De gode vinder måske alligevel
Fra : Christian R. Larsen

Dato : 25-07-07 08:31

For få år siden så det ud til, at WADA, Anti Doping Danmark og andre
antidoping-organisationer kæmpede en kamp, som umuligt kunne vindes. Flere
og flere sportsgrene var gennemsyret af doping, og cykelsporten
tilsyneladende mere end nogen anden.

Det største problem var, at selvom der var dopingkontrol, så var det i
praksis svært at afsløre snyderne. Dels dukker der hele tiden nye
dopingmetoder op, som det er svært at opdage. Dels snyder flere sportsfolk,
når de er uden for konkurrence, og dermed i perioder, hvor de ikke testes så
ofte.

Situationen er i dag som for få år siden, at man sandsynligvis kun er i
stand til at afsløre få procent af de ryttere, der snyder. Der er ikke
mange, der er i tvivl om, at de fleste topryttere i Tour de France er
dopede, men i år er kun to blevet taget - Sinkiewitz og nu Vinokourov.

Men i modsætning til, hvordan man så tingene for få år siden, så viser det
sig måske at være nok. For med den negative fokus, der efterhånden er på
cykelsporten, så rammer nye dopingafsløringer ikke bare den enkelte rytter
men hele den professionelle cykelsport.

En lang række af dopingafsløringer i dette forår gør, at flere sponsorer er
tilbageholdende med at forlænge kontrakterne. Mange ryttere - også toppen af
toppen - har svært ved at få nye kontrakter, fordi ingen vil ansætte en
rytter under mistanke. Alvoren står således klart for enhver, der
beskæftiger sig med professionel cykelsport: Det er livsgrundlaget, der er
truet nu. Afsløringen af Vinokourov fremkalder således meget eksplicitte
udtalelser fra resten af cykelverdenen:

"Alexandre Vinokurov må have problemer med intelligensen, når han forsøger
at snyde sig til hæder og ære med bloddoping som hjælpemiddel" mener Brian
Nygaard fra CSC.

Også Jesper Worre undrer sig:
"Hvordan kan Vinokourov tro, at han kunne slippe afsted med det. Det er jo
ryttere med fodlænke i den forstand, at de skal fortælle, hvor de er, mens
de bliver tjekket i hoved og røv hele tiden. Samtidig fortsætter de med at
dope sig, og det er jo fuldstændig absurd for folk. Og en idrætsgren, som er
absurd, bliver jo uinteressant. Det er faren ved det."

Nogle aviser mener i dag, at afsløringerne blot viser, at dopingkontrollen
virker. Så optimistisk er jeg ikke - men jeg mener, at selvom den virker
dårligt, så har den måske efterhånden alligevel den ønskede effekt. For som
situationen er nu, må det være klart for enhver cykelrytter, at bliver man
taget for doping, er karrieren slut øjeblikkeligt.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 25-07-07 09:31

> [...]
> som situationen er nu, må det være klart for enhver cykelrytter, at bliver
> man taget for doping, er karrieren slut øjeblikkeligt.

¨Problemet ligger jo ikke alenei cykelsporten., men i lige så høj grad hos
tilskuerne. De vil se de store løb som Toru de France, og de vil se de store
præstationer i disse løb, vel vidende, at ingen kan performe på den måde tre
uger i træk uden stimulanser. Jeg husker at Henrik Jørgensen engang udtalte
at en marathonløber kan løbe max 3-4 løb på høhjeste niveau om året, og
alligevel forventer man at cykelryttere kan performe på højeste niveau hver
dag i tre uger, derefter måske en måneds "pause" og så igen hver dag i tre
uger i næste storløb.

Allerede den meget berømtye Jacques Anquetil udtalte allerede i 1969 efter
Tour de France, at "Hvis nogen tror, at en rytter kan gennemføre løbet uden
at bruge sdoping, er de naive", og endnu mere berømte Fausto Coppi, der
kørte i 40'erne og 590'erne har udtalt, at han brugte "La Bomba" (en
slangudtryk for bl.a. amfetamin og andre opkvikkende stroffer), når det var
nødvendigt.

Så hvis doping i cykelsporten skal undgås, må vi som seere være villige til
at acceptere, at fx Tor de France kommer til at bestå af langt færre og
kortere etaper end i dag, eller at de vil blive kørt igennem på længere tid,
fx et løb over 6-8 uger i stedet for i dag tre.

Jan

Fra : Allan Knaap

Dato : 25-07-07 10:05

> [...]
> som situationen er nu, må det være klart for enhver cykelrytter, at bliver
> man taget for doping, er karrieren slut øjeblikkeligt.

Jeg synes der efterhånden er skabt en alment godkendt holdning om at omvendt
bevisførelse er gældende praksis.

Der må være mange proffesionelle cykelryttere der går med en frygt for
uberettiget at blive beskyldt for doping, da det tilsyneladende ikke længere
er nødvendigt for WADA, Anti Doping Danmark og andre
antidoping-organisationermed mere end en enkelt test med et possitivt
resultat førend den cykelrytter gå kan se sig om efter en måde at tjene sine
penge. Og hvis der ikke er tilstrækkeligt gang i bålet vil en Lars Werge
altid stå til rådighed med en gang benzin så der for alvor kan komme gang i
skriveriet, og et forøget salg af tabloid aviser.

I Michael Rasmussens tilfælde er der end ikke tale om en doping test med et
possitivt resultat men blot en advarsel for ikke at informere samtlige
instanser om hvor han på et givent tidspunkt har befundet sig.

Dette cykel circus er ved at nå religiøse højder, hvor alle, i sådan en grad
lader til at gøre deres ypperste for at agere hysterisk oprevet og såret i
deres sportslige hjerter, at de i anti dopingens hellige navn brutalt
slagter enhver der blot kommer i arms længde af en beskyldning om doping.

Allan Knaap

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 25-07-07 10:09

"Allan Knaap" <nauclerus@msn.com> wrote in message
> I Michael Rasmussens tilfælde er der end ikke tale om en doping test med
> et possitivt resultat men blot en advarsel for ikke at informere samtlige
> instanser om hvor han på et givent tidspunkt har befundet sig.

Mener du helt oprigtigt, at Michael Rasmussen virker troværdig i den
sammenhæng? Hvis han ville, kunne han have kontakt antidopingagenturerne via
mail eller telefon, men han valgte underligt nok at orientere dem på en
måde, som enhver kan regne ud, vil betyde, at de ikke kan finde ud af, hvor
han er.

Det er muligt, at han "dømmes" uden beviser, men det burde han efter min
ærlige mening kunne regne ud, at han ville blive.

Fra : Allan Knaap

Dato : 25-07-07 11:12

> [...]
>
> Det er muligt, at han "dømmes" uden beviser, men det burde han efter min
> ærlige mening kunne regne ud, at han ville blive.

At dømme en person efter hvor troværdig den pågældende person er hører ikke
hjemme i et land som Danmark.Der skal da fældende beviser på bordet før man
dømmer personen.

En cykelrytter som Michael Rasmussen skal konstant være i stand til at
bevise sin uskyld. Hvis han ikke gør det er han skyldig. Det er efter min
mening dybt kritisabelt.

Allan Knaap

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 25-07-07 11:41

"Allan Knaap" <nauclerus@msn.com> wrote in message
> At dømme en person efter hvor troværdig den pågældende person er hører
> ikke hjemme i et land som Danmark.

Men vi dømmer ham jo for så vidt heller ikke. Jeg siger bare, at jeg har ret
til at tro det, jeg vil. Og jeg tror ikke, han har rent mel i posen.

> En cykelrytter som Michael Rasmussen skal konstant være i stand til at
> bevise sin uskyld. Hvis han ikke gør det er han skyldig. Det er efter min
> mening dybt kritisabelt.

Det er det kun, hvis det er et problem for ham at bevise sin uskyld, og det
burde det ikke være.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 25-07-07 12:13

> [...]
> ret til at tro det, jeg vil. Og jeg tror ikke, han har rent mel i posen.

> Det er det kun, hvis det er et problem for ham at bevise sin uskyld, og
Det er nu langt sværere at bevise, at man IKKE har gjort noget ebnd det
modsatte. Derfor er der heller ikke omvendt bevisbyrde i retssager.
Hvordan skal nogen beivse at de ikke har taget doping? Hvis ingen prøver
viser noget, kan man jo bare hævde, at de har dopet sig uden at det kan ses
i test.

Jan

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 25-07-07 12:25

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> wrote in message
> Det er nu langt sværere at bevise, at man IKKE har gjort noget ebnd det
> modsatte.

Ja, men det er der heller ikke tale om her. Hvis han blev testet så ofte,
som det oprindelig var hensigten, ville han ikke have problemer med at løfte
sin bevisbyrde.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 25-07-07 21:27

> Ja, men det er der heller ikke tale om her. Hvis han blev testet så ofte,
> som det oprindelig var hensigten, ville han ikke have problemer med at
> løfte sin bevisbyrde.

Så vidt jeg kan se af sagen, er han blevet testet præcis så tit, som han
skulle. Det handler i MR's tilfælde ikke om udeblivelse fra test eller
problemer med test, men alene om, at han ikke tre måneder i forvejen har
meddelt hvor han kunne træffes.

I følge Rikke Rønsholt, skal alle idrætsudøvere, for tre måneder ad gangen
meddele, hvor de befinder sig hver dag i de kommende tre månder , og på
hvilket tidspunkt (en time om dagen), med sikkerhed kan træffes et bestemt
sted. Det er disse oplysninger MR har afgivet for sent.

Jan

Fra : N_B_DK

Dato : 25-07-07 12:26

> En cykelrytter som Michael Rasmussen skal konstant være i stand til at
> bevise sin uskyld. Hvis han ikke gør det er han skyldig. Det er efter
> min mening dybt kritisabelt.

Who cares ? cykelsporten er allerede død, de mangler bare at indse det, og
de vedvarende afsløringer af doping brug er blot endnu flere søm til kisten.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-07 11:10

"Allan Knaap" <nauclerus@msn.com> skrev i en meddelelse news:46a7124a$0$2291$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> deres sportslige hjerter, at de i anti dopingens hellige navn brutalt
> slagter enhver der blot kommer i arms længde af en beskyldning om doping.

Det er jo hamrende ligegyldigt, med dette "Cirkus".
Ret beset burde alle medier reagere som jeg mener at vide, man har gjort i tyskland, nemlig standset transmissionerne af idiotien.

Dette er jo den eneste måde, cykel "sporten" kan genvinde sin appel til normale mennesker.
Som altid, når pengene spiller førsterollen, går det galt.

Forøvrigt har det været almen viden for enhver med blot ringeste tilknytning til cykelsport i mere end 60 år, at sporten var inficeret med dope.
Selv på amatørniveau.

Eneste mulige reaktion overfor dette er enten at acceptere skidtet, eller at boycotte "sporten".

MVH
Egon

Fra : N_B_DK

Dato : 25-07-07 12:29

"Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> wrote in message

> Ret beset burde alle medier reagere som jeg mener at vide, man har
> gjort i tyskland, nemlig standset transmissionerne af idiotien.

Korrekt (de genoptog dog sendingen), men alle burde have standset med at
transmitere fra løbet, det er åbenbart den eneste måde de hjernedøde
cykelister kan fatte det på.

> Dette er jo den eneste måde, cykel "sporten" kan genvinde sin appel
> til normale mennesker.

Den kan ikke genvindes tror jeg.

> Som altid, når pengene spiller førsterollen, går det galt.

Jeps.

> Forøvrigt har det været almen viden for enhver med blot ringeste
> tilknytning til cykelsport i mere end 60 år, at sporten var inficeret
> med dope.
> Selv på amatørniveau.

Det vil nok stadig komme bag på nogen.

> Eneste mulige reaktion overfor dette er enten at acceptere skidtet,
> eller at boycotte "sporten".

Begrav dog det cyklende apotek, det er dødt.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-07 17:38

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:46a73417$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...
> "Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> wrote in message
>
> Begrav dog det cyklende apotek, det er dødt.
>
> --
> MVH. N_B_DK
> LTO robot købes.

Og ikke destomindre ser vi, til overflod, det kommersielle TV2 fremture i idiotien--
Jeg har altid haft den opfattelse, at kunne man ikke klare sig på anden vis, kunne man få en kasket i et sogneråd--
Men jeg må nu indse, at sportsjournalister i et kommercielt TV system, har samme muligheder--
der er åbenbart penge i at narre sportsidioter---

Egon

Fra : Jan Kronsell

Dato : 25-07-07 21:31

> [...]
>
> Jeps.

> Det vil nok stadig komme bag på nogen.

> Begrav dog det cyklende apotek, det er dødt.

Seeerne er der jo. Da de tyske tv stationer stoppede tranmissionerne steg
Eurosports seertal i Tyskland til mere end det dobbelte af normalt. Så hvis
stationerne stopper transmissionerne, går det kun ud over dem selv. Og hvad
meed alle tilskuerne langs ruten? De går jo heller ikke hjem, selv om de
ved, at de fleste om ikke alle bruger ulovlige stimulanser.

Jan

Fra : N_B_DK

Dato : 25-07-07 22:28

>Og hvad meed alle tilskuerne langs ruten? De går jo
> heller ikke hjem, selv om de ved, at de fleste om ikke alle bruger
> ulovlige stimulanser.

Mange af dem er jo franskmænd, og de mener jo alle andre end franskmænd
skulle udelukkes og så var doping væk...

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-07 08:05

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i en meddelelse news:46a7b2f3$0$139$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> meed alle tilskuerne langs ruten? De går jo heller ikke hjem, selv om de
> ved, at de fleste om ikke alle bruger ulovlige stimulanser.

Tjah--
Selvfølgelig kan man da lade principperne fare--
Der er jo penge i vanviddet

MVH
Egon

Fra : N_B_DK

Dato : 26-07-07 11:52

> Tjah--
> Selvfølgelig kan man da lade principperne fare--
> Der er jo penge i vanviddet

Er enig med de Franske medier der mener at løbet skal standses og lægges på
is de næste år (10år)

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Per Rønne

Dato : 25-07-07 21:26

Christian R. Larsen <crlarsen@hotmail.com> wrote:

> [...]
> situationen er nu, må det være klart for enhver cykelrytter, at bliver man
> taget for doping, er karrieren slut øjeblikkeligt.

Jeg vil snarere mene at lægerne må være blevet bedre til at dope
rytterne på en måde, så det ikke kan opdages - endnu.

Der har næppe nogensinde været en top-deltager i Tour de France, der
ikke har været dopet. Da der reelt ikke er tale om et
underholdningsshow, og da det er ganske ufarligt, da det kontrolleres af
læger [i øvrigt er Tour de France i sig selv uhyre sundhedsfarligt].

Næh, der hvor man skulle begynde med dopingkontrol en masse, var på
fitnesscentrene, blandt amatørerne ... her medvirker læger ikke, og unge
knægte undergraver i en tidlig alder deres helbred, blot for at få nogle
ulækre, store muskler ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk