|
| Dansk fragtskib kapret Fra : translat |
Dato : 03-06-07 04:46 |
|
http://jp.dk/udland/article958255.ece
DANSK FRAGTSKIB KAPRET UD FOR ØSTAFRIKAS KYST
Hvorfor sender vi ikke nogle enheder af den danske flåde ned til Det
Indiske Ocean og Det Arabiske Hav?
Bent
| |
Per Rønne (03-06-2007)
| Kommentar Fra : Per Rønne |
Dato : 03-06-07 06:43 |
|
translat <kongaead@my-deja.com> wrote:
> http://jp.dk/udland/article958255.ece
> DANSK FRAGTSKIB KAPRET UD FOR ØSTAFRIKAS KYST
>
> Hvorfor sender vi ikke nogle enheder af den danske flåde ned til Det
> Indiske Ocean og Det Arabiske Hav?
Den danske flåde er jo kun en skygge af sig selv ... den er på ingen
måde længere en af verdens største ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
| |
kk (03-06-2007)
| Kommentar Fra : kk |
Dato : 03-06-07 09:25 |
|
"translat" <kongaead@my-deja.com> skrev i en meddelelse
news:1180842334.852872.213580@n15g2000prd.googlegroups.com...
http://jp.dk/udland/article958255.ece
DANSK FRAGTSKIB KAPRET UD FOR ØSTAFRIKAS KYST
Hvorfor sender vi ikke nogle enheder af den danske flåde ned til Det
Indiske Ocean og Det Arabiske Hav?
Bent
Det ville nok være en uoverkommelig opgave.
Danske skibe, af den slags og med tilsvarende laster, er overalt på kloden,
- især på steder, hvor der er ballade.
mvh
kk
| |
qx (03-06-2007)
| Kommentar Fra : qx |
Dato : 03-06-07 10:55 |
|
"kk" skrev i en meddelelse
> "translat" skrev i en meddelelse
> DANSK FRAGTSKIB KAPRET UD FOR ØSTAFRIKAS KYST
>
> Hvorfor sender vi ikke nogle enheder af den danske flåde ned til Det
> Indiske Ocean og Det Arabiske Hav?
>
> Bent
>
> Det ville nok være en uoverkommelig opgave.
> Danske skibe, af den slags og med tilsvarende laster, er overalt på
> kloden,
> - især på steder, hvor der er ballade.
Overalt på kloden - man kunne jo også nævne en masse steder, hvor de ikke
er. Men der må være nogle steder, hvor man med god grund kunne placere nogle
flådeenheder, også andre end danske, så de rimeligt hurtigt kunne komme
fragtskibe til hjælp, hvis de bliver forulempet af sørøvere og pirater. Den
slags burde da ikke kunne operere åbenlyst i dag.
qx
> mvh
> kk
>
>
| |
@ (03-06-2007)
| Kommentar Fra : @ |
Dato : 03-06-07 11:08 |
|
On Sun, 3 Jun 2007 11:55:06 +0200, "qx" <quade@cafeer.dk> wrote:
>
>"kk" skrev i en meddelelse
> > "translat" skrev i en meddelelse
>
>> DANSK FRAGTSKIB KAPRET UD FOR ØSTAFRIKAS KYST
>>
>> Hvorfor sender vi ikke nogle enheder af den danske flåde ned til Det
>> Indiske Ocean og Det Arabiske Hav?
>>
>> Bent
>>
>> Det ville nok være en uoverkommelig opgave.
>> Danske skibe, af den slags og med tilsvarende laster, er overalt på
>> kloden,
>> - især på steder, hvor der er ballade.
>
>Overalt på kloden - man kunne jo også nævne en masse steder, hvor de ikke
>er. Men der må være nogle steder, hvor man med god grund kunne placere nogle
>flådeenheder, også andre end danske, så de rimeligt hurtigt kunne komme
>fragtskibe til hjælp, hvis de bliver forulempet af sørøvere og pirater. Den
>slags burde da ikke kunne operere åbenlyst i dag.
problemet er at disse pirater sejler skibet ind i somalisk
territorialfarvand, der må fremmede flådeenheder ikke operere
--
Frihed er retten til at fortælle folk det,
som de ikke ønsker at høre
/George Orwell/
| |
Jens Bruun (03-06-2007)
| Kommentar Fra : Jens Bruun |
Dato : 03-06-07 11:26 |
|
"@" <1@invalid.net> skrev i en meddelelse
news:vk4563l0ku6n3632r43ea8ss5a0vlhlj0i@4ax.com
> problemet er at disse pirater sejler skibet ind i somalisk
> territorialfarvand, der må fremmede flådeenheder ikke operere
Siger hvem? Den somaliske regering? Somalia er åbenlyst ikke selv i stand
til at opretholde ro og orden i egne farvande. Selvfølgelig burde vi skride
ind, hvis vi havde haft flådeenheder i farvandet. Det havde forresten
Frankrig, der valgte *ikke* at skride ind. Tak for hjælpen, Frankrig. I er
som sædvanlig nogle rigtige kernedrenge...
--
-Jens B.
D.e.f.f.e.s.
| |
@ (03-06-2007)
| Kommentar Fra : @ |
Dato : 03-06-07 11:45 |
|
On Sun, 3 Jun 2007 12:25:33 +0200, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:
>"@" <1@invalid.net> skrev i en meddelelse
>news:vk4563l0ku6n3632r43ea8ss5a0vlhlj0i@4ax.com
>
>> problemet er at disse pirater sejler skibet ind i somalisk
>> territorialfarvand, der må fremmede flådeenheder ikke operere
>
>Siger hvem?
personel på et fransk orlogsfartøj som var i nærheden
(læste det på en af dagbladenes hjemmeside i dag -husker dog ikke
hvilken)
> Somalia er åbenlyst ikke selv i stand
>til at opretholde ro og orden i egne farvande.
korrekt, (måske de får lidt sidegevinster fra piraterne for ikke at
gribe ind)
eller måske har de ikke "musklerne" til at gøre noget mod uvæsnet
--
Frihed er retten til at fortælle folk det,
som de ikke ønsker at høre
/George Orwell/
| |
Egon Stich (03-06-2007)
| Kommentar Fra : Egon Stich |
Dato : 03-06-07 20:10 |
|
"@" <1@invalid.net> skrev i en meddelelse news:qm6563ttg572pgdo79bgsalj8hl92vot3t@4ax.com...
> On Sun, 3 Jun 2007 12:25:33 +0200, "Jens Bruun"
> <bruun_jens@hotmail.com> wrote:
>
>>"@" <1@invalid.net> skrev i en meddelelse
>>news:vk4563l0ku6n3632r43ea8ss5a0vlhlj0i@4ax.com
>>
>>> problemet er at disse pirater sejler skibet ind i somalisk
>>> territorialfarvand, der må fremmede flådeenheder ikke operere
>>
>>Siger hvem?
>
> personel på et fransk orlogsfartøj som var i nærheden
> (læste det på en af dagbladenes hjemmeside i dag -husker dog ikke
> hvilken)
>
>
>> Somalia er åbenlyst ikke selv i stand
>>til at opretholde ro og orden i egne farvande.
>
B.la. i Somalia er der klaner, der ganske enkelt lever af dette uvæsen.
På
http://www.yachtpiracy.org/en/world_map_of_piracy.htm
Kan man læse lidt om uvæsenet.
Ikke helt uptodate, men følg linkene evt. søg.
Forholdene er ikke blevet bedre.
MVH
Egon
| |
Egon Stich (03-06-2007)
| Kommentar Fra : Egon Stich |
Dato : 03-06-07 20:06 |
|
"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:5JOdnaBtP-G8Cv_bRVnyuAA@giganews.com...
> "@" <1@invalid.net> skrev i en meddelelse
> news:vk4563l0ku6n3632r43ea8ss5a0vlhlj0i@4ax.com
>
>> problemet er at disse pirater sejler skibet ind i somalisk
>> territorialfarvand, der må fremmede flådeenheder ikke operere
>
> Siger hvem? Den somaliske regering? Somalia er åbenlyst ikke selv i stand
> til at opretholde ro og orden i egne farvande. Selvfølgelig burde vi skride
> ind, hvis vi havde haft flådeenheder i farvandet. Det havde forresten
> Frankrig, der valgte *ikke* at skride ind. Tak for hjælpen, Frankrig. I er
> som sædvanlig nogle rigtige kernedrenge...
>
> --
> -Jens B.
Der er rigeligt med exempler på sådant.
Fra samtlige tilstedeværende nationer.
Desværre.
Og så meget værre bliver sagen af, at men kender til adskillige tilfælde, hvor skibet besætning er blevet myrdet, og skibet senere opdaget under andet flag og rederi.
Politiske hensyn vejer tungere, end menneskeliv.
Egon
| |
Egon Stich (03-06-2007)
| Kommentar Fra : Egon Stich |
Dato : 03-06-07 10:08 |
|
"kk" <kru@nospammail.dk> skrev i en meddelelse news:46627aeb$0$52104$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "translat" <kongaead@my-deja.com> skrev i en meddelelse
> news:1180842334.852872.213580@n15g2000prd.googlegroups.com...
> http://jp.dk/udland/article958255.ece
> DANSK FRAGTSKIB KAPRET UD FOR ØSTAFRIKAS KYST
>
> Hvorfor sender vi ikke nogle enheder af den danske flåde ned til Det
> Indiske Ocean og Det Arabiske Hav?
>
> Bent
>
> Det ville nok være en uoverkommelig opgave.
> Danske skibe, af den slags og med tilsvarende laster, er overalt på kloden,
> - især på steder, hvor der er ballade.
> mvh
> kk
>
Langtfra uoverkommelig.
Det er på nogle få kendte lokaliteter, problemet findes.
MVH
Egon
| |
Egon Stich (03-06-2007)
| Kommentar Fra : Egon Stich |
Dato : 03-06-07 10:06 |
|
"translat" <kongaead@my-deja.com> skrev i en meddelelse news:1180842334.852872.213580@n15g2000prd.googlegroups.com...
http://jp.dk/udland/article958255.ece
DANSK FRAGTSKIB KAPRET UD FOR ØSTAFRIKAS KYST
Hvorfor sender vi ikke nogle enheder af den danske flåde ned til Det
Indiske Ocean og Det Arabiske Hav?
Bent
*************************
Uha - uha--
Man ville nok godt, men har overladt det til USA og Tyskland, der har fartøjer i området.
Problemet er blot, at disse har så travlt med at "lege krig", at de ofte har ignoreret nødråb fra fartøjer under opbringning.
Man kan Google på "pirateri" f.ex., og se, at dette problem gennem snart mange år er vokset.
Der udkommer ugentlige rapporter om sådanne.
MVH
Egon
| |
translat (03-06-2007)
| Kommentar Fra : translat |
Dato : 03-06-07 20:16 |
|
"Egon Stich" wrote:
> Man ville nok godt, men har overladt det til USA og Tyskland, der har fartøjer i området.
> Problemet er blot, at disse har så travlt med at "lege krig", at de ofte har ignoreret nødråb fra fartøjer under opbringning.
Hvorfor skulle USA og Tyskland bekymre sig om sørøveri mod danske
skibe?
Bent
| |
Egon Stich (03-06-2007)
| Kommentar Fra : Egon Stich |
Dato : 03-06-07 20:42 |
|
"translat" <kongaead@my-deja.com> skrev i en meddelelse news:1180898151.456325.319080@a26g2000pre.googlegroups.com...
"Egon Stich" wrote:
> Man ville nok godt, men har overladt det til USA og Tyskland, der har fartøjer i området.
> Problemet er blot, at disse har så travlt med at "lege krig", at de ofte har ignoreret nødråb fra fartøjer under opbringning.
Hvorfor skulle USA og Tyskland bekymre sig om sørøveri mod danske
skibe?
Bent
Ikke alene danske, men alle nationers skibe er udsat for sørøveri.
Men bortset fra dette, har nævnte lande, som mange andre, internationalt forpligtiget sig til at reagere.
Så derfor.
MVH
Egon
| |
Claus E. Petersen (04-06-2007)
| Kommentar Fra : Claus E. Petersen |
Dato : 04-06-07 02:04 |
|
translat wrote:
> http://jp.dk/udland/article958255.ece
> DANSK FRAGTSKIB KAPRET UD FOR ØSTAFRIKAS KYST
>
> Hvorfor sender vi ikke nogle enheder af den danske flåde ned til Det
> Indiske Ocean og Det Arabiske Hav?
>
> Bent
>
Er der noget til hinder for at de ansvarlige for fragten hyrer 20
lejesoldater og lader dem sejle med?
Jeg kan ikke se hvorfor danske soldater skal sætte livet på spil for at
redde forsikrings selskabets penge.
- cep
| |
Egon Stich (04-06-2007)
| Kommentar Fra : Egon Stich |
Dato : 04-06-07 09:04 |
|
"Claus E. Petersen" <snurrberget@yahoo.com.removethis> skrev i en meddelelse news:46636537$0$14028$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> translat wrote:
>> http://jp.dk/udland/article958255.ece
>> DANSK FRAGTSKIB KAPRET UD FOR ØSTAFRIKAS KYST
>>
>> Hvorfor sender vi ikke nogle enheder af den danske flåde ned til Det
>> Indiske Ocean og Det Arabiske Hav?
>>
>> Bent
>>
>
> Er der noget til hinder for at de ansvarlige for fragten hyrer 20
> lejesoldater og lader dem sejle med?
> Jeg kan ikke se hvorfor danske soldater skal sætte livet på spil for at
> redde forsikrings selskabets penge.
>
> - cep
Denne mulighed er gennem årtier blevet debatteret i rederier og andre vedkommende organisationer.
Og altid er man kommet til det resultat, at det ville forøge risikoen for personskader for besætningen.
Piraterne er forbandet godt bevæbnet, og skibene ikke bygget med henblik på at besværliggøre entring.
Der kan henvises til adskillige yderst uheldige sagsforløb, i nogle af de tilfælde, hvor en besætning aktivt har forsøgt at forsvare sig.
MVH
Egon
| |
translat (04-06-2007)
| Kommentar Fra : translat |
Dato : 04-06-07 16:25 |
|
"Egon Stich" wrote:
>
> Der kan henvises til adskillige yderst uheldige sagsforløb, i nogle af de tilfælde, hvor en besætning aktivt har forsøgt at forsvare sig.
Jo, kan du finde et frem?
Bent
| |
Egon Stich (04-06-2007)
| Kommentar Fra : Egon Stich |
Dato : 04-06-07 21:34 |
|
"translat" <kongaead@my-deja.com> skrev i en meddelelse news:1180970718.038479.197430@j4g2000prf.googlegroups.com...
"Egon Stich" wrote:
>
> Der kan henvises til adskillige yderst uheldige sagsforløb, i nogle af de tilfælde, hvor en besætning aktivt har forsøgt at forsvare sig.
Jo, kan du finde et frem?
Bent
Ét godt sted at starte:
http://www.noonsite.com/
Fortsæt her:
http://www.yachtpiracy.org/de/die_neue_gefahr.htm
Læs eventuelt:
"Yachtpirateri, die neue Gefahr", af Klaus Rympedahl.
MVH
Egon
| |
translat (04-06-2007)
| Kommentar Fra : translat |
Dato : 04-06-07 16:31 |
|
"Claus E. Petersen" wrote:
> Jeg kan ikke se hvorfor danske soldater skal sætte livet på spil for at
> redde forsikrings selskabets penge.
Jeg kan ikke se, hvorfor rederierne skulle ansætte vagter på deres
skibe for at redde besætningen fra kidnapning eller beskytte værdierne
mod røveri, når vi har Søværnet til det.
Bent
| |
qx (04-06-2007)
| Kommentar Fra : qx |
Dato : 04-06-07 22:16 |
|
"translat" skrev i en meddelelse ..
"Claus E. Petersen" wrote:
> Jeg kan ikke se hvorfor danske soldater skal sætte livet på spil for at
> redde forsikrings selskabets penge.
Jeg kan ikke se, hvorfor rederierne skulle ansætte vagter på deres
skibe for at redde besætningen fra kidnapning eller beskytte værdierne
mod røveri, når vi har Søværnet til det.
Nå ja, nådet nu hedder "søværn". Men jeg kommer lige til at tænke på om
nogen af de lande, der ser med velvilje på, at nogle af deres borgere,
skaffer våben til landet, samtidig får udbetalt U-landshjælp fra de
europæiske borgeres skattepenge. Med andre ord for deres slid og møje.
qx
| |
Egon Stich (05-06-2007)
| Kommentar Fra : Egon Stich |
Dato : 05-06-07 10:43 |
|
"qx" <quade@cafeer.dk> skrev i en meddelelse news:4664810c$0$21924$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> "translat" skrev i en meddelelse ..
> "Claus E. Petersen" wrote:
>
>> Jeg kan ikke se hvorfor danske soldater skal sætte livet på spil for at
>> redde forsikrings selskabets penge.
Måske skulle man tænke på søfolkenes sikkerhed, før man begynder at tale om redere og forsikringsselskaber?
MVH
Egon
| |
Jan Kronsell (04-06-2007)
| Kommentar Fra : Jan Kronsell |
Dato : 04-06-07 23:11 |
|
"translat" <kongaead@my-deja.com> skrev i en meddelelse
news:1180971045.386378.274330@q19g2000prn.googlegroups.com...
"Claus E. Petersen" wrote:
> Jeg kan ikke se hvorfor danske soldater skal sætte livet på spil for at
> redde forsikrings selskabets penge.
>Jeg kan ikke se, hvorfor rederierne skulle ansætte vagter på deres
>skibe for at redde besætningen fra kidnapning eller beskytte værdierne
>mod røveri, når vi har Søværnet til det.
Det skal nok blive spændende, hvis søværnets skal overtage denne opgave.
Søvrænet har 5 skibe, der kan påtage sig opgaven. De to støtteskibe (som
ikek er velgenede til formålet, da de netop er støtteskibe) og de tre
korvetter. Hvis de skulle dække alle de steder, hvor danske skibe kan blive
udsat for sørøveri, tror jeg at de ville få travlt. Så kunne man
selvfølgelig supplere med fiskeriinspektionsskivene, og så var man oppe på 9
skibe i alt, men det ville til gengædl betyde, at alt, hvad der hedder
fiskeriinspektion fjernes. Og 9 skibe ville formodentlig stadig kun være
nok, hvis man kunne få de danske fragtskibe til at sejle i konvoj, så man
kunne overvåge dem hele tiden.
Jan
| |
Egon Stich (05-06-2007)
| Kommentar Fra : Egon Stich |
Dato : 05-06-07 10:50 |
|
"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i en meddelelse news:46648dd0$0$62387$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "translat" <kongaead@my-deja.com> skrev i en meddelelse
> news:1180971045.386378.274330@q19g2000prn.googlegroups.com...
> "Claus E. Petersen" wrote:
>
>> Jeg kan ikke se hvorfor danske soldater skal sætte livet på spil for at
>> redde forsikrings selskabets penge.
>
>>Jeg kan ikke se, hvorfor rederierne skulle ansætte vagter på deres
>>skibe for at redde besætningen fra kidnapning eller beskytte værdierne
>>mod røveri, når vi har Søværnet til det.
>
> Det skal nok blive spændende, hvis søværnets skal overtage denne opgave.
>
> Søvrænet har 5 skibe, der kan påtage sig opgaven. De to støtteskibe (som
> ikek er velgenede til formålet, da de netop er støtteskibe) og de tre
> korvetter. Hvis de skulle dække alle de steder, hvor danske skibe kan blive
> udsat for sørøveri, tror jeg at de ville få travlt. Så kunne man
> selvfølgelig supplere med fiskeriinspektionsskivene, og så var man oppe på 9
> skibe i alt, men det ville til gengædl betyde, at alt, hvad der hedder
> fiskeriinspektion fjernes. Og 9 skibe ville formodentlig stadig kun være
> nok, hvis man kunne få de danske fragtskibe til at sejle i konvoj, så man
> kunne overvåge dem hele tiden.
>
> Jan
>
Lige siden 1700 tallet har det været en international opgave, at bekæmpe pirateri.
Startende med englænderne, der efterhånden fik international tilslutning til at håndhæve sikkerheden til søs.
Men dengang var der flere orlogsfartøjer til søs, end der er i vore dage.
Forøvrigt har man exempler på, at i visse farvande er det såmænd kystbevoktningens mandskaber, der har "måneskinsarbejde" som sørøvere--
Sjovt nok gælder den gamle regel om sørøverflag endnu.
Et skib, der fører et sådant, skal man opbringe, eventuelt hænge besætningen, føre i havn, og indkassere den efterfølgende auktionssum.
Her må man kunne have en kortvarig lukrativ levevej, idet mange yachter, med børn ombord, fører "sørøverflag"
MVH
Egon
| |
Per Rønne (05-06-2007)
| Kommentar Fra : Per Rønne |
Dato : 05-06-07 12:43 |
|
Egon Stich <stich-foto@stich-foto.dk> wrote:
> Lige siden 1700 tallet har det været en international opgave, at bekæmpe
> pirateri.
>
Nå, Cnæus Pompeius gjorde nu også sit.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
| |
Egon Stich (06-06-2007)
| Kommentar Fra : Egon Stich |
Dato : 06-06-07 10:13 |
|
""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse news:1hz8lgz.dya07lxff4t1N%per@RQNNE.invalid...
> Egon Stich <stich-foto@stich-foto.dk> wrote:
>
>> Lige siden 1700 tallet har det været en international opgave, at bekæmpe
>> pirateri.
>>
> Nå, Cnæus Pompeius gjorde nu også sit.
> --
> Per Erik Rønne
> http://www.RQNNE.dk
Det er muligt.
Men jeg har i min interesse for søfartens forhold og udvilkling koncentreret mig om perioden slutningen af 1600 tallet til 1900 tallet.
Når bortsets fra navigationens historie, som jo er interessant allerede fra de tidligste tider.
MVH
Egon
| |
translat (04-06-2007)
| Kommentar Fra : translat |
Dato : 04-06-07 16:36 |
|
"Egon Stich" wrote:
> Ikke alene danske, men alle nationers skibe er udsat for sørøveri.
> Men bortset fra dette, har nævnte lande, som mange andre, internationalt
> forpligtiget sig til at reagere.
> Så derfor.
Kan du dokumentere, at USA og Tyskland har forpligtet sig til at
beskytte danske skibe mod sørøveri udn for amerikansk og tysk
rerritorialfarvand?
Mig forekommer det, at det må være Danmarks opgave at beskytte egne
skibe. Vi kan ikke hele tiden kalde på USA til at være verdens
politimand.
Bent
| |
Egon Stich (04-06-2007)
| Kommentar Fra : Egon Stich |
Dato : 04-06-07 21:39 |
|
"translat" <kongaead@my-deja.com> skrev i en meddelelse news:1180971389.635984.135540@o11g2000prd.googlegroups.com...
"Egon Stich" wrote:
> Ikke alene danske, men alle nationers skibe er udsat for sørøveri.
> Men bortset fra dette, har nævnte lande, som mange andre, internationalt
> forpligtiget sig til at reagere.
> Så derfor.
Kan du dokumentere, at USA og Tyskland har forpligtet sig til at
beskytte danske skibe mod sørøveri udn for amerikansk og tysk
rerritorialfarvand?
**************************
Selvfølgelig kan jeg det, men du kunne jo gøre dig den ulejlighed,selv at søge lidt?
Det er ikke svært.
Prøv Noonsite, som jeg før har henvist til.
Der kan du finde links til de søfartsorganisationer, der ugentlig oplister tilfældene, ligesom der fortælles om regelværket.
England er også med, forresten.
Og ikke kun danske skibe, men alle skibe.
********************************************
Mig forekommer det, at det må være Danmarks opgave at beskytte egne
skibe. Vi kan ikke hele tiden kalde på USA til at være verdens
politimand.
Bent
*********************************
Enig.
Lad os give skidderikkerne nogen på tuden---
MVH
Egon
| |
|
|