Vestlig bioethanolproduktion en trussel mo~
Fra : Per Rønne

Dato : 03-07-07 19:46

I dagens mail fra Deadline på DR2 nævnes:

=
BIOETHANOL - EN TRUSSEL MOD DEN 3. VERDEN
Den danske regering og andre vestlige landes store satsning på
bioethanol som miljøvenligt brændstof er en voksende trussel mod
fødevareproduktionen i Den 3. Verden. Her er bønderne nemlig allerede
begyndt at omlægge store dele af landbruget til afgøder, som kan bruges
til produktion af bioethanol. Journalist og forfatter Knud Vilby har
studeret fænomenet indgående og giver en analyse.
=

Jeg må indrømme at jeg ikke forstår det. Hvis ulandene omlægger
landbrugsproduktionen til bioethanolbrændsel til brug i den rige verden,
så ville det naturligvis reducere fødevareproduktionen i ulandene.

Men hvis det er ilandene der omlægger fødevareproduktion til
energiproduktion, så vil det dels lede til at eksporten af vestlige
fødevarer til dumpingpriser stopper, og dels lede til at der produceres
flere fødevarer i ulandene. Både fordi den ufair konkurrence fra
ilandene stoppes, og fordi der så ikke i samme omfang omlægges fra
fødevarer til energi i ulandene.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-07-07 20:11

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> studeret fænomenet indgående og giver en analyse.
> =
>
> Jeg må indrømme at jeg ikke forstår det.

Hvis man kender lidt til Knud Vilby tror jeg at Fidel Castro's pamflet i
samme anledning for et par måneder siden ville ligne seriøs information.
De røde oldinge rykker i gyngestolen på haciendaen

Mvh
Martin

Fra : Bertel Brander

Dato : 03-07-07 22:01

Per Rønne skrev:
> [...]
> flere fødevarer i ulandene. Både fordi den ufair konkurrence fra
> ilandene stoppes, og fordi der så ikke i samme omfang omlægges fra

Hvis man laver mad om til benzin, bliver der mindre
til at spise, alt andet lige vil det betyde at prisen
på fødevarer stiger, uanset om der er her eller der
man laver mad om til benzin.
Spørgsmålet er så om alt andet nu også er lige, man
kunne f.eks. forestille sig at der blev produceret
mere mad hvis der efterspørges mere, det vil der
naturligvis, men ikke nok til at hindre prisen
på mad i at stige.

--
Just another homepage:
http://damb.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-07-07 22:28

"Bertel Brander" <bertel@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kunne f.eks. forestille sig at der blev produceret
> mere mad hvis der efterspørges mere, det vil der
> naturligvis, men ikke nok til at hindre prisen

Du skal ikke drikke så meget på en almindelig tirsdag aften.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Bertel Brander

Dato : 03-07-07 22:36

?

--
Just another homepage:
http://damb.dk

Fra : Sten Schou

Dato : 04-07-07 00:10

"Bertel Brander" <bertel@post4.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> kunne f.eks. forestille sig at der blev produceret
> mere mad hvis der efterspørges mere, det vil der
> naturligvis, men ikke nok til at hindre prisen

Før 2. verdenskrig gik en god del af høsten til foder til hestene.

Hilsen Sten

Fra : Per Rønne

Dato : 04-07-07 07:19

Bertel Brander <bertel@post4.tele.dk> wrote:

> [...]

> forestille sig at der blev produceret mere mad hvis der efterspørges mere,
> det vil der naturligvis, men ikke nok til at hindre prisen på mad i at

En af de store mad-problemer i den 3. verden er at landenes egne
landbrug bliver udkonkurreret fordi EU og USA sælger ud af deres
overskudslagre til dumpingpriser.

Fjernes disse dumping-udsalg, og lader landene markedet regulere
fødevarepriserne, vil landbrugsproduktionen naturligvis stige. Lægges
der maksimalpriser på madvarer, vil produktionen tilsvarende falde.

Når ulandenes landbrug har forsøgt sig med produktion af bioethanol til
verdensmarkedet er det måske fordi, de rige lande endnu ikke er begyndt
at sælge dette på verdensmarkedet, til dumpingpriser.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Poul E Hansen

Dato : 03-07-07 22:33

On 3 Jul., 23:01, Bertel Brander <ber...@post4.tele.dk> wrote:

> [...]
> kunne f.eks. forestille sig at der blev produceret
> mere mad hvis der efterspørges mere, det vil der
> naturligvis, men ikke nok til at hindre prisen

Der skal selvfølgelig have lov at være dynamik i hvor mange fødevarer
vi producerer. Både fordi der er under alle omstændigheder er grænser
for hvor meget mad der kan produceres, så hvorfor dog mene at den
nuværende produktion ikke må falde, og fordi det ikke er til at sige
hvad det vil betyde - tror du vi kommer til at sulte i den rige
verden? Og hvis det er Afrika der får mindre bliver det jo ved at de
handler med os, og dermed bliver rigere, nok også alt i alt.
Befolkningstal i Afrika plejer ikke at være stabile.

Hvis der bliver mangel på korn, kan der bare skrues ned for
kødproduktionen, så bliver der måske lidt mindre kød, men stadig nok
af korn.

Fra : Bertel Brander

Dato : 03-07-07 22:42

Poul E Hansen skrev:

> [...]
> verden? Og hvis det er Afrika der får mindre bliver det jo ved at de
> handler med os, og dermed bliver rigere, nok også alt i alt.

Ikke forstået? Bliver afrikanerne rige af at handle med os?
Problemet er ikke så meget os i de rige lande, men
at folk i de fattige lande vil blive endnu mere
fattige, fordi de skal konkurrere med vores biler
om maden.

> Befolkningstal i Afrika plejer ikke at være stabile.

Og?

> Hvis der bliver mangel på korn, kan der bare skrues ned for
> kødproduktionen, så bliver der måske lidt mindre kød, men stadig nok
> af korn.

Problemet er stadig at førevare priserne vil stige, specielt
i de fattige lande hvor staten ikke har råd til at betale
dele af fødevareprisen.

--
Just another homepage:
http://damb.dk

Fra : Kim2000

Dato : 03-07-07 22:56

> [...]
>
> Problemet er stadig at førevare priserne vil stige, specielt
> i de fattige lande hvor staten ikke har råd til at betale

De må til at fremstille deres mad selv eller dø af sult. Det kan ikke passe
at vi i den vestlige verden skal brødføde et helt kontinent fordi de ikke
gider arbejde. De eneste lande der "burde" have sult problemer er de lande
der ligger i Sarah, de andre lande har udelukkende sult problemer pga dårlig
ledelse og salg af fødevarer for at købe våben. Tiden må være inde til at
lade falde hvad ikke kan stå.

Fra : Bertel Brander

Dato : 03-07-07 23:14

Kim2000 skrev:

> [...]
> ledelse og salg af fødevarer for at købe våben. Tiden må være inde til at

Det er naturligvis et ærligt, men også ret kynisk, synspunkt.
Du ser ikke noget problem i at andre skal dø af sult for at
vi kan få benzin til vores biler?

--
Just another homepage:
http://damb.dk

Fra : Kim2000

Dato : 04-07-07 01:54

> Det er naturligvis et ærligt, men også ret kynisk, synspunkt.
> Du ser ikke noget problem i at andre skal dø af sult for at
> vi kan få benzin til vores biler?

Det er ikke et problem her og nu i hvert fald. Lige nu eksporterer EU
fødevarer med massiv statsstøtte, de lokale afrikanske bønder kan derfor
ikke sælge deres varer, men noget skal de jo have at spise, så hvad gør man
så? Jo, man sender da nødhjælp, naturligvis mod betaling/gældssætning af
landet.

Hvis EU ikke sendte fødevarer med statsstøtte, så var der i mange tilfælde
slet ikke brug for nødhjælp.

Og endelig er der det mærkværdige faktum at afrika altså godt kan indkøbe
helikoptere, kampvogne og lignende, men af en eller anden grund ikke kan
finde ud af at uddanne bønderne til at dyrke markerne, men det behøver de jo
heller ikke. Vesten giver jo maden.

Altså må Vesten omlægge sin produktion til de behov EU reelt har, så kunne
det da også være en gang med tiden at ikke halvdelen af EUs økonomiske
midler skulle gå til landbrugsstøtte. Og når EU ikke står med maden, så
kunne man vel også forstille sig at de afrikanske lande voksede op og tog
ansvar for deres eget liv.

mvh
Kim

Fra : Bertel Brander

Dato : 04-07-07 19:01

Kim2000 skrev:
> [...]
> finde ud af at uddanne bønderne til at dyrke markerne, men det behøver de jo

Nu er "afrika" jo ikke én størrelse, afrika er nogle hundrede millioner
mennesker, nogle har for få penge og har knapt råd til at købe mad
andre har flere penge og vælger at bruge nogle af dem på at købe bomber.
Hvis mad prisen stiger, som den vil gøre hvis vi bruger mere mad til at
lave benzin, vil det gå ud over de fattigste der i forvejen har besvær
med at skaffe mad nok.

> [...]
> midler skulle gå til landbrugsstøtte. Og når EU ikke står med maden, så
> kunne man vel også forstille sig at de afrikanske lande voksede op og tog

Det ville være rart om EU kunne undgå at bruge mange penge på
landbrugsstøtte, men jeg tvivler lidt på at det i sig selv vil
løse ret mange problemer at afskaffe landbrugsstøtten som tingene
ser ud nu.
Men det ville gavne landbruget i Afrika (og andre steder) hvis
vi begyndte at handle med landbrugsvarer til kostprisen.
Problemet ved at bruge mad til at lave benzin er stadig at
de fattige i Afrika stadig ikke vil have råd til at købe
mad, fordi landmændene kan tjene flere penge ved at sælge
afgrøderne til benzin fremstilling.

--
Just another homepage:
http://damb.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 04-07-07 19:33

> [...]

> Hvis mad prisen stiger, som den vil gøre hvis vi bruger mere mad til at
> lave benzin, vil det gå ud over de fattigste der i forvejen har besvær

Hvis ikke Afrika får erhvervslivet, herunder landbruget, op at køre, vil
afrikanerne få det langt, langt værre.

Den politik du er fortaler for vil jo netop betyde, at de fastholdes i
rendestenen. Den er statisk, ikke dynamisk.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : John

Dato : 04-07-07 19:41

> Hvis ikke Afrika får erhvervslivet, herunder landbruget, op at køre, vil
> afrikanerne få det langt, langt værre.

Jepper, og det er meget stærkt på tide, at de SELV får fingeren ud!

Fra : Per Rønne

Dato : 04-07-07 20:09

John <nogen@pladderballe.ok> wrote:

> Jepper, og det er meget stærkt på tide, at de SELV får fingeren ud!

Et problem her er jo det regerende kleptokrati - tænk bare på Zimbabwe,
hvor senest en general er blevet tævet ihjel, da Mugabe opdagede at han
plangde et kup.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : John

Dato : 04-07-07 20:31

> Et problem her er jo det regerende kleptokrati - tænk bare på Zimbabwe,
> hvor senest en general er blevet tævet ihjel, da Mugabe opdagede at han
> plangde et kup.

Ja, og vel præcis derfor er der ingen, der gider spilde tid og penge på
Afrika. De sidder i l*rt til halsen.

Det er Afrikas forbandelse, og en løsning kan jeg ikke få øje på.

John :(

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-07-07 20:42

> Det er Afrikas forbandelse, og en løsning kan jeg ikke få øje på.

Løsningen hedder AIDS.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-07-07 06:21

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> "John" <nogen@pladderballe.ok> skrev i en meddelelse

> Løsningen hedder AIDS.

Desværre ryger eliten jo med samtidig - hvis man ellers ser så kynisk på
det som du tilsyneladende gør.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-07-07 12:59

> Desværre ryger eliten jo med samtidig

Vel gør den ej. Moderne kombinationsbehandling sikrer, at ingen længere dør
af AIDS, hvis man da har adgang og råd til korrekt behandling.

> hvis man ellers ser så kynisk
> på det som du tilsyneladende gør.

Kynisk? Mig? Hvor har du det dog fra?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : @

Dato : 05-07-07 15:05

On Wed, 4 Jul 2007 21:30:50 +0200, "John" <nogen@pladderballe.ok>
wrote:

>Ja, og vel præcis derfor er der ingen, der gider spilde tid og penge på
>Afrika. De sidder i l*rt til halsen.

spilde penge!!!

vi kunne jo f.eks. begynde at handle med dem på ordentlige vilkår,

men det vil landene i Fort Neuropa(EU)
de vil af al magt ved hjælp af toldmure og eksporttilskud beholde alle
de arbejdspladser de kan for sig selv

--
vogt jer for de falske profeter, som kommer til jer
i fåreklæder, men i deres indre er glubske ulve

Fra : John

Dato : 05-07-07 16:36

> vi kunne jo f.eks. begynde at handle med dem på ordentlige vilkår

Såmænd..

> men det vil landene i Fort Neuropa(EU)
> de vil af al magt ved hjælp af toldmure og eksporttilskud beholde alle
> de arbejdspladser de kan for sig selv

Nåh.. der er ellers smuttet ikke så få arbejdspladser til Østeuropa og ikke
mindst Kina!

De afrikanske lande kunne jo da også selv se at få fingeren ud! Hvis de
ellers gad, kunne de banke os sønder og sammen økonomisk! Men det kræver som
minimum, at de får styr på deres korruption og kriminalitet, samt at de kan
samarbejde, både internt og med de øvrige afrikanske lande. Tre næsten
uløselige opgaver.

Sammenlign glad Afrikas råstoffer (diamanter, guld, kobber, olie mmm) med
Europas ditto! Nigeria eksempelvis besidder nogle af verdens største
olie-forekomster.

John

Fra : Bertel Brander

Dato : 04-07-07 20:58

Per Rønne skrev:

> Hvis ikke Afrika får erhvervslivet, herunder landbruget, op at køre, vil
> afrikanerne få det langt, langt værre.

Problemet er at det bider sig selv i halen, erhvervslivet, styret i
landene og fattigdommen.

> Den politik du er fortaler for vil jo netop betyde, at de fastholdes i
> rendestenen. Den er statisk, ikke dynamisk.

Ikke forstået.

--
Just another homepage:
http://damb.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 05-07-07 06:51

Bertel Brander <bertel@post4.tele.dk> wrote:

> Problemet er at det bider sig selv i halen, erhvervslivet, styret i
> landene og fattigdommen.

> Ikke forstået.

Nødhjælp i form af fødevarehjælp fastholder landene i rendestenen, og
ødelægger det lokale landbrug. Ulandshjælp hjælper lige som
olieforekomster med til at forhindre udviklingen af sociale kontrakter
mellem befolkning og regeringer, og hjælper derfor med til at forhindre
den nødvendige udvikling.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : N_B_DK

Dato : 04-07-07 07:26

"Bertel Brander" <bertel@post4.tele.dk> wrote in message

> Det er naturligvis et ærligt, men også ret kynisk, synspunkt.
> Du ser ikke noget problem i at andre skal dø af sult for at
> vi kan få benzin til vores biler?

Jeg ser et generelt problem i den måde man vælger at udnytte resourcerne i
f.eks Afrika.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Poul E Hansen

Dato : 03-07-07 22:55

On 3 Jul., 23:42, Bertel Brander <ber...@post4.tele.dk> wrote:

> [...]
> at folk i de fattige lande vil blive endnu mere
> fattige, fordi de skal konkurrere med vores biler

det handler jo ikke bare om mad men om landbrugsmaskiner og meget
andet.

> Og?

Meget væsenligt; så kan man ikke konkludere at hvis der skulle blive
lidt mindre mad til Afrikanerne vil det slå dem ihjel; der dør flere
af pludselige katastofer; og når befolkningstallet begynder at vokse
igen gør det ikke noget hvis det samlede madudbud er lidt mindre, hvis
det har indflydelse på sulten kommer det måske bare til at betyde at
næste gang hungersnøden indtræffer vil befolkningstallet være mindre
(fordi der er mindre mad) så der derfor ikke dør så mange.

> Problemet er stadig at førevare priserne vil stige, specielt
> i de fattige lande hvor staten ikke har råd til at betale
> dele af fødevareprisen.

Fordi de køber vores landbrugsvarer? Så må de jo producere noget mere
selv. Overgangen sker måske også gradvist, så det ikke skaber de store
problemer.

Fra : Bertel Brander

Dato : 03-07-07 23:02

Poul E Hansen skrev:

> det handler jo ikke bare om mad men om landbrugsmaskiner og meget
> andet.

Det handler grundlæggende om prisen på mad.

> [...]
> næste gang hungersnøden indtræffer vil befolkningstallet være mindre
> (fordi der er mindre mad) så der derfor ikke dør så mange.

Så en højere pris på mad vil "blot" betyde at der dør nogle
flere afrikanere (og asiater og sydamerikanere)?
Det synes jeg sådan set også er et problem.

> Fordi de køber vores landbrugsvarer? Så må de jo producere noget mere
> selv. Overgangen sker måske også gradvist, så det ikke skaber de store
> problemer.

Du mener at de bliver nødt til at blive rigere for at kunne
få råd til at købe vores mad? Og at de "automatisk" vil blive
rigere? Sådan tror jeg ikke verden hænger sammen.

--
Just another homepage:
http://damb.dk

Fra : Poul E Hansen

Dato : 03-07-07 23:43

On 4 Jul., 00:02, Bertel Brander <ber...@post4.tele.dk> wrote:

> Det handler grundlæggende om prisen på mad.

> Så en højere pris på mad vil "blot" betyde at der dør nogle
> flere afrikanere (og asiater og sydamerikanere)?

Nej i dette tilfælde nogle færre.

> Det synes jeg sådan set også er et problem.

> Du mener at de bliver nødt til at blive rigere for at kunne
> få råd til at købe vores mad? Og at de "automatisk" vil blive
> rigere? Sådan tror jeg ikke verden hænger sammen.

Jeg siger ikke de skal købe vores mad; måske misforstod jeg dig,
'hvis' mad er det du mener de kommer til at købe dyrere?

Fra : Bertel Brander

Dato : 03-07-07 23:58

Poul E Hansen skrev:

> Nej i dette tilfælde nogle færre.

Du kommer nok lige til at forklare hvordan det hænger sammen.

> Jeg siger ikke de skal købe vores mad; måske misforstod jeg dig,
> 'hvis' mad er det du mener de kommer til at købe dyrere?

Maden bliver dyrere, både "deres" og "vores".

--
Just another homepage:
http://damb.dk

Fra : Poul E Hansen

Dato : 03-07-07 23:48

Det er også relevant at nævne at befolkningstallet i den rige verden
skal ned. Så behøver vi heller ikke så meget mad og brændstof

Fra : Bertel Brander

Dato : 04-07-07 00:01

Poul E Hansen skrev:
> Det er også relevant at nævne at befolkningstallet i den rige verden
> skal ned. Så behøver vi heller ikke så meget mad og brændstof

Det vil naturligvis hjælpe en del hvis der er færre biler og munde at
mætte, men inden for en overskuelig fremtid (30 - 60 år) er der ikke
stor sandsynlighed for nogen stor reduktion af befolkningstallet,
tværtimod.

--
Just another homepage:
http://damb.dk

Fra : John

Dato : 04-07-07 00:13

"Poul E Hansen" <ook@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Det er også relevant at nævne at befolkningstallet i den rige verden
> skal ned. Så behøver vi heller ikke så meget mad og brændstof

Jeps, og lad os også lukke motorvejene samt forbyde privat-bilismen, det vil
spare yderligere brændstof.

Så bliver der både mad og brændstof nok til familierne og deres mange børn i
den fattige del af verden ..

Fra : @

Dato : 04-07-07 14:22

On Wed, 4 Jul 2007 01:12:59 +0200, "John" <nogen@pladderballe.ok>
wrote:

> [...]
>spare yderligere brændstof.
>
>Så bliver der både mad og brændstof nok til familierne og deres mange børn i

jeg håber virkelig at ironien driver ned ad ovenstående

Fra : John

Dato : 04-07-07 14:36

> jeg håber virkelig at ironien driver ned ad ovenstående

Sarkasmen er forhåbentlig til at få øje på :)

Fra : Hr. Jensen

Dato : 04-07-07 06:08

On Tue, 03 Jul 2007 15:48:10 -0700 Poul E Hansen <ook@ofir.dk> sent the
following smoke signals:

>Det er også relevant at nævne at befolkningstallet i den rige verden
>skal ned. Så behøver vi heller ikke så meget mad og brændstof

Så må du som foregangsmand vise et godt eksempel og begå selvmord
snarest...men det var måske ikke dig selv, du mente, men derimod "de
andre".

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : Per Rønne

Dato : 04-07-07 08:08

Poul E Hansen <ook@ofir.dk> wrote:

> Det er også relevant at nævne at befolkningstallet i den rige verden
> skal ned. Så behøver vi heller ikke så meget mad og brændstof

Næh, befolkningstallet i den rige verden skal /ikke/ ned. Det skal det
derimod i overbefolkede lande, der ikke kan brødføde dem selv.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : John

Dato : 04-07-07 00:03

> Jeg må indrømme at jeg ikke forstår det.

Heller inte jag, sa' Svensson.

Afrika kunne være verdens førende og rigeste kontinent. Det har jo alt,
såsom alle mulige råstoffer, mineraler olie, samt et klima, der i nogle
lande tillader høst TO gange om året, men kontinentet lider også under
diverse borgerkrige, samt korruption og kriminalitet!

Eksempelvis Sydafrikas klima tillader høst TO gange om året, men landet er
på spanden på grund af indre stridigheder og skyhøj kriminalitet. Zimbabwe
havde fx et fint landbrug og en god økonomi, indtil Mugabe-fjolset smed de
hvide landmænd ud. Nigeria besidder nogle af verdens rigeste
olieforekomster, men er gennemsyret af kriminalitet og korruption.

Spørgsmålet er om Afrika kan få styr på sig selv, og om de enkelte
afrikanske lande kan få styr på sig selv og samarbejde med kontinentets
øvrige lande.

Om priserne går op eller ned på det ene eller andet er ren og skær politik.
Nogle af os husker måske 'oliekrisen' for nogle år siden. Der var ballade i
det Mentale Østen og oliepriserne fik et ordentlig gok opad, for nu var der
jo mangel på olie, så det var noget, alle kunne forstå!

Senere blev det så afsløret, at der på intet tidspunkt havde været mangel på
olie! Det var altsammen 'politisk', men olieprisen forblev høj.

Nu er det så bio ethanol, der skal være det store dyr i åbenbaringen? Tsk!
Mere politik, som også jeg har svært ved at gennemskue, men det kommer uden
tvivl til at koste os ekstra penge, på den ene eller anden måde. For
miljøets skyld, naturligvis.

For det er jo noget, alle kan forstå..

John

Fra : Poul E Hansen

Dato : 04-07-07 10:11

On 4 Jul., 09:08, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> Næh, befolkningstallet i den rige verden skal /ikke/ ned. Det skal det
> derimod i overbefolkede lande, der ikke kan brødføde dem selv.

Den rige del verden er blandt dem der har høj befolkningstæthed
(heldigvis er der undtagelser som Canada). Men du mener måske det er
irrelevant fordi der alligevel er så tørt i Afrika? Den lave
befolknings tæthed mange steder skyldes jo også at der er store
natuarealer eller at man får et lille udbytte ud af jorden pga mangel
på landbrugsmaskiner hvilket kunne ændres. Tror du vi kan producerer
både biobrændstof og mad til os selv hvis benzinen skal erstattes af
biobrændstof? Det skal den så måske heller ikke; brint (bla. fra
vindmøller og atomkraft)bliver måske løsningen men vil også kræve
noget forbrænding fra af fx. biobrændstof.

Fra : Per Rønne

Dato : 04-07-07 10:53

> [...]

> vindmøller og atomkraft) bliver måske løsningen men vil også kræve
> noget forbrænding fra af fx. biobrændstof.

Danmark producerer fødevarer til mange gange vores egen befolkning.

For Afrikas vedkommende er det mere sammensat. Store områder er
naturligvis underbefolkede, men man kan bare ikke skaffe tilstrækkeligt
mange arbejdspladser med befolkningstilvæksten. Samtidig kører
landbruget suboptimalt; se bare på Zimbabwe hvor en fødevareeksport er
blevet erstattet af hungersnød som følge af konfiskationen af de hvides
farme.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Poul E Hansen

Dato : 04-07-07 10:18

On 4 Jul., 00:58, Bertel Brander <ber...@post4.tele.dk> wrote:

> Du kommer nok lige til at forklare hvordan det hænger sammen.

Hvis der generelt bliver produceret lidt mindre mad er det ikke en
pludselig madmangel der opstå og det vil befolkningerne kunne indrette
sig efter.

> Maden bliver dyrere, både "deres" og "vores".

Hvis der bliver efterspørgsel for deres fødevarer vil det gavne dem,
de får flere penge fordi de rige også køber ind og får råd til at
forbedre driften og tid til andre ting.

Fra : Bertel Brander

Dato : 04-07-07 12:51

Poul E Hansen skrev:

> Hvis der generelt bliver produceret lidt mindre mad er det ikke en
> pludselig madmangel der opstå og det vil befolkningerne kunne indrette
> sig efter.

Det lyder stadig som om folk skal dø af sult indtil befolkningstallet
passer med den mængde mad der er til rådighed.

--
Just another homepage:
http://damb.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 04-07-07 13:13

Bertel Brander <bertel@post4.tele.dk> wrote:

> Det lyder stadig som om folk skal dø af sult indtil befolkningstallet
> passer med den mængde mad der er til rådighed.

Hvis populationer fortsætter med at formere sig som kaniner, så når man
jo under alle omstændigheder til det punkt, og jo længere man venter
desto flere vil sulte.

Man kan ganske vist gøre mad til en 'universel' menneskeret, men man
opnår næppe meget ved at anlægge sag ved en menneskerettighedsdomstol
mod - Gud.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Poul E Hansen

Dato : 04-07-07 10:25

On 4 Jul., 01:12, "John" <n...@pladderballe.ok> wrote:

> Jeps, og lad os også lukke motorvejene samt forbyde privat-bilismen, det vil
> spare yderligere brændstof.

Er du nu også sikker på det er så smart?

> Så bliver der både mad og brændstof nok til familierne og deres mange børn i
> den fattige del af verden ..

Spørgsmålet var om vi kommer til at bruge så meget biobrændstof, at vi
ikke kan producre det vi har brug for selv.

Fra : Poul E Hansen

Dato : 04-07-07 10:29

On 4 Jul., 08:19, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> [...]
> fødevarepriserne, vil landbrugsproduktionen naturligvis stige. Lægges
> der maksimalpriser på madvarer, vil produktionen tilsvarende falde.

Hvordan kan det blive ved - har nogen en interesse i at de ikke skal
blive velkørende selv?

Fra : Per Rønne

Dato : 04-07-07 11:00

Poul E Hansen <ook@ofir.dk> wrote:

> Hvordan kan det blive ved - har nogen en interesse i at de ikke skal
> blive velkørende selv?

De regerende kleptokratier tænker kun på deres egne bankkonti, og den
rige verdens politikere kun på deres egne bønders velbefindende. Og så
kan man jo altid betale lidt aflad i form af ulandshjælp - som
naturligvis også bruges af kleptokraterne ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : @

Dato : 04-07-07 14:50

On Wed, 04 Jul 2007 02:28:41 -0700, Poul E Hansen <ook@ofir.dk> wrote:

>Hvordan kan det blive ved - har nogen en interesse i at de ikke skal
>blive velkørende selv?

så længe råstofhungrende lande og mutinationale firmaer ser en fordel
i at holde diktatorer ved magten for på den måde at holde priserne på
de råstoffer VI efterspørger nede

det er din og min (og kinesernes) uvilje mod at lade afrikanerne selv
forarbejde og forædle der gør Afrika fattigt

hvorfor ligger Toms chokoladefabrik i Danmark og ikke i Afrika??

fordi vi beskytter vore arbejdspladser ved at have en fem gange så høj
importtold på færdig chokolade som på rå kakaobønner

så kan vi jo altid ved juletid sende en almisse til de sultne
negerbørn og ellers bruge juleferien til at pudse glorien

Fra : Poul E Hansen

Dato : 04-07-07 13:36

On 4 Jul., 13:51, Bertel Brander <ber...@post4.tele.dk> wrote:

> Det lyder stadig som om folk skal dø af sult indtil befolkningstallet
> passer med den mængde mad der er til rådighed.

Nej men måske er det bare det der sker under alle omstændigheder. Det
er smartest hvis der er nogle mekanismer der gør at der fødes færre jo
mindre mad der er. Det er så spørgsmålet om der er det.

Fra : Per Rønne

Dato : 04-07-07 14:10

> [...]

> er smartest hvis der er nogle mekanismer der gør at der fødes færre jo
> mindre mad der er. Det er så spørgsmålet om der er det.

Det er der i hvert fald ikke når det drejer sig om palæstinensere. Der
er en grund til at 200.000 palæstinaarabere i Gaza-striben [på størrelse
med Langeland] i dag er blevet til 1,5 millioner - hvilket jo blot gør
problemernene endnu sværere at løse ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Poul E Hansen

Dato : 04-07-07 13:46

On 4 Jul., 11:52, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> Danmark producerer fødevarer til mange gange vores egen befolkning.

Har du taget højde for at en del af foderet til kødproduktionen
stammer fra udlandet? Hvordan ville det se ud hvis vi skulle dyrke
vores egen benzin? Danmark er forholdsvist intensivt udnyttet - det
bør ikke være et forbillede for verden generelt.

Fra : Per Rønne

Dato : 04-07-07 14:39

> [...]
> vores egen benzin? Danmark er forholdsvist intensivt udnyttet - det
> bør ikke være et forbillede for verden generelt.

Vi producerer med den nuværende fødevaresammensætning mad til 15
millioner mennesker, og skulle det være vegetabilsk til 200 millioner -
runde tal, efter hvad jeg har i hovedet.

Og så aner jeg ikke i hvilket omfang vi måtte importere foder til
kødproduktion - jeg ved dog at man er nødt til at lægge marker brak for
at få reduceret kornproduktionen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk