Mere om økonomisk frihed
Fra : Peter B. P.

Dato : 18-07-07 02:22

....og hvad vi kan gøre i Danmark. Igen; et billede siger 1000 ord:

http://www.answers.com/topic/fraser-efw-poster-jpg

Se hvem der ligger i toppen:

#1 Hongkong
#2 Singapore

Hvordan er HK og SP bedre end Danmark? Nemt. Lavere indkomstskatter:
HK's marginalskat på indkomst er 20% (lavtlønnede betaler kun 2-8%).
SP's marginalskat er 21% (lavtlønnede betaler kun 3.5-5.5%).

Til sammenligning ligger Danmark #17 i det økonomiske frihedsindeks -
vores skatter er 63% på marginalen, og 42% for lavtlønnede.

Hvem var det der kaldte Danamrk et "social demokrati"? Vil vedkommende
rejse sig op og forklare mig hvad der er socialt i at tage 42% af sidst
tjente krone fra de lavtlønnede? (og så nævner jeg ikke engang moms...)

--
regards , Peter B. P.
http://titancity.com/blog , http://macplanet.dk

"We don't dial 911 - we dial .357".

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 18-07-07 06:23

"Peter B. P." <peter@DIESPAMMERSCUM.dk> wrote in message
> [...]
> rejse sig op og forklare mig hvad der er socialt i at tage 42% af sidst
> tjente krone fra de lavtlønnede? (og så nævner jeg ikke engang moms...)

For det første vil jeg påpege, at der findes et utal af den slags indeks.
Hos Heritage Foundation er DK nr. 13:
http://www.heritage.org/research/features/index/countries.cfm. Året før var
vi i øvrigt nr. 8.

"Denmark scores highly in business freedom, financial freedom, monetary
freedom, property rights, and freedom from corruption. Starting a business
takes only five days, compared to the global average of 48 days, and the
overall freedom of business operation (licensing, flexibility, etc.) is very
high. Inflation is low, but Denmark's monetary score is lowered somewhat by
distortionary EU agricultural subsidies. The financial markets are
transparent, highly developed, and open to foreign capital and competition.
As a modern Western democracy, Denmark has an efficient, independent
judiciary that protects property rights effectively, and the level of
corruption is low.
Denmark could do somewhat better in fiscal freedom and freedom from
government, however. The top personal income tax rate is very high, as it is
in many social democracies in the European Union, and tax revenue collected
is correspondingly high. Government spending equals well over 50 percent of
GDP, although state-owned businesses are few."

Hos Freetheworld.com er Danmark nr. 17.

http://www.freetheworld.com/2006/EFW2006complete.pdf

Så er der State of the Worlds liberty index, hvor resultatet er helt
anderledes. Her er vi helt nede på en 22. plads - med Estland og Irland på
de to første pladser.

http://www.stateofworldliberty.org/report/rankings.html

For det andet kan man jo spørge, hvorfor det er et mål i sig selv at ligge i
toppen af sådan et indeks. Hvis man ser på, hvad der bringer os ned fra
toppen, er der jo tale om forhold, som langt de fleste danskere er meget
enige i værdien af - også ud fra en samfundsøkonomisk betragtning. Selvom du
personligt mener, at lave skatter og en mindre offentlig sektor er et mål i
sig selv, så kommer man jo helt objektivt ikke udenom, at den offentlige
sektor i Danmark på mange områder er med til at understøtte en velfungerende
samfundsøkonomisk forretning:

- Vejnettet og anden infrastruktur (sikrer at vi kan handle med hinanden)
- Børnepasning (sikrer en større arbejdsstyrke af indlysende årsager)
- Sundhedssektoren (sikrer, at alle kan blive repareret, når de er gået i
stykker - sikrer dermed også en større arbejdsstyrke)
- Uddannelse (sikrer at alle danskeres uddannelsesniveau hæves betragteligt,
og dermed at arbejdsstyrken får en højere kvalitet)
- Dagpengesystemet (understøtter et fleksibelt arbejdsmarked, hvor
arbejdsgiverne har let ved at skille sig af med medarbejderne igen, når de
ikke har brug for dem længere)
- Ældrepleje (sikrer et større arbejdskraftsudbud ved at sørge for, at
kvinderne ikke skal gå hjemme og passe gamle mor)

Og så videre.

Man kan selvfølgelig mene, at flere af disse ydelser bør leveres i privat
regi i stedet, men det er jo i bund og grund en politisk beslutning, om man
vil det ene eller det andet. Det er i hvert fald diskutabelt, om det private
kan levere dem bedre eller billigere. Så i bund og grund har vi jo f.eks.
selv valgt at score lavt på parametrene Fiscal freedom og Freedom from
Government i Heritage Foundations chart. At de mener, vi burde gøre tingene
på en anden måde, er det følgelig svært at blive ophidset over.