/ Forside / Interesser / Andre interesser / Politik / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Politik
#NavnPoint
vagnr 20140
molokyle 5006
Kaptajn-T.. 4653
granner01 2856
jqb 2594
3773 2444
o.v.n. 2373
Nordsted1 2327
creamygirl 2320
10  ans 2208
Fehmernbæltbro økonomi
Fra : Jesper


Dato : 29-06-07 22:29

Nu har Danmark og Tyskland vedtaget bygningen af Femernbæltbroen med
dansk finansiering, den kommer til at koste 35 mia kr plus danske og
tyske landanlæg. Hvis vi nu siger at hhv den danske og tyske stat
betaler landanlæggene, så bliver der 35 mia der skal finansieres. Der
regnes med 6.500 biler vil krydse broen om dagen. Vi forudsætter at
DSB/DB vil betale 1/3 af broafgifterne.

Scenarie 1:
Der optages 40 årige statsgarenterede lån med 6% rente og månedlige
afdrag.

6% PA ydelse ved 12 årlig afdrag reduceres til 5,841% (Findes ved at
tage den 12. rod af 1,06 -1 x 12 x 100). Lånene optages i 40 årige 6%
annuitetsobligationer ved kurs 100. Det skal bemærkes at renten er en
smule lavere end et alm. boliglån, da det er statsgarenteret lån er
sikkerheden højere og renten lavere.

Månedlig ydelse: 188.707.715 kr, hvoraf DSB/DB betaler 62.902.572 kr og
biltrafikken betaler 125.805.143 kr.
En daglig trafik på 6.500 biler = 195.000 biler pr md. Fordelt ud på
disse biler kommer brobilletten til at koste 645 kr

Scenarie 2: Som scenarie 1, blot med 50 års lån. Brobilletten kommer til
at koste 615 kr, DSB/DB betaler 60.047.448 kr/md.

Scenarie 3:
Staten låner broselskabet penge til afdragelse over 40 år med en rente
svarende til inflationen = 2% PA med måndelige afdrag, effektivt 1,982%.
Brobillet: 361 kr, DSB/DB betaler 35.219.255 kr

Scenarie 4: som scenarie 3, blot med 50 års lån.
Brobillet: 314 kr, DSB/DB betaler 30.659.852 kr

--
Jesper

 
 
Frank E. N. Stein (29-06-2007)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 29-06-07 23:52

Jesper skrev:

> Nu har Danmark og Tyskland vedtaget bygningen af Femernbæltbroen med
> dansk finansiering, den kommer til at koste 35 mia kr plus danske og
> tyske landanlæg. Hvis vi nu siger at hhv den danske og tyske stat
> betaler landanlæggene, så bliver der 35 mia der skal finansieres. Der
> regnes med 6.500 biler vil krydse broen om dagen. Vi forudsætter at
> DSB/DB vil betale 1/3 af broafgifterne.

Nu er politikerne jo ved at tisse i bukserne af glæde over de nylige
forbedrede muligheder for at sælge DSB, så at forvente at DSB i
fremtiden betaler mere en benyttelsen kan retfærdiggøre er ikke noget
man kan regne med.

Jan Rasmussen (30-06-2007)
Kommentar
Fra : Jan Rasmussen


Dato : 30-06-07 09:21


"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> skrev i en meddelelse news:1i0hr6n.5ajst21p22w61N%spambuster@users.toughguy.net...
> Nu har Danmark og Tyskland vedtaget bygningen af Femernbæltbroen med
> dansk finansiering, den kommer til at koste 35 mia kr plus danske og
> tyske landanlæg. Hvis vi nu siger at hhv den danske og tyske stat
> betaler landanlæggene, så bliver der 35 mia der skal finansieres. Der
> regnes med 6.500 biler vil krydse broen om dagen. Vi forudsætter at
> DSB/DB vil betale 1/3 af broafgifterne.
>
> Scenarie 1:
> Der optages 40 årige statsgarenterede lån med 6% rente og månedlige
> afdrag.
>
> 6% PA ydelse ved 12 årlig afdrag reduceres til 5,841% (Findes ved at
> tage den 12. rod af 1,06 -1 x 12 x 100). Lånene optages i 40 årige 6%
> annuitetsobligationer ved kurs 100. Det skal bemærkes at renten er en
> smule lavere end et alm. boliglån, da det er statsgarenteret lån er
> sikkerheden højere og renten lavere.
>
> Månedlig ydelse: 188.707.715 kr, hvoraf DSB/DB betaler 62.902.572 kr og
> biltrafikken betaler 125.805.143 kr.
> En daglig trafik på 6.500 biler = 195.000 biler pr md. Fordelt ud på
> disse biler kommer brobilletten til at koste 645 kr
>
> Scenarie 2: Som scenarie 1, blot med 50 års lån. Brobilletten kommer til
> at koste 615 kr, DSB/DB betaler 60.047.448 kr/md.
>
> Scenarie 3:
> Staten låner broselskabet penge til afdragelse over 40 år med en rente
> svarende til inflationen = 2% PA med måndelige afdrag, effektivt 1,982%.
> Brobillet: 361 kr, DSB/DB betaler 35.219.255 kr
>
> Scenarie 4: som scenarie 3, blot med 50 års lån.
> Brobillet: 314 kr, DSB/DB betaler 30.659.852 kr
>

Hvor meget giver EU ?

Germany, Denmark to Build Baltic Bridge
http://www.newsday.com/news/nationworld/world/wire/sns-ap-baltic-bridge,0,21186.story?coll=sns-ap-world-headlines
"The road and rail span over the Fehmarn Strait is scheduled
for completion in 2018. It is expected to cost some $7.5 billion,
with private investors paying part of the bill and European Union also providing funds."


"The declaration of intent to build the bridge comes shortly after a German-British
consortium bought the Baltic Sea ferry operator Scandlines, which operates the
Roedby-Puttgarden route, from the Danish and German governments for $2 billion"

Det var smart,


"The Fehmarn bridge "should not only significantly cut journey times between
Copenhagen and Hamburg, but also is of high value for transport routes in
Europe as a whole," German Transport Minister Wolfgang Tiefensee said
after meeting with his Danish counterpart, Flemming Hansen."

"Sweden's trade minister, Sten Tolgfors, welcomed the plan.
"It is of great importance that Sweden has a firm connection to our
largest export market, Germany, where 10 percent of our exports are destined," Tolgfors said. "

Jan Rasmussen



Per Rønne (30-06-2007)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 30-06-07 10:19

Jesper <spambuster@users.toughguy.net> wrote:

> Der optages 40 årige statsgarenterede lån med 6% rente og månedlige
> afdrag.

Hvorfor regner du men en så exorbitant høj rente? En andelsforening kan
da optage fastforrentede lån til 4% p.a. eller lavere. Hvad kan man så
ikke få af statsgaranterede lån i ¤ eller $ på det internationale
finansmarked?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Jesper (30-06-2007)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 30-06-07 10:57

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jesper <spambuster@users.toughguy.net> wrote:
>
> > Der optages 40 årige statsgarenterede lån med 6% rente og månedlige
> > afdrag.
>
> Hvorfor regner du men en så exorbitant høj rente? En andelsforening kan
> da optage fastforrentede lån til 4% p.a. eller lavere. Hvad kan man så
> ikke få af statsgaranterede lån i ¤ eller $ på det internationale
> finansmarked?

Renten er steget, obligationslånene ligger nu deroppe. Du kan sagtens få
lån i 4% obligationer, men med stort kurstab.
--
Jesper

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408897
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste