Ja til mere overvågning
Fra : Per Rønne

Dato : 05-07-07 13:14

På:

<http://jp.dk/udland/europa/article998422.ece>

kan man se hvordan det går med overvågningen i UK, den overvågning som
på rekordtid opklarede terrorforsøgene, og forhindrede
gentagelsestilfæde fra den samme læge-bande.

Jeg citerer fra artiklen:

=
Bilnummerplader
CCTV-systemet er også i stand til at spore nummerplader. Denne teknik
blev eksempelvis brugt, da politiet lørdag aften med anonyme politibiler
tvang en jordansk-uddannet læge og hans hustru ud til vejsiden på
motorvejen M6 ud for Manchester, hvorefter parret blev anholdt for at
være med i terrorkomplottet. Ved hjælp af kameraer langs vejene havde
politiet sporet sig ind på, hvor deres bil var.

Men hvis CCTV-systemet er et effektivt våben for politiet nu, bliver det
endnu mere effektivt i fremtiden.

De næste skridt
Et intelligent overvågningskamera kaldet "the bug" er i 18 måneder
blevet testet i Luton. Kameraet, der består af en kugle med otte
kameraer, kan scanne i alle retninger og genkende 50 typer
adfærdsmønstre, der typisk går forud for en kriminel handling. Systemet
vil så zoome ind på personens ansigt og følge vedkommende, uden at der
behøver at være en operatør til stede. På den måde vil politiet altid få
et godt billede af en forbryder.

Det talende kamera
Den nye teknologi inkluderer også talende kameraer. Hvis en person
undlader at smide sit affald i skraldespanden, kan en operatør over en
højttaler og foran alle andre på gaden korrekse personen.

Flere politikredse overvejer desuden at installere såkaldte droner, der
lydløst kan spionere over en by, genkende kriminelle og tage klare
billeder fra 150 meters højde. Systemet er bl.a. udviklet til den
israelske hær.

Big Brother
Et sådant system kunne måske have hjulpet Scotland Yard til at genkende
de formodede terrorister bag weekendens terrorplot endnu hurtigere, idet
flere af dem var kendt af politiet i forve-jen, men kritikere advarer
om, at Storbritannien er ved at udvikle sig til et reelt Big
Brother-samfund.
=

Det talende kamera - så skal det da i hvert fald ske automatisk .

Men det er i hvert fald rart når man fra myndighedernes side kan 'spole
tilbage' og ad den vej spore gerningsmændene.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 05-07-07 13:32

> [...]
>
> Men det er i hvert fald rart når man fra myndighedernes side kan 'spole
> tilbage' og ad den vej spore gerningsmændene.

Medier ævler om politistat men alle andre er imod terrorisme og vil gerne
have radiosender i alle biltage så GPS-satelit kan fortælle politiet alle
bilers sted altid

Fra : Bruno Christensen

Dato : 05-07-07 17:11

On Thu, 5 Jul 2007 14:32:18 +0200, Bo Warming wrote:

> Medier ævler om politistat men alle andre er imod terrorisme og vil gerne
> have radiosender i alle biltage så GPS-satelit kan fortælle politiet alle
> bilers sted altid

En GPS-modtager er passiv og belaster derfor ikke "nettet" af
GPS-satelliter.

En GPS-sender er aktiv og belaster derfor, hvilket vil sige at alle
ikke kan have en aktiv GPS, jeg vil tro at USA og EU hver især kan
blokere for "al anden" trafik, hvis en afparterne fik "din ide".

--
Med Venlig Hilsen
Bruno Christensen

Fra : Bo Warming

Dato : 06-07-07 00:24

"Bruno Christensen" <news@lpdommer.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke kan have en aktiv GPS, jeg vil tro at USA og EU hver især kan
> blokere for "al anden" trafik, hvis en afparterne fik "din ide".

Hysteri imod overvågning forhindrer nok at stat kræver radiosendere
obligatorisk i alle biltage