DR og jøderne, Poul Friis og pakistanerne
Fra : Mr. D

Dato : 08-06-07 19:25

Om P1 formiddag, 4. juni 2007 kl. 9.10

Det er sagt før, og det skal siges igen ... Ikke at det hjælper noget, for
det er som at slå i en dyne fyldt med skvalderkål.

.... Men DR formår kun at producere ensidig nyhedsstof fra Israel. Man undrer
sig over, hvorvidt det er et valg, der er taget, eller om det virkelig er
mangel på evne til regulær afbalanceret journalistik. Den evige headline og
one-liner er som følgende "Nu har Israel igen startet med at skyde igen".

Derfor passede det også fint ind i DRs politik for mellemøstoplysning til
danskeren at invitere folketingets afgjort mest ekstreme pro-palæstina
agitator ind i studiet uden blot skyggen af en anstændig modvægt.

Jeg kan lige nu se for mit indre øje DR1 medarbejdere sidde og sige "Hva!?",
fordi Lykketoft er udtryk for den nyhedsdækning, de kører, hvorfor de ikke
kan få øje på det ekstreme.

Lykketoft kørte frem i vanlig stil, men nævnte dog ikke i denne udsendelse
den djævelske jødiske lobby i USA, som ødelægger så meget for vi andre gode
verdensborgere.

I anstrengelserne for at fremstille en meget ensidig version af de herrers
verdensanskuelse, blev der begået et par fodfejl eller tre.

Lykketoft viste sit ret begrænsede kendskab til kronologien, og påstod, at
det gamle Palæstina bestod af det, der nu er Israel, samt Gaza og
Vestbredden. Da lytteren Neerskov korrigerede ham, forklarede han sig med en
diffus forskel mellem det tyrkiske og det engelske Palæstina.

Sandheden er imidlertid - som også lytteren Neerskov påpegede - at
Palæstina i det Osmanniske rige var et stort udstrakt område, der dækkede
ovennævnte PLUS det nuværende Jordan. I det engelske mandat kridtedes
grænserne skarpere op, og Palæstina var det, der idag er Jordan, Israel, og
Vestbredden. I Palæstina var størstedelen Palæstina-arabere, mens der også
boede andre folkeslag, deriblandt, Palæstina-jøder. Det var i dette store
område Balfourdeklerationen i 1917 sagde, der skulle oprettes et nationalt
hjemsted for jøder.

Men i 1922 gav man 4/5 af Palæstina til Palæstinaaraberne, som udråbte
staten Tansjordanien, der senere blev til Jordan, og senere begrænsede man
yderligere områderne, hvor jøder kunne få lov til at være.

Da Arne Melchior begyndte at rette op på Lykketofts historieforfalskning,
mente Lykketoft pludselig ikke, at historien, som Melchior fremlagde den,
var særlig vigtig.

Poul Friis på sin side mente sig i stand til at kunne påstå, at pakistanere
er arabere, viste sit manglende kendskab til begivenhederne op til 1967 (som
Arne Melchior måtte undervise ham om, og Lykketoft endda mod al forventning
give sit samtykke til), og sidst men ikke mindst, fremturede Poul Friis i
opgøret med Arne Melchior med påstanden om, at hans tolkning af
verdenshistorien kunne være lige så god som Melchiors - eller en hvilken som
helst andens, for den sags skyld.

Ligeledes prøvede Poul Friis at fremstille FNs resulotion 242 som værende et
ensidigt krav til Israel om at trække sig tilbage fra besatte områder, så
han i næste åndedrag kunne give jøderne 100% skyld for 40 års konflikt. Også
her måtte en lytter korrigere det næsten revisionistiske radioprogram.

Da Arne Melchior oplyste om det samlede Palæstinaområde under osmannerne og
englænderne, og om tildelingen af 4/5 til palæstinaaraberne i 1922, udbrød
Poul Friis næsten sarkastisk, "Jamen, så venter vi bare på, at Jordan giver
palæstinenserne (deres land)", og viste ved dette, at han var absolut
uvidende om, at jordanerne ikke behøver give palæstinenserne noget, men at
Melchior klargjorde, at Jordan VAR en del af Palæstina, og at de daværende
palæstinensere (eller palæstinaarabere, som de kaldtes) jo FIK 4/5 af
landområdet i 1922.

Prikken over i'et kom, da Poul Friis satte en tyk streg under niveauet for
sin seriøsitet ved at sammenligne Israels første handling i 1967 med
fodboldvold, idet han sagde: "Det lyder næsten lige som om, at det var i
orden at Christian Poulsen bankede ham der forleden dag i fodboldkampen".

Alt i alt var det en udsendelse med dårlig journalistisk, med en del
uvidenhed og med forsøg på at give det evige DR-fordrejede billede af et
Grose-Israel og et folks, nemlig jødernes skyld i konflikten i Mellemøsten.

Næ, lad os så give to tomler op og et kryds i karakterbogen for TV2 og Ulla
Therkelsen, der på ingen måde er "pro-jødiske", men alligevel tør tage til
jødiske grænsebyer og vise billeder af den anden side i konflikten, hvor
raketter fra Gaza rammer jødiske familiers huse, og børn og unge må
evakueres længere ind i landet for at gå i skole.

Sådanne billeder er nærmest ikke-eksisterende på DR.

Og hva´så? Som modvægt til Lykketoft kunne DR1 vel invitere Arne Melchior
eller Morten Messerschmidt eller en anden med en mere afbalanceret holdning
og et bredere kendskab til historien bag konflikten.

Mr. D

Simon

Fra : Per Rønne

Dato : 08-06-07 19:48

Mr. D <s-griis@post5DELETE.tele.dk> wrote:

> Palæstina var størstedelen Palæstina-arabere, mens der også
> boede andre folkeslag

Palæstina-araberne udgjorde ikke et selvstændigt folkeslag, før de
begyndte at opfatte sig som et sådant.

Men se i øvrigt den nye blog:

<http://www.israel-online.dk/>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : John

Dato : 08-06-07 20:00

> Palæstina-araberne udgjorde ikke et selvstændigt folkeslag, før de
> begyndte at opfatte sig som et sådant.

Palæstinenserne er Mellemøstens udskud, foragtede og forhadte blandt alle
områdets arabere. Ingen vil vide af dem.

Vi, dvs Vesten, har flere gange givet dem chancen for og al mulig hjælp til
oprettelse af en Palæstinensisk stat, men pali'erne har hver gang afvist
demokratiet og valgt volden, senest ved at stemme for Hamas, der kategorisk
afviser at anerkende staten Israel.

John

Fra : Jesper

Dato : 09-06-07 10:44

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Palæstina-araberne udgjorde ikke et selvstændigt folkeslag, før de
> begyndte at opfatte sig som et sådant.
>
> Men se i øvrigt den nye blog:
>
> <http://www.israel-online.dk/>

Der var ikke noget ønske om at rejse til Palæstina og skabe en
nationalstat for jøderne før slutningen af 1800-tallet og forskellen på
akanaziske, safratiske og ethiopiske jøder var/er så stor, at de ikke
kunne betegnes som ét folk. Det gælder fsv. stadig med ethiopiske jøder
conta andre jøder.
Jeg chatter med en ung jødisk israeler på internet. Han siger at han
føler sig tættere beslægtet med europæerne end med de ultraordokse jøder
og bander langt væk over værnepligten i den israelske flåde, som han er
indkaldt til ("four fucking years").
--
Jesper

Fra : Per Rønne

Dato : 09-06-07 11:58

> Der var ikke noget ønske om at rejse til Palæstina og skabe en
> nationalstat for jøderne før slutningen af 1800-tallet og forskellen på
> akanaziske, safratiske

Du må tænke på de /sefardiske/ (spanske) jøder. I øvrigt har man
århundreder igennem oplevet jødiske messias'er, der genoplivede
bevægelser om at genoprette den jødiske stat i det gamle land, lige som
jøderne hvert år bad om 'tilbage til Jerusalem'.

> og ethiopiske jøder var/er så stor, at de ikke kunne betegnes som ét folk.
> Det gælder fsv. stadig med ethiopiske jøder conta andre jøder.

Studier af de ethiopiske jøders y-kromosom viser, at de tidligt er
udskilt af det jødiske folk [man skal tilbage til den legendariske
'dronningen af Sabas' tid], og at der i øvrigt er rigtigt mange lokale
ethiopere der er konverteret til jødedommen. Den tidlige udskillelse
understøttes af at de ikke som spæde har fået et særligt 'rituelt bad',
hvilket har gjort at rabbinerne i Israel ikke har villet anerkende dems
som jøder.

Deres børn får dog dette bad, og har dermed ikke længere problemer.

> Jeg chatter med en ung jødisk israeler på internet. Han siger at han
> føler sig tættere beslægtet med europæerne end med de ultraordokse jøder

Mon ikke Klaus Rifbjerg finder sig nærmere beslægtet med en Günther Graß
end med en vestjysk jyde ?

> og bander langt væk over værnepligten i den israelske flåde, som han er
> indkaldt til ("four fucking years").

Fire år i busseronne - ja, han skal nok politisk ligge tæt på en Morten
Helveg Petersen ... har du slet ingen forståelse for at unge israelere
kan være lige så forskellige som unge danskere ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 09-06-07 15:35

> [...]

> bevægelser om at genoprette den jødiske stat i det gamle land, lige som
> jøderne hvert år bad om 'tilbage til Jerusalem'.

Jødiske messiasser? Jeg er ikke bekendt med at der skulle findes en
eneste som jøderne anerkender som Messias. Jøderne venter stadig på
Messias komme. Og bønnen om 'tilbage til Jerusalem' eller 'næste år i
Jerusalem' drejer sig jo slet ikke om det fysiske Jerusalem, det er et
metafor. Jøderne tror at Messias ved sin genkomst skal skabe et paradis
på jord og genrejse Kong Davids rige. Idéen om Israel som stat kan ikke
føres længere tilbage end til sidste halvdel af 1800-tallet og der
kendes heller ikke ældre bosættelser af tilrejsende jøder til Palæstina
end tilbage til 1879.

> [...]
> som jøder.
>
> Deres børn får dog dette bad, og har dermed ikke længere problemer.

Jeg har ikke set nogen studier der godgøre at jøderne har nogle
Y-kromosomer som ikke ses af andre (arabiske) folk i området.

> Mon ikke Klaus Rifbjerg finder sig nærmere beslægtet med en Günther Graß
> end med en vestjysk jyde ?

Klaus Rifbjerg er intellektuel, ikke en god sammenligning.

> Fire år i busseronne - ja, han skal nok politisk ligge tæt på en Morten
> Helveg Petersen ... har du slet ingen forståelse for at unge israelere
> kan være lige så forskellige som unge danskere ?

Så absolut.
--
Jesper

Fra : Per Rønne

Dato : 15-06-07 07:13

> Jødiske messiasser? Jeg er ikke bekendt med at der skulle findes en
> eneste som jøderne anerkender som Messias.

Der har i tidens løb været adskillige 'falske messiaser'.

> Jøderne venter stadig på
> Messias komme. Og bønnen om 'tilbage til Jerusalem' eller 'næste år i
> Jerusalem' drejer sig jo slet ikke om det fysiske Jerusalem, det er et
> metafor.

Det drejer sig netop om byen Jerusalem, og en genopførelse af templet
der.

> [...]
> føres længere tilbage end til sidste halvdel af 1800-tallet og der
> kendes heller ikke ældre bosættelser af tilrejsende jøder til Palæstina

Jo, masser.

> Jeg har ikke set nogen studier der godgøre at jøderne har nogle
> Y-kromosomer som ikke ses af andre (arabiske) folk i området.

Y-kromosomerne ændrer sig konstant, og derfor kan man se slægtskab ved
at studere dem. For 4.000 år siden kan man herudfra se, at jøderne
udgjorde et fælles kontinuum sammen med de øvrige levantiske folkeslag.
For 3.000 år siden er de så udskilt som særligt folkeslag.

Du kan i øvrigt se en masse links om y-kromosomer på:

<http://john.hynes.net/y.html>

> Klaus Rifbjerg er intellektuel, ikke en god sammenligning.

Mon ikke den unge israeler også opfatter sig selv om intellektuel?

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 15-06-07 21:47

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Der har i tidens løb været adskillige 'falske messiaser'.

Men ikke én ægte. Ikke for en jøde i hvert fald.

> Det drejer sig netop om byen Jerusalem, og en genopførelse af templet
> der.

Nej, det er netop kun et symbol på noget meget større: Messias kommen og
skabelsen af paradis på jord.

> Jo, masser.

Hvornår? Jeg kender ikke til nogensomhelst jødisk immigration i
Palæstina mellem oldtiden og 1879.

> [...]
> For 3.000 år siden er de så udskilt som særligt folkeslag.
>
> Du kan i øvrigt se en masse links om y-kromosomer på:

Fra en af de links på den side

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/742430.stm

"The study, published in the Proceedings of the National Academy of
Sciences, found that Jewish men shared a common set of genetic
signatures with non-Jews from the Middle East, including Palestinians,
Syrians, and Lebanese."

Ergo er det noget sludder at tale om et specielt jødisk gen, det er en
mellemøstligt gen.

> Mon ikke den unge israeler også opfatter sig selv om intellektuel?

Det gør han ikke, han er til popmusik og lignende ting.
--
Jesper

Fra : Per Rønne

Dato : 16-06-07 11:01

fJesper <spambuster@users.toughguy.net> wrote:

> Men ikke én ægte. Ikke for en jøde i hvert fald.

Korrekt - men da disse falske messiaser levede, flokkedes massevis af
jøder omkring dem.

> Nej, det er netop kun et symbol på noget meget større: Messias kommen og
> skabelsen af paradis på jord.

Kun for ganske få.

> Hvornår? Jeg kender ikke til nogensomhelst jødisk immigration i
> Palæstina mellem oldtiden og 1879.

Find de falske messiaser frem.

> [...]
> Syrians, and Lebanese."
>
> Ergo er det noget sludder at tale om et specielt jødisk gen, det er en

Det drejer sig ikke om et jødisk gen, men om at man kan se slægtskab
årtusinder tilbage ved at se på molekulestukturen af y-kromosomet og det
mitochondrielle DNA. Disse udsættes til stadighed for mutationer, som
man mener sker med en statistisk nogenlunde fast hastighed.

Studier af y-kromosomerne viser en fælles sæt af 'signaturer' med den
levantiske befolkning som ligger 4.000 år tilbage. De samme studier
viser at jøderne i de sidste 3.000 år har udgjort en særlig gruppe -
hvilket passer ed arkæologiske undersøgelser.

> Det gør han ikke, han er til popmusik og lignende ting.

Det er Klaus Rifbjerg vist også - ikke noget med Josquin, Schütz og Bach
der ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-06-07 14:35

> Palæstina-araberne udgjorde ikke et selvstændigt folkeslag, før de
> begyndte at opfatte sig som et sådant.

Nej. Det er en sandhed på linie med "solen står op i øst". Selvstændige
folkeslag er typisk kendetegnet ved, at de selv opfatter sig som sådanne.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 08-06-07 19:55

Mr. D har bragt dette til os:
> [...]
> eller Morten Messerschmidt eller en anden med en mere afbalanceret holdning
> og et bredere kendskab til historien bag konflikten.

Jeg nyder generelt Poul Friis's programmer, jeg kan desværre ikke se
ham som en dårlig journalist.
Normalt plejer han at være en god formidler af alle synspunkter der
kommer frem i løbet af hans time!
Jeg hørte også omtalte program, og havde min tvivl om hvem jeg skulle
tro på.
Kai

Fra : Mr. D

Dato : 08-06-07 20:32

"Fister Løgsovs" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse
> Mr. D har bragt dette til os:

> Jeg nyder generelt Poul Friis's programmer, jeg kan desværre ikke se ham
> som en dårlig journalist.

Jeg er enig med dig. Egentlig kan jeg også li' Poul Friis' udsendelser. Jeg
blev bare ør i hovedet af hans udtalelser i netop det program. Og hvad er
alternativet til uvidenhed i den forbindelse? Det er jo bevidst arbejde på
et bestemt billede af historien omkring Israel og Palæstina. Og det er værre
end uvidenhed efter min mening. Men ikke desto mindre ser jeg DRs
nyhedsformidling som netop arbejdende på et bestemt billede af konflikten,
og det har de gjort siden 1967, da Europas opfattelse af Israel vendte fra
sympati til det modsatte. Poul Friis' udsendelse og valget af Lykketoft er
blot et symptom på en fastlåst holdning i DR.

Man må blot hente sine informationer andre steder, så man kan afbalancere
sine informationer.

> Normalt plejer han at være en god formidler af alle synspunkter der kommer
> frem i løbet af hans time!

.... men her var der ikke flere synspunkter, som blev repræsenteret. Der var
kun Lykketoft, og han blev forsvaret mod f.eks. Melchior og Neerskov.

> Jeg hørte også omtalte program, og havde min tvivl om hvem jeg skulle tro
> på.

Jeg har al respekt for Lykketofts udtalelser om det tragiske for begge
folkeslag, men jeg mener ikke, at man kan "digte" historien, så den passer
ind i ens politiske holdninger.

simon

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 08-06-07 20:35

Mr. D tastede følgende:
> [...]
>
> Jeg har al respekt for Lykketofts udtalelser om det tragiske for begge
> folkeslag, men jeg mener ikke, at man kan "digte" historien, så den passer

Nu har jeg ikke megen fidus til Lykketoft, men endnu mindre til
brødrene Melchior, så jeg vælger at ikke tro på nogen af dem
Kai

Fra : Mr. D

Dato : 08-06-07 20:49

> Mr. D tastede følgende:

> Nu har jeg ikke megen fidus til Lykketoft, men endnu mindre til brødrene
> Melchior, så jeg vælger at ikke tro på nogen af dem
> Kai

Jeg har været så heldig at møde både Arne og Bent Melchior inden for det
sidste års tid i forbindelse med nogle foredrag, og de har begge overrasket
mig positivt på tomandshånd.

simon

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 10-06-07 06:20

Mr. D skrev:
> [...]
> og det har de gjort siden 1967, da Europas opfattelse af Israel vendte fra

DR var da lige så ensidige før 1967, de var da bare for Israel.

Det er bare svært at støtte en besættelse magt.

> Jeg har al respekt for Lykketofts udtalelser om det tragiske for begge
> folkeslag, men jeg mener ikke, at man kan "digte" historien, så den passer
> ind i ens politiske holdninger.

Det er ikke sådan at skrive historien. Da man kan vælge at lægge vægt på
noget, som man påstår havde stor betydning for eftertiden, selvom det
ikke havde stor betydning i samtiden.

Det med stammetilhørsforhold, er en politisk påstand, som ikke behøver
at have noget på sig. Det kan blive meget søgt, tænk på de dansksinde
tysktalende i Sydslesvig, så glem det.

Man kan godt have en stat hvor kun en religion er stats religion, men
hvis alle andre er andenrangs borgere så har man apartheid.

En svaghed ved Israel er, at landet ikke har nogen konge. Hvis landet
havde en jødisk konge, så kunne landet godt have et andet
befolkningsflertal, og stadigt være jødisk. Nu er det istedet sådan at
der er jødiske flertal i en del af landet, og den overskydende
ikkejødiske befolkning er samlet i mindre områder.

Politik er ikke nemt, men generaler er ikke gode til politik da de er
imod fred og nedskæring af hæren. Så længe, at soldater styre politikken
så er fred uønsket. Israel kan overleve fordi det støttes af USA, men
det har selv ikke USA, rådtil i længden. Hvad gør man så uden nye våben
og uden fred?! Man forsvinder.

Fra : @

Dato : 10-06-07 13:49

On Sun, 10 Jun 2007 07:20:17 +0200, Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk>
wrote:

>DR var da lige så ensidige før 1967, de var da bare for Israel.
>
>Det er bare svært at støtte en besættelse magt.

så må det da være på tide at muhamedanerne skrubber ud af Palæstina,
som de har holdt besat i en h*lv*d*s mass år

Lykketoft er en narrehat og halvt idiot(der skal to af hans slags til
en fuldkommen idiot)

manden har studeret økonomi og er stadigvæk socialist - så han har
tydeligvis ikke forstået pensum

--
Frihed er retten til at fortælle folk det,
som de ikke ønsker at høre

Fra : Per Rønne

Dato : 15-06-07 07:42

Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> wrote:

> Nu er det istedet sådan at der er jødiske flertal i en del af landet, og
> den overskydende ikkejødiske befolkning er samlet i mindre områder.

Der er jødisk befolkningsflertal i hele Israel; de udgør cirka 85%. Og
læg så mærke til at hverken Vestbredden eller Gaza er annekteret af
Israel.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 16-06-07 12:27

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Der er jødisk befolkningsflertal i hele Israel; de udgør cirka 85%. Og
> læg så mærke til at hverken Vestbredden eller Gaza er annekteret af
> Israel.

....det er dog interessant at bemærke sig, at det jødiske flertal i
Jerusalem skrumper kraftigt ind. I 1967 var der ca. 75% jøder i hele
Jerusalem. I dag er det tal skumpet til ca. 67% og da palæstinenserne
har en årlig befolkningsvækst på 4% og jøderne på 1,3%, så er det på
fødegangen at Jerusalems fremtidige tilhørsforhold vil blive afgjort.

Det skal bemærkes, at Israel siden 1967 har bygget masser af nyt byggeri
til jøderne i Østjerusalem, alligvel er det ikke lykkedes for dem at
etableblere et jødisk flertal i Østjerusalem.
--
Jesper

Fra : Per Rønne

Dato : 16-06-07 14:14

> [...]
> til jøderne i Østjerusalem, alligvel er det ikke lykkedes for dem at
> etableblere et jødisk flertal i Østjerusalem.

Østjerusalem har cirka 95.000 arabere og 155.000 jøder ... men
naturligvis kan man vælge at tage de forstæder med i begrebet
'Østjerusalem', som ligger øst for bygrænsen.

Der senest blev reguleret af Ariel Sharon, så områder med 55.000 arabere
kom til at ligge på Vestbredden. Noget de protesterede voldsomt mod,
uden at det blev rapporteret i europæisk presse.

Jeg ser at man overvejer at inkludere Jerusalems vestlige [jødiske]
forstæder i byen - sådan kan man jo altid påvirke demografien.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 16-06-07 14:58

> [...]

> Jeg ser at man overvejer at inkludere Jerusalems vestlige [jødiske]
> forstæder i byen - sådan kan man jo altid påvirke demografien.

Det må være nogle meget gamle tal du citerer.

Der er iflg Jerusalem Institute for Israli Studies bor der pr 2004
403.333 arabere (55%) og 180.000 jøder(45%) og det er i det område der
rent geografisk består af den del af Jerusalem der ligger indenfor
bygrænsen men øst of den grønne linie. JIIS har et kort her:
http://www.jiis.org.il/imageBank/File/maps/stat_areas/n67.jpg
og publikationen med tallene er her:
http://www.jiis.org.il/imageBank/File/shnaton_2004/shnaton_c1404.pdf

Og mht til at flytte bygrænsen: Så kan israelerne lægge Jerusalem
kommune sammen med Tel Aviv kommune hvis de vil síkre et fortsat jødisk
flertal i kommunen. Det kan dog ikke dække over det faktum, at jøderne
indenfor nogle årtier kommer i mindretal i deres egen hovedstad,
Jerusalem.

--
Jesper

Fra : Jesper

Dato : 16-06-07 15:09

> [...]
> flertal i kommunen. Det kan dog ikke dække over det faktum, at jøderne
> indenfor nogle årtier kommer i mindretal i deres egen hovedstad,

ups! de 403.333 er alle indbyggere i Østjerusalem. Arabernes andel er
223.752.
--
Jesper

Fra : Per Rønne

Dato : 16-06-07 18:14

> [...]
> 403.333 arabere (55%) og 180.000 jøder(45%) og det er i det område der
> rent geografisk består af den del af Jerusalem der ligger indenfor

Bygrænsen blev ændret i 2005. Derudover er det velkendt at der findes en
bunke hjemmesider med løgneriske tal. Derudover forstår jeg ikke helt
hvordan 403.333/(403.333 + 180.000) kan blive til 55% - min Mathematica
svarer med 69% ...

Lad mig citere fra SDE:

Jerusalem.
Af de ca. 360000 indbyggere i Østjerusalem er ca. 175000 jøder. Bydelen
er præget af markedshandel, forretningskvarterer, hoteller,
restauranter, rejsebureauer m.m.
=

SDE når altså frem til omkring 185.000 arabere og cirka 175.000 jøder i
Østjerusalem, og tallene er 'gamle'. Det fremgår ikke om der er tale om
den officielle bygrænse, og i hvert fald er tallene fra før Sharon
rykkede bygrænsen mod vest, for at have så få arabere vest for grænsen
som muligt.

Angående antallet så er der i mange opgørelser en tendens til at 'anslå'
antallet af arabere til højere end hvad de isaraelske myndigheder siger,
idet man 'mener' at der må bo en del illegalt i området. Og ja, nu har
jeg set dit første svar - hvorfor kan antallet af den samlede befolkning
angives til et nøjagtigt tal, mens antallet af jøder kun til et tal med
et ±5.000 ? Og igen, der tages ikken hensyn til at bygrænsen siden er
rykket mod vest.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 16-06-07 18:46

> [...]

> angives til et nøjagtigt tal, mens antallet af jøder kun til et tal med
> et ±5.000 ? Og igen, der tages ikken hensyn til at bygrænsen siden er

Hvad har det at bygrænsen er rykket mod vest med Østjerusalem at gøre?
Det kan kun have betydning for Jerusalems samlede befolkning og
befokningen i Vestjerusalem. Måske trænger du bare til at kigge på et
kort!
Og så så du åbenbart ikke det indlæg hvor jeg rettede fejlen: Der er
ialt 403.333 indbyggere i Østjerusalem, hvoraf 180.000 er jøder. Mht til
den "bunke hjemmesider med løgnartige tal",så er JIIS ikke en tilfældig
hjemmeside med løgnagtige tal, her er et citat fra siden:

http://www.jiis.org.il/content.asp?freePageID=9#About_the_Institute
About the Institute

The Jerusalem Institute for Israel Studies (JIIS) is an independent,
non-profit organization which acts as a bridge between the academic and
the practical. Founded in 1978 and maintaining a balance of highly
qualified academics and practitioners, the JIIS provides a constant flow
of relevant, accurate, and in-depth data, policy papers, and
professional analyses for use by decision-makers, researchers, and the
general public. Its studies serve as a valuable resource for a variety
of governmental bodies, public institutions, and civil organizations.

Originally established at the initiative of Jerusalem's Mayor Teddy
Kollek, the JIIS has remained a totally independent and non-partisan
organization. Since 1981 it has worked in close partnership with the
Charles H. Revson Foundation in New York, which supports many of its
initiatives and major projects; it also has benefited from the support
of a number of other large private and public institutions, and works in
cooperation with several government ministries.

The JIIS publishes approximately 20 books and reports each year, the
best known of which are The Statistical Yearbook of Jerusalem, edited by
Maya Choshen; Jerusalem and the Peace Process, a series edited by Ruth
Lapidoth and others members of a special task force; The Jerusalem
Lexicon, edited by Amnon Ramon; Jerusalem's Architecture, a series by
David Kroyanker; and The War Over the Holy Places, by Shmuel Berkowitz.

The Jerusalem Institute is also a center for public events, running a
busy schedule of approximately 60 conferences and seminars a year; many
draw large audiences, some of up to 200. The JIIS hosts visits,
dedicated to briefings and updates about Jerusalem, with teams of
experts meeting with visitors for two to four hours and in some cases
conducting field trips to wrap up discussions. The JIIS web site, has
recently been expanded and is visited annually by some 50,000 visitors.

Board of Directors

The Board of Directors directs, approves, and oversees annual and
multi-year working plans, following their approval by the Academic
Committee. It approves annual budgets and balance sheets, directs and
oversees spending, monitors internal and external auditing, and presents
its recommendations to the General Assembly, which includes all members
of both the Academic Committee and the Board of Directors.

Dr. Emanuel Sharon, Chairman, Former Chairman, Bank Hapoalim, Tel Aviv

Avraham Asheri, Former Director-General, Discount Bank

Dan Bavly, Accountant

David Blumberg, Chairman, Board of Directors, Bank of Jerusalem

Ruth Cheshin, President, The Jerusalem Foundation

Prof. Sergio DellaPergola, The Avraham Harman Institute of Contemporary
Jewry, The Hebrew University of Jerusalem

Oded Eliashar, Attorney

Prof. Hanoch Gutfreund, The Racah Institute of Physics, Former
President, The Hebrew University of Jerusalem

Dr. Ariel Halperin, Director, Tenram Investments

Dina Rachevsky, Architect, Former Head of the Planning Division,
Ministry of the Interior

Judith Shalvi, Deputy Director-General, Municipality of Jerusalem

Dr. Ehud Shapira, Chairman, Phoenix Holdings

Academic Committee

The Academic Committee recommends research priorities, approves research
projects, and endorses annual and multi-year research programs. The
Committee oversees the Institute's publications, seminar policies, and
activities. The Academic Committee also appoints a steering committee
of professionals for each research project.

Prof. Yaacov Bar-Siman-Tov, Head of the Jerusalem Institute for Israel
Studies; Department of International Relations, The Hebrew University of
Jerusalem

Prof. Arza Churchman, Dean of the Department of Architecture and Urban
Development, The Technion, Haifa

Prof. Gidon Czapski, Department of Physical Chemistry, The Hebrew
University of Jerusalem

Prof. Sergio DellaPergola, The Avraham Harman Institute of Contemporary
Jewry, The Hebrew University of Jerusalem

Prof. Ruth Lapidoth, Faculty of Law, The Hebrew University of Jerusalem

Prof. Jacob (Kobi) Metzer, Department of Economics, The Hebrew
University of Jerusalem

Prof. Frances Raday, Faculty of Law, The Hebrew University of Jerusalem

Prof. Rabbi Naftali Rothenberg, The Van Leer Jerusalem Institute

Prof. Yosef Schweid, Bezalel Academy of Art and Design, Jerusalem

Prof. Moshe Sicron, Advisor, Central Bureau of Statistics

Prof. Alex Weingrod, The Department of Behavioral Sciences, Ben-Gurion
University of the Negev

Internal Auditor: Benzion Barlev, CPA (IS)

Staff

Prof. Yaacov Bar-Siman-Tov – Head of the Institute

Ora Ahimeir – Director General

Hamutal Appel – Coordinator of seminars and publications

Dr. Amir Eidelman – Director of the Environmental Policy Center

Galit Hazan – Coordinator of the Environmental Policy Center

Ada Leibovitz – Accountant

Ilanit Segen – Administration and marketing

Researchers

Yair Assaf-Shapira – mapping, graphics and data bases

Amir Balaban – Nature conservation

Prof. Pua Bar – Geography and environment

Prof. Yaacov Bar-Siman-Tov –International relations & conflict research

Dr. Amos Bein – Geology

Dr. Brenda Brasher – Sociology and cybernetics

Nir Ben Ahron – Economics and industrial innovation

Ron Binari – Engineering

Dr. Maya Cahanov – Conflict research, sociology

Dr. Oded Catz – Geological engineering

Dr. Hillel Cohen – Middle Eastern studies

Dr. Ehud Choshen – Law and environment

Dr. Maya Choshen – Demography, statistics, education

Dr. Jean Marc Dufour – Biology and ecology

Prof. Eran Feitelson – Geography and environment

Dr. Johnny Gal – Social work

Iris Haan – Planning

Ran Haklai – Economy

Prof. Moshe Hirsch – International Law

Prof. Tamar Herman – Political science and communication

Motti Kaplan – Planning

Adv. Or Karassin – Law and environment

Dan Kaufman – Economics and innovation

Israel Kimhi – Coordinator of Jerusalem projects, planning

Michal Korach – Statistics, planning and social services

Prof. Reuven Laster – Law and environment

Noga Lev Zion-Nadan – Economics, environment

Karmit Lubanov – Environment and society

Assaf Malhi – Economics and political science

Adv. Rami Manoach – Law, administration

Ambassador Reuven Merhav – Fellow – international relations, Middle
Eastern affairs

Dr. Kobi Michael – International relations, Military and state affairs

Prof. Ruth Lapidoth – International law

Muhamad Nachal – Statistics and town planning

Rami Nasrallah – The Palestinian society

Walid Salem – Social planner

Dr. John Zeligman – Archeology

Dr. Itzhak Reiter – Middle Eastern studies

Amnon Ramon – Christian affairs

Shachar Solar – Planning

Naomi Solomon – Economics and business administration

Keren Tamir – Conflict research

Mike Turner – Architecture and planning

Research assistants: Eran Avni, Shiri Borenstein, Guy Galili, Yamit
Rachman.

Supporters of the Jerusalem Institute for Israel Studies, 2003-2006

The Adenauer Foundation
The Beracha Foundation
The Jacob and Hilda Blaustein Foundation
The Devorah Fund
The European Union – the fifth program
The European Union – the sixth program
The Frankel Foundation
The Gaas Foundation
The Rhoda and Richard Goldman Foundation
The Jerusalem Foundation
The Keshet Foundation
The Kenneth Feinberg Group, LLP
The New Israel Fund
The Norway Fund
The Pratt Foundation
The Charles H. Revson Foundation
UNESCO
US Institute for Peace
Adv. Michael Young

Israeli Contributors to Projects:

The Ministry of Environmental Protection
The Ministry of Construction and Housing
The Ministry of Industry, Trade and Labor
The Ministry of the Interior
The National Security Council
The Jerusalem Development Authority
The Jerusalem Municipality
The National Insurance Institute
The Tel Aviv - Yafo Municipality

Altså et institut der støttes af diverse israelske ministerier og
Jerusalems bystyre. Samt EU, og UNESCO.
--
Jesper

Fra : Per Rønne

Dato : 19-06-07 09:14

> [...]
> Det kan kun have betydning for Jerusalems samlede befolkning og
> befokningen i Vestjerusalem. Måske trænger du bare til at kigge på et

Lige som byen Københavns geografiske grænser ikke kan gives objektivt,
så kan det samme siges om Jerusalems, men i begge tilfælde kan man
angive de /kommunale/ grænser nøjagtigt. Jerusalem er en kommune med et
folkeregister, så man ved nøjagtig hvor mange der bor der, hvem de er,
og i hvor de bor.

Når den israelske regering vælger at flytte Østjerusalems østgrænse mod
vest, således at mindst 55.000 arabere pludselig mister deres status som
jerusalemitter [de bor pludselig på Vestbredden], så har det naturligvis
betydning for andelen af arabere i Østjerusalem, som altså i dag er
sådan at der er jødisk befolkningsflertal også dér. Det var den
beslutning Ariel Sharons regering tog i 2005 [en beslutning der blev
ignoreret i den europæiskke presse, men naturligvis ikke i Jersualem
Post, og i øvrigt en beslutning der blev mødt af arabiske protester].

Derudover er der så planer om at flytte Jerusalems vestgrænse mod vest,
og altså udvide bygrænsen med jødiske forstæder. Naturligvis også her
med henblik på at få fler jøder inden for bygrænsen.

Alt dette burde gøre det klart at det er muligt at manipulere med
tallene ved at tage bestemte forstæder med eller ej.

Og igen: de tal du nævner er fra 2004. Flytningen af Østjerusalems
østgrænse mod vest fandt sted i 2005. Naturligvis mødt af voldsomme
protester fra de araberes side, som blev degraderet til
vestbreds-beboere, og dermed mistede deres israelske legitimationskort,
stemmeretten till kommunevalg, og retten til at få israelsk
statsborgerskab
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 19-06-07 15:27

> [...]

> vestbreds-beboere, og dermed mistede deres israelske legitimationskort,
> stemmeretten till kommunevalg, og retten til at få israelsk

Hør, du må da ha' fået for mange øller eller for meget vin i
sommervarmen Per. Fordi det må jo betyde, at Knesset har omgjort
annekteringen af Østjerusalem. Og det har jeg aldrig hørt om at de har
gjort. OG hvis du kigger på et kort der viser Apartheidmuren, så går den
ikke alene helt udenom Jerusalem, den går hele vejen udenom Ma'arle
Ardumim på Vestbredden.
--
Jesper

Fra : Per Rønne

Dato : 19-06-07 16:07

> [...]
> gjort. OG hvis du kigger på et kort der viser Apartheidmuren, så går den
> ikke alene helt udenom Jerusalem, den går hele vejen udenom Ma'arle

Annekteringen er opretholdt, men grænsen flyttet.

Og jeg har ikke drukket så meget som én øl siden for halvanden uge siden
- hvor jeg var til studenterjubilæum med min gamle klasse.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : cpeter

Dato : 08-06-07 20:26

> [...]
> eller Morten Messerschmidt eller en anden med en mere afbalanceret holdning
> og et bredere kendskab til historien bag konflikten.

Nu synes jeg selv at MM er en snothvalp med en stor kæft, så næppe en
passende modvægt til en inkarneret dæmagog som Lykketoft.

Det pudsige i alt dette her er EU's glemte "bidrag" til hele
konflikten, som har medvirket en ren befolkningseksplosion blandt
palæstinenserne, som i hht. Lars Hedegaards interview
http://www.sappho.dk/Nr.%206%20maj%202007/kontinent.html faktisk har
gjort konflikten uløselig.

Fra : John

Dato : 08-06-07 22:29

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> skrev i en meddelelse

> DR formår kun at producere ensidig nyhedsstof fra Israel.

Det samme kan siges om Politiken og BBC. Heldigvis findes der et stort
udvalg af nyheds-kilder, ikke mindst på internettet.

> [...]
> konflikten

> Sådanne billeder er nærmest ikke-eksisterende på DR.

Ganske enig.

TV2 er en kommerciel, delvis reklame-finansieret kanal, afhængig af
reklame-indtægter og dermed høje seer-tal. TV2 er dermed pisket til at
producere interessante, spændende og underholdende programmer.

DR er licens-finansieret og dermed ikke afhængig af høje ratings. Følgelig
kan de anvende sendetiden til at underholde sig selv og hyppe deres egne
venstre-orienterede kartofler, hvilket dog i det lange løb hverken er
oplysende, interessant, spændende eller underholdende for seere eller
lyttere.

TV2 Nyhederne har da vistnok også stadigvæk højere seer-tal end DR
Nyhederne.. :)

John

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 09-06-07 05:22

John udtrykte præcist:

> TV2 Nyhederne har da vistnok også stadigvæk højere seer-tal end DR
> Nyhederne.. :)
>
> John

Det kan helt sikkert kun tilskrives den bedre sendetid, ikke indholdet
med al deres følelsesporno.
Jeg føler mig meget bedre oplyst når jeg en sjælden gang ser nyhederne
på DR, de kommer bare på nogen forkerte tidspunkter.
Kai

Fra : Per Rønne

Dato : 09-06-07 05:58

Mr. D <s-griis@post5DELETE.tele.dk> wrote:

> Om P1 formiddag, 4. juni 2007 kl. 9.10

Kan man høre programmet på dr.dk ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Mr. D

Dato : 09-06-07 08:27

> Kan man høre programmet på dr.dk ?

Hi

Ja, her:

http://www.dr.dk/P1/P1Formiddag/Udsendelser/2007/06/01105826.htm

simon

Fra : Per Rønne

Dato : 09-06-07 09:28

Mr. D <s-griis@post5DELETE.tele.dk> wrote:

> Ja, her:
>
> http://www.dr.dk/P1/P1Formiddag/Udsendelser/2007/06/01105826.htm

Det ser ikke ud som om DRs benttede standard kan køre på MacOS X.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 09-06-07 10:34

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det ser ikke ud som om DRs benttede standard kan køre på MacOS X.

Husk at tillad popups for DR.DK i Firefox, det virker her.
--
Jesper

Fra : Per Rønne

Dato : 09-06-07 12:28

> Husk at tillad popups for DR.DK i Firefox, det virker her.

Misandten. Jeg må dog nok vente lidt med at høre udsendelsen, da jeg
snart skal afsted til studenterjubilæum.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 09-06-07 10:34

> [...]

> danskeren at invitere folketingets afgjort mest ekstreme pro-palæstina
> agitator ind i studiet uden blot skyggen af en anstændig modvægt.

Hvordan skulle de ellers behandle apartheidstaten Israel?

> [...]
> den djævelske jødiske lobby i USA, som ødelægger så meget for vi andre gode

Tro mig: Israellobbyen i USA er meget destruktiv og må betragtes som
primus motor bag den meget fejlslagne Irakkrig.

> [...]
> område Balfourdeklerationen i 1917 sagde, der skulle oprettes et nationalt

En kolonimagt kan naturligvis ikke bestemme at der skal oprettes en
stat, hvor mennesker uden tilknytning til denne (de mange jøder som ikke
er født i Palæstina), skal have ret til at fortrænge den oprindelige
befolkning. Balfourdeklarationen er folkeretsligt ugyldig.

> Men i 1922 gav man 4/5 af Palæstina til Palæstinaaraberne, som udråbte
> staten Tansjordanien, der senere blev til Jordan, og senere begrænsede man
> yderligere områderne, hvor jøder kunne få lov til at være.

Fra starten af var Palæstina og Transjordanien to forskellige
folkeforbundsmandater, som Storbritanien bare havde en fælles
administration for nogle få år 1918-1922, ellers har de to områder ikke
noget med hinanden at gøre. Der var eksempelvis ingen af de oprindelige
palæstinajøder der var bosat i Jordan, de boede allesammen i Palæstina.

--
Jesper