/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
Rulleskakt i Firefox
Fra : Jørgen Farum Jensen


Dato : 14-08-07 14:28

Som det vist nok er bekendt sker der det
i Firefox, at den ikke viser nogen rulleskakt
(scrollbar), hvis en webside ikke har særlig meget
indhold.

Når man så skifter til en anden side på samme websted,
hvor der er noget mere indhold, dukker rulleskakten
op, og det ser ud som om indholdet rykker lidt
til venstre.

Der har tidligere været et lille nemt trick
nævnt her, der fremtvinger rulleskakten i første
tilfælde, for derved at undgå det lille ryk
ved sideskift.

Men jeg har glemt hvad det er og kan ikke
finde den relevante besked.

--

Med venlig hilsen
Jørgen Farum Jensen
Håndbog i webdesign: http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
Webdesign med stylesheets: http://webdesign101.dk/cssbog/
..

 
 
Philip Nunnegaard (14-08-2007)
Kommentar
Fra : Philip Nunnegaard


Dato : 14-08-07 14:57

> Der har tidligere været et lille nemt trick
> nævnt her, der fremtvinger rulleskakten i første
> tilfælde, for derved at undgå det lille ryk
> ved sideskift.

Eneste jeg lige kan finde, er denne her fra september 2006:
http://groups.google.dk/group/dk.edb.internet.webdesign/browse_thread/thread/97cc61eab7c21c72/d70fcabfe11b7412?lnk=st&q=rulleskakt+firefox&rnum=3&hl=da#d70fcabfe11b7412

Men det er jo din egen besked, der giver svaret i dén tråd - altså den med
at sætte en "padding-bottom på det sidste element i indholdsdelen".


Birger (14-08-2007)
Kommentar
Fra : Birger


Dato : 14-08-07 15:18

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:46c1adee$0$54306$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Som det vist nok er bekendt sker der det
> i Firefox, at den ikke viser nogen rulleskakt
> (scrollbar), hvis en webside ikke har særlig meget
> indhold.
>
> Når man så skifter til en anden side på samme websted,
> hvor der er noget mere indhold, dukker rulleskakten
> op, og det ser ud som om indholdet rykker lidt
> til venstre.
>
> Der har tidligere været et lille nemt trick
> nævnt her, der fremtvinger rulleskakten i første
> tilfælde, for derved at undgå det lille ryk
> ved sideskift.
>
> Men jeg har glemt hvad det er og kan ikke
> finde den relevante besked.
>
> --
>
> Med venlig hilsen
> Jørgen Farum Jensen
> Håndbog i webdesign: http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
> Webdesign med stylesheets: http://webdesign101.dk/cssbog/
> .

css overflow : scroll; kan ikke gøre det?

Birger



Philip Nunnegaard (14-08-2007)
Kommentar
Fra : Philip Nunnegaard


Dato : 14-08-07 15:29

> css overflow : scroll; kan ikke gøre det?

Nej. Den giver også kun scroll, når teksten flyder over.


Birger (14-08-2007)
Kommentar
Fra : Birger


Dato : 14-08-07 16:05

"Philip Nunnegaard" <philip@fjerndettehitsurf.dk> skrev i en meddelelse
news:46c1bc51$0$14010$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> css overflow : scroll; kan ikke gøre det?
>
> Nej. Den giver også kun scroll, når teksten flyder over.


Det er så et af de steder FF ikke overholder standarder
http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/visufx.html#overflow :
visible
This value indicates that content is not clipped, i.e., it may be rendered
outside the block box.
hidden
This value indicates that the content is clipped and that no scrolling
mechanism should be provided to view the content outside the clipping
region; users will not have access to clipped content. The size and shape of
the clipping region is specified by the 'clip' property.
scroll
This value indicates that the content is clipped and that if the user
agent uses scrolling mechanism that is visible on the screen (such as a
scroll bar or a panner), that mechanism should be displayed for a box
whether or not any of its content is clipped. This avoids any problem with
scrollbars appearing and disappearing in a dynamic environment. When this
value is specified and the target medium is 'print' or 'projection',
overflowing content should be printed.
auto
The behavior of the 'auto' value is user agent-dependent, but should cause
a scrolling mechanism to be provided for overflowing boxes.
Birger



Philip Nunnegaard (14-08-2007)
Kommentar
Fra : Philip Nunnegaard


Dato : 14-08-07 16:31

>> Nej. Den giver også kun scroll, når teksten flyder over.
> Det er så et af de steder FF ikke overholder standarder
> http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/visufx.html#overflow :
> visible

Jeg glemte lige, at mit svar var baseret på, at jeg kun bruger overflow i
sammenhængen:
overflow: auto;

Havde helt glemt de andre muligheder med overflow.


Birger (14-08-2007)
Kommentar
Fra : Birger


Dato : 14-08-07 17:37

"Philip Nunnegaard" <philip@fjerndettehitsurf.dk> skrev i en meddelelse
news:46c1caa1$0$98072$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>>> Nej. Den giver også kun scroll, når teksten flyder over.
>> Det er så et af de steder FF ikke overholder standarder
>> http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/visufx.html#overflow :
>> visible
>
> Jeg glemte lige, at mit svar var baseret på, at jeg kun bruger overflow i
> sammenhængen:
> overflow: auto;
>
> Havde helt glemt de andre muligheder med overflow.

Jeg bruger enten hidden eller auto - men scroll findes også, og bør iht.
standarder give scrollbar, uanset om der faktisk er noget at scrolle...
Noget andet er så, at det vel egentlig burde give scrollbarer i begge
retninger, så det er måske ikke nogen god løsning på Jørgens problem.

Birger



Kim Ludvigsen (14-08-2007)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 14-08-07 15:54

Den 14-08-07 15.28 skrev Jørgen Farum Jensen følgende:

> Der har tidligere været et lille nemt trick
> nævnt her, der fremtvinger rulleskakten i første
> tilfælde, for derved at undgå det lille ryk
> ved sideskift.

html {
overflow-y:scroll;
}


Men vær opmærksom på, at det ikke validerer, fordi det først er med i
css3. Alternativt kan du sætte en padding på, som du selv har foreslået
i det indlæg Philip henviser til. Dette validerer. Jeg har selv valgt
førstnævnte på en af mine sider, fordi jeg bedre kan lide den nedtonede
rulleskakt end en rullebjælke, når der reelt ikke er noget indhold at
rulle med.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå stegt lever: Sunbird hjælper dig med at huske bryllupsdagen.
http://kimludvigsen.dk

Jørgen Farum Jensen (14-08-2007)
Kommentar
Fra : Jørgen Farum Jensen


Dato : 14-08-07 20:41

Kim Ludvigsen skrev:
> Den 14-08-07 15.28 skrev Jørgen Farum Jensen følgende:
>
>> Der har tidligere været et lille nemt trick
>> nævnt her, der fremtvinger rulleskakten i første
>> tilfælde, for derved at undgå det lille ryk
>> ved sideskift.
>
> html {
> overflow-y:scroll;
> }
>
>
> Men vær opmærksom på, at det ikke validerer, fordi det først er med i
> css3. Alternativt kan du sætte en padding på, som du selv har foreslået
> i det indlæg Philip henviser til. Dette validerer. Jeg har selv valgt
> førstnævnte på en af mine sider, fordi jeg bedre kan lide den nedtonede
> rulleskakt end en rullebjælke, når der reelt ikke er noget indhold at
> rulle med.
>

Tak alle - det var

html {
overflow-y:scroll;
}
jeg havde set før i en posting. Men jeg
havde altså også glemt mit eget forslag,
selv om jeg har brugt det en del gange,
husker jeg nu.

Hvad er det dog der sker med ens hukommelse så
snart man kommer lidt op i årene?


--

Med venlig hilsen
Jørgen Farum Jensen
Håndbog i webdesign: http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
Webdesign med stylesheets: http://webdesign101.dk/cssbog/
..

Erik Ginnerskov (14-08-2007)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 14-08-07 22:45

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Hvad er det dog der sker med ens hukommelse så
> snart man kommer lidt op i årene?

Jeg har vist fået det fortalt, men jeg kan ikke huske det.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk/ - http://ginnerskov.dk/
http://html-faq.dk



Bertel Lund Hansen (14-08-2007)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 14-08-07 23:16

Erik Ginnerskov skrev:

>> Hvad er det dog der sker med ens hukommelse så
>> snart man kommer lidt op i årene?

> Jeg har vist fået det fortalt, men jeg kan ikke huske det.

Det kan jeg godt! Det er fordi ... øh, fordi ... altså det
skyldes at maneeehhh ...

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408522
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste