Dansk fragtskib kapret
Fra : translat

Dato : 03-06-07 04:46

http://jp.dk/udland/article958255.ece
DANSK FRAGTSKIB KAPRET UD FOR ØSTAFRIKAS KYST

Hvorfor sender vi ikke nogle enheder af den danske flåde ned til Det
Indiske Ocean og Det Arabiske Hav?

Bent

Fra : Per Rønne

Dato : 03-06-07 06:43

translat <kongaead@my-deja.com> wrote:

> http://jp.dk/udland/article958255.ece
> DANSK FRAGTSKIB KAPRET UD FOR ØSTAFRIKAS KYST
>
> Hvorfor sender vi ikke nogle enheder af den danske flåde ned til Det
> Indiske Ocean og Det Arabiske Hav?

Den danske flåde er jo kun en skygge af sig selv ... den er på ingen
måde længere en af verdens største ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : kk

Dato : 03-06-07 09:25

"translat" <kongaead@my-deja.com> skrev i en meddelelse
[...]

Det ville nok være en uoverkommelig opgave.
Danske skibe, af den slags og med tilsvarende laster, er overalt på kloden,
- især på steder, hvor der er ballade.
mvh
kk

Fra : qx

Dato : 03-06-07 10:55

"kk" skrev i en meddelelse
> [...]

> Det ville nok være en uoverkommelig opgave.
> Danske skibe, af den slags og med tilsvarende laster, er overalt på

Overalt på kloden - man kunne jo også nævne en masse steder, hvor de ikke
er. Men der må være nogle steder, hvor man med god grund kunne placere nogle
flådeenheder, også andre end danske, så de rimeligt hurtigt kunne komme
fragtskibe til hjælp, hvis de bliver forulempet af sørøvere og pirater. Den
slags burde da ikke kunne operere åbenlyst i dag.

qx

Fra : @

Dato : 03-06-07 11:08

On Sun, 3 Jun 2007 11:55:06 +0200, "qx" <quade@cafeer.dk> wrote:

> [...]
>fragtskibe til hjælp, hvis de bliver forulempet af sørøvere og pirater. Den
>slags burde da ikke kunne operere åbenlyst i dag.

problemet er at disse pirater sejler skibet ind i somalisk
territorialfarvand, der må fremmede flådeenheder ikke operere

--
Frihed er retten til at fortælle folk det,
som de ikke ønsker at høre

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-06-07 11:26

> problemet er at disse pirater sejler skibet ind i somalisk
> territorialfarvand, der må fremmede flådeenheder ikke operere

Siger hvem? Den somaliske regering? Somalia er åbenlyst ikke selv i stand
til at opretholde ro og orden i egne farvande. Selvfølgelig burde vi skride
ind, hvis vi havde haft flådeenheder i farvandet. Det havde forresten
Frankrig, der valgte *ikke* at skride ind. Tak for hjælpen, Frankrig. I er
som sædvanlig nogle rigtige kernedrenge...

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : @

Dato : 03-06-07 11:45

On Sun, 3 Jun 2007 12:25:33 +0200, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>"@" <1@invalid.net> skrev i en meddelelse

>Siger hvem?

personel på et fransk orlogsfartøj som var i nærheden
(læste det på en af dagbladenes hjemmeside i dag -husker dog ikke
hvilken)

> Somalia er åbenlyst ikke selv i stand
>til at opretholde ro og orden i egne farvande.

korrekt, (måske de får lidt sidegevinster fra piraterne for ikke at
gribe ind)

eller måske har de ikke "musklerne" til at gøre noget mod uvæsnet

Fra : Egon Stich

Dato : 03-06-07 20:10

"@" <1@invalid.net> skrev i en meddelelse news:qm6563ttg572pgdo79bgsalj8hl92vot3t@4ax.com...

> personel på et fransk orlogsfartøj som var i nærheden
> (læste det på en af dagbladenes hjemmeside i dag -husker dog ikke
> hvilken)

B.la. i Somalia er der klaner, der ganske enkelt lever af dette uvæsen.

http://www.yachtpiracy.org/en/world_map_of_piracy.htm

Kan man læse lidt om uvæsenet.
Ikke helt uptodate, men følg linkene evt. søg.
Forholdene er ikke blevet bedre.

MVH
Egon

Fra : Egon Stich

Dato : 03-06-07 20:06

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:5JOdnaBtP-G8Cv_bRVnyuAA@giganews.com...
> [...]
> Frankrig, der valgte *ikke* at skride ind. Tak for hjælpen, Frankrig. I er
> som sædvanlig nogle rigtige kernedrenge...

Der er rigeligt med exempler på sådant.
Fra samtlige tilstedeværende nationer.
Desværre.

Og så meget værre bliver sagen af, at men kender til adskillige tilfælde, hvor skibet besætning er blevet myrdet, og skibet senere opdaget under andet flag og rederi.
Politiske hensyn vejer tungere, end menneskeliv.

Egon

Fra : Egon Stich

Dato : 03-06-07 10:08

"kk" <kru@nospammail.dk> skrev i en meddelelse news:46627aeb$0$52104$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
>
> Det ville nok være en uoverkommelig opgave.
> Danske skibe, af den slags og med tilsvarende laster, er overalt på kloden,

Langtfra uoverkommelig.
Det er på nogle få kendte lokaliteter, problemet findes.

MVH
Egon

Fra : Egon Stich

Dato : 03-06-07 10:06

[...]

*************************

Uha - uha--
Man ville nok godt, men har overladt det til USA og Tyskland, der har fartøjer i området.
Problemet er blot, at disse har så travlt med at "lege krig", at de ofte har ignoreret nødråb fra fartøjer under opbringning.

Man kan Google på "pirateri" f.ex., og se, at dette problem gennem snart mange år er vokset.
Der udkommer ugentlige rapporter om sådanne.

MVH
Egon

Fra : translat

Dato : 03-06-07 20:16

"Egon Stich" wrote:

> Man ville nok godt, men har overladt det til USA og Tyskland, der har fartøjer i området.
> Problemet er blot, at disse har så travlt med at "lege krig", at de ofte har ignoreret nødråb fra fartøjer under opbringning.

Hvorfor skulle USA og Tyskland bekymre sig om sørøveri mod danske
skibe?

Bent

Fra : Egon Stich

Dato : 03-06-07 20:42

"translat" <kongaead@my-deja.com> skrev i en meddelelse news:1180898151.456325.319080@a26g2000pre.googlegroups.com...
"Egon Stich" wrote:

> [...]

Hvorfor skulle USA og Tyskland bekymre sig om sørøveri mod danske

Ikke alene danske, men alle nationers skibe er udsat for sørøveri.
Men bortset fra dette, har nævnte lande, som mange andre, internationalt forpligtiget sig til at reagere.
Så derfor.

MVH
Egon

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 04-06-07 02:04

translat wrote:
> [...]
> DANSK FRAGTSKIB KAPRET UD FOR ØSTAFRIKAS KYST
>
> Hvorfor sender vi ikke nogle enheder af den danske flåde ned til Det

Er der noget til hinder for at de ansvarlige for fragten hyrer 20
lejesoldater og lader dem sejle med?
Jeg kan ikke se hvorfor danske soldater skal sætte livet på spil for at
redde forsikrings selskabets penge.

- cep

Fra : Egon Stich

Dato : 04-06-07 09:04

"Claus E. Petersen" <snurrberget@yahoo.com.removethis> skrev i en meddelelse news:46636537$0$14028$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> lejesoldater og lader dem sejle med?
> Jeg kan ikke se hvorfor danske soldater skal sætte livet på spil for at

Denne mulighed er gennem årtier blevet debatteret i rederier og andre vedkommende organisationer.
Og altid er man kommet til det resultat, at det ville forøge risikoen for personskader for besætningen.
Piraterne er forbandet godt bevæbnet, og skibene ikke bygget med henblik på at besværliggøre entring.

Der kan henvises til adskillige yderst uheldige sagsforløb, i nogle af de tilfælde, hvor en besætning aktivt har forsøgt at forsvare sig.

MVH
Egon

Fra : translat

Dato : 04-06-07 16:25

"Egon Stich" wrote:

> Der kan henvises til adskillige yderst uheldige sagsforløb, i nogle af de tilfælde, hvor en besætning aktivt har forsøgt at forsvare sig.

Jo, kan du finde et frem?

Bent

Fra : Egon Stich

Dato : 04-06-07 21:34

"translat" <kongaead@my-deja.com> skrev i en meddelelse news:1180970718.038479.197430@j4g2000prf.googlegroups.com...
"Egon Stich" wrote:

> Der kan henvises til adskillige yderst uheldige sagsforløb, i nogle af de tilfælde, hvor en besætning aktivt har forsøgt at forsvare sig.

Jo, kan du finde et frem?

Bent

Ét godt sted at starte:
http://www.noonsite.com/

Fortsæt her:
http://www.yachtpiracy.org/de/die_neue_gefahr.htm

Læs eventuelt:
"Yachtpirateri, die neue Gefahr", af Klaus Rympedahl.

MVH
Egon

Fra : translat

Dato : 04-06-07 16:31

"Claus E. Petersen" wrote:

> Jeg kan ikke se hvorfor danske soldater skal sætte livet på spil for at
> redde forsikrings selskabets penge.

Jeg kan ikke se, hvorfor rederierne skulle ansætte vagter på deres
skibe for at redde besætningen fra kidnapning eller beskytte værdierne
mod røveri, når vi har Søværnet til det.

Bent

Fra : qx

Dato : 04-06-07 22:16

"Claus E. Petersen" wrote:

> [...]

skibe for at redde besætningen fra kidnapning eller beskytte værdierne
mod røveri, når vi har Søværnet til det.

Nå ja, nådet nu hedder "søværn". Men jeg kommer lige til at tænke på om
nogen af de lande, der ser med velvilje på, at nogle af deres borgere,
skaffer våben til landet, samtidig får udbetalt U-landshjælp fra de
europæiske borgeres skattepenge. Med andre ord for deres slid og møje.

qx

Fra : Egon Stich

Dato : 05-06-07 10:43

"qx" <quade@cafeer.dk> skrev i en meddelelse news:4664810c$0$21924$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> [...]

Måske skulle man tænke på søfolkenes sikkerhed, før man begynder at tale om redere og forsikringsselskaber?

MVH
Egon

Fra : Jan Kronsell

Dato : 04-06-07 23:11

"Claus E. Petersen" wrote:

> [...]

>skibe for at redde besætningen fra kidnapning eller beskytte værdierne
>mod røveri, når vi har Søværnet til det.

Det skal nok blive spændende, hvis søværnets skal overtage denne opgave.

Søvrænet har 5 skibe, der kan påtage sig opgaven. De to støtteskibe (som
ikek er velgenede til formålet, da de netop er støtteskibe) og de tre
korvetter. Hvis de skulle dække alle de steder, hvor danske skibe kan blive
udsat for sørøveri, tror jeg at de ville få travlt. Så kunne man
selvfølgelig supplere med fiskeriinspektionsskivene, og så var man oppe på 9
skibe i alt, men det ville til gengædl betyde, at alt, hvad der hedder
fiskeriinspektion fjernes. Og 9 skibe ville formodentlig stadig kun være
nok, hvis man kunne få de danske fragtskibe til at sejle i konvoj, så man
kunne overvåge dem hele tiden.

Jan

Fra : Egon Stich

Dato : 05-06-07 10:50

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i en meddelelse news:46648dd0$0$62387$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
> nok, hvis man kunne få de danske fragtskibe til at sejle i konvoj, så man

Lige siden 1700 tallet har det været en international opgave, at bekæmpe pirateri.
Startende med englænderne, der efterhånden fik international tilslutning til at håndhæve sikkerheden til søs.
Men dengang var der flere orlogsfartøjer til søs, end der er i vore dage.

Forøvrigt har man exempler på, at i visse farvande er det såmænd kystbevoktningens mandskaber, der har "måneskinsarbejde" som sørøvere--

Sjovt nok gælder den gamle regel om sørøverflag endnu.
Et skib, der fører et sådant, skal man opbringe, eventuelt hænge besætningen, føre i havn, og indkassere den efterfølgende auktionssum.
Her må man kunne have en kortvarig lukrativ levevej, idet mange yachter, med børn ombord, fører "sørøverflag"

MVH
Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 05-06-07 12:43

Egon Stich <stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

> Lige siden 1700 tallet har det været en international opgave, at bekæmpe
> pirateri.

Nå, Cnæus Pompeius gjorde nu også sit.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 06-06-07 10:13

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse news:1hz8lgz.dya07lxff4t1N%per@RQNNE.invalid...

> Nå, Cnæus Pompeius gjorde nu også sit.
> --
> Per Erik Rønne
> http://www.RQNNE.dk

Det er muligt.
Men jeg har i min interesse for søfartens forhold og udvilkling koncentreret mig om perioden slutningen af 1600 tallet til 1900 tallet.
Når bortsets fra navigationens historie, som jo er interessant allerede fra de tidligste tider.

MVH
Egon

Fra : translat

Dato : 04-06-07 16:36

"Egon Stich" wrote:

> Ikke alene danske, men alle nationers skibe er udsat for sørøveri.
> Men bortset fra dette, har nævnte lande, som mange andre, internationalt
> forpligtiget sig til at reagere.
> Så derfor.

Kan du dokumentere, at USA og Tyskland har forpligtet sig til at
beskytte danske skibe mod sørøveri udn for amerikansk og tysk
rerritorialfarvand?

Mig forekommer det, at det må være Danmarks opgave at beskytte egne
skibe. Vi kan ikke hele tiden kalde på USA til at være verdens
politimand.

Bent

Fra : Egon Stich

Dato : 04-06-07 21:39

"translat" <kongaead@my-deja.com> skrev i en meddelelse news:1180971389.635984.135540@o11g2000prd.googlegroups.com...
"Egon Stich" wrote:

> [...]

Kan du dokumentere, at USA og Tyskland har forpligtet sig til at
beskytte danske skibe mod sørøveri udn for amerikansk og tysk
**************************

Selvfølgelig kan jeg det, men du kunne jo gøre dig den ulejlighed,selv at søge lidt?
Det er ikke svært.
Prøv Noonsite, som jeg før har henvist til.
Der kan du finde links til de søfartsorganisationer, der ugentlig oplister tilfældene, ligesom der fortælles om regelværket.
England er også med, forresten.
Og ikke kun danske skibe, men alle skibe.

Mig forekommer det, at det må være Danmarks opgave at beskytte egne
skibe. Vi kan ikke hele tiden kalde på USA til at være verdens
politimand.

Bent
Enig.
Lad os give skidderikkerne nogen på tuden---

MVH
Egon