Bedre idé: bro Gedser Rostock
Fra : Poul E Hansen

Dato : 03-06-07 23:36

http://jp.dk/indland/article959006.ece

Der er ganske vist meget længere, men begge broer vil være et stort
projekt, og Fehmarn er en halv ø med et naturreservat - lad den
forblive det, og byg en bro til storbyen Rostock. Det gør rejse-
afstanden østpå meget kortere, og det er derhen der mangler
forbindelse.

Fra : Per Rønne

Dato : 04-06-07 05:13

Poul E Hansen <ook@ofir.dk> wrote:

> [...]
> forblive det, og byg en bro til storbyen Rostock. Det gør rejse-
> afstanden østpå meget kortere, og det er derhen der mangler

Og forslaget vil kunne forsinke det hele i - årtier.

R og DF er i øvrigt i denne sag uden betydning, da sådanne beslutninger
tages mellem VK og S. Den endelige aftale ligger højst dage væk.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Vadmand

Dato : 04-06-07 09:37

"Per Rønne" wrote:

> Og forslaget vil kunne forsinke det hele i - årtier.

Det er kun en ekstragevinst.

Per V.
--
CEPOS: Concentration of Extraordinarily Preposterous Organized
Self-assertiveness

Fra : Poul E Hansen

Dato : 04-06-07 08:57

On 4 Jun., 06:13, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> Og forslaget vil kunne forsinke det hele i - årtier.
Noget af det der har forsinket beslutningen om Fehmernforbinelsen er
vel tvivl hos tyskrne om der overhovedet var brug for eller (for
tiden) råd til en bro til Danmark. Hvis man har konkluderet at det er
en god idé, og så 'opdager' at der faktisk er en endnu bedre løsning,
burde det ikke sinke så meget.

Fra : Per Rønne

Dato : 04-06-07 10:43

> [...]

> tiden) råd til en bro til Danmark. Hvis man har konkluderet at det er
> en god idé, og så 'opdager' at der faktisk er en endnu bedre løsning,

Det ville jo være meget dyrere, og i øvrigt forsinke det hele.

Sådan som det nu er lagt op vil tyskerne få hele forbindelsen
Fehmernbæltforbindelsen 'gratis', idet Danmark vil stå med hele
garantiforpligtelsen. Den eneste undtagelse er nogle landanlæg i
Puttgarden.

På et kort ses umiddelbart at afstanden fra Gedser til Warnemünde er 2-3
gange længere end afstande over Fehmernbælt. En sådan fast forbindelse
ligger langt ude i fremtiden, og i hvert fald efter faste forbindelser
over Samsø og mellem Helsingør og Helsingborg.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Poul E Hansen

Dato : 04-06-07 10:10

On 4 Jun., 10:37, "Per Vadmand" <p...@post.tele.dk> wrote:

> Det er kun en ekstragevinst.

Hvis det er CO2 udslip du tænker på, skal du huske at broen sparer
folk for kørsel ad mange kilometer. Eller måske flytransport. Hvor
energieffektive er færgerne?

Fra : Per Rønne

Dato : 04-06-07 10:43

Poul E Hansen <ook@ofir.dk> wrote:

Vel den eneste 'gevinst' - for bromodstandere.

> Hvis det er CO2 udslip du tænker på, skal du huske at broen sparer
> folk for kørsel ad mange kilometer. Eller måske flytransport. Hvor
> energieffektive er færgerne?

Næppe særligt effektive, de skal jo også fragte selve færgerne.

Og tager folk i stedet omvejen over Fyn, så er de ekstra 200 kilometers
kørsel.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Vadmand

Dato : 04-06-07 11:04

Poul E Hansen wrote:

> Hvis det er CO2 udslip du tænker på, skal du huske at broen sparer
> folk for kørsel ad mange kilometer. Eller måske flytransport. Hvor
> energieffektive er færgerne?

Jeg går ind for jernbanebroer med biltog, ikke motorvejsbroer. Det ville
give et tiltrængt løft til kollektiv trafik og samtidig lette presset på de
tyske motorveje, idet filk, der skulle videre med bil til fx. Italien, ofte
ville lade bilen stå på toget til i hvert fald München. De fleste danske
turister opfatter jo - sært nok - kun Tyskland som noget, der skal overstås
på vej til de varme lande.

Per V.

Fra : Per Rønne

Dato : 04-06-07 11:43

Per Vadmand <perve@post.tele.dk> wrote:

> [...]
> turister opfatter jo - sært nok - kun Tyskland som noget, der skal overstås

Jeg synes da også at det ville være en fortrinlig ide at få en
biltogsforbindelse fra København til Napoli, over Fehmernbælt - men ikke
i stedet for motorvejen over bæltet.

Jeg kunne endda forestille mig at mange ville finde en sådan
biltogsforbindelse en befrielse. At tænke sig ikke at sidde 2-3 dage i
bil gennem Tyskland og Italien, men i stedet kunne opholde sig i en
togvogn med air condition, og med mulighed for at gå hen til
restaurantvognen når det var relevant.

Naturligvis bør en sådan forbindelse have et passende antal stop
undervejs, til af- og påstigning. Er der i øvrigt ikke en sådan
forbindelse fra Kiruna til Malmø? I givet fald bør den så forlænges.
Mangler der plads til anlægget i København, kan bilisterne vel så bare
stige på i Malmø.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Poul E Hansen

Dato : 04-06-07 12:38

On 4 Jun., 11:43, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> Det ville jo være meget dyrere, og i øvrigt forsinke det hele.

EU går jo meget op i infrastruktur og må kunne overtales til at yde
40% I støtte. Brobygninger har betydning lang tid fremover, og det
ville være uansvarligt at vælge Femernbæltforbindelse alene for at
kunne bruge broen et par år tidligere.
> [...]
>
> På et kort ses umiddelbart at afstanden fra Gedser til Warnemünde er 2-3
> gange længere end afstande over Fehmernbælt.
Jeg har set det - men det er selvfølgelig Warnemünde og ikke Rostock,
som jeg skrev, broen ville gå til. Det ses også, at turen til Berlin
forkortes med over 100 km i forhold til en Femern bro. Hvis man skal
langt sydpå er turen via Fehmarn måske også længere. Dog kunne kontakt
til det nordvestlige tyskland og omgivelser være et argument for
Femern forbindelsen.

En sådan fast forbindelse
> ligger langt ude i fremtiden, og i hvert fald efter faste forbindelser
> over Samsø og mellem Helsingør og Helsingborg.
Ikke hvis den foretrækkes frem for en Femernbælt forbindelse.

Fra : Per Rønne

Dato : 04-06-07 13:13

Poul E Hansen <ook@ofir.dk> wrote:

> Ikke hvis den foretrækkes frem for en Femernbælt forbindelse.

En Gedser-Warnemündebro er ikke et seriøst forslag, i hvert fald ikke i
2007. Men derfor kan det da godt være at der kommer en sådan, om nogle
årtier.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : cpeter

Dato : 04-06-07 18:40

On Jun 4, 12:36 am, Poul E Hansen <o...@ofir.dk> wrote:
> [...]
> forblive det, og byg en bro til storbyen Rostock. Det gør rejse-
> afstanden østpå meget kortere, og det er derhen der mangler

Sådan en bro kan man sætte på budgettet og spare væk igen det
efterfølgende år - jo større beløb des bedre: bare se hvordan det
foregik ved Storebælt.

Desuden, når/hvis en bro bliver til virkelighhed, så skal der jo fluks
dannes et selskab til at drive den - a la Øresunsbron, Metroen osv
osv. Derpå skal bestyrelsen i et sådant selskab besættes. Med hvem ?
Jo da, afgåede ministre/EU-kommisærer/udvalgsmeldemmer eller blot
medlemmer af old-boys networket osv.

Ethvert bare en smule ambitiøst medlem af folketinget må/vil/skal da
sikre sig et otium til sig selv en gang i fremtiden!!!

Fra : Poul E Hansen

Dato : 05-06-07 15:18

On 4 Jun., 19:39, cpeter <cphpe...@gmail.com> wrote:

> Sådan en bro kan man sætte på budgettet og spare væk igen det
> efterfølgende år - jo større beløb des bedre: bare se hvordan det
> foregik ved Storebælt.
Støttegiveren EU kunne være forvalter af en fond der indbetales til og
kun udbetales fra, når byggeriet går i gang.

Fra : cpeter

Dato : 05-06-07 17:26

> Støttegiveren EU kunne være forvalter af en fond der indbetales til og
> kun udbetales fra, når byggeriet går i gang.

Jeg glemte vist at nævne, at DK er et foregangsland på endnu et
område: den procentvise budgetoverskridelse på store
infrastrukturprojekter. I denne disciplin har DK en verdensrekord,
hvis man skulle tro skriverierne i pressen fra for en uge eller 14
dage siden Samtidigt, i hht samme skriverier, så nærer man en
indædt modstand mod at implementere de internationalt anerkendte
metoder, som skulle holde budgetoverskridelsenre indenfor mere
acceptable rammer. (jaja , har ikke lige linket , men prøv selv at
søge) :)

Fra : El Trabajador

Dato : 04-06-07 16:41

"Poul E Hansen" <ook@ofir.dk> skrev i
> [...]
> forblive det, og byg en bro til storbyen Rostock. Det gør rejse-
> afstanden østpå meget kortere, og det er derhen der mangler

Se også
Trafikforskere: Skrot Femern Bælt og byg bro til Rostock.

http://ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=200770604001&NL=1&Category=BYGGERI
--
El Trabajador

Fra : Per Rønne

Dato : 06-06-07 04:16

El Trabajador <notrabajo@gmail.com> wrote:

> "Poul E Hansen" <ook@ofir.dk> skrev i

> Se også
> Trafikforskere: Skrot Femern Bælt og byg bro til Rostock.
>
> http://ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=200770604001&NL=1&Category=BYGGERI

Man kommer /kun/ med et sådant forslag, på et så sent tidspunkt, hvis
man ønsker at kaste grus i maskineriet.

I øvrigt ville en sådan forbindelse være mere end dobbelt så lang.
Pludselig taler vi ikke længere om 40 milliarder kroner, men snarere om
100 milliarder.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Poul E Hansen

Dato : 06-06-07 07:52

On 6 Jun., 05:15, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> Man kommer /kun/ med et sådant forslag, på et så sent tidspunkt, hvis
> man ønsker at kaste grus i maskineriet.
Eller hører at der er politikere der vil støtte det. Men jeg ved ikke
hvem der kom først.

> I øvrigt ville en sådan forbindelse være mere end dobbelt så lang.
> Pludselig taler vi ikke længere om 40 milliarder kroner, men snarere om
> 100 milliarder.
I følge linkene bliver Gedser-Rostock-broen billigere. Farvandet er
ikke så dybt.

Fra : Per Rønne

Dato : 06-06-07 08:45

fPoul E Hansen <ook@ofir.dk> wrote:

> Eller hører at der er politikere der vil støtte det. Men jeg ved ikke
> hvem der kom først.

Forslaget er først kommet frem her ganske kort før Danmark og Tyskland
skal indgå en endelig aftale om en fast forbindelse.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Poul E Hansen

Dato : 06-06-07 12:48

On 6 Jun., 09:45, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> Forslaget er først kommet frem her ganske kort før Danmark og Tyskland
> skal indgå en endelig aftale om en fast forbindelse.
Jeg mener, jeg ved ikke om det var de to politikere eller den tyske
trafikforsker der kom først med deres udtalelser om de to projekter.

Fra : Per Rønne

Dato : 06-06-07 13:40

Poul E Hansen <ook@ofir.dk> wrote:

> Jeg mener, jeg ved ikke om det var de to politikere eller den tyske
> trafikforsker der kom først med deres udtalelser om de to projekter.

Det kunne også tænkes at det er en journalist på Politiken, der har
kontaktet de tre.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk