Præsident
Fra : Per Rønne

Dato : 15-07-07 19:31

På:

<http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1184489823993&pagename=JPost
%2FJPArticle%2FShowFull>

kan man læse om aftenens indsættelse af den internationalt højt
respekterede og modtager af Nobels Fredspris, Shimon Peres indsættelse
som Israels 9. præsident:

> [...]
> Forces and its courageous operation in Entebbe. He praised the country's
> victories over the years, during which the Jewish state had "to stand
> alone" on more than one occasion.
>
> "We never despaired. We did not lose a war. And every time we rose up
> again," said the president. "Even Israel's severe critics will not succeed
> in hiding her extraordinary achievements, her peaks, which rise above the
> skyline of history," he added.
>
> The president reflected on the country's fallen and its wounded. "Without
> the self-sacrifice shown by the Israeli Forces, we would not have reached

Om de kidnappede soldater:

> Peres insisted that the release kidnapped soldiers, Gilad Schalit, Ehud
> Goldwasser, Eldad Regev and other captured soldiers was at "the head of
> [Israel's] agenda."

Om Israels hovedstad Jerusalem:

> Other items on the president's agenda included keeping Jerusalem as "the
> spiritual and political center for the Jewish people and a nest of prayer
> for seekers of peace of all believers."

Om udviklingen af Negev og Galilæa, som for ham har særlig betydning:

> [...]
>
> Lastly, Peres spoke of the significance of pushing forward plans for "the
> Valley of Peace," the president's dream for "a haven of cooperation"
> between Israel, the Hashemite Kingdom and the Palestinians.
>
> Earlier, an honor guard comprising of 72 of the military's and Knesset's
> branches welcomed Peres. The president's car was escorted to the Knesset
> by the traditional entourage of six motorcycles and six horsemen. Soon
> upon arrival to the Knesset compound, Peres laid a wreath on the monument
> for the memorial of Israel's fallen soldiers.

Internationale ledere har ønsket at deltage i indsættelsesceremonien,
men Peres ønskede at det ikke ...

> At Peres's request, international leaders did not attend the ceremony at
> the Knesset. Many world leaders inquired about coming, but Peres decided
> it should remain "an internal Israeli affair."
>
> Peres's wife, Sonia did not attend, because of her heart condition. Former
> president Moshe Katsav did not attend the ceremony either.

Om Vestbredden [som ikke indbefatter Jerusalem, og for ham næppe heller
de områder med jødisk befolkning, der ligger vest for sikkerhedshegnet:

> Prior to the ceremony, Peres told the Associated Press that Israel must
> "get rid of the territories," he said, referring to the West Bank,
> insisting that this is the majority view in Israel today.
>
> "I won't make any secrets of my mind. I shall respect the minority. I
> shall not insult them," Peres said. "I changed my position. I didn't
> change my beliefs and concepts."

<http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1184489824691&pagename=JPost
%2FJPArticle%2FShowFull>

> Politicians praised the inauguration of President Shimon Peres following
> his induction ceremony on Sunday evening.

Likud-lederen Netanyahu er rørt af Peres ord, og kalder ham en 'drømmer'
- en mand der drømmer om fred mellem Israel og dets arabiske naboer.

> [...]
> this is so. It's an agenda of peace in the Middle East. I felt joy in my
> heart when he was picked," said Livni.
>
> Shortly after Peres swore allegiance to the Jewish state, Knesset Speaker
> Dalia Itzik showered him with compliments. "You will be a non-stop
> president. The state of Israel thanks you for dreams that were realized in
> stone and concrete. Thank you for your tremendous drive, thank you for
> vision that has turned... into cities," said Itzik, who served as acting
> president since Moshe Katsav's self suspension.

Parlamentsformanden undskylder for tidligere Knesset-medlemmers opførsel
over for Peres:

> Itzik apologized for the behavior of previous Knesset members, saying that
> "throughout the years we have embittered you, you've suffered hard times,
> and we have scorned your dreams, turned our backs on you.
>
> "Today's event is our opportunity to apologize to you, in the name of all
> of us, generations of members of Knesset. This is the time to ask for your
> forgiveness," Itzik added.

Men tilhængerne af at smide alle arabere vest før Jordanfloden ud, som
medlemmerne af Jødisk Front, accepterer ham stadig ikke; de er dog ikke
repræsenteret i Knesset.

> Not all of the country's citizens were pleased with the inauguration.
> Prior to the ceremony, Jewish Front activists protested in front of the
> Knesset against Peres's swearing-in.
>
> The protesters were carrying signs that said "we shall not forget and we
> shall not forgive," "bring Oslo criminals to justice" and "Peres is worse
> than Katsav."

Ja, alle lande har deres ekstremister. Lad os håbe at Shimon Peres
'drømme' kan blive til realiteter. Som præsident vil modtageren af
Nobels Fredspris nok få en noget stærkere position end tidligere
israelske præsidenter; posten er stort set kun ceremoniel og svarer til
vores dronnings ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Joakim

Dato : 15-07-07 20:10

Det er jo lige før man må knibe en tåre... ´

OT spørgsmål:

Kan man ikke slette et fejlplaceret emne-indlæg i dk.politik, når
først det er afsendt?

Fra : @

Dato : 15-07-07 20:21

On Sun, 15 Jul 2007 21:10:08 +0200, "Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com>
wrote:

>Det er jo lige før man må knibe en tåre... ´
>
>OT spørgsmål:
>
>Kan man ikke slette et fejlplaceret emne-indlæg i dk.politik, når
>først det er afsendt?

ved ikke om man kan med din software,

kommer også an på om serveren er sat op til at honorere
Cancel-message,

og selv om indlægget måske kan slettes på "din" server er det langt
fra sikkert det slettes andre steder

--
vogt jer for de falske profeter, som kommer til jer
i fåreklæder, men i deres indre er glubske ulve

Fra : Per Rønne

Dato : 15-07-07 20:34

@ <1@invalid.net> wrote:

> [...]

Er det fordi du ikke kan udstå Israels nye præsident, at du finder emnet
fejlplaceret på dk.politik ?

> ved ikke om man kan med din software,
>
> kommer også an på om serveren er sat op til at honorere
> Cancel-message,

datemas.de kan ikke klare det.

> og selv om indlægget måske kan slettes på "din" server er det langt
> fra sikkert det slettes andre steder

Og jeg går ud fra at kun afsender kan sende et 'cancel' ... hvor det
overhovedet er muligt ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Joakim

Dato : 15-07-07 20:52

> Er det fordi du ikke kan udstå Israels nye præsident, at du
> finder emnet
> fejlplaceret på dk.politik ?

Nej, det var ikke møntet på dig, selv om det godt kunne tolkes i
den retning.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-07-07 05:21

Joakim <ncm_abfjern@hotmail.com> wrote:

> Nej, det var ikke møntet på dig, selv om det godt kunne tolkes i
> den retning.

OK, så skulle du nok have stillet spørgsmålet i en særskilt tråd, og nok
i en anden nyhedsgruppe .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : @

Dato : 15-07-07 21:13

On Sun, 15 Jul 2007 21:33:38 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>datemas.de kan ikke klare det.

OK

>Og jeg går ud fra at kun afsender kan sende et 'cancel' ... hvor det
>overhovedet er muligt ...

hvorfor går du ud fra det?
http://www.faqs.org/faqs/usenet/cancel-faq/part1/

i de gode gamle dage for få år siden kunne man da slette spam, men
bedre filtre har vist næsten løst det problem

Fra : Joakim

Dato : 15-07-07 20:40

> [...]
> Cancel-message,
>
> og selv om indlægget måske kan slettes på "din" server er det

Ok, tak for oplysningen. Jeg har sendt en anmodning om at slette
indlægget, mere kan jeg vist ikke gøre.

Fra : N_B_DK

Dato : 16-07-07 05:45

"Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> wrote in message
> Det er jo lige før man må knibe en tåre... ´
>
> OT spørgsmål:
>
> Kan man ikke slette et fejlplaceret emne-indlæg i dk.politik, når
> først det er afsendt?

ja, men når det nu er så længe siden, så er det nyttesløst, indlægget er
spredt til så godt som alle newsservere, og mange af dem accepterer ikke
canceling af indlæg.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-07-07 10:51

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Men tilhængerne af at smide alle arabere vest før Jordanfloden ud, som
> medlemmerne af Jødisk Front, accepterer ham stadig ikke; de er dog ikke
> repræsenteret i Knesset.

Det ser nu alligevel ud til at der var enkelte undtagelser:

In Jerusalem Post Gil Hoffman wrote:

> [...]

> public life," Olmert said. "It is possible to say he is one of the most
> prominent people in the world; there is respect for him that radiates on
> Israel as well. It is an honor for Israel that Shimon Peres is its
> president."
>
> One senior official in the Prime Minister's Office, when asked if there
> was concern that Peres would chart an independent foreign policy, said
> that Olmert and Peres would work in close coordination. Israel, the
> official said, "cannot ask for a better ambassador."

Og så er Olmert og Abbas blevet enige om en masseløsladelse af
palæstinensiske fanger i israelske fængsler. Det drejer sig om folk der
er dømt for mislykkede forsøg på terrorvirksomhed, som har afsonet
mindst et år i fængsel, og som nu angrer.

Jeg vil tro at en præsident Peres kan gøre mere for freden i Mellemøsten
end en udenrigsminister Per Stig Møller. For slet ikke at tale om en
Carl Bildt, som i følge en kommentar i dagens Berlingske Tidende af en
svensk docent, ensidigt har lagt sin sympati hos palæstinenserne, og vil
have Europa til at give Hamas økonomisk støtte - uden betingelser.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk