Krigsforbryderdomstolen for Eks-Jugoslavie~
Fra : Per Hagemann

Dato : 25-06-07 22:52

En domstol uden for lands lov og ret helt som Nürnberg-domstolen efter 2VK
er der lavet en dansk film om, som sendes på TV2.

Det er ikke meget information man kan vride ud af dette program om sagen mod
Milosjevitsj, så jeg ville høre om der kendes nogle neutrale eller serbiske
hjemmesider om denne Jugoslavien-domstol i Haag. Især ville jeg gerne se
udsagnene fra den serbiske politiker fra det radikale parti, Vojislav
Sjesjel, som har en enorm faktuel viden om Balkan historisk og i nyere tid.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 25-06-07 23:28

"Per Hagemann" <perhag@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:46803923$0$31008$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> En domstol uden for lands lov og ret helt som Nürnberg-domstolen efter 2VK er der lavet en dansk film om, som sendes på TV2.

Er det denne her du tænker på
http://www.un.org/icty/

Og hvad betyder 'uden for lands lov og ret' ?

Jan Rasmussen

Fra : Per Hagemann

Dato : 26-06-07 00:25

"Jan Rasmussen" <1@2.3> skrev i meddelelsen

> Er det denne her du tænker på
> http://www.un.org/icty/

Det er jo domstolens hjemmeside, som jeg har lidt svært ved at bruge. Hvor
er f.eks. retssagen mod Milosjevitsj?

> Og hvad betyder 'uden for lands lov og ret' ?

Det vil sige at nogen, i dette tilfælde FN, bryder med de sædvanlige
retsprincipper om at jurisdiktionen er et nationalt anliggende.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 26-06-07 00:50

"Per Hagemann" <perhag@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:46804ef4$0$51305$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Det er jo domstolens hjemmeside, som jeg har lidt svært ved at bruge. Hvor er f.eks. retssagen mod Milosjevitsj?

Er det Slobodan Milosevic du tænker på, så her
http://www.un.org/icty/cases-e/index-e.htm IT-02-54

Jan Rasmussen

Fra : Bo Warming

Dato : 25-06-07 23:52

> [...]
> gerne se udsagnene fra den serbiske politiker fra det radikale parti,
> Vojislav Sjesjel, som har en enorm faktuel viden om Balkan historisk og i

Det af programmet jeg så, viste at helt som i Nürnberg var subjektive
partiske vidneudsagn nok til at dømme

Oplysningstidens rets-idealer har været forgæves!

Men når verdens-ejeren USA har valgt side, så er krigsforbryderprocesser på
forhånd afgjort, nu som før.

Milosovic , som de fik aflivet under retssagen, var charmerende og sej og
overdommeren var komisk hadefuld