traktater som borgerne og
regeringerne ikke er enige i, eller ikke kan stå inde for. Det er i mine
øjne ikke Danmarks "skyld" at vi har disse 4 forbehold - det er EU som
forsøgte at få os til at stemme for noget, vi aldrig har bedt om.

> "Tvunget" er et stærkt ord, når vi selv har valgt det.

Også derfor det er i gåseøjne. Vi har valgt det, fordi det er en god ide. Vi
har så i samme ombæring fravalgt alle andre muligheder - også selvom vi
måske i virkeligheden i en situation ville have mere ud af ikke at følge
kursen.

(...)

> Nu eksporterer Danmark jo meget andet end B&O. Tro mig blot, når jeg
> siger, at dansk eksport er dybt afhængig af en god konkurrenceevne.

Jeg tror skam på dig Det handler jo slet ikke om, hvorvidt det er en god
ide at være konkuurencedygtig på vort største marked, EU - men om muligheden
for at være konkurrecendygtig også når det gælder omstilling i en periode,
hvor euroland måske er i dyb krise.

> ECT?

ECB

> [...]
> var lavkonjunktur i de fleste andre EU-lande. Det ville ikke være
> muligt i dag, for uanset at Tyskland er den folkerigeste stat i EU,

Præmissen for det jeg skriver, er jo netop ovenstående. Selvom Tyskland ikke
kan gå enegang, så er tyske, franske etc interesser stadigvæk dem, som er
altafgørende hos ECB, når der træffes beslutninger. ECB ligger i Tyskland
mv. Situationen er for Danmarks vedkommende mere eller mindre uændret. Vi
vil stadig se beslutninger truffet med f.eks den tyske arbejdsløshed i
fokus, forenklet sagt, og ikke den danske. Uanset om vi er fuldgyldige
medlemmer af euroen eller ej.

> Det er de barske realiteter, og det nytter ikke noget at posulere, at
> det forholder sig anderledes.

Det gør jeg heller ikke. At Tyskland har afgivet suverænitet er langt fra
ensbetydende med, at der fremover tages større hensyn til danske forhold -
tværtimod, vil jeg mene.

> Hvad tyder på, at du har ret i den påstand?

Tja. Et måske mindre "oplagt" eksempel : ECB ligger i Tyskland - Verheugen
er kommisær for erhvervs og virksomhedspolitik. Der kan umuligt opstå andet
end synergieffekter. Det er ikke en anklage, men en konstatering. Det er
både logisk - og retfærdigt - hvis store lande bestemmer den største andel
af den politik der føres, alene ud fra den betragtning, at det jo er dem som
påvirkes mest af beslutningerne, og at påvirkninger på de store lande jo
også rammer de små.

Snart kommer Cybern og Malta jo med i euroen. Og de får en stemme hver til
ECB, går jeg ud fra. Ja - hvordan skal jeg argumentere for, at Malta næppe
kommer til at "bestemme" 1/15 udover den kosmetiske stemmeandel -
kransekagen på en kompliceret beslutningsproces? Det samme vil gælde
Danmark. Vi vil sidde "med ved bordet" og få vores kosmetiske
stemmeafgivning- men 1/15 indflydelse på ræsonnomentet, altså bevæggrunden
for at hæve eller sænke renten?

> Så hvis EU sænker renten til 0,5% i morgen, mener du ikke, at det vil
> genere os overhovedet?

Det er jo netop det stik modsatte jeg siger!! Hvad jeg siger - og altid har
sagt - er, at vel vil det "genere" os (enten positiv eller negativ
følgevirkning) men det vil uanset det medfører det ene eller andet ikke være
besluttet *fordi* Danmark bliver "generet". Det er ganske underordnet,
eksempelvis, om en rentestigning vil få huspriserne i Danmark til at stige,
selvom vi sidder i en situation hvor vi har brug for alt andet end huspriser
der stiger - Bodil kan stemme nej og nej og nej - ja, vil ville ikke engang
kunne vide hvad hun har stemt, for mødereferaterne er jo hemmelige.

> Hvem siger, at den ikke ville have været endnu lavere inden for EU?

Det er der ingen der siger.

> Problemet ved din argumentation er, at den grundlæggende er baseret
> på en antagelse om, at vores situation (så godt som) er skabt af, at
> vi står uden for euroen.

Nej, det er med argumentation ikke - men sådan ligger landet, altså, CRL.
Det er ikke min argumentation, men virkelighedens præmisser. Hvorfor dog
spekulere i teoretiske scenarier, når vi har virkeligheden her lige uden for
døren, som vi kan argumentere ud fra?

>Men den påstand er jo meget langt fra
> virkelighedens verden. Der er tusindvis af andre parametre, som har
> langt større betydning for dansk økonomi end, hvad vores valuta
> hedder.

Fordi vi nu diskuterer ophævelse af forbeholdene.

> De realøkonomiske konsekvenser af at stå uden for eurosamarbejdet
> kontra at føre fastkurspolitik er givetvis meget små for Danmark anno
> 2007.

Ja, men drop hellere det der. Jeg har aldrig sagt, at vi skal stå udenfor
eurosamarbejdet - eller at det handler om "enten eller". Jeg har sagt, at du
fordrejer euromodstandernes argumentation *og* at det, at føre
fastkurspolitik ikke nødvendigvis behøver at vare evigt, hvilket det vil
gøre, hvis vi ophæver forbeholdet - så er der ingen kattelem, hvis projektet
skulle vise sog at være til ulempe. Der er helt sikkert mange faktorer der
gør sig positivt gældende for dansk økonomi anno 2007, end lige forbeholdet
ift monetært samarbejde - men kan jo heller ikke se bort fra, at det meget
vel faktisk har en betydning. Så vidt jeg ved er de andre EU-lande som også
står udenfor euroen i en lignende situation, altså at det går relativt bedre
end i euroland.

Og så er "fastkurspolitik" jo en upræcis betegnelse. ECB har som
primærformål at sikre faste priser, hvilket har til hensigt at kontrollere
inflationen. Den danske fastkurspolitik har som primærtformål at bekæmpe
inflation. Det er jo ikke kursen overfor euro som er væsentlig, overhovedet,
men inflationen i Danmark.Det kan godt tænkes at blive nødvendigt at bryde
med fastkurspolitikken, for at forhindre inflation.

> [...]

> Der er stadig en kursrisiko ved at handle med euroområdet. Hvis
> handelen er stor nok, har det betydning. Og der er stadig

Ja - men handlen skal være meget, meget stor. Vekselomkostningerne er jo den
gamle traver. Var det 400 milliarder vi ville få frigjort på europlan,
årligt, som skulle sparke væskt og dynamik ind i euroland? Det blev vist
ikke rigtigt til noget. Nu er jeg jo ikke sådan en milliard-børsmægler der
jonglerer med tal i bruttonationalproduktstørrelse - men vi har da trods alt
en del handel med euroland, de største sager har vel været i
størrelsesordenen en lille million DKK, og her regnes der slavisk med en
7.49. Så er der lidt overskud og råderum til omveksling (det skal virkelig
være et gigantisk beløb hvis det skal betyde så meget, at man ikke kan
indregne det i prisfastsættelsen). Så kunne du indvende, at det akkumulerede
vekselbeløb for Danmark "dræner" for x antal kroner. Den køber jeg altså
ikke, selvom du måske synes det er naivt. På mig virker det som om danske
virksomheder alligevel handler i euro når det gælder import/eksport - folk
der har med mere end nogle få millioner at gøre at gøre, også virksomhederne
internt, ved import/eksport, kører da euro. Ligesom hvis dit handelsområde
er USA - så tænker du i dollars. Der er jo ingen der sidder og veksler frem
og tilbage, og så mister 1/x'del af sit overskud hver eneste gang. Og låner
man ikke ofte de penge man betaler sine varer med til eurolands billigere
rente, i euro? Det lyder da i hvert fald mere fornufigt end at regne frem
og tilbage mellem DKK og EUR.

> Det giver ingen mening at betale den pris hver eneste dag, når vi
> absolut intet får ud af det.

Intet er jo netop spørgsmålet. Vi får muligheden for at gøre noget andet,
hvis det skulle være nødvendigt.

> Dels er det forkert, og dels ville det ikke være et sundhedstegn, jf.
> det, jeg skrev før.

Hvis euro falder ift kronen vinder kronen da i kurs. Og det behøver jo ikke
være nagativt - der kunne være tale om overskud på betalingsbalancen, store
udenlandske investeringer mv.

> Det er lidt forskelligt, hvordan det gør med aktierne i euroområdet.
> Irland har længe oplevet stærkere vækst end Danmark.

Irland har sørme også haft råderum for en stærkere vækst.

> [...]
> eurokursen skal holdes inden for det tilladte udsvingsrum ift.
> centralkursen. Nationalbanken kan ikke sætte renten op og ned efter

Jeg nævnte kun at de satte den op og ned, ikke udvingsrummet. Du sagde de
sleti kke kunne. Men nok om det - min pointe er, at det ikke nødvendigvis er
nogen fordel for Danmark i al fremtid at binde sig til euroland.

> Det er ikke et "råderum". Den danske nationalbank kan ikke sætte
> renten 0,25 procentpoint ned, fordi den mener, det vil gavne dansk
> økonomi.

Det er ellers det, som står i den artikel jeg refererede til.
Det vil nemlig samtidig medføre, at kronens kurs over for
> euroen vil falde.

Kronens kurs må gerne falde! Den må bare ikke falde under en vis grænse. Og
det har man bundet sig til - det er det vi diskuterer - og det man har
bundet sig til, har en snæver udsigtsramme for sine målsætninger og
beslutninger. ECB er jo ikke - det har du vist selv argumenteret for
engang - et politisk organ. ECB beslutter ikke ift medlemslandenes
politikker - f.eks befolkningens ønsker - eller deres langsigtede behov, men
ud fra prissætning og inflation i euroland sådan i gennemsnit. Og det binder
den danske nationalbank sig så til, og må - selvom det måske ikke er
nødvendigt - regulere kronens kurs og renten så den matcher eurolands. Det
er jo det, der ligger i at "sidde med ved bordet" - stemme anonymt ift en
allerede fastlagt politik!

> Men vi er jo bundet til dem allerede.

Vi har et forbehold. Se subject.

> Det er et pseudoargument, at vi ikke kan forlade eurosamarbejdet
> igen, hvis vi ønsker det.

Det vil jeg sørme håbe du tager fejl i.

> Det vil i realiteten være lige så
> problematisk for Danmark at stå uden for som indenfor, hvis der
> opstod en situation, hvor det var til større gavn for Danmark at stå
> uden for eurosamarbejdet end indenfor.

Jada. Der er ingen (her) der siger, at Danmark på nogen måde nødvendigvis
har godt af at stå udenfor! Men det som jeg siger er, at du overdramatiserer
betydningen af at være med, ift ikke at være med - eller som nuværende har
forbehold, *og* at der ikke findes en eneste anledning til at gøre op med
forbeholdet nu. Det kører jo fint for Danmark, endda rigtig fint, og mindre
fint for euroland. Den trods alt beskedne autonomi vi besidder virker der
ikke rigtig nogle gode grunde til at skifte ud med total og endegyldig
suverænitetsafgivelse. For det er jo ikke blot udgiften til at veksle valuta
når vi rejser til Spanien vi vil miste - nej, det er sørme også mulighederne
indenfor den økomomiske politik - vore demokratiske muligheder - der
fremover vil blive deponeret i en organisation som alene har nogle
økonomiske kalkuler at forholde sig til.

> [...]
> øvrigt, hvis vi blev tvunget ud af eurosamarbejdet.

> Og den mulighed er præcis den samme inden for som uden for

Kun hvis man forudsætter at vi VIL følge fastkurspolitikken. Så er det jo
ret klart - det lukker sig ligesom i sig selv.

> [...]
> største binding jo af økonomisk karakter, og den vil være der, uanset
> om vi er med i eurosamarbejdet eller ej.

Når bindingen er økonomisk er den jo også politisk. Det er ad politisk vej
den økonomiske politisk skal og bør besluttes. Der findes heller ikke så
mange andre instrumenter end netop de økonomiske redskaber, for politikere i
Europa. Det er faktisk det vigtigste redskab der bliver deponeret hos et
ikke-demokratisk organ.

> Så antagelsen om, at vi bevarere en valgmulighed er forkert. Dels
> mister vi ikke denne valgmulighed ved at melde os ind,

Jo vi gør da.

> og dels er
> valgmuligheden værdiløs.

Jeg fristes til at citere en gammel artikel, hvor en debattør argumenterer
for, hvorfor det kan være risikabelt at binde sig endegyldigt

(om opgør med fastkurspolitik)

"Den økonomiske udvikling vil altid være forskellige i forskellige dele af
Europa. Det kan ikke undgås. Der vil opstå lommer af arbejdsløshed i
områder, der ikke er konkurrencedygtige fordi inflationen har været højere,
eller investeringer i produktivitetsforbedringer har manglet, eller af andre
årsager. I gamle dage, før euroen, kunne et sådant område devaluere for at
genetablere balancen."
http://www.gaia.org/rj/21983/

Fra : Joakim

Dato : 29-07-07 10:07

"Konrad" <davidkonradFJERN@gmail.com> skrev i en meddelelse
´
> [...]
> eller af andre
> årsager. I gamle dage, før euroen, kunne et sådant område

Det eneste den pågældende debattør dermed siger er, at de
EU-regionale konjunkturbevægelser bliver dybere og længerevarende
som følge af fastkurspolitik/- fælles mønt. Det kan både være godt
(ved højkonjunktur) og skidt (ved lavkonjunktur). Men et egentligt
argument for at forlade Euro-samarbejdet er det nu ikke.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-07-07 11:04

> [...]

> komme på nogen aktion eller deltagelse, som der har været bred politisk
> opbakning til, som ikke har kunne foregå pga forsvarsforbeholdet.

Det er mig bekendt ikke rigtigt. Så snart der står 'EU' på som styrer
eller koordinator af indsatsen, så er Danmark udelukket; står der
derimod FN eller NATO på etiketten, så kan vi sagtens være med - og det
samme gælder indsatser med enkelte udvalgte stater, som USA og UK i
Irak.

Den indsats er dog har dog efterfølgende fået en FN-etikette på.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-07 13:25

Per Rønne wrote:

> Det er mig bekendt ikke rigtigt. Så snart der står 'EU' på som styrer
> eller koordinator af indsatsen, så er Danmark udelukket;

Ja, det er lissom' essensen af forbeholdet.

Pointen er, at der aldrig har været en aktion hvor vi har ville være med, og hvor det har været brandærgerligt at vi ikke kunne deltage. Der er blevet "truet" med det - f.eks Lykketoft har gjort det, men det har været følelsesargumenter omkring teoretisk udbringning nødhjælp o.lign, hvor det alligevel ikke er blevet aktuelt eller det er kørt i FN-regi.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-07-07 14:04

> [...]

> følelsesargumenter omkring teoretisk udbringning nødhjælp o.lign, hvor det
> alligevel ikke er blevet aktuelt eller det er kørt i FN-regi.

Det har der måske godt været, men hurdlen er nok at vi alligevel ikke
ville kunne have været med - man kan jo ikke få nok folk i forsvaret til
at kunne klare de forpligtelser ordentligt, som vi allerede har.

Men det skal dog nok føles som en ulempe for de besluningstagere, der
pludselig ser deres handlingsmuligheder indskrænket.

Jeg ser ingen grund til at opretholde forbeholdet, bortset fra at det
ville være for meget at sætte ind med en folkeafstemning om blot dette.
Jeg ser nemlig heller ikke at det er særligt vigtigt at få det
afskaffet.

Men kommer der en folkeafstemning om forbeholdene, med muligheder for
forskellige kryds på samme stemmeseddel, ville jeg da stemme sådan:

Afskaffelse af:

1. euroforbeholdet: Ja.
2. forsvarsbeholdet: Ja.
3. unionsborgerskabsforbeholdet: Ja.
4. De to forbehold om det retlige samarbejde: Nej.

Og kommer der et forslag til afstemning om indskrænkelse af det retlige
samarbejde, så forbeholdet kun kommer til at gælde på udlændingeområdet
[indvandring, asyl], så ville jeg stemme: Ja.

Bliver der kun mulighed for at sætte et samlet kryds, med total
fjernelse af forbeholdene, ville jeg naturligvis stemme nej.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-07 14:23

Per Rønne wrote:

(...)
> [...]
> ville være for meget at sætte ind med en folkeafstemning om blot
> dette. Jeg ser nemlig heller ikke at det er særligt vigtigt at få det

Det er netop det. Der eksisterer ikke ligefrem nogle åbenbare områder, synes jeg, hvor man kan sige, at her var det vel nok var en skam at vi havde disse forbehold.

> [...]
> 2. forsvarsbeholdet: Ja.
> 3. unionsborgerskabsforbeholdet: Ja.
> 4. De to forbehold om det retlige samarbejde: Nej.

Jeg ved ikke hvad jeg ville stemme. Det afhænger jo af perspektiverne. Det endte med at jeg i sin tid ville have stemt ja til euroen, men nåede desværre aldrig ned i valglokalet fordi vi arbejde over.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 26-07-07 12:06

Christian R. Larsen skrev:

> [...]
> forbeholdet ikke kunne indsættes i operationer, som er under EU-ledelse. Det
> kan f.eks. være opgaver, som FN har bedt EU varetage.

I så fald ville danske tropper risikere at komme til at stå under fransk
ledelse. Det synes jeg altså ville være synd for dem.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 26-07-07 12:06

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> wrote in message

> I så fald ville danske tropper risikere at komme til at stå under fransk
> ledelse. Det synes jeg altså ville være synd for dem.

Det kan de da også komme til i dag i både FN- og NATO-regi.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 26-07-07 12:47

Christian R. Larsen skrev:

> Det kan de da også komme til i dag i både FN- og NATO-regi.

Jeg fatter ikke hvordan det var forbigået min opmærksomhed at Frankrig
var trådt ind i NATOs militære kommando igen.

Fra : -=* DANELAW *=-

Dato : 27-07-07 20:53

Christian R. Larsen skrev:
> Danmark har tre gange stemt om EU-forbeholdene.
>
> - I 1992 stemte vi om Maastricht-traktaten, men afstemningsresultatet blev
> et nej.

Og hvornår kommer den næste og den næste og den næste...

3 gange har danskeren sagt nej, og det kan kun være de mest
eurotossede, der vil prøve endnu engang.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 28-07-07 10:08

"-=* DANELAW *=-" <jegerdumoggrimogharingenvenner@topbanana.dk> wrote in
message news:Z86dnVXD0OWR0DfbnZ2dnUVZ8tKdnZ2d@giganews.com...

> Og hvornår kommer den næste og den næste og den næste...
>
> 3 gange har danskeren sagt nej, og det kan kun være de mest
> eurotossede, der vil prøve endnu engang.

Det passer jo ikke. Deltagelsen i den fælles forsvars- og sikkerhedspolitik,
unionsborgerskabet og samarbejdet vedr. retlige og indre anliggender har vi
kun stemt om én gang - nemlig i 1992. Euroen har vi stemt om 2 gange - i
1992 og 2000.

Men jeg anerkender i øvrigt ikke argumentet af tre meget vægtige grunde:

(1) Der er sket meget siden 1992 og for den sags skyld siden 2000. Euroen er
blevet en realitet, og institutionerne omkring den er blevet konkrete i
modsætning til, hvad de var i 1992 og i nogen grad i 2000. Det vil sige, at
vi nu har noget langt mere konkret og dermed helt andet at tage stilling
til, end vi havde første gang.

(2) De fleste er enige om, at vigtige beslutninger bør genovervejes med
jævne mellemrum, fordi omstændighederne ændrer sig. Der er for eksempel en
grund til, at vi vedtager en ny finanslov hvert år, frem for at anvende
5-års budgetter. Så argumentet med, at vi har stemt om det to gange, har kun
relevans, hvis man samtidig kan godtgøre, at forudsætningerne er præcis de
samme nu. er de det?

(3) Gamle beslutninger bør ikke binde nye generationer. Og selvom 1992 og
navnlig år 2000 kan forekomme at være for ganske nylig, så er der sket en
stor udskiftning i vælgerskaren siden. Hvert år dør ca. 70.000 mennesker, og
lige så mange nye vælgere kommer til. Det vil sige, at af de ca. 3,5 mio.
vælgere, der stemte ved folkeafstemningen i 1993, var kun 96%gengangere fra
folkeafstemningen i 1992. I 2000 var kun 2/3 af de oprindelige vælgere fra
1992 tilbage. I 2008 vil kun 1/3 af vælgerne fra 1992 være tilbage...

Hvorfor skal de 2/3, der er døde siden dengang, bestemme over Danmark anno
2008 og fremefter?

Fra : Per Rønne

Dato : 28-07-07 10:50

Christian R. Larsen <crlarsen@hotmail.com> wrote:

> Gamle beslutninger bør ikke binde nye generationer.

Jep, og det er derfor den svenske befolkning så gerne vil have en ny
folkeafstemning om atomkraft ... også selv om de havde en for 30 år
siden ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk