UVVU: Helmuth Nyborgs forskning var god no~
Fra : Jesper

Dato : 04-07-07 22:55

Nu har Udvalgene Vedrørende Videnskablig Uredelighed set på Helmuth
Nyborgs forskning og den får det blå stempel. Det var universitetets
ledelse der fyrede Nyborg der var uredelige. Jeg mener det må have
konsekvenser for dem.

--
Jesper

Fra : Svend Poulsen

Dato : 05-07-07 05:04

> [...]
> Nyborgs forskning og den får det blå stempel. Det var universitetets
> ledelse der fyrede Nyborg der var uredelige. Jeg mener det må have

Hvorfor skal det have konsekvenser for universitetets ledelse ?

Når vi nu har en regering med en statsminister der lyver hurtigere end en
hest kan rende og Fogh bliver belønnet for det.

Svend

Fra : Per Rønne

Dato : 05-07-07 06:21

Svend Poulsen <svend_poulsen_304@hotmail*.com> wrote:

> [...]

Link ?

I øvrigt kunne UVVU vanskeligt have nået frem til andet resultat, hvis
det skulle følge det regelsæt, det arbejder med [og som det ikke fulgte
i Lomborg-sagen].

UVVU må nemlig kun se på to ting:

1. Er der tale om plagieret forskning; udgives andres forskingsdata som
egne ?

2. Er der tale om forfalskede data, for at opnå berømmelse ?

Derimod må UVVU ikke udtale sig om kvaliteten af en given forskning.

> Hvorfor skal det have konsekvenser for universitetets ledelse ?

Nu har vi jo i modsætning til tidligere en /ansat/ ledelse; indtil
fornylig har vi på landets universiteter siden 1479 haft en /akademisk
republik/, hvor ledelsen var /valgt/.

Og Århus Univesitet har altså valgt at bortvise en professor for i sin
forskning at nå frem til politisk ukorrekte resultater. Bortvise med
løn, ganske vist, et halvt år før han alligevel fyldte 70 - og dermed
skulle gå på pension.

> Når vi nu har en regering med en statsminister der lyver hurtigere end en
> hest kan rende

Vås.

> og Fogh bliver belønnet for det.

Kun vælgerne og folketinget i forening kan afsætte Fogh.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-07-07 09:50

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> 2. Er der tale om forfalskede data, for at opnå berømmelse ?
>
> Derimod må UVVU ikke udtale sig om kvaliteten af en given forskning.

Men også her ville Helmuth Nyborg have fået diplom i modsætning til de
bestialske røde kolleger, som ikke bruger tiden på andet end stalinistisk
rænkespil.

Mvh
Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 05-07-07 10:51

Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> [...]

> Men også her ville Helmuth Nyborg have fået diplom i modsætning til de
> bestialske røde kolleger, som ikke bruger tiden på andet end stalinistisk

Man kan faktisk sagtens på kvalificeret vis kritisere de
forskningsresultater, han er nået frem til.

De er baseret på 30 børn, 15 drenge og 15 piger, som er blevet fulgt fra
fødslen til de var fyldt 16 år, og hvert andet år var de blevet tekstet
for en »g-faktor«, et nye kønsneutralt iq-testværktøj.

Til og med de 14 år udviklede børnene sig ens intelligensmæssigt, uden
nogen kønsmæssige forskelle. Men mellem de 14 og de 16 år greb drengene
têten, altså lige i de år hvor det afgøres om de skulle i gymnasiet
eller ej [alligevel er det drengene der frasorteres].

Og så må man jo bare gøre opmærksom ved to ting:

Materialet er temmelig tyndt; kun 30 børn.

Udviklingen mellem de 14 og 16 år kunne skyldes en forskellig kønslig
udvikling i puberteten, og da hjernen så sandelig ikke er udvokset hos
en 16-årig, er undersøgelsen stoppet før tid. Hjernen bliver nemlig ved
med at vokse indtil 25-års alderen. Lad mig citere:

<http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=5212/sprog=1/grp=8/menu=14/>

=
Hjernen vejer 1.245-1.375 g og består af 100 mia. nerveceller, som er
forbundet med hinanden via mere end 100 bio. kontaktsteder (synapser) -
så man kan roligt sige, at hjernen er et vidunder af organisation og
struktur. Tidligere troede man, at den allerede var fuldt udvokset ved
fødslen, men det er ikke rigtigt. Hjernen når først sit maksimum -
bliver først voksen - ved 25-års-alderen. ...
=

Kort sagt, hvis undersøgelsen skulle have været ordentligt gennemført,
skulle den have været fortsat 10 år endnu - men så havde professor
Nyborg naturligvis også været næsten 80, før han kunne offentliggøre
sine resultater ...

Læg i øvrigt mærke til at den traditionelle myndighedsalder i Danmark
ligger på 25 år.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-07-07 14:06

> [...]
> eller ej [alligevel er det drengene der frasorteres].
>
> Og så må man jo bare gøre opmærksom ved to ting:
>
> Materialet er temmelig tyndt; kun 30 børn.

Helsenyt?? Tror du det er videnskab. Tsk, tsk.

Mvh
Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 05-07-07 15:21

Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> Helsenyt?? Tror du det er videnskab.

Skriver jeg at det er et videnskabeligt tidsskrift? Næh, jeg bragte det
blot som et link til et blad, som jeg troede var det der lå fremme i
lægens venteværelse.

Men det må være et andet, for googler jeg på det, ser jeg at det lægger
hovedvægten på naturmedicin og alternativ behandling.

Det ændre dog ikke på hvornår hjernen er udvokset.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-07-07 15:43

> [...]
> hovedvægten på naturmedicin og alternativ behandling.
>
> Det ændre dog ikke på hvornår hjernen er udvokset.

Jamen, det er totalt nonsens og dit pseudovidenskabelige pladder hører ikke
hjemme her.

Mvh
Martin

Fra : Aage Andersen

Dato : 05-07-07 12:03

"Jesper"
> [...]
> Nyborgs forskning og den får det blå stempel. Det var universitetets
> ledelse der fyrede Nyborg der var uredelige. Jeg mener det må have

Kan man kalde det uredelig ledelse? Man gaar ud fra som givet, at mand og
kvinde er lige intelligente og slutter saa, at Nyborg har fusket med
tallene.

Det undrer mig, at en sammenligning af mænds og kvinders intelligens ikke er
foretaget forlængst. Hvorfor er det først en aarhusprofessor, der er kommet
paa den tanke?. Intelligensundersøgelser har dog været kendte i mange aar.

Aage

Fra : Per Rønne

Dato : 05-07-07 13:14

Aage Andersen <aaa(REMOVE)@email.dk> wrote:

> [...]
> paa den tanke?. Intelligensundersøgelser har dog været kendte i mange aar.

Den traditionelle intelligensmåling har korrekt noteret, at drenge er
bedre til det rumligt-matematiske, og piger til det sproglige. Man har
derefter vægtet resultaterne af testene på en sådan måde, at de to køn
har scoret samme kvotient i gennemsnit - keine Hexerei nur
Behändigket.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-07-07 14:48

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> skrev i meddelelsen
> [...]
> Nyborgs forskning og den får det blå stempel. Det var universitetets
> ledelse der fyrede Nyborg der var uredelige. Jeg mener det må have

Måske skulle vi gentage professor Rushton, en de mange internationale
kolleger til Nyborg som har protesteret til dekanen i Aarhus, inden P.E.R.
går helt grassat:

Den danske professor har i bund og grund ret. Og han er i harmoni med
resultater fra tilsvarende undersøgelser i andre lande.
Professor J. Philippe Rushton noterer, at han i sine analyser har regnet sig
frem til en forskel på 3,63 IK-point, og at de sagkyndige eksperter i deres
bedste analyse af Nyborgs materiale når frem til en forskel på 4,55 point.
Inkvisitionen i ÅrhusKlagernes pointe er, at det er en uenighed, som bør
henvises til den videnskabelige litteratur, hvor emnet kan diskuteres i fuld
åbenhed. De finder det horribelt, at Aarhus Universitet vælger at tackle en
faglig uenighed ved at indlede en inkvisitorisk proces mod en forsker,
udelukkende fordi han har dristet sig til at fremsætte kontroversielle
synspunkter.
»Selv om det nu ser ud til, at professor Nyborgs påstand om en kønsmæssig
forskel i den generelle intelligenskvotient er korrekt, er det selvfølgelig
ikke det vigtigste punkt. Det bør ikke gøre nogen forskel, hvis det viser
sig, at han tager fuldstændig fejl. Hvis akademisk frihed skal have nogen
betydning, må det betyde, at han har ret til at udtrykke en holdning, som
andre er stærkt uenige i. Frihed bør også betyde, at han kan gøre det uden
frygt for nogen som helst form for repressalier. Den kræver beskyttelse mod
enhver form for chikane, trussel eller udstødelse fra universitetsledelsens
side,« skriver J. Philippe Rushton, som finder det forkasteligt, at Helmuth
Nyborg smides på porten blot et halvt år, før han skal pensioneres som
70-årig.

http://en.wikipedia.org/wiki/J._Philippe_Rushton

Mvh
Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 05-07-07 15:21

> [...]

> Måske skulle vi gentage professor Rushton, en de mange internationale
> kolleger til Nyborg som har protesteret til dekanen i Aarhus, inden P.E.R.

Jeg går da ikke grassat. Jeg påpeger blot at materialet for
undersøgelsen er spinkel, og at undersøgelsen i øvrigt er afsluttet før
hjernen er færdigudvokset.

Det betyder for mig kun at der er behov for yderligere undersøgelser,
ikke at Nyborgs resultater skal forkastes.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-07-07 15:46

> Jeg går da ikke grassat. Jeg påpeger blot at materialet for
> undersøgelsen er spinkel, og at undersøgelsen i øvrigt er afsluttet før
> hjernen er færdigudvokset.

Du fabulerer

Mvh
Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 05-07-07 16:14

Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Du fabulerer

Lad os så lige høre om din naturvidenskabelige baggrund. Det er trods
alt ikke mere end måneder siden, en række læger foreslog at
aldersgrænsen for at køre bil blev hævet, da frontallapperne slet ikke
er udvokset hos 18-årige [hvilket gør at der er visse ting de ikke kan
overskue].

Har du nogensinde hørt om drengenes 'udødelighedsalder': 18-25 ?
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-07-07 18:12

> [...]
> aldersgrænsen for at køre bil blev hævet, da frontallapperne slet ikke
> er udvokset hos 18-årige [hvilket gør at der er visse ting de ikke kan

Jamen, det er jo endnu en skovlfuld fra den poppsykologiske branche.
Den slags pladder fyger det med i dameblade, og man har fået sin sunde
fornuft for at filtrere det fra.
Frontallapperne Ha, ha - Skal folk så testes for størrelse på
frontallapper for at kunne ansøge om kørekort? my foot.

Mvh
Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 05-07-07 19:21

> [...]
> Frontallapperne Ha, ha - Skal folk så testes for størrelse på
> frontallapper for at kunne ansøge om kørekort? my foot.

OK, du har altså ingen naturvidenskabelig baggrund. Med den baggrund ser
jeg ingen grund til at fortsætte i denne tråd:

EOD.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-07-07 20:29

> OK, du har altså ingen naturvidenskabelig baggrund. Med den baggrund ser
> jeg ingen grund til at fortsætte i denne tråd:

Naturvidenskab? - er det ikke noget med realitetssans

Mvh
Martin

Fra : Egon Stich

Dato : 05-07-07 15:38

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse news:1i0scfj.ca55141khd2kqN%per@RQNNE.invalid...

> [...]
>
> Det betyder for mig kun at der er behov for yderligere undersøgelser,
> ikke at Nyborgs resultater skal forkastes.

Det er jo typisk for akademikerfjolser.
De skal, med djævelens vold og magt, lave "undersøgelser" om noget der i generationer har været almen viden

Som Storm P. lader vagabonden Perikles, tror jeg det var, sige:

"En akademiker?
Det er eenj, der har læst sig til, hvad vi andre ved--"

MVH
Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 05-07-07 16:21

Egon Stich <stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

> Det er jo typisk for akademikerfjolser.
> De skal, med djævelens vold og magt, lave "undersøgelser" om noget der i
> generationer har været almen viden

Åh, du /ved/ bare at kvinder er dårligere begavet end mænd? Ih, hvor
interessant.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 06-07-07 12:42

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse news:1i0sfzb.y60em11i9utnxN%per@RQNNE.invalid...

> Åh, du /ved/ bare at kvinder er dårligere begavet end mænd? Ih, hvor
> interessant.
> --
> Per Erik Rønne
> http://www.RQNNE.dk

halleluja--
Hovskisnovski kommer, som ventet op--

Naturligvis ved den forsamlede ikke akademiske menneskehed dette fra årtusinders erfaring.
Her er der tale om vanligt idioti fra akademikerside.
Påstået "videnskab" som i virkeligheden blot er udtryk for politisk korrekthed, som opstår på grund af forvrøvlede naive og virkelighedsfjerne opfattelser af, hvordan verden "burde" være indrettet.
Som oftest produceret af såkaldte "humanister".
Altså de cand hverken ditten eller datten, som vi producerer altfor mange af.

Og gang på gang oplever man, at virkeligheden, denne hårde krabet, indhenter fjolserne.
Ganske som den er ved at indhente fjolsehoben, der har filosoferet sig frem til, at racebegrebet ikke existerer.
Fordi sådant ville være "umenneskeligt", og derfor umuligt.

Egon

Fra : Bo Warming

Dato : 06-07-07 13:02

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

mk-tests IKKE GODE NOK, for der er for mange parametre til svar om
mk-forskels genetik

Men god nok til at professortitlen bør gives ham tilbage

Fra : @

Dato : 05-07-07 15:14

On Wed, 4 Jul 2007 23:54:46 +0200, spambuster@users.toughguy.net
(Jesper) wrote:

> [...]
>Nyborgs forskning og den får det blå stempel. Det var universitetets
>ledelse der fyrede Nyborg der var uredelige. Jeg mener det må have

konsekvenser - !

bruges det overhovedet mere?

--
vogt jer for de falske profeter, som kommer til jer
i fåreklæder, men i deres indre er glubske ulve

Fra : Egon Stich

Dato : 05-07-07 15:30

"@" <1@invalid.net> skrev i en meddelelse news:a4vp839aa93pd6u55p81egufn0e1nae0si@4ax.com...

> konsekvenser - !