Solen ikke skyld i klimaændring
Fra : Jesus-loves-you

Dato : 11-07-07 10:46

"Jesus-loves-you" skrev
4469 news:ZCNYe.68661$Fe7.231513@news000.worldonline.dk

> Man kunne - ude i rummet - faktisk godt bygge en kæmpestor solfanger, som
> dels produkserede energi til en rumby, samtidig med at man fik
> Atlanterhavets temperatur til at falde.

News:

=== citat start ===

TV2 Text (p127, Norway) Ons 11.jul (2007, CET) 11:24:55

Sola ikke skyld i klimaendring

Ny forskning avviser teorien om at
sola er årsaken til klimaendringene.
De sidste 20 årene er strålingen fra
sola redusert, samtidig som
temperaturen på jorden har steget,
viser en ny forskningsstudie ifølge
BBC. Undersøkelsen ble satt i gang
delvis som et svar på den omstridte
tv-dokumentaren "The Great Global
Warming Swindle" som ble vist på
britisk fjernsyn tidligere i år.

=== citat slut ====

Hmm ...

Memory on:
1607 news:7CI0c.102126$jf4.6139649@news000.worldonline.dk

> 96-02-17.PLO
[ ... ]
> ... Hvis
> vi kan lave minedrif og udvinde disse metaller, er der jo intet til
> hindring for, at vi selvstændigt kan produksere solkraftanlæg i den
> palæstinensiske-, jordanske-, egyptiske ørken osv.

Så er det vist på høje tid at komme igang med de sol-skorstene !!!

See perhaps ...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-07-07 22:35

"Jesus-loves-you" <John15.13@1.John4.8.Heaven> skrev
> Sola ikke skyld i klimaendring

> [...]

Dear Jesus,

Alene det at man med al tydelighed kan se temperaturen følge
sol-maxima/minima som en snor, skulle være årsag nok til at holde sig fra
sådan noget pseudoforskning.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 12-07-07 00:13

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse news:46954d14$0$13988$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Alene det at man med al tydelighed kan se temperaturen følge
> sol-maxima/minima som en snor, skulle være årsag nok til at holde sig fra
> sådan noget pseudoforskning.

'No Sun link' to climate change
http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/6290228.stm

A new scientific study concludes that changes in the Sun's
output cannot be causing modern-day climate change.
It shows that for the last 20 years, the Sun's output has declined,
yet temperatures on Earth have risen.

It also shows that modern temperatures are not determined by the
Sun's effect on cosmic rays, as has been claimed.

Writing in the Royal Society's journal Proceedings A, the researchers say
cosmic rays may have affected climate in the past, but not the present.

"This should settle the debate," said Mike Lockwood, from the UK's Rutherford-Appleton
Laboratory, who carried out the new analysis together with Claus Froehlich from the
World Radiation Center in Switzerland.....[..]

Jan Rasmussen

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-07 07:42

Jan Rasmussen wrote:

> cosmic rays may have affected climate in the past, but not the
> present.

Ok, det er omtrent det latterligste jeg nogensinde har hørt. "Det kan godt
være solvinden styrede klimaet siden tidernes morgen, men ikke de sidste 20
år"

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : @

Dato : 12-07-07 07:49

On Thu, 12 Jul 2007 08:42:17 +0200, "Kim Frederiksen" <kim snabel-a
the-coffeeshop.dk> wrote:

>Ok, det er omtrent det latterligste jeg nogensinde har hørt. "Det kan godt
>være solvinden styrede klimaet siden tidernes morgen, men ikke de sidste 20
>år"

ja der er ikke den løgn der er for tyk til ikke at kunne bruges

--
vogt jer for de falske profeter, som kommer til jer
i fåreklæder, men i deres indre er glubske ulve

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-07 09:30

the-coffeeshop.dk> wrote:

>Ok, det er omtrent det latterligste jeg nogensinde har hørt. "Det kan godt
>være solvinden styrede klimaet siden tidernes morgen, men ikke de sidste 20
>år"

Ja, den bortforklaring er virkelig LANGT ude i skoven.... ))

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 12-07-07 10:11

"Jan Rasmussen" <1@2.3> skrev i en meddelelse news:46956484$0$2108$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> Laboratory, who carried out the new analysis together with Claus Froehlich from the
> World Radiation Center in Switzerland.....[..]

http://politiken.dk/videnskab/article340715.ece
Solen er ikke skyld i global opvarmning.

Ny forskning frikender solen i at være skyldig i de seneste års klimaændringer.

Solaktiviteten er faldet de seneste 20 år.
Alligevel er jordens klima blevet stadig varmere.

Dermed er der ikke belæg for at tro, at solen kan være medvirkende
til eller ligefrem skyld i den globale opvarmning.

En undersøgelse fra det britiske Royal Society afkræfter teorierne om,
at de to ting kan hænge sammen. Solen skifter mellem perioder, hvor der
er større eller mindre aktivitet. Blandt andet varierer solpletterne i løbet af
de 11 år lange perioder, hvor solen veksler mellem høj eller lav aktivitet.

Siden 1985 er solens stråling mindsket. Alligevel er jordens gennemsnitstemperatur
steget med en hastighed, der ikke er set i mange år. Og det beviser ifølge forskerne,
at de seneste års højere temperaturer ikke kan tilskrives solen.

Det har ellers været en teori, som mange såkaldte klimaskeptikere har støttet sig til.
Forskerne bag den nye undersøgelse erkender dog, at solen kan have spilet en stor
rolle i den nære fortids klima.

»Der er betydelige beviser for, at den kan have haft en indvirkning på klimaet før
industrialiseringen og endda i den første halvdel af 1900-tallet«, mener de, men
understreger samtidig, at der de seneste 20 år ikke har været samklang mellem
solens aktivitet og den globale temperaturstigning.

Jan Rasmussen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 12-07-07 10:27

"Jan Rasmussen" <1@2.3> skrev i en meddelelse news:4695f0db$0$2092$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> http://politiken.dk/videnskab/article340715.ece
> Solen er ikke skyld i global opvarmning.

http://www.reuters.com/news/video?videoId=60002&videoChannel=74&src=071207_0510_ARTICLE_PROMO_also_on_reuters
New study hits climate sceptics - video 1:35min.

Jan Rasmussen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 12-07-07 10:31

"Jan Rasmussen" <1@2.3> skrev i en meddelelse news:4695f492$0$2094$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> http://www.reuters.com/news/video?videoId=60002&videoChannel=74&src=071207_0510_ARTICLE_PROMO_also_on_reuters
> New study hits climate sceptics - video 1:35min.

http://english.aljazeera.net/NR/exeres/25B86724-E2BA-4418-AF7D-525FCA2DDAEB.htm
Sun 'not behind climate change'

....[.] The Royal Society, founded in 1660, said the new research was an important rebuff to climate change sceptics.
It said in a statement: "At present there is a small minority which is seeking to deliberately
confuse the public on the causes of climate change. They are often misrepresenting the science,
when the reality is that the evidence is getting stronger every day."

Jan Rasmussen

Fra : Peter B. P.

Dato : 12-07-07 10:24

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>
> Alene det at man med al tydelighed kan se temperaturen følge
> sol-maxima/minima som en snor, skulle være årsag nok til at holde sig fra

Hej Preben,

kan du vise dette med nogle grafer og kildehenvisninger?

--
regards , Peter B. P.
http://titancity.com/blog , http://macplanet.dk

"We don't dial 911 - we dial .357".

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-07 19:59

Peter B. P. wrote:

> Hej Preben,
>
> kan du vise dette med nogle grafer og kildehenvisninger?

Hvis du lige har set DR2 kunne du se alle de grafer du kan ønske dig

/Kim

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-07 20:18

On Thu, 12 Jul 2007 20:59:11 +0200, "Kim Frederiksen" <kim snabel-a
the-coffeeshop.dk> wrote:

>Hvis du lige har set DR2 kunne du se alle de grafer du kan ønske dig

Ja, det var et godt program...

Fra : Peter B. P.

Dato : 12-07-07 21:19

> Hvis du lige har set DR2 kunne du se alle de grafer du kan ønske dig
>
> /Kim

Hentyder du til "the Global Warming Swindle"?

Den holder ikke, og er blevet debunket her:

http://www.realclimate.org/index.php?s=swindle&submit=Search&qt=&q=&cx=0
09744842749537478185%3Ahwbuiarvsbo&client=google-coop-np&cof=GALT%3A8080
80%3BGL%3A1%3BDIV%3A34374A%3BVLC%3AAA8610%3BAH%3Aleft%3BBGC%3AFFFFFF%3BL
BGC%3AFFFFFF%3BALC%3A66AA55%3BLC%3A66AA55%3BT%3A000000%3BGFNT%3A66AA55%3
BGIMP%3A66AA55%3BFORID%3A11%3B&searchdatabase=site

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-07 08:52

Peter B. P. wrote:

> Hentyder du til "the Global Warming Swindle"?
>
> Den holder ikke, og er blevet debunket her:

Programmet hedder "Løgnen om global opvarmning" og CO2 løgnen blev modbevist
uden skyggen af tvivl. Ingen mennesker i Verden burde nu være i tvivl om
hvad sandheden er, medmindre man er venstreorienteret og mangler nogen at
beskrige, nu hvor krigen imod "kapitalismen" er tabt ... så er det jo rart
man kan få lov at genere dem der har fabrikker og kører i biler... føj for
satan

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-07 09:20

Kim Frederiksen wrote:

> være i tvivl om hvad sandheden er, medmindre man er venstreorienteret
> og mangler nogen at beskrige,

"Bekrige" naturligvis

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-07 12:20

On Fri, 13 Jul 2007 09:52:05 +0200, "Kim Frederiksen" <kim snabel-a
the-coffeeshop.dk> wrote:

> [...]
>man kan få lov at genere dem der har fabrikker og kører i biler... føj for

Ja, programmet skar det ud i pap og bøjede det i neon, så selv den
mest fatsvage burde kunne se at sandheden måske ikke helt er som FN
påstår...

Det var for øvrigt ret morsomt bagefter at se det fjols i Deadline,
der stædigt påstod at det var CO2 som var synderen, selvom 10.000 års
historie beviste det modsatte.... )

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 12-07-07 08:19

"Jesus-loves-you" skrev
6749 news:xF1li.11$Rt7.3@news.get2net.dk

> ... den omstridte
> tv-dokumentaren "The Great Global
> Warming Swindle" ...
[ ... ]
> FUT News:dk.politik

Hertil skrev Preben Riis Sørensen følgende (men desværre givetvis på en
forkert nyhedsgruppe):

> Alene det at man med al tydelighed kan se temperaturen følge
> sol-maxima/minima som en snor, skulle være årsag nok til at holde sig fra
> sådan noget pseudoforskning.

Jan Rasmussen skrev endvidere en opfølgning på Prebens indlæg (stadigvæk på
nyhedsgruppen News:dk-politik ):

Sent: Thursday, July 12, 2007 CET 01:12, GMT 11/7-07 23:12

> [...]
> Rutherford-Appleton Laboratory, who carried out the new analysis together
> with Claus Froehlich from the World Radiation Center in

Selve den omtalte udsendelse, tv-dokumentaren "The Great Global Warming
Swindle" kan ses i aften på ...

DR2
Torsdag den 12 juli klokken CET 19:55-20:45
Den store løgn om global opvarmning.
Engelsk videnskabsprogram fra 2007

Om programmet:

(K.D's ugeoversigt)

=== citat start ===

Den dramatiske historie om, hvordan en klimateori blev til en religion og en
politisk ideologi.

Var det i virkeligheden Margaret Thatchers kamp mod den britiske
fagbevægelse, der grundlagde forbindelsen mellem den menneskeskabte
kuldioxid-udledning og temperaturstigninger ?

Flere af klodens fremmeste klimaforskere er uenige. Mange af dem mener, at
klodens vejr er afhængig af noget helt andet, nemlig solpletaktiviteten.

Tilhængere af solpletteorien fornægter ikke, at menneskelig aktivitet
indvirker på klodens klima, men de mener, at det er af mindre betydning end
de store naturkræfter, der styrer klodens vejr.

Hvis man over en 300-årig periode sammenligner klodens temperaturstigninger
med kuldioxid i atmosfæren, ser der ikke ud til at være noget sammenfald.

Hvis man laver den samme øvelse over solpletaktivitet og kuldioxid (*), er
der et klart sammenfald.

Det store spørgsmål er, om der i den ene eller anden teori også er en
sammenhæng!

=== citat slut ====

*:
Journalisten har sikkert her vrøvlet. Det burde nok således have stået:

Hvis man laver den samme øvelse over solpletaktivitet og
temperaturstigninger, er der et klart sammenfald.

Vær realist:

Vi konstaterer - udfra en videnskablig synsvinkel - at der er flere teorier,
og at der er politiske og navnlig *økonomiske* interessegrupper involveret,
som kan have FORDEL ved at påvirke de videnskablige undersøgelsers
konklusioner.

Bemærkes skal det, at tilhængere af solpletteorien IKKE fornægter, at
menneskelig aktivitet indvirker på klodens klima.

Endvidere har temperatur-udsvingene de sidste 300 år ikke været så voldsomme
(så vidt jeg husker), sammenlignet med en periode over flere 100.000 år.

CO2-indvirkningen egentlige påvirkning kan derfor måske være skjult,
forstået på den måde, at dets påvirkning først viser sig efter en meget lang
årrække.

Man kan her måske sige, at havvandet virker som en art buffer. Det kræver
forholdsvis store mængder energi tilført, førend temperaturen stiger.
Varmefylden for vand (H2O) er på 1 cal/gram*°C, mens fx. varmefylden for
jern/stål er på 0,12 cal/gram*°C.

Vi er måske først nu ved at skulle betale regningen for de sidste 300-års
CO2-udledning ?

Vi kommer i hvert fald ikke udenom, at vejret de seneste år er begyndt at
opføre sig ekstremt.

Orkanerne er blevet kraftigere, som om større mængder energi fra ækvator
transporteres ud mod polerne.

Fordampningsvarmen for H2O er i hvert fald på hele 540 cal/g., mens
smeltevarmen for is blot er på sølle 80 cal/g.

Så når vejret går amok og ikke kan afsætte fordampningsvarmen tilstrækkelig
hurtig, da ser vi muligvis, at gletscherne smelter hurtigere end ny is
dannes.

Uheldigvis indvirker dette på den noget atypiske ligevægts-tilstand hvad
angår Golfstrømmen i Atlanterhavet, således at havstrømmen hæmmes, hvilket
blot medfører endnu lavere varmetransport gennem havstrømmen, hvorfor
energimængderne så transporteres via orkanerne med dertil hørende
større katastrofer for os mennesker ...

Da jeg var barn for henved 40 år siden, da hørte vi i hvert fald IKKE om
alle disse oversvømmelser i Europa her-og-det og allevegne. Og heller ej om
så kraftige orkaner i Nordamerika !

-

For mig at se er videnskab mest berettiget, når vi bruger denne vor viden
til noget fornuftigt.

Om det skulle være tilfældet, at teorien ang. solpletternes ..., er
"hovedsynderen", da kommer vi ikke udenom, at CO2 virker som en
drivhuseffekt, og altså holder temperaturen i den øvre end af skalaen
(fremfor den nedre), også når solpletaktiviteten tvinger Jordens temperatur
op-og-ned.

Det er derfor hul-i-hovedet (for mig at se) at spille hazard med klimaet,
ved at "satse" på den øvre ende af skalaen fremfor den nedre !!!

Hope You got the point, also Your businessmen in Saudi Arabia.

Input memory:
Kraftig orkan ved Den Persiske Bugt / Iran May-June 2007

No more manipulation, money-god-worshippers !!!

Opfølgning sat til ...
News:dk.videnskab

-

Last file-OUTPUT:
6753 news:Zsjli.2$TA4.1@news.get2net.dk

File-number: 6754

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 12-07-07 09:14

"Jesus-loves-you" skrev
6754 news:NBkli.8$Oy5.4@news.get2net.dk

[ ... ]
> [...]
[ ... ]
> For mig at se er videnskab mest berettiget, når vi bruger denne vor viden

Den mest langsigtede løsning vil derfor være (som tidligere skrevet) ...

6749 news:xF1li.11$Rt7.3@news.get2net.dk

Når der er behov for nedkøling kredser rumspejlene i en bane omkring
ækvator, hvor de en hel del af tiden *skygger* for Solens indstråling på
planeten, mens når der IKKE er behov for nedkøling, er deres bane fra nord
til syd, evt. vinkelret på indstrålingsretningen (såfremt dette kan lade sig
gøre).

Fordelene herved er ...

1.
At påvirke Jordens klima mhp. at regulere temperaturen.

2.
At fremme opbygningen af rumbyer mhp. at imødekomme asteroide-truslen med et
*offensivt* forsvars-system.
Selve spejlene kan muligvis benyttes til at "fordampe" (eller blot puffe)
is-holdige klippestykker på kollisionskurs med Jorden.

3.
At fremme rumfart med solsejl, idet disse spejle muligvis også kan benyttes
som en art "lys-motorvej", se ...

(Solar Sails)
3943 news:ang8e.113109$Vf.4179789@news000.worldonline.dk
3969 news:LBX8e.113396$Vf.4183104@news000.worldonline.dk
4238 news:vKgge.4683$Fe7.53246@news000.worldonline.dk

4.
(The SETI-program)
At fremme opsøgende kontakt med udenjordiske civilisationer, idet disse
spejle muligvis også kan benyttes som en art fyrtårne, apropos ...

5416 news:ff3%f.9627$m56.1497@news.get2net.dk

> Harvard telescope looks for aliens
>
> A Massachusetts observatory unveiled a
> powerful new telescope on Tuesday
> designed to capture possible light
> signals transmitted to Earth by
> extraterrestrials.

Hope You got the point (*Look* after this) ...

The syntax-program of this could be for instance ...