Sosu-løn
Fra : Per Rønne

Dato : 04-07-07 20:24

Jeg så netop i TV-Avisen at social- og sundhedsassistenternes
gennemsnitsløn ligger på 21.000 før skat.

Men altså før pension

Jeg har før viderebragt oplysninger fra Berlingeren, der var taget fra
beregninger foretaget af JP, der viste en indkomst på 25.000 om måneden,
før skat men med tillæg af pensionsopsparing, når man omregnede lønnen
til fuld tid. Virker de tal nu helt urimelige ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jens G

Dato : 04-07-07 20:55

On Wed, 4 Jul 2007 21:23:45 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

> [...]
>før skat men med tillæg af pensionsopsparing, når man omregnede lønnen
>til fuld tid. Virker de tal nu helt urimelige ?

Jeg ved ikke om tallene er urimelige, men jeg regner ikke den
arbejdsgiverbetalte del af pensionsindbetalingen med hvis jeg skal
fortælle hvor stor min løn er.

En ting som jeg synes skal regnes med er, at mange ansatte i
sundhedsvæsnet har betalt frokostpause, og dermed 2,5 times kortere
ugentlig arbejdstid end dem de sammenligner løn med. Der er også en
del der får mad på de afdelinger hvor de arbejder.

--
Jens G
Kan anbefale http://www.everlove.dk til IP telefoni.

Fra : Rea721

Dato : 04-07-07 21:21

"Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse

> En ting som jeg synes skal regnes med er, at mange
> ansatte i sundhedsvæsnet har betalt frokostpause, og
> dermed 2,5 times kortere ugentlig arbejdstid end dem de
> sammenligner løn med.

Det er ikke nødvendigvis rimeligt at medregne det..... Måske for
hospitalsansatte...der har en kantine de kan spise i til bestemte tider, men
feks min egen kone som du andetsteds kan se en løn for....har naturligvis
også betalt frokost (her aftenspause) men hun holder ikke pause imens hun
spiser, for hun spiser sammen med de ældre på plejehjemmet og mader to
samtidigt... så pause er der ikke tale om.

> Der er også en del der får mad på
> de afdelinger hvor de arbejder.

Korrekt.

Og feks i Statoil koncernen kan de ansatte spise en stor buffet for næsten
ingen penge pr mdr...skal det så modregnes eller hvad??

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende
skal overholde hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min

Fra : Jens G

Dato : 05-07-07 16:03

On Wed, 4 Jul 2007 22:20:48 +0200, "Rea721" <skod3@721.dk> wrote:

> [...]
>spiser, for hun spiser sammen med de ældre på plejehjemmet og mader to
>samtidigt... så pause er der ikke tale om.

Jeg synes det er urimeligt hvis man ikke kan holde sin egen spisepause
i fred og ro.

Fra : Kim2000

Dato : 04-07-07 22:19

> [...]
> ugentlig arbejdstid end dem de sammenligner løn med. Der er også en
> del der får mad på de afdelinger hvor de arbejder.

En lang række jobs kan ikke selv betale frokostpausen, fx lærere,
sygeplejersker, læger og lignende. Hvis man selv betaler frokostpausen har
man _ret_ til at forlade arbejdspladsen og handle ind eller hvad man nu vil.
Det dur jo ikke at overlægen skrider midt i hjerteoperationen eller at
sygeplejeren pludselig skrider fra fru jensen i badet fordi nu er det
frokostpause eller at emil bliver tæsket fordi læreren har fri.
Mange´plejehjemsansatte spiser jo også med det gamle og dermed er de fortsat
på job.

En af grundene til stort set alle offentlig ansatte tjener mindre må være et
levn fra gamle dage, hvor man mente den offentlig ansatte så tilgengæld
havde meget stor jobsikkerhed (3 års opsigelse), i dag er det ligeså nemt at
fyre en offentlig ansat som en privat ansat, så det argument holder ikke. Og
så er kvinder åbenbart bare ikke gode til at forhandle løn.

mvh
Kim
--
På DaMat er der masser af gratis hæfter og blade.
Din Computer 45 er udkommet netop udkommet.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-07-07 06:51

Jens G <nospam061106@kabelmail.dk> wrote:

> Jeg ved ikke om tallene er urimelige, men jeg regner ikke den
> arbejdsgiverbetalte del af pensionsindbetalingen med hvis jeg skal
> fortælle hvor stor min løn er.

Det skal man nu gøre, for at få sammenlignelige tal frem.

> [...]
> ugentlig arbejdstid end dem de sammenligner løn med. Der er også en
> del der får mad på de afdelinger hvor de arbejder.

Det er praksis på stort set alle kontorbaserede arbejdspladser, at
frokostpausen regnes med i arbejdstiden. Man skal jo også kunne tage
telefonen fra kantinen ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 05-07-07 10:00

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse news:1i0rojb.e05wm6q4qsa5N%per@RQNNE.invalid...

> Det skal man nu gøre, for at få sammenlignelige tal frem.

Det kan du have ret i.
Og da bliver forskellen i lønningerne vel egentlig større?
"man" sammenligner jo ofte Sosoer, lærere og politier.
Tager man da pensionen med, ses for alvor, hvor ringe sosuerne er lænnede.
Ikke sandt?
Og din bemærkning om, at lønnen ikke er så ringe endda, må være forkert.
Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 05-07-07 11:51

Egon Stich <stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

> [...]
> Ikke sandt?
> Og din bemærkning om, at lønnen ikke er så ringe endda, må være forkert.

Jeg går ind i sammenligninger med det private erhvervsliv, ikke med
andre offentligt ansatte - som naturligvis også har pensioner.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 05-07-07 15:47

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse news:1i0s2mx.sk9exb5x6hsfN%per@RQNNE.invalid...

> Jeg går ind i sammenligninger med det private erhvervsliv, ikke med
> andre offentligt ansatte - som naturligvis også har pensioner.
> [...]

Jov-da--
Men af vidt forskellig karat og værdi.
Må du dog vide?

Egon

Fra : Jens G

Dato : 05-07-07 15:54

On Thu, 5 Jul 2007 12:50:51 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Jeg går ind i sammenligninger med det private erhvervsliv, ikke med
>andre offentligt ansatte - som naturligvis også har pensioner.

I offentliggjorte lønstatistikker for privatansatte mener jeg ikke der
er medregnet arbejdsgiverdelen af pension.

F.eks. på http://www.metal.dk/loenstatistik.htm står der:
"I lønnen er der ikke indregnet evt. pension, ferie og andre tillæg"

Fra : Per Rønne

Dato : 05-07-07 16:29

> [...]

> F.eks. på http://www.metal.dk/loenstatistik.htm står der:
> "I lønnen er der ikke indregnet evt. pension, ferie og andre tillæg"

Ja, men sammenlignes der, skal pension naturligvis med.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kim2000

Dato : 05-07-07 17:58

> Ja, men sammenlignes der, skal pension naturligvis med.

Så skal vi jo også medregne sælgerens frie telefon, den frie computer, den
frie bil osv osv.

Fra : Jens G

Dato : 05-07-07 15:57

On Thu, 5 Jul 2007 07:50:50 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Det er praksis på stort set alle kontorbaserede arbejdspladser, at
>frokostpausen regnes med i arbejdstiden. Man skal jo også kunne tage
>telefonen fra kantinen ...

Selv om jeg ikke får løn for frokostpausen, så svarer jeg da alligevel
hvis der er telefon. Ligesom jeg udsætter min pause hvis det er
nødvendigt.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-07-07 16:29

Jens G <nospam061106@kabelmail.dk> wrote:

> Selv om jeg ikke får løn for frokostpausen, så svarer jeg da alligevel
> hvis der er telefon. Ligesom jeg udsætter min pause hvis det er
> nødvendigt.

Og ligesom de fleste alligevel ikke tager telefonen fra kantinen, selv
om de får løn for frokostpausen. Sådan er der så meget.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 04-07-07 21:13

Per Rønne skrev:
> Jeg så netop i TV-Avisen at social- og sundhedsassistenternes
> gennemsnitsløn ligger på 21.000 før skat.
>
> Men altså før pension

Pensionen kan man ikke bruge her og nu til at betale børnepasning,
husleje, mad osv med.

> [...]
> før skat men med tillæg af pensionsopsparing, når man omregnede lønnen
> til fuld tid. Virker de tal nu helt urimelige ?

Ja. Læg mærke til arbejdstiderne, samt de 3 års uddannelse. Uddannelsen
er ikke så langt fra en håndværkers, arbejdstiderne er værre og lønnen
er langt mindre. Når man så skal ud og finde vikarer, kan man godt
betale det det koster.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-07-07 06:51

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Pensionen kan man ikke bruge her og nu til at betale børnepasning,
> husleje, mad osv med.

Det samme gælder da for automekanikeren, der ikke over overenskomsten
har pensionsopsparing - men alligevel har en privat pensionsopsparing.
Den /skal/ altså regnes med, hvis man vil have sammenlignelige tal.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 05-07-07 16:53

Per Rønne skrev:

> Det samme gælder da for automekanikeren, der ikke over overenskomsten
> har pensionsopsparing

Hvorfor har han pludselig ikke det?

> - men alligevel har en privat pensionsopsparing.
> Den /skal/ altså regnes med, hvis man vil have sammenlignelige tal.

Uha, så skal vi også til at tage frynsegoder med.

Penge man ikke selv kan disponere over, er ikke rimelige at tage med når
man skal se på hvad folk har at leve for.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-07-07 17:36

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Hvorfor har han pludselig ikke det?

Jeg kender ikke overenskomsten

men jeg har i hvert fald en fætter der er automekaniker, og som ud over
hvad han måtte have af en overenskomstdækket pensionsopsparing foretager
en stor privat pensionsopsparing. Den skal da ikke fratrækkes lønnen ved
sammenligning.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 05-07-07 18:01

Per Rønne skrev:

> Jeg kender ikke overenskomsten

Automekanikere har svjv pension med i overenskomsten.

> [...]
> hvad han måtte have af en overenskomstdækket pensionsopsparing foretager
> en stor privat pensionsopsparing. Den skal da ikke fratrækkes lønnen ved

Det skal det man drikker op heller ikke. Din fætter vælger selv hvad han
vil bruge sin løn til og kan derfor undlade at indbetale til pensionen.
Det valg har man ikke med den pension arbejdsgiveren indbetaler pga
overenskomsten - en pension man ikke en gang ved hvad er værd når man
skal til og bruge den (såfremt man når det).

Fra : Rea721

Dato : 04-07-07 21:14

> Jeg så netop i TV-Avisen at social- og
> sundhedsassistenternes gennemsnitsløn ligger på 21.000
> før skat.

Husk, der er "stor" forskel på yderpunkterne i lønningerne.... Aftentillæg,
nattillæg osv. Og journalister blander ofte godt rundt i de gamle
sygeplejer, social og sunhedsassistenter samt social og sunhedshjælper
lønninger. Det er tre forskellige faggrupper der dog er nært beslægtede.

Det mest "rimelige" IMHO er at tage en:
Social og sunhedshjælper løn, i almindelig dagvagt med de tillæg der høre
til og sige: hvad er den?
Social og sunhedsassistent løn, i almindelig dagvagt med de tillæg der høre
til og sige: hvad er den?

Min kone er Sosuhjælper og hendes løn er således:
Grundløn 15.364,81
Fast aftentillæg 439,13
Erfaring efter 11 år 1.791,03
Kvalifikationstillæg 231,42 Wauuuu
Funktionsløn 239,40
Ialt 18.065,79

Hvis hun nu ikke var aftenvagt...tja, så kunne du lige snuppe de 439,13
væk...
Men nu er hun fast aftenvagt, så der skal tillægges disse variable ydelser:
Aftentillæg 2.606,85
Nattillæg 260,71
Lørdagstillæg 507,68
Det gir 21.441,03 og bemærk det er fast aften... 2 dages arbejde
2 dages fri 5 dages arbejde 5 dages fri....hvilket betyder arbejde hver
anden lørdag/søndag.

Så kan hver især jo afgøre med sig selv om de vill arbejde til den løn under
de betingelser.

Fra : Kurt H. Nedergaard

Dato : 04-07-07 21:54

"Rea721" <skod3@721.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hver anden lørdag/søndag.
>
> Så kan hver især jo afgøre med sig selv om de vill arbejde til den løn

Jeg syntes det er flot i gennem så mange år. Har virket på det jeg vil
kalde en underbetalt løn.

Kurt

Fra : Rea721

Dato : 04-07-07 22:08

"Kurt H. Nedergaard" <kurtnedergaard@privat.tele.dk> skrev
i en meddelelse

> Jeg syntes det er flot i gennem så mange år. Har virket
> på det jeg vil kalde en underbetalt løn.

Altså.....jeg kan kun sige ...personligt ville jeg aldrig arbejde på de
tidspunkter til den løn.... det ville kun være rissikoen for arbejdsløshed
der kunne ændre det.
Men problemet med min kone [] er at hun kan li at arbejde med ældre...(og
det er der forhåbentlig mange andre der også kan.) At systemet så lever højt
på det, er en anden sag.

Fra : Peter Heide

Dato : 04-07-07 22:18

"Rea721" <skod3@721.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Men problemet med min kone [] er at hun kan li at arbejde med
> ældre...(og det er der forhåbentlig mange andre der også kan.) At systemet

Jeg syntes din kone har et fint menneskesyn ; at hun gider at knokle
til sådan en lorteløn i et job der slider krop og sind. Hun er STAND-UP
kvinde !

Fra : Rea721

Dato : 04-07-07 22:49

"Peter Heide" <pheide@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg syntes din kone har et fint menneskesyn ; at hun
> gider at knokle til sådan en lorteløn i et job der slider
> krop og sind. Hun er STAND-UP kvinde !

Tak skal du ha, den får hun her ved sengetid...så kan det være......*pft*
trallaaalaaa

Fra : Peter Heide

Dato : 04-07-07 23:37

> "Peter Heide" <pheide@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Tak skal du ha, den får hun her ved sengetid...så kan det være......*pft*
> trallaaalaaa

Det var sgu ikke lige DET jeg mente med en "stand-up" girl ,men god
fornøjelse.

Fra : Kim2000

Dato : 04-07-07 22:28

> [...]
> høre til og sige: hvad er den?
>
> Min kone er Sosuhjælper og hendes løn er således:

Hvis hun bliver fyret er det så ikke grundlønnen dagpengene beregnes efter?

Min løn som lærer ser sådan ud:
Grundløn: 21.992
Tillæg: 323
Rekruteringstillæg 366
Team 706
ialt: 23.388

Og den er jeg dælme ikke imponeret over, og at nogle så har endnu mindre gør
det ikke bedre. Kravet til overenskomsten i foråret må være LØN!! Ikke alt
det pensionspjat, ikke mere fritid, mere i LØN. Når sygeplejerskerne siger
10.000 mere over de næste 7 år, så mener jeg slet ikke det er urimeligt
(måske svært opnåeligt, men ikke urimeligt).

Men det bringer mig til et andet punkt.

Kunne man ikke forestille sig at regeringen gik ind og tog fat i alle
fagforeningerne og simpelthen sagde at ingen får mere i løn, tilgengæld
hæves arbejdsfradraget til fx 25000 kroner. Ville det ikke både styrke
konkurrenceevnen _og_ give alle lønarbejdere mere i posen?

mvh
Kim
--
På DaMat er der masser af gratis hæfter
Din Computer 45 er udkommet

Fra : Rea721

Dato : 04-07-07 22:54

> Hvis hun bliver fyret er det så ikke grundlønnen
> dagpengene beregnes efter?

Hmm, det ved jeg faktisk ikke....men det lyder urimeligt i mine øre.

> ialt: 23.388

Ikke noget hip hip hurra herfra

> [...]

> til fx 25000 kroner. Ville det ikke både styrke
> konkurrenceevnen _og_ give alle lønarbejdere mere i

Konkurence evnen ved jeg intet om.... men jeg syntes ikke at det er
smart.... Hvis de lavtlønnede skal ha et par takker op...så er det deres løn
der skal op.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-07-07 07:00

Kim2000 <kim2000@surfer.dk> wrote:

> Hvis hun bliver fyret er det så ikke grundlønnen dagpengene beregnes efter?

Nej, det er de sidste tre måneders løn der lægges til grund.

> [...]
> 10.000 mere over de næste 7 år, så mener jeg slet ikke det er urimeligt
> (måske svært opnåeligt, men ikke urimeligt).

Nu er det jo rent faktisk fagforeningerne der bestemmer, hvad der skal
være deres krav, og du kan ikke som medlem af DLF bestemme hvad Dansk
Sygeplejeråd skal stille som krav. Derudover er pensionen i forvejen en
andel af lønnen [en anden som nogle så bare ønsker at øge].

> Kunne man ikke forestille sig at regeringen gik ind og tog fat i alle
> fagforeningerne og simpelthen sagde at ingen får mere i løn, tilgengæld
> hæves arbejdsfradraget til fx 25000 kroner.

Det ville stride mod den danske model, hvor det er fagforeningerne der
forhandler løn og andre ansættelsesforhold.

> Ville det ikke både styrke konkurrenceevnen _og_ give alle lønarbejdere
> mere i posen?

Det ville svare til en skattenedsættelse kun for lønmodtagere i arbejde,
som skal hives ind igen, krone for krone, fra andre grupper. En
nedsættelse af folkepensionen ? En reduktion af tilskuddene til
regionerne, og altså dårligere forhold på hospitalerne ?

En reduktion af bloktilskuddene til kommunerne, der til gengæld kan
finde besparelser ved eksempelivs at få fjernet den maksimale
klassestørrelse, som det er sket i gymnasieskolen ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : hanzen

Dato : 05-07-07 08:04

> [...]
> hæves arbejdsfradraget til fx 25000 kroner. Ville det ikke både styrke
> konkurrenceevnen _og_ give alle lønarbejdere mere i posen?

Til en begyndelse kunne man fjerne bruttoskatten. Det ville øge forskellen
mellem et lavtlønsjob og dagpenge.
Jeg mener at kunne huske at man sagde da den blev indført at den skulle
nedbringes i takt med faldende arbejdsløshed. Men det glemte den tidligere
regering ret hurtigt. De havde endda planer om yderligere forhøjelser.

--
hilzen
hanzen

Fra : Per Rønne

Dato : 05-07-07 08:42

hanzen <hanzen@mailmigej.dk> wrote:

> "Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i en meddelelse

> Til en begyndelse kunne man fjerne bruttoskatten. Det ville øge forskellen
> mellem et lavtlønsjob og dagpenge.

Det får du aldrig K med til; det ville jo kun gavne Dyremose & Co ganske
marginalt ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : hanzen

Dato : 05-07-07 09:07

> Det får du aldrig K med til; det ville jo kun gavne Dyremose & Co ganske
> marginalt ...

Sund fornuft burde da kunne overtale dem.
Især med de meningsmålinger K har for tiden.
--
hilzen
hanzen

Fra : Per Rønne

Dato : 05-07-07 06:51

Rea721 <skod3@721.dk> wrote:

> [...]
> lørdag/søndag.
>
> Så kan hver især jo afgøre med sig selv om de vill arbejde til den løn under

Det tror jeg at enhver ung tankpasserdreng ville være himmelhenrykt for
.

Og hvad med personalet i en DøgnNetto ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : TBC

Dato : 05-07-07 15:21

> Det tror jeg at enhver ung tankpasserdreng ville være himmelhenrykt for
> .
>
> Og hvad med personalet i en DøgnNetto ?

Med mindre din vision er at uudannede tankpasserdrenge og DøgnNetto
personale skulle passe sygehusenes syge og ældreplejens ældre, er det
egentligt lige så irrelevant som at fortælle at en fattig afrikaner ville
være himmelhenrykt over et job i Døgnnetto eller på tanken, med mindre
visionen var at lade dette udføres af fattige udenlandske afrikanere der
ikke har relationer til Danmark, eller kan tale Dansk.

Spørgsmålet er om folk gider at uddanne sig til den givne løn og de ofte
hverken sjove eller prestigefyldte arbejdsvilkår der hører med, og om de
gider at forblive der når de er uddannede. Gør de ikke det, så må vi i
samfundet indstille os på at ydelsen til f.eks syge i højere og højere grad
baserer sig på en mere vilkårlig og uudannet indsats, eller "at tankpasseren
ikke kan tale Dansk". Manglen på uddannet personalet i sundhedssektoren er
stigende, og man taler også om at personalet er begyndt at sive til både
vikarbureauer og helt andre job i det private, da der dér er andre langt
mere attraktive og bedre lønnede job for dem at få. ....Det er en del af den
virkelighed der er at forholde sig til, uanset hvad man så end syntes om
det.

TBC

Fra : Egon Stich

Dato : 05-07-07 15:50

"TBC" <sutmin@2night.fakemail> skrev i en meddelelse news:lcudnd5ik6zSYxHbnZ2dnUVZ8sWhnZ2d@giganews.com...

> [...]
> virkelighed der er at forholde sig til, uanset hvad man så end syntes om

Ja det er dog forunderligt, at udbud og efterspørgselmekanismen også virker hos de lavtlønnede og ringe estimerede--
Når de får muligheden-
Og ikke kun, når det drejer sig om Fyremosetyper, hvis frådseri så ofte forsvares netopå hermed--

MVH
Egon

Fra : Rea721

Dato : 05-07-07 19:15

> Det tror jeg at enhver ung tankpasserdreng ville være
> himmelhenrykt for .

Er det korrekt opfattet at det er en joke...når du laver smeily?

> Og hvad med personalet i en DøgnNetto ?

Ja, hvad med dem?

Fra : Jens G

Dato : 05-07-07 16:07

On Wed, 4 Jul 2007 22:14:17 +0200, "Rea721" <skod3@721.dk> wrote:

>Det gir 21.441,03 og bemærk det er fast aften... 2 dages arbejde
>2 dages fri 5 dages arbejde 5 dages fri....hvilket betyder arbejde hver
>anden lørdag/søndag.

Det er ikke meget for aftenarbejde.

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-07-07 21:30

Per Rønne skrev den 04-07-2007 21:23:
> [...]
> før skat men med tillæg af pensionsopsparing, når man omregnede lønnen
> til fuld tid. Virker de tal nu helt urimelige ?

Det mest fornuftige er vel, at se på Grundlønnen. Og kun den!
Hvis man så derudover har nogen tillæg, jamen disse tillæg kommer kun
fordi man arbejder på en "unormal" måde (fx skæve tider, weekender, nat,
helligdage osv osv).
Derudover bør man ikke regne med pension, da pension er meget forskellig
fra ansættelseskontrakt til ansættelseskontrakt (overenskomst hvis man
vil) og hvad man lægger ved siden af derudover.
Man medregner jo heller ikke feriepenge, vel.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Per Rønne

Dato : 07-07-07 06:03

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> wrote:

> [...]
> Hvis man så derudover har nogen tillæg, jamen disse tillæg kommer kun
> fordi man arbejder på en "unormal" måde (fx skæve tider, weekender, nat,

Der er nu også anciennitet ...

> Derudover bør man ikke regne med pension, da pension er meget forskellig
> fra ansættelseskontrakt til ansættelseskontrakt (overenskomst hvis man
> vil) og hvad man lægger ved siden af derudover.

Pensionen skal naturligvis medregnes.

> Man medregner jo heller ikke feriepenge, vel.

Jov, da. I øvrigt får de vel ferie med løn.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jan Kronsell

Dato : 07-07-07 09:19

> Der er nu også anciennitet ...
Anciennitet betyder nu ikke så meget for SOSU'er, eftersom de tilsyneladende
kun gennemløber tre løntrin. Starter i 16, stigende til 17 efter fire år og
så til 21 efter 11 år.

> Pensionen skal naturligvis medregnes.

Selvfølgelig skal pensionen medregnes. Men det skal den arbejdsgiverbetalte
pension så også for de grupper, der sammenlignes med. Samt samltlige
frynsegoder. De sidste fremgår ikke af nogen lønstatistikker, jeg kender,
men betyder formodentlig, at privatansattes lønforhold erendnu bedre end de
offentlig ansattes.

Jan

Fra : Per Rønne

Dato : 07-07-07 10:03

Jan Kronsell <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> wrote:

> Selvfølgelig skal pensionen medregnes. Men det skal den arbejdsgiverbetalte
> pension så også for de grupper, der sammenlignes med.

Naturligvis.

> Samt samltlige frynsegoder. De sidste fremgår ikke af nogen
> lønstatistikker, jeg kender, men betyder formodentlig, at privatansattes
> lønforhold erendnu bedre end de offentlig ansattes.

Måske. Den er dog som regel begrænset til fri frokost, fri laptop og
frit internet [så der også kan arbejdes hjemmefra].

Og også det offentlige kan have den slags frynsegoder, som fri laptop
til [gymnasie]lærere ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk