Hvordan er vi nået så langt ud?
Fra : Pernille

Dato : 12-06-07 21:18

Jeg troede, at vi levede i et rigt samfund.
Der er noget helt galt, når man nu begynder at snakke om muligheden for at
kunne lægge sit nyfødte barn i en lem, hvis man ikke selv kan drage omsorg
for barnet.
Noget er glippet, et eller andet sted.
Hvordan kommer en kvinde så langt ud, at hun er nødt til at skille sig af
med sit nyfødte barn, på den måde. Jeg kan forestille mig, at hvis hun ikke
allerede har meget alvorlige psykiske problemer, så får hun det, efter at
have handlet på den måde. Hun må blive påvirket af det, psykisk, resten af
livet.
Jeg synes det er langt værre, end da man i gamle dage sendte unge piger til,
fx. Bornholm, når de skulle have et "uægte barn".

Fra : Bertel Brander

Dato : 12-06-07 21:31

Pernille skrev:
> Jeg troede, at vi levede i et rigt samfund.

Det er en almindelig fejltagelse.

> Der er noget helt galt, når man nu begynder at snakke om muligheden for at
> kunne lægge sit nyfødte barn i en lem, hvis man ikke selv kan drage omsorg
> for barnet.

Spørgsmålet er nok om der er bedre alternativer,
det tvivler jeg på.

> Noget er glippet, et eller andet sted.

Bestemt.

--
Just another homepage:
http://damb.dk

Fra : Knud Larsen

Dato : 13-06-07 09:26

Bertel Brander wrote:

> Det er en almindelig fejltagelse.

> Spørgsmålet er nok om der er bedre alternativer,
> det tvivler jeg på.

> Bestemt.

Måske noget med, at vi ikke endnu lever blandt engle i himmerrige, vi bliver
både syge og sløje, og lave og høje.

Men det skal nok være hr. Samfundets skyld, at noget kan gå galt.

Fra : Bertel Brander

Dato : 13-06-07 19:43

Knud Larsen skrev:

> Måske noget med, at vi ikke endnu lever blandt engle i himmerrige, vi bliver
> både syge og sløje, og lave og høje.

Klart, engle i himmerige begraver ikke børn født i
dølgsmål i en å.

> Men det skal nok være hr. Samfundets skyld, at noget kan gå galt.

For mig at se giver det ikke rigtigt mening at tale om
skyld her, det er moderen og/eller faderen der har efterladt
barnet, men de er sandsynligvis i en meget ulykkelig situation.
Hvis vi vil undgå den slags i fremtiden må vi (dvs. samfundet)
gøre noget for at forhindre det.

--
Just another homepage:
http://damb.dk

Fra : Sarah

Dato : 13-06-07 13:17

Materielt er samfundet ikke rigt, men sådan som jeg ser det, er penge
(o.l.) samlet hos en klasse og en bestemt livsstil. Pengene er hos
samfundets højeste klasser og faste par.
Selvfølgelig har en sådan kvinde mange problemer, siden hun går så
langt, men folk har deres årsager til det, de gør. Men det gør det jo
ikke mindre skræmmende..
Jeg kunne aldrig gøre noget som det.

Fra : Knud Larsen

Dato : 13-06-07 15:01

Sarah wrote:

> [...]
> Selvfølgelig har en sådan kvinde mange problemer, siden hun går så
> langt, men folk har deres årsager til det, de gør. Men det gør det jo

Det var dog noget nyt, nu er vi heller ikke materielt rige, selv om vi er
blandt de fem rigeste i verden.

Her i Danmark er velstanden mere ligelig fordelt end i noget andet land i
verden, - du må sammenligne med et eller andet paradis.

Man aner jo ikke en fløjtende fis om hvad dette barn står for, - men det gør
selvfølgelig, at der er glimrende muligheder til at forestille sig alt
mellem himmel og jord.

"Gøre noget som det" - som hvad? du aner jo ikke hvad der er foregået.

Iøvrigt mener jeg det er rystende at man bruger det halve af nyhederne på
sådanne "nyheder" som ikke har noget som helst perspektiv. Hele verden kan
styrte sammen, og man ville bævle om et forlængst dødt barn i Odense Å, -
der er millioner af ting at være ked af, og så vælger "man" at græde over et
dødfødt barn for fra mange måneder siden. Det er helt utroligt, - lige som
da hele verden var på den anden ende over den bortførte baby i Portugal,
mens der samtidig var hundredetusinder af børn som blev arbejdes til døde i
den tredje verden, OG naturligvis masser som bliver importeret som virtuelle
slaver i Europa.
Men det kan "vi" ikke rumme at tænke på, og det er da på sin vis sympatisk
nok, vi KAN ikke klare at se verdens rædsler i øjnene, og foretrækker
"nemme" tilfælde.