Politiet & registre
Fra : Per Rønne

Dato : 06-06-07 11:45

På bl.a.

<http://jp.dk/indland/krimi/article961203.ece>

kan ses at politiet ikke kan finde pårørende til den 57-årige Christiana
Kraag, der tirsdag blev fundet myrdet på Frederiksberg.

Det må undre en at man ikke i de offentlige registre kan finde hendes
forældre, og dermed også pårørende. Jeg er dog klar over at man i
registerfobe 70ere fik fjernet forældrenes cpr-numre fra cpr-registret,
når personen var fyldt 21 [og dermed myndig]. Jeg har selv sørget for at
mine forældres cpr-numre blev genindsat, og mine brødre har gjort det
samme; dermed kan man umiddelbart på signing i dette register finde mine
brødre, så snart man har mit cpr-nummer. Det kan naturligvis være
relevant ved trafikulykker.

Endnu mere absurd bliver sagen dog, når jeg søger på nettet:

<http://www.degulesider.dk/vbw/super/resultat.do?twoFieldName=Kraag&twoF
ieldAddr=&Image52.x=0&Image52.y=0>

Der er 31 i 'telefonbogen' der lyder navnet Kraag, heraf 3 der har det
som egentligt efternavn, mens resten har det som mellemnavn.

Kan politiet virkelig ikke finde ud af at ringe det ret begrænsede antal
personer op?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Pernille

Dato : 06-06-07 12:57

> [...]
> som egentligt efternavn, mens resten har det som mellemnavn.
>
> Kan politiet virkelig ikke finde ud af at ringe det ret begrænsede antal

Ved vi med sikkerhed, at forældrene lever...?

Fra : qx

Dato : 06-06-07 13:31

"Pernille" <Pernille@Hovedstaden> skrev i en meddelelse
> ""Per Rønne"" skrev i en meddelelse

Det kan heller ikke være normalt. Da jeg ville finde noget om min farmors
forældre, så jeg først på hendes dåbsattest, hvor hun var født. Der stod jo
navnet på det kirkesogn, hvor hun var døbt. Og der stod ganske selvfølgeligt
også navnene på begge hendes forældre.

Nå, så er næste skridt bare at slå op i den kirkebog, som blev skrevet i det
pågældende sogn, på den dato hvor hun var født.

Dér står så navne og fødested på begge forældre.

Disse oplysninger må man kunne få lynhurtigt i dag, hvor alt er ført ind i
diverse registre.

qx

Fra : Per Rønne

Dato : 06-06-07 13:45

qx <quade@cafeer.dk> wrote:

> [...]
>
> Dér står så navne og fødested på begge forældre.
>
> Disse oplysninger må man kunne få lynhurtigt i dag, hvor alt er ført ind i

Mig bekendt er indholdet i de gamle kirkebøger /ikke/ ført over i den
nye, elektroniske kirkebog.

Cpr-registeret sletter vist i øvrigt også afdøde. Så kan cpr-numrene
også genbruges ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bruno Christensen

Dato : 06-06-07 19:50

On Wed, 6 Jun 2007 14:45:16 +0200, Per Rønne wrote:

> Cpr-registeret sletter vist i øvrigt også afdøde. Så kan cpr-numrene
> også genbruges ;-(.

Til hvad?

--
Med Venlig Hilsen
Bruno Christensen

Fra : Per Rønne

Dato : 07-06-07 05:34

Bruno Christensen <news@lpdommer.dk> wrote:

> Til hvad?

Til andre mennesker, der har brug for et cpr-nummer.

Hele systemet er bygget op om genbrug. Ja, i det trecifrede løbenummer
angives århundrede, hvor der kun er taget højde for tre. Fra starten
1800, 1900 og 2000-tallene. For 2100-tallet skal der i systemet ske
genbrug af 1800-tallets cpr-numre. Altså cpr-numrene for dem der er født
i 1800-tallet.

Her på det seneste har man besluttet at fjerne checkcifferet, så man
ikke længere kan checke på modulo 11. Det er sket for at få flere numre.
I stedet for at få bygget et ordentligt system op, gerne i EU-regi,
noget i retning af:

ååååmmdd-llllc,

Og også gerne med en 2- eller 3-cifret kode for {oprindelig} fædreland.
Som internationalt kunne gøre det mere robust.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 06-06-07 13:40

"Pernille" <Pernille@Hovedstaden> wrote:

> Ved vi med sikkerhed, at forældrene lever...?

Har man forældrenes cpr-numre burde man i cpr-registeret kunne søge på
personer, hvor mindst en forælder har samme cpr-nummer - altså en
søskende.

Og havde man indrettet cpr-registeret rationelt, altså noget i retning
af formen ååååmmdd-llllc, og i øvrigt også taget afdøde med, så kunne
man også finde slægtninge frem, længere tilbage. En sådan database over
afdøde burde naturligvis ikke vedligeholdes over skatterne, men af
eksempelvis:

<http://www.genealogi.dk/>

efter nærmere retningslinier.

Det er ganske simpelt absurd at politiet ikke kan finde en afdød persons
nærmeste slægtninge ved en simpel søgning i en database. Medmindre,
naturligvis, der er tale om en indvandrer - efternavnet synes at pege
mod Holland eller Flandern.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk