De største farer der truer Danmark
Fra : Lyrik

Dato : 19-07-07 13:24

Dræbersneglen!
Bjørnekloen!

Alene navnene sender mørke uheldsvarslende skyer over landet!))

Nu har sneglen endda lammet selve kulturens
grundlag..................videnskaben!! Videnskaben er latterliggjort! De
véd ikke hvor den kommer fra! De troede den kom fra den "Iberiske Halvø"
et dramatisk navn for Spanien-Portugal-området. Men nu har de med lammelse
konstateret at den ikke stammer derfra!
Man ikke alene ved ikke hvor den kommer fra, men optimistisk håbefuldhed
om at den kan dræbes ved en iskold vinter er ligeledes bortsmuldret1
Danmark er kort sagt erobret af DRÆBER-sneglen!!))
Man vil prøve at bygge saltbarrierer imod den eller hvidløgsmure hvor den
rystende haveejer ligger bagved og besværger den med opløftet huskors!

Nu mangler vi bare at få klarlagt: Hvem er det egentlig den dræber??))

Bjørnekloen står aldeles i skyggen. men videnskabstosser optræder
lejlighedsvis i TV med mumlæende forudsigelser om "skove af meterhøje
"bjørnekløer" der dræber al plantevækst i "kløernes" skygge". Et
naturfænomen der kunne tiltrække blandt andet mig som ivrig turist.
Nu mangler vi bare at få klarlagt: Hvor er det lige jeg kan se det?))

Gud bevare Danmark

PS. Jeg har engang med held udryddet mysteriesnegle fra mit akvarie. Jeg
smed foderpiller ned i et hjørne-slukkede lyset-ventede og tændte det
igen. Så kunne man tage alle sneglene omkring foderet. Så tænk positivt.
Find sneglenes yndlingsspise. I forskerkredse bruger de agurkeskiver. Smid
dem et centralt sted og saml alle sneglene op i en eneste skovlfuld. Altså
lige som alt andet så er kærlighedens våben bedre end fjendskabens
(saltbarrierer og hvidløg).

Hilsen
Jens

--
Kommentér emnet, ikke afsenderen. Snakken har karaktér af sammenkomst,
ikke videnskabelige facts.

Fra : Knud Larsen

Dato : 19-07-07 14:56

Lyrik wrote:
> [...]
> huskors!
> Nu mangler vi bare at få klarlagt: Hvem er det egentlig den

Den dræber lysten til at sidde i haven?

> [...]
> naturfænomen der kunne tiltrække blandt andet mig som ivrig turist.
> Nu mangler vi bare at få klarlagt: Hvor er det lige jeg kan se

Det har jeg set mange steder, og indtil man gik i gang med en udryddelse
kunne du se at bredderne på Harrestrup å, kilometer efter kilometer var
overtaget af bjørneklo, og de bredte sig efterhånden ind i parkerne omkring
åen.

> [...]
> eneste skovlfuld. Altså lige som alt andet så er kærlighedens våben
> bedre end fjendskabens (saltbarrierer og hvidløg).

En have er ikke lukket som et akvarie, og en mysteriesnegl er ikke en
iberisk snegl.

Du kan samle et par tusinde iberiske op i en befængt have, *hver* dag, så
den med en skovlfuld har intet med virkeligheden at gøre, man regner med
50 - 100 pr kvadratmeter.

Et par vise ord fra Weekendavisen:

Af Peter Friis Møller

NR. 28, 13. - 19. juli 2007

De berygtede 'dræbersnegle' hærger værre end nogen rottesværm i haverne, og
også uden for havegærdet gør den sig i stigende omfang uheldigt bemærket.

Botanikeren Jens Reddersen har fulgt plantevækstens skæbne gennem 5-6 år
under artens indtog i en frodig elle-askeskov: fliglæbe, gul anemone,
lærkespore, bingelurt, firblad og lungeurt blev lemlæstet til døde, mens
bl.a. bregner, burresnerre, skovmærke, storkenæb, galtetand og viol ikke
blev rørt. I værste fald er en stærk floraforarmelse i vente. Sidst i juni
havde jeg lejlighed til at gense den meget spændende Gammelmose i København.
Et lukket forskningsareal, hvor en moses genvækst har været fulgt lige siden
området blev udlagt som Danmarks første naturfredning i 1844. Ikke alene
forekom horder af disse snegle på højbunden i randen af området, men
sandelig om ikke de var at finde langt ude i selv de vådeste dele af mosens
hængesæk, hvor de bl.a. åd løs af den fine sumpplante kærmysse, Calla
palustris. Møgdyr!

-----------

Som udgangspunkt er bekæmpelse et sisyfosarbejde. Hver snegl (for de er jo
tvekønnede) kan lægge 3-400 æg på et år. Æggene klækker efter 3½-5 uger, og
ungerne er om sommeren 4-5 uger om at nå frem til kønsmodenhed. Kort sagt:
Én kan blive til en million på en sommer.

-----------

Man må nok desværre erkende, at uvæsenet er helt ude af kontrol, og at vi
vist kun kan håbe på, at en eller anden organisme, stor eller lille, for
alvor vil opdage dette bugnende spisekammer. En dræbersnegledræber, der som
minimum kan bringe bestanden ned på et nogenlunde tåleligt leje.

---------------------------

Så du må tilbage til tænketanken, eller til akvariet og se om du kan komme
op med en bedre idé.

Fra : vvv

Dato : 19-07-07 17:51

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i en meddelelse
news.tvpoqax3cof222@lyriks-computer.local...
> [...]

> naturfænomen der kunne tiltrække blandt andet mig som ivrig turist.
> Nu mangler vi bare at få klarlagt: Hvor er det lige jeg kan se det?))

Tidligere kunne du se det i vaserne mellem Birkerød og Holte.
Et stort meget naturskønt sumpområde der var fuldstændig ødelagt.
Sidst jeg var der var al vegetation kvalt af bjørneklør, siden har kommunen
vist prøvet at rette op på det, men om de har haft held med ved jeg ikke,
jeg kommer der for sjældent nu.

http://www.dof.dk/fvf/images/stories/reservater/vaserne/pdf_dokumenter/vaserne_efteraar.pdf

> Gud bevare Danmark

Kan vi dog ikke snart blive fri for ham? Det er måske den største fare der
truer Danmark.

vv

Fra : Lyrik

Dato : 21-07-07 22:32

Den 19.07.2007 kl. 18:50 skrev vvv <?@?>:

> [...]
>>
> Kan vi dog ikke snart blive fri for ham? Det er måske den største fare
++++++++++++++++
Gud satte mennesket til at være jordens gartner. Bare vi havde røgtet den
opgave.

Magen til misligholdelse af denne opgave ser man i Vaserne i Birkerød.(det
er dog et stykke tid siden jeg kunne konstatere og filme det.) De
offentlig tilgængelige arealer i Birkerød indhegnes imod loven, så
offentligheden ikke kan få adgang. Der udføres ingen gartnerarbejde, idet
jordene udlejes til venner af kommunalbestyrelsen for symbolske beløb.
Disse venner forpligter sig til "naturpleje", som regel bestående i at de
sætter nogle får, eller som jeg så i Vaserne nogle køer (sorte?) ud på
området og lader dem græsse.
Et tiltag der er alt, alt for småt og ubetydeligt. Så lider hele området
som du malennde beskriver.

Men det er ikke bjørnekloen der er synderen. Det er den manglende
naturpleje.

jens

Fra : @

Dato : 22-07-07 19:19

On Sat, 21 Jul 2007 23:32:09 +0200, Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

>Gud satte mennesket

guder findes ikke

--
vogt jer for de falske profeter, som kommer til jer
i fåreklæder, men i deres indre er glubske ulve