Galileo: So ein Ding müssen wir auch haben~
Fra : cpeter

Dato : 08-06-07 18:23

Nu skal vi igen financiere de nationale EU-egoer med skatteyderpenge :

"EU governments have agreed that the troubled Galileo satellite
navigation network needs to be built with public funds if it is to get
off the ground."

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/6734507.stm

Fra : Poul E Hansen

Dato : 08-06-07 20:46

On 8 Jun., 19:22, cpeter <cphpe...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> "EU governments have agreed that the troubled Galileo satellite
> navigation network needs to be built with public funds if it is to get

For mig er det overraskende at det ikke fra starten har været sådan.
Der har åbenbart været nogle gavnlige donorer og nogen som selv har
set en interesse i at betale til projektet og så få ordrer. Det siger
også noget om betydningen af det. Som der står linket:
''The Galileo system is expected to drive a huge industry in which
receivers find their way into many more markets - from consumer
devices such as mobile phones to safety-critical applications such as
guided trains and buses.'

Fra : cpeter

Dato : 08-06-07 20:56

On Jun 8, 9:46 pm, Poul E Hansen <o...@ofir.dk> wrote:

> [...]
> receivers find their way into many more markets - from consumer
> devices such as mobile phones to safety-critical applications such as

Så vidt jeg husker blev systemet i sin tid "solgt" på, at det skulle
fjerne Europas afhængighed af amerikanernes GPS-system, og skulle
financieres af private midler. Og ja - here we are again Alle
europæiske samarbejdsprojekter er jo "money recycling" - Airbus
skylder os skatteydere mange penge.

Fra : Poul E Hansen

Dato : 08-06-07 21:19

On 8 Jun., 21:55, cpeter <cphpe...@gmail.com> wrote:

> [...]
> financieres af private midler. Og ja - here we are again Alle
> europæiske samarbejdsprojekter er jo "money recycling" - Airbus
Hvad er de ameriskanske?
Jeg mener pengene er givet godt ud. Der gives jo også mange penge til
forskning. Hvorfor så ikke give penge til dette projekt, som både
giver brugbar viden og et eget satelitnavigationssystem.

Fra : cpeter

Dato : 08-06-07 21:28

On Jun 8, 10:19 pm, Poul E Hansen <o...@ofir.dk> wrote:

> [...]
> forskning. Hvorfor så ikke give penge til dette projekt, som både
> giver brugbar viden og et eget satelitnavigationssystem.

Fordi det er en afsindigt ineffektiv måde at bruge penge, og især
bruge dem på noget som eksisterer i forvejen.

Jeg ved ikke om du er bekendt med hvordan pengefordelingen foregår i
den slags projekter : Hver bidragsyder har en aftalt "return factor" -
dvs. at man har ret til at få f.eks. 80 % af landets bidrag tilbage i
form af industrikontrakter. Dette er den dominerende styringsmekanisme
(ellers kunne de respektive lande jo næppe få finansieringen igennem
parlamenterne). Men, resultatet heraf er, at pengene ikke går til de
firmaer som mest effektivt/billigst/bedst kan løse opgaven, men til de
firmaer som tilfældigvis befinder sig i det land hvis "tur" nu er
kommet til at få penge. Dette forårsager fuldstændigt groteske
pengespild, og er ikke en effektiv anvendelse af mine
skatteborgerbidrag.